Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 11:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proton d1200 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej hifi4all

Jeg har fået købt mig sådan en proton d1200 effektforstærker

Jeg har et problem, fordi den brummer i højtalerne og mekanisk brum fra trafoerne.

Har prøvet at koble alt fra. så kun højtalerne er koblet til, så det er ikke en stelsløjfe.

Det er nærmest en snerreren i begge højtalere. Men den lyder fint og det er ikke noget man ligger mærke til når musikken spiller.

Jeg er bare bange for om det er tegn på den kan være defekt, og den måske kan brænde noget af???

lige et par billeder



Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 435
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Tja det er jo en oldsag fra sidst i 80.erne så der kan være alt galt , fra en lodning ,til en lyt der er træt .Jeg ville holde snitterne fra sådan en gammel forstærker.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ja det er rigtig nok, den er gammel.

Kan det ik svare sig at få den repareret hos en tekniker?

Mvh
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 435
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Måske , men er det værd , i dag fås der meget bedre forstærker end Proton .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg heller ik.

Jeg skal bare bruge noget der kan drive mine infinity kappa 600, til rimelige penge.

Men kan se der en Acurus a250 til salg på dba, måske jeg sku få fat i den.....
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 435
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Med mindre du laver en total renovering af din Proton , så kan det måske betale sig .Det du laver nu er en lappe løsninger og du ved ikke hvad der fejler næste gang.Men find et værksted som kan give dig et overslag på hvad det vil koste af få den fixet.Den skal jo fejlsøges først , det koster alt fra 500 kr til ? , bare til at starte med .

Men som regel tilbyder værksteder at fejlsøgningen trækkes fra i den samlet pris , så det bliver en total pris at få fixet den.Dvs du skal ikke både betale for at fejlsøgt på den og bagefter at betale for at få fixet den.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Okay.

så vil jeg prøve at høre mig rundt omkring. Jeg ville blive glad hvis den ku laves.

Men nu må jeg se hva det blir...

1000tak for svar :)

mvh
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2774
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Transformatorerne er af samme type som den der sidder i min CAV-A8M. Transformatortypen har to ulemper har jeg konstateret. Et generende magnetfelt som inducerer sner/brum i kabler i dens nærhed. Transformatorens spoler har tendens til at gå løs fra kernen og dermed afgive hørbar mekanisk sner.

Sner kan ligeledes komme af at ensretternes diodestrækninger ikke er afkoblet med en 100nF/250V MKT kondensator (til eksempel). Switchnoise fra ensretteren kan vel være årsag/bidrag til støjen, som generer dig.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Har du oplevet det samme som mig så? at det snerrer i højtalerne.

Når jeg tænder forstærkeren er der en Protection lampe der lyser, i 3 sek, og så et klik, og så spiller forstærkeren..

burde den koble hurtigere til, eller er det normalt.

Jeg tænker bare på at der kunne være en fejl siden den viser Protection når den blir tændt.

Det der med kondensatoren på de 100nf 250v må jeg vist hellere lade en professionel om.

Tak Kaj for info.. :)
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2774
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Ja det har jeg. Derfor mit hint.
Forstærkeren skal have tid til at få alle spændinger og DC balance i udgangstrinnet på plads inden den kobler højttalerne til. Så det er helt normalt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Så det måske ikke så slemt som jeg troede.. Med mindre man ikke kan skaffe nye trafoer til den?

Men jeg må hellere lade en kigge på den alligevel... jeg vil gerne være helt sikker.

Jeg kender en go radiomekaniker i Saltum (nordjylland), som før har lavet ting for mig.. jeg får ham til at kigge på den.
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

"en oldsag fra sidst i 80.erne så der kan være alt galt" - gad vide hvad en endnu ældre sag så skal kaldes. Men jeg har hverken lyst til at snitte den eller være flov over ejerskabet. Alderen er et utilstrækkeligt udgangspunkt for vurderingen af, om produktet har udtjent sin mission eller ej. Det, der er rigtigt, er, at det altid gælder, at man er nødt til at afveje, om udgiften til en reparation måske hellere skulle erstattes af en undersøgelse af, om den samme model eller noget tilsvarende kan findes brugt til cirka de samme penge, for medmindre man har et personligt forhold til apparatet, kan det være mere fornuftigt. For naturligvis kan alderen betyde, at der er kommet nogle unoder. Blot er det vist slet ikke humlen her.

Men det er jo det fine ved H4A, at man lige kan få vendt situationen med andre og blive klogere, for som jeg tillader mig at tolke den hjælp, der er kommet, Rosdam, så er du blevet oplyst om, at dit problem måske slet ikke er noget problem. Hvis du altså kan leve med det. Og det var jo præcist det, du gerne ville have afklaret. Hvis du vil ofre nogle komponentudskiftninger, kan du gøre det, men du kan også bare fortsætte med at nyde musikken og sandsynligvis glemme de småbekymringer, du har fået. Og som vi alle kender til. I stedet for at tage til Saltum kan du vælge at spare beløbet og lade det være grundlaget for køb af en endnu mere spændende forstærker om få år. Men husk lige at finde ud af, hvor ny den skal være for ikke at blive beskyldt for at være oldsag. Eller vælg at gå imod modetrends.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2774
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Rosdam og Aristona. Det kræver erfaring at købe brugt. Det koster mange lærepenge. Ikke mindst når man ikke selv kan udbedre eventuelle fejl ved apparatet. Her som i så mange andre tilfælde hvor et apparats normale funktioner giver anledning til usikkerhed om hvorvidt det er en fejl eller ej. De tre sekunders forsinkelse til eksempel. Og da den er brugt hvordan var den fra ny? Jo, det er nemt at blive utryg ved det ukendte.

Uden reklamationsret er man som teknisk ukyndig og med manglende erfaring overladt til over tid at danne sine egne erfaringer. De kan ikke overbringes fra andre. Erfaring skal man selv høste ved at veje succes og fiasko op mod hinanden. Skal det ende op i et positivt resultat bliver man nødt til at lære til i morgen, hvad man ikke ved i dag.

Transformatorerne er sammen med elektrolytterne en effektforstærkers dyreste komponenter, så bliver det nødvendigt at udskifte dem bliver det en dårlig oplevelse for dig. Men lad din gode bekendte kigge på den, så du føler dig sikker.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Har selv en Protron 1150 der spiller rigtigt fint. På en hel del områder kan den måle sig med en del dyre grej. Tilslutningerne til
forforstærkeren bag på, en noget skidt, som ofte bliver løse, ikke fastgjort godt nok til kabinettet. Den serie effektforstærkere
benyttede DPD "Dynamic Power on Demand", minder om noget NAD osse har rodet med. Systemet tilpasser/overvåger signalet og
tilpasser strømforsyningen dertil.
Ifg. test skulle det give mulighed for en del power, dog over ret kort tid:

The D1200's output clipped at 155 watts per channel into 8 ohms, 175 watts into 4 ohms, and 350 watts into 2 ohms. We measured
the dynamic power response of the amplifier with bursts of 20, 100, and 200 milliseconds repeated twice per second. The 8-ohm
output with a 20-millisecond burst was 593 watts, for a dynamic-headroom measurement of 7.73 dB. The power increased to 1,187
and 1,800 watts into impedances of 4 and 2 ohms, respectively. During the longer bursts the available power was lower, of course,
but even at 200 milliseconds the 8-, 4-, and 2-ohm power readings were 478, 700, and 1,055 watts. It appeared that only after the
signal duration exceeded 1 or 2 seconds did the power output fall to its steady-state value.

Så...der er nogen af os den kan li den....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hehe så jeg ikke den eneste.. :)

okay det er lillebroderen så.. angående de rca stik der bagpå, var der loddet phono kabler direkte i printet på min. dem har jeg skiftet ud med et par
gode stik som er skruet fast i kabinettet, og så loddet noget signal kabel i fra lcaudio, det holder...

Det der power on demand, er det det samme som hed Power envelope på de gamle NAD?

Jeg havde engang foren del år siden en NAD 1130 preamp og en NAD pe2600 på et par JBL lx7 gr.. :)
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hvis den Acurus står til en fin pris, der ikke er for høj, burde du snuppe den. Så kan du imens undersøge prisen for reppen af Proton'en. Så kan du da altid sælge den ene af dem. Acurus'en er et herligt musikalsk muskelbundt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Den står til 2500,-

Det virker ikke videre dyrt

Det kan godt være jeg tager den så..
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 05 Juni 2016 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg en Acurus a250 hjem.. :)




Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 05 Juni 2016 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

........så må vi må jo læse lidt om, hvad du synes du har fået, når du har fået kastet et øre på den, over dine Dali.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 05 Juni 2016 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

.....oooopss.......Infinity......s'fø'li'....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes