Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 15:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad giver mest? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin Brems
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Kære brugere

Jeg har et ældre Marantz anlæg bestående af PM7200 forstærker og CD6000 afspiller som jeg gerne vil opgradere.
Mine spørgsmål er:
Hvis man eks skal bruge 20000 på forstærker og afspiller, hvordan skal fordelingen så være? Ca 10000 pr del, eller hvordan fordeles bedst?
Hvis jeg kun skal skifte den ene del, kan man så sige noget om, hvor jeg får størst forbedring, ved at skifte forstærkeren eller afspilleren?
Det skal siges, at jeg har Dali Rubicon, så det er ikke her der skal sættes ind.

Mvh
Til top Vis Martin Brems's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin Brems
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Velkommen til

Tja... Hvad med at tage ud og høre hvad de enkelte forhandlere har at tilbyde? Du har et beløbsramme, og dermed et godt udgangspunkt, så nu er
det ørerne der skal i spil, nu ved jeg godt du bor i en mindre by, med meget få forretninger, men lidt er der inde i København Ironi kan
forekomme... Hvad har du af højttalere..?

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Birger altså, han skriver han har Dali Rubicon højttalere.  Men ellers ville jeg lade cd afspilleren blive til at starte med og så gå efter en forstærker. Her må du altså hive noget hjem på prøve og se, hvordan den vil spille med Dali'erne. Her kan være ret så store forskelle. Med 20 af de helt lange, er der mange fine forstærkere at vælge i mellem.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Det kan kraftigt anbefales at købe brugt hvis muligt, her er altså måske 40-50% at spare.
Skal du senere opgradere, så mister du meget lidt på at videresælge det, kontra at købe nyt.

Prøv såvidt muligt at lån det med hjem og prøve med det hos dig selv, for det giver det bedste indtryk.

Jeg ville se på følgende forstærkere, de er kraftige og integrerede for at holde det nemmere og sparker langt over deres prisklasse.
De er også tilpads "mainstream" til at komme nemt af med igen også, hvis det skulle være aktuelt i fremtiden.

NAD C375BEE Forstærker (hifiklubben) 8500 kr. fra ny.
Parasound Halo integreret (Lydbutikken Frederiksberg) nogle tusinde mere mener jeg.
Så er der en del penge til at opgradere på andre fronter.

Jeg har gode erfaringer med Parasound og Dali Epicon som har lidt af den DNA der er i Rubicon.

Ellers er KT Radio og Lydbutikken kun steder jeg har fået god hjælp, begge på Frederiksberg.
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Brug 12-13.000kr på at købe brugt forstærker og CD afspiller, og brug så de resterende penge på at forbedre akustikken i rummet.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Ups... Ikke sådan når man følger med i fjernsynet
Nå Rubicon, tja... En ny Hegel 300 til 20000.... Men så er budgettet strammet ud, ellers har jeg set Vincent til 10000-15000 brugt, og mon ikke man
kan finde en cd afspiller brugt så budgettet holder... Disse forstærkere vil holde dine højttalere stramt med masser af saft og kraft
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Martin Brems
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Kære brugere.

Mange tak for jeres hurtige svar.
Wega, du anbefaler at forbedre akustikken i mit rum, her min stue. Jeg har af samme grund overvejet at købe en brugt Lyngdorf forstærker med
Room Perfect. Jeg var dog i Hifi Klubben i sidste uge og hørte denne forstærker, dog uden RP sat til. Jeg syntes ikke lyden var overbevisende, og
spørgsmålet er så, hvad RP vil gøre for min stue. Det er også et sats at købe brugt, for så at opleve, at forbedringer ikke er som ventet. Har du/I
kendskab til denne forstærker - en i vil anbefale?
Ellers vil jeg som anbefalet kigge efter brugt udstyr.
Det skal siges, at jeg ikke har den store forstand på det tekniske, jeg er blot glad for at lytte til musik.
Endnu en gang tak for jeres svar.

Mvh
Til top Vis Martin Brems's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin Brems
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej Martin. Folk, der sælger deres brugtgrej, kan umuligt "tvinge" dig til at købe deres grej, hvis du er ude og lytte til det. Hvis de endda er rigtig flinke, lader de dig låne grejet så du kan høre det hjemme i din egen stue.

Rummet gør en hel del ja, men det er skam muligt at danne sig et lytteindtryk af forskellige apparater i en anden stue. Jeg har igennem hele min hobby tid udelukkende købt og solgt brugt, og har ikke mistet meget på det ifht til alle de lytteoplevelser og erfaringer jeg har beriget mig med
Summa summarum: Hvis forbedringer ikke er som forventet, så må man erkende den akavede situation og sige "sorry, den falder sgu ikke lige ind i min smag" - værre er det sgu ikke, og det sparer dig for en hulens masse penge   

Hifi-verdenen før denne tid er specielt også dybt interessant, og disse apparater er svære at finde fra nye i butikkerne. Jeg spiller selv med en B&K ST-140 fra engang i 80'erne, og selvom den er ældre end jeg selv er, lyder den sgu stadig hamrende energisk. Variationen, budgettet og
oplevelserne bliver en del bredere hvis man accepterer brugt, og ikke mindst "vintage"
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
Martin Brems
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Fik ikke mit sidste spørgsmål med. Vil i anbefale at købe Thule? Og hvad med evt fremtidig reparation af produktet nu hvor Thule ikke længere
eksistere? Vil det derfor være dumt at købe brugt Thule?

Mvh
Til top Vis Martin Brems's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin Brems
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Thule..? Hvor kom den anbefaling fra..? Tja, fremtidig reparationer.. Så må du ty til de der bliver reklameret for blandt andet herinde, det gælder for
mange ældre mærker. Så om det vil være dumt, måske ikke, bare lidt mere bøvlet, men er du meget usikker? Så hold dig til det sikre
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med at lytte i hifiklubben, er at det kun er et lille smagsindtryk du kan få dig af deres ting.
Deres lytterum er tit ikke optimale, og nogle gange lytter du til tingene midt ude i et stort rum.

Jeg har hørt deres dyreste højtalere til 100K lyde halvsløjt pga. opstilling og rummet.
Sådan kommer det jo aldrig til at lyde hjemme hos dig selv.

Det kan hurtigt blive kompliceret, start med en god forstærker og byg videre derfra.

Hvilke Rubicon højtalere har du iøvrigt?
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Her er noget andet Marantz.
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=7832699939&audi oauktion=4dcf549fe9565c0f4526a0832c8f7622
Hvis du kan få ham til at sende til Danmark.

Den største forbedring pr. krone får man som regel ved at skifte højttalere.






Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej Martin,

man bør ikke undervurdere vigtigheden af CD-afspilleren, men det er fint nok at starte med forstærkeren. Jeg er selv ret glad for Primare. Så måske en I32, hvis det skal være en ny. Primare laver også rigtig gode CD-afspillere for resten.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Martin Brems skrev:

Wega, du anbefaler at forbedre akustikken i mit rum, her min stue. Jeg har af samme grund overvejet at købe en brugt Lyngdorf forstærker med
Room Perfect. Jeg var dog i Hifi Klubben i sidste uge og hørte denne forstærker, dog uden RP sat til. Jeg syntes ikke lyden var overbevisende, og
spørgsmålet er så, hvad RP vil gøre for min stue. Det er også et sats at købe brugt, for så at opleve, at forbedringer ikke er som ventet. Har du/I
kendskab til denne forstærker - en i vil anbefale?
Ellers vil jeg som anbefalet kigge efter brugt udstyr.
Det skal siges, at jeg ikke har den store forstand på det tekniske, jeg er blot glad for at lytte til musik.


Aktive løsninger, som Room Perfekt, er ikke noget jeg har beskæftiget mig ret meget med, da det har en stor ulempe: At det ikke kan hjælpe på
efterklangstider. Og netop efterklangstider er, efter min mening, næsten mere vigtig en en flad frekvenskurve.
Og hvis du så heller ikke bryder dig om lyden fra selve forstærkeren, så synes jeg slet ikke det er det værd.
De løsninger jeg tænker på er passive og foregår via absorbering, diffusering og optimal placering af højtalere. Fordelene er at det er billigere, at
det også hjælper på efterklangstider og at du kan bruge det til alt slags lyd/udstyr som du har lyst til. Ulemperne er at det fylder i rummet, både
fysisk med også af udseende, samt at det kan tage lidt forsøg at få det rigtig godt.
Jeg kan rigtig godt lide din afsluttende sætning, problemet er bare at de rum vi spiller vores dejlige musik i, sætter et stort præg på musikken og
så lyder det ikke længere som musikerne havde tænkt det. Og derfor mener jeg også at du vil få den største forbedring i lyden ved at få rummet
til at synge mindre med.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Martin Brems skrev:
Kære brugere

Jeg har et ældre Marantz anlæg bestående af PM7200 forstærker og CD6000 afspiller som jeg gerne vil opgradere.
Mine spørgsmål er:
Hvis man eks skal bruge 20000 på forstærker og afspiller, hvordan skal fordelingen så være? Ca 10000 pr del, eller hvordan fordeles bedst?
Hvis jeg kun skal skifte den ene del, kan man så sige noget om, hvor jeg får størst forbedring, ved at skifte forstærkeren eller afspilleren?
Det skal siges, at jeg har Dali Rubicon, så det er ikke her der skal sættes ind.

Mvh


Dit spørgsmål antyder at der skulle være en sammenhæng mellem pris og lydkvalitet. Der er jeg ikke specielt enig.

Inden du smider en masse penge efter nyt grej, skal du måske gøre op med dig selv, hvad der er du ønsker lydmæssigt. Ellers bliver det totalt
skud i tågen, og sandsynligheden for at ramme plet er ganske lille.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 27 Juli 2015 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Det er jeg helt enig i! Hvad er der egentligt galt med det "gamle" anlæg, klør det bare i fingrene efter noget nyt? Opgraderer til bedre lyd?....(det er det nok altid)....umiddelbart kunne du måske prøve med en ny DAC?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 27 Juli 2015 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:
Folk, der sælger deres brugtgrej, kan umuligt "tvinge" dig til at købe deres grej, hvis du er ude og lytte til det.


Det kommer an på hvad der er aftalt... Jeg undrer mig til stadighed over at man træffer en aftale om et salg og en afhentning, men når
køber så dukker op, så er det med favnen fyldt med plader som der lige skal lyttes til. Og så ligger det også lidt i luften at salget måske
ikke bliver til noget alligevel.

Hvis det er den præmis man arbejder med bør man gøre sælger opmærksom herpå, og så må han afgøre om han gider det. En
funktionalitetstest er helt ok, men at der lige skal bruges en time eller to på at gå igennem "test-plader" er træls.

Frolger skrev:
Hvis de endda er rigtig flinke, lader de dig låne grejet så du kan høre det hjemme i din egen stue.


Jeg er i hvert fald enig i at når man tror at man kan høre særlig meget ud af hvordan en komponent lyder, så skal det i hvert fald ikke ske
i et rum man ikke kender, og hvor alle komponenter er ukendte også. Det er kun derhjemme man virkeligt hører hvad den enkelte
komponent kan - og ikke kan.

Men... For mig clash'er det bare med købe-mentaliteten i dag. Køber man brugt forventer man en meget lavere pris end hos en
forhandler, men når man så begynder at ønske forhandler-service, så synes jeg ikke det hænger sammen længere. En del af charmen ved
brugt-køb er en lavere pris, og så accepterer man at tage en chance (ikke med om det virker, men om man synes det lyder godt). Og en
komponents egentlige egenskaber opdager man såmænd heller ikke på en time.

Der er ingen der forlader mit hjem med udstyr der ikke er endeligt købt og betalt for - jeg er ikke en forhandler. Og jeg opfører mig
nøjagtigt sådan når jeg er køber.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6277
Sendt: 27 Juli 2015 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Langt hen ad vejen enig med gabetta, brugtkøb er en chance i lotteriet. Heldigvis er de fleste ærlige omkring deres skrot, og jeg betragter mig selv som ligeså ærlig. Man kan ikke forvente nogen form for service ved en brugthandel. Får man det alligevel, er det at betragte som en kæmpegevinst.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 27 Juli 2015 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Det vil give mest, hvis du låner forskelligt hos nogle af de seriøse forhandlere du er omgivet af på Frederiksberg og i København. Gå ind og fortæl hvad du sætter pris på i spillestil, give dem dit budget og lån så forskelligt med hjem. For nogle vil det give mening at bruge de 15 på en cd afspiller og mindre på en forstærker og for andre det omvendte. Ditto med lyden. For nogen er Parasound bare sagen, mens andre mener NAD, Hegel eller noget helt 4.
Kun du kan bedømme, hvad du bliver glad for, når du vil skifte dit ca. 10 år gamle Marantz setup, men der er bestemt noget at gøre.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes