Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 03:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør og elektrostater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.
Hvordan er det nu, kan 25 watt's SET forstærkere
"trække" elektrostater i den nye nye generation hvor
de ofte har aktiv sub ala ML's højtalere?
Så vidt jeg husker er der noget med impedansen.

Mvh
Thomas P.

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4561
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas!

Martin Logans "hybrid"-elektrostater har oftest almindeligt højtaler input, som alle andre højtalere. Signalet dæmpes internt til den aktive del af højtaleren. Dermed ser forstærkeren en almindelig belastning... med undtagelse af de høje frekvenser, hvor impedansen falder til under 1 ohm. Til gengæld er strømtrækket fra forstærkeren ikke så stort i de høje frekvenser.

Så i teorien kan det lade sig gøre, og i praksis ser man da også ML højtalere spille sammen med rørgrej.

I øvrigt er det fælles for alle rørforstærkere, uanset princip, at de ikke kan levere samme mængde strøm som transistor-konstruktioner. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
cadmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Oktober 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/loudspeakers/65-review s/355-martin-logan-electromotion-review.html?showall=1

Her link til ML electromotion


Til top Vis cadmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cadmann
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Tak for afklaringen og linket!

Mvh
Thomas P

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Det korte svar: "Ja, det kan man godt".

Jeg driver selv et par Martin Logan Vantage fra et par Audio-Classic 6C33 SET monoblokke, og det fungerer rigtig godt. Jeg skrev et længere indæg med
en anmeldelse og et par tekniske overvejelser om rør og elektrostater på "den konkurrerende kanal": http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=24&t=8344




__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

spændende læsning. Jeg har igennem tiden haft en del forskellige
højtalere men hidtil aldrig elektrostater. Rummet jeg spiller i nu
burde dog kunne yde dem gode betingelser for at fungere optimalt.

mvh
Thomas P



__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til, at komme forbi Albertlund til en lytter, hvis du skulle finde dig selv i Hovedstadsområdet - bare smid mig en PM.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Bare for en god ordens skyld (når der nu er blevet rettet i tråd/indlæg): Min invitation til et lyt galdt Thomas P.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
cadmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Oktober 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 15 Juli 2015 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Martin Logan Electro Motion ESL

 Det er en fin lille højttaler der ikke fylder meget
Få et lyt på den
Tror de har den i Odense ved Audiocompaniet
Til top Vis cadmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cadmann
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 16 Juli 2015 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

nu har jeg ikke helt samme erfaring med ML hybrid konstruktioner, men for fuldtone konstruktioner går impedanser mod næsten ingenting ved høje frekvenser, og derfor er rørforstærkere ganske gode til at drive netop disse konstruktioner, da de bedre kan klare dette. Transistor forstærkere kan blive ganske varme, hvis deres strømforsyning er til den magre side.
Mange brugere af ML højttalere benytter single ended rør til at drive disse.
Undertegnede har med godt resultat drevet fuldtone elektrostater med 40w rør forstærker, hvad transistor skal have mere end 100-150w og en kraftig strømforsyning for at gøre.

Det kan godt være at rør ikke kan levere strøm Mikkel G, men det er der åbenbart heller ikke brug for til elektrostater.
Hvor har du den konklusion fra?
Andre med teknisk indsigt kan komme på banen her.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4561
Sendt: 16 Juli 2015 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej Gert!

Nu gik snakken på ML og rør, og Martin Logans aktive bassystem belaster forstærkeren som en almindelig højtaler, da signal leveres via højtaler-udgangen på effekttrinnet. Dette neddrosles efterfølgende i den aktive del af højtaleren.

Selve elektrostatpanelet trækker ganske korrekt ikke store strømme fra forstærkeren trods en meget lav impedans i de høje frekvenser.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 16 Juli 2015 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
nu har jeg ikke helt samme erfaring med ML hybrid konstruktioner, men for fuldtone konstruktioner går impedanser mod næsten
ingenting ved høje frekvenser, og derfor er rørforstærkere ganske gode til at drive netop disse konstruktioner, da de bedre kan klare dette. Transistor
forstærkere kan blive ganske varme, hvis deres strømforsyning er til den magre side.
Mange brugere af ML højttalere benytter single ended rør til at drive disse.
Undertegnede har med godt resultat drevet fuldtone elektrostater med 40w rør forstærker, hvad transistor skal have mere end 100-150w og en kraftig
strømforsyning for at gøre.

Det kan godt være at rør ikke kan levere strøm Mikkel G, men det er der åbenbart heller ikke brug for til elektrostater.
Hvor har du den konklusion fra?
Andre med teknisk indsigt kan komme på banen her.


Jeg har i en periode spillet på Martin Logan Sequel II med en Hiraga Monster på 8 watt. Det gik fantastisk godt, og der kunne endda spilles spilles
meget højt på trods af de forholdsvis få watt. Den rene lyd fra Hiraga'en blev ikke "bremset" af højttalerne...

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 Juli 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

En rør blok kan rigtig nok ikke levere så meget strøm som en transistor,men så
Kan rørerne til gengæld meget andet som transistor ikke kan mine rørblokke spiller på en helt anden musikalsk
Og åben lyd,har efterhånden prøvet det meste inden for god transistor,men altid vendt tilbage til mine rør,de har fint trukket på Martin Logan
Og lige på Apogee duetta 😊
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 16 Juli 2015 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har i næsten 10 år haft et par ML Aeon I , som jeg de sidste knap 3 år har drevet med 3 forskellige single end rørforstærkere. Utroligt nok kan min Audio Classic 2A3 på 2 x 3 1/2 w spille dem op, bortset fra de største symfonier af Mahler og Bruckner. Højtalerne har en impedans på 4 ohm, der dykker til 1,1 ohm ved 2o kHz og en følsomhed på 89 db. Nu spiller de med et sæt Audio Classic 6C33C, og det går ganske forrygende med 2 x 20 w. Har også prøvet med EL509 på ca. 2 x 14 w med rigtig fint resultat. Kort og godt: Små rørforstærkere og ML pasasser fantastisk sammen og lyder guddommeligt

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 16 Juli 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Hej Gert!

Nu gik snakken på ML og rør, og Martin Logans aktive bassystem belaster forstærkeren som en almindelig højtaler, da signal leveres via højtaler-udgangen på effekttrinnet. Dette neddrosles efterfølgende i den aktive del af højtaleren.

Selve elektrostatpanelet trækker ganske korrekt ikke store strømme fra forstærkeren trods en meget lav impedans i de høje frekvenser.

Det er ikke korrekt at en Martin Logan med akiv bas belaster forstærkeren som en almindelig højtaler. I bassen, er impedansen enormt høj, således at der ingen strøm trækkes. Der skal kun leveres spænding. Dette er direkte modsat almindelige højtalere, der netop trækker meget strøm i bassen. I forbindelse med rørforstærkere, er dette en kæmpe fordel, idet man ikke sender meget strøm igennem udgangstrafoen og derfor forhindrer at denne går i mætning, hvilket er et kendt problem når almindelige - især basrefleks - højtalere drives fra en rørforstærker.

I diskanten er belastningen også stik modsat almindelige højtalere. Hvor almindelige højtalere typiske har en forholdsvis høj impedans i diskanten, er elektrostaterne nærmest en kortslutning med impedanser under 1 Ohm. For transistorforstærker kan det give problemer i form af ustabilitet (medmindre de har et Zobel-netværk i udgangen hvad de fleste har). Det er også derfor en elktrostathøjtaler kan få visse transistorforstærker til at brænde nærmest eksplosivt af (ryge i luften). Med rørforstærkere er der normalt ikke stabilitetsproblemer, idet de, som anført af Gert, langt nemmere tåler den lave impedans. Til gengæld kan det give problemer med afrulning i diskanten, hvis forstærkerens udgansimpedans er for høj. På Martin Logan vil en udgangsimpedans på 2 Ohm vil give en blød afrulning startende ved 15 kHz med ca 3-6 dB afrulning ved 20 kHz. Mange rørforstærkere har lavere udgangsimpedans, så der vil afrulningen være mindre. Samtidig loader en elektrostat rummet langt mere effektivt end en domediskant, så med mindre man har diskantenhederne på almindelige højtalere pegende lige mog ørene, vil den akustiske off-axis afrulning fra dome diskanten være af tilsvarende størrelse. Derfor vil diskantafrulning kun sjældent være et problem, når elektrostater drives fra en rørforstærker.

Til gengæld er der i min erfaring noget helt magisk ved SET-Stat kombinationen. Ét rør, der driver én enhed i hele mellemtone og diskantområdet. Det er ekstremt vanedannende...



__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 17 Juli 2015 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Til gengæld er der i min erfaring noget helt magisk ved SET-Stat kombinationen. Ét rør, der driver én enhed i hele mellemtone
og diskantområdet. Det er ekstremt vanedannende...



Tror jeg ved hvad du mener. Delefilteret i mine nuværende Gemme Audio Tanto 2 højtalere består af: 1 stk. kondensator.
Det giver en eller anden fornemmelse af at høre musik og ikke elektronik.

Mvh
Thomas P

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes