Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 17:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 17 April 2016 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kommer fra en Electrocompaniet ECI-1 integreret forstærker som jeg har været glad for, men som er stået af. Og den produceres ikke mere.

Jeg har været ude og lytte på Yamaha A-S1100. Men der manglede noget. Det hjalp mig at booste bas og diskant på ampen, men så er det måske ikke den rigtige for mig? Jeg blev foreslået at lytte på en Rotel RA-1570, og det var meget bedre for mig. Lyden var rundere, og der var et mere åbent og dynamisk lydbillede, med en mere åben diskant.

Jeg kender ikke til hvilke lydkarakteristikker de forskellige mærker er kendt for. Så er der nogen der kan aflæse hvad det er for en lyd jeg godt kan lide , ud fra Electrocompaniet og Rotel, og så give mig et praj om hvilke mærker/amps jeg måske også skulle overveje?

Jeg har læst at Harman Kardon skulle lyde hen ad Rotel, men omvendt synes jeg altid HK bliver nævnt uanset hvad folk spørger om, så jeg tænker om ikke de bare er generelt hypede?

Og en anden ting...
Jeg har altid bare kørt med integreret forstærker. Men får man bedre lyd ved at for samme beløb som en given integreret forstærker koster, så købe en forforstærker og effektforstærker? De to elementer vil jo så sikkert nok blive modeller som ligger en lisse prisklasse under, men opvejer opsplitningen det man taber på at købe lidt billigere elementer?

Forstærkeren skal spille med et sæt Aurum Cantus LE2 højttalere.
Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 17 April 2016 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Acurus kunne også være et godt bud. Her er der både kræfter og varme.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 17 April 2016 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

hvad er dit budget ? - kan din Electro.. ikke laves ?

jeg gætter på dine højtalere kræver en strømstærk men neutral forstærker

hvis du ønsker varme og farvning er der masser af løsninger - i længden trættende efter min mening

jeg ville gå efter f.eks en Naim Supernait 2/XS, Rega Elicit/R evt Osiris hvis du er oppe i den prisklasse ?
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 17 April 2016 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Den første UK version Creek Destiny var heller ikke tosset og under 10K, nu laves de i Kina, så knap så spændende
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 17 April 2016 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

BLund skrev:
hvad er dit budget ? - kan din Electro.. ikke laves ?

jeg gætter på dine højtalere kræver en strømstærk men neutral forstærker

hvis du ønsker varme og farvning er der masser af løsninger - i længden trættende efter min mening

jeg ville gå efter f.eks en Naim Supernait 2/XS, Rega Elicit/R evt Osiris hvis du er oppe i den prisklasse ?


Jeg er ikke sikker på om det kan betale sig at lave den. Har i hvert fald haft en reparatør til at kigge på den som siger den er helt
gal. (og den er i øvrigt brændt sammen 1,5 md efter den lige var blevet repareret). Naim virker nok lidt for dyr hvis den skal kunne
levere 100W (hvilket jeg tror jeg skal bruge). Rega – Ja måske et bud. Måske også lidt for dyr. Tror jeg er nødt til at nedgradere ift.
Electroen af økonomiske grunde desværre. Der er fx Rotel 1570 nok mere realistisk.
Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2785
Sendt: 17 April 2016 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Koeffe - hvordan udarter fejlen sig? Det lyder helt forkert, at den ikke kan repareres.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 17 April 2016 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Måske Exposure 2010s2 eller 3010s2 kunne være interessante muligheder?

__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 17 April 2016 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej.

Her er mit bud fyldig og varm, dog kun effekttrin: Xindak 8550 pris 4000 kr. Så mangler du bare en forforstærker
mvh Space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 17 April 2016 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Space.... gør den nu færdig.
Du har ret med Xindak....... Hvad skal det så være for en pre, for at stille det samlede lytteindtryk tilfreds????

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 17 April 2016 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Har selv en electrocompaniet aw100 den var røget i den ene kanal,det er næsten altid lytterne i strømforsyningen der ryger, og tager flere ting med,fik
købt nye orginale udgangstransistore, driver transistore,modificeret strømforsyningen ,og gennemtjekket hele forstærkeren,den kører perfekt igen og
lyder fremragende,du skal op i en dyr forstærker for at få bedre lyd,så jeg ville hvis ellers det ikke bliver for dyrt,få lavet electrocompaniet 😊
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 18 April 2016 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hegel H80 ..... Pris Max. 10K
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 18 April 2016 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ja Electrokompagniet har ry for dårlig holdbarhed - desværre, jeg ville ikke ofre pengene for en større reparation hvis det bare er en smule indviklet samt at teknikeren ikke er helt velbefaren udi disse.

Så er en hidsig og kraftig Rotel eller Harman nok mere solidt bygget, her får man masser af watt hvis dette er det primære formål, jeg glemmer aldrig en tidligere kammerats paniske udtryk i ansigtet da vi havde hans 200W Rotel op imod min lille 35W amp som bare jordede dette monster på alt undtagen lydtryk, jeg spiller ikke disco men prioriterer dynamik, naturtrohed og indlevelse ved normale lydstyrker
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 18 April 2016 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Måske en Vincent SV-234 der er 2x200 watt rms i 8 ohm og 20kg så den kan helt sikkert trække dine højtaler
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 23 April 2016 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Rotel ra-1570 er også best-buy i den prisklasse. Den har et helt digitalt board med upsampling til asynkron usb, tosling og coax, et semi balanceret xlr board og så et analog input board samme størrelse som digital boardet, hvilket vil sige ½delen af forstærker bredden under hætten. Under de boards sidder effektforstærkeren som er identisk med Rotel mk-1552. Alt ialt ikke så underligt at den løber fra alt til samme pris, og så signerer med en Japansk hifi klang af varme, kontrol og ikke mindst opløsning.

Jeg tager hatten af for dit lyt på a-s1100, jeg troede selv det var en af de eneste kandidater omkring migselv jeg havde interesse i, men kan se du siger den mangler noget, måske var det den der nærmest fortryllende og forførende yamaha diskant der tilmed spiller på mosfets ikke sagde dig noget. Ellers skulle man da tro den var til mere så snart man satte en cd afspiller eller en god dac på den, den har jo kun analoge boards under hætten, ingen digitale, men koster jo de der 13.000.

Jeg vil anbefale et lyt på Hegel hvis noget, der er noget neutralitet i lydsignaturen og ikke mindst noget for pengene og goe dac mulighedder. Niam er hundedyrt, men lyden er lidt rund, varm og opløst.

Til dit spørgsmål om man får mere for pengene ved effekt/forforstærker end ved integreret, så bliver byggeomkostningerne drastisk forøget ved at skille det af i flere kabinetter. Der kan peges på sublime effekt/forforstærker sæt, men som hovedregel vil jeg personligt sige de koster mere...
HK har desværre ingen forstærkere på markedet i øjeblikket siden HK 990 der er noget værd, og selv den kostede 10000,- men kan ikke måle sig med de nye forstærkere lydmæssig idag. Men de lyder også meget som Rotel det er sandt.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 24 April 2016 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg var os ret begejstret for Densen i starten. Med tiden hørte jeg andet og fandt ud af at Densen har deres kvaliteter, men savner den naturlige og virkelighedstro lyd. Det farver lyden meget. Det har rytme men mangler at føre dig tæt på musikeren. Det hele lyder lidt ens og det er lidt for meget til den lyse side efter mine lytte præferencer nu. Det har rytme og drive men lyder aldrig autentisk.

Jeg har haft lidt problemer med flere af deres produkter. Deres data håndtering i det digitale domæne virkede ikke på min cd-afspiller, som den eneste kilde jeg endnu ikke har kunne få en stabil digital signal på trods af 2 reparationer. Som du kan høre er jeg ikke den store Densen fan længere, det førte mig aldrig tæt på musikken, det underholddte mig mere og det gav en vis lytteglæde, trods det er Densen ikke dårligt, det har deres kvaliteter og imponerings faktor.

Jeg synes du skulle prøve at låne noget med hjem eller lytte til noget ala. Primare, Hegel eller Meridian. Det gengiver musikken mere virkelighedstro.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 24 April 2016 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Måske Mikkel gige kunne slette dette indlæg forkert emne den røg i

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes