Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 08:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jord igen, igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 17 Juni 2003 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke mulighed får at tilslutte til jord tæt ved anlæget, men jeg har en mulighed for tilslutning fra køkkenet, hvad siger i til hvis jeg trækker et tre-ledet netkabel fra køkkenet og op i stuen, det er ca. 15 meter, vil det overhovedet være en løsning som dur ?
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 20 Juni 2003 kl. 04:45 | IP-adresse registreret  

Er din køkkenjord så ren en forbindelse, at du vil blande dit Hifi-anlæg

ind i det? NEJ!!!

Kan man lune flutes på en klasse A forstærker? JA!!!, men det er ikke

en optimal løsning.

Enten en dedikeret jord kun til dit Hifi-anlæg ellers er det bedre at undvære.

Et grønt/gult jordkabel på 1 kvardrat er rigeligt til de små stelstrømme, som normalt optræder i disse sammenhænge.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 20 Juni 2003 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

Hej Alex

Så vidt jeg ved, er jorden forbundet sammen ude i din gruppetavle, ligegyldigt om den så kommer fra køkkenet, eller den kommer fra stuen. Du kan i princippet sagtens trække en lang forlængerledning fra dit køkken til din stue, for den jord der sidder fx på dit køleskab, er kun en beskyttelses leder, som skal beskytte DIG mod at få hug over pølserne hvis der skulle gå overgang i køleskabet... Problemet med lange forlængerledninger kan være at du får et spændingsfald over dem, så hvis du vil gøre det på den måde, er du næsten tvunget til at gå op i kvadrat (kabeltykkelse). Det mest optimale er selvfølgelig, at du får trukket et installationskabel direkte fra din gruppetavle og op til dit anlæg.

Held og lykke med projektet

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 21 Juni 2003 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Ja pas på med køkkenjord og radiatorjord.

Jeg har målt et spændingspotentiale på 110 VAC mellem mine apparat jord og radiator. det tør jeg ikke koble hifi'en til.

Det bedste vil være en separat hifi jord, men kan man jo ikke lave i en lejlighed.

Gli

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 21 Juni 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Pas på med at lave separat jord til dit anlæg, det er for det første ikke lovligt, og kan for det andet give ubehagelige oplevelser, i form af spændingsforskel mellem anlæg og andre elapparater der er tilsluttet husets installations jord.

Eksempel kunne være knægten læner sig op af elradiatoren, mens han rører ved far's anlæg, hvis så spændingen mellem disse 2 potentialer er ca. 50 - 115 VAC, ja så tuder knægten, og går ind til mor sladrer om far's anlæg. Enten piller knægten aldrig ved anlægget igen (fordel), ellers hidser mor sig op og forviser anlægget ud til værkstedet (ulempe).   

Moralen må være, at få jorden fra husets gruppetavle, da det er her jorden kommer ind i huset som det første sted, og når du nu er igang så få trukket et kabel der også leder fase og nul frem til anlægget. Denne direkte forbindelse giver vellyd.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 21 Juni 2003 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm

Den løsning som du beskriver har jeg også lige fået bekræftet som den bedste løsning, det skal naturligvis også være forsvarligt lavet og samtidig give den eftertragtet forbedring.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
pollesh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 08 September 2003 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

hej:

Jeg har gode erfaringer med jord fra instalitionen. Det giver et stort løft i lydkvaliteten. Det med sebarat jord må udentvivl være det bedste. Jeg vil godt tro der kan være stor spændingsforskel mellem to jordforbindelser, men der er ikke lale om strøm som det der løber i faserne. Det er mere statisk elektrisitet der er tale om. Det kan da være slæmt nok men ikke farligt. Der løber ingen strøm ud i jorden fra det elektriske apperat, Men der kan være nok så stor spandingsforskel.

Jeg er ikke sikker på at det er ulovligt at lave en seberat jord i et anlæg. Anlæget er sat til en stikkontakt og indgår ikke i den faste instalation. Det er noget andet hvis ´du lavede en sebarart jord til en radiator, det er en fast instalation.

pollesh

  

Til top Vis pollesh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pollesh
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne jo også godt tænke mig at få vellyd ved hjælp af jordforbindelse til anlægget. Men, i Københavns kommune har man valgt den sparsommelige løsning at forbinde 0 og jord (den grøn/gule) ved målertavlen. Det giver brum, ikke vellyd, når man trækker et nyt treleder kabel til anlægget, har jeg lige konstateret!

Er der nogle kloge hoveder, som kan løse det problem? Jeg bor (desværre i denne forbindelse) på anden sal, så et jordspyd er et næsten umuligt projekt, ville jeg tro.

Svar med baggrund i konkret viden er meget velkomne. Vi er mange københavnere, som lider under denne nulløsning!



__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Få lavet en gruppe for sig selv til dit anlæg , jeg fik lavet en på 16A og på husets jord , der sker intet ved at bruge huset jord bare få målt den jord igemmen .

Det koster ikke det vilde tro mit kostet små 1000kr og det er de bedste 1000kr jeg har givet ud længe på hifi .

 

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
JensH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Jeg kunne jo også godt tænke mig at få vellyd ved hjælp af jordforbindelse til anlægget. Men, i Københavns kommune har man valgt den sparsommelige løsning at forbinde 0 og jord (den grøn/gule) ved målertavlen. Det giver brum, ikke vellyd, når man trækker et nyt treleder kabel til anlægget, har jeg lige konstateret!

Er der nogle kloge hoveder, som kan løse det problem? Jeg bor (desværre i denne forbindelse) på anden sal, så et jordspyd er et næsten umuligt projekt, ville jeg tro.

Svar med baggrund i konkret viden er meget velkomne. Vi er mange københavnere, som lider under denne nulløsning!

Jeg tror ikke det er din el installation der er problemet. Selvom du kunne lave  en seperat jordforbindelse ville nok opleve det brum alligevel. Du har fået lavet en brumsløjfe og den stammer højst sansynlig fra antennesignalet. ( Hvis anlægget er tilsluttet en tuner eller tv.) Prøv at hive antennestikkene ud, eller koble anlægget fra tv´et. Hvis det hjælper er løsningen et antennestik med DC fælde.

En anden mulighed er at brumsløjfen opstår via signalkablerne. Prøv at nøjes med at jordforbinde forstærkeren. De andre komponenter i dit anlæg får nu forbindelsen til jord via stel lederen i signalkablet.

Håber det kan løse dit problem.

MVH Jens  

Til top Vis JensH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensH
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Der behøver slet ikke være jord/stel i den ende af antennekablet, som er tættest på TV/radio. Skærmen skal jo bare holde støj ude på "rejsen" fra væg til anlæg, så pil den af i ovenfornævnte ende!!! Hvis dine apparater er med løse IEC-stik, således at jord kan føres til kabelnetlisten/fordelerdåsen, så er det en fordel, at samle jordpotentialet der, også selvom det ikke bliver ført videre til en dedikeret jord. Det er bedre end, at jord/stel løber i signalkablernes skærm eller minus. I grelle tilfælde er det nødvendigt, at skille sit anlæg ad og begynde med forstærker, CD og højttalere. Så sættes mere og mere til, indtil brumsløjferne dukker op; tit starter det først ved TV og video!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
thmhome
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om der er en del i dette forum der ved hvad de snakker om :-) og Da jeg nok ikke gør, tillader jeg mig at spørge..... I snakker så meget om at jorde anlæget, og jeg kan sagtens se fornuften i det, men hvordan gør i? Hvis jeg kigger på mit anlæg (denon dvd1600 og Avr 2803 og NAD 218THX) er der ikke jord i nogle strømstikne. Tager i bare en af kabinet skruerne ud, skraber lidt maling af, og skruer en ledning (evt med gaffelstik) på og samler ledningerne og forbinder dem til jord i stikkontakten? Skal anlæget være konstrueret med jordstik? eller hvordan gør i?

MHV

THM

Til top Vis thmhome's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thmhome
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hej

Få lavet en gruppe for sig selv til dit anlæg , jeg fik lavet en på 16A og på husets jord , der sker intet ved at bruge huset jord bare få målt den jord igemmen .

Det koster ikke det vilde tro mit kostet små 1000kr og det er de bedste 1000kr jeg har givet ud længe på hifi .

Jeg skal også have skiftet hele tavlen, da den er meget gammel den der sidder, og i den forbindelse har jeg overvejet at få lavet en seperat gruppe til anlægget, som også skal have jordforbindelse. Elektrikeren siger at en 0-fase jordforbindelse virker ok. har I erfaringer med det?

Hvilket kabel vil være velegnet at føre fra el-skabet og ind til anlægget (ca. 6 m. i afstand) og kan det føres direkte til stikdåsens stik, så man slipper for det ekstra led ved stikkontakten?

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på?

håber på I kan hjælpe mig her!

MVH. Malthe 

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Til FC.

Jeg tror ikke det er en god ide at fjerne skærmen i den ene ende af antennekablet. Betragt antennekablet på lige fod med et signalkabel. Det skal være 112% skærmet for ikke at få støj på billedet, både elektrisk og fysisk, og det kan ses. Men det kan være jeg har misforstået dig.

Mit ældgamle grej spiller klart bedre med jord (køkkenjord) men så snart (fælles)antenne stikket sættes i brummer der hele lystigt. Jeg har en teori om at når jeg sætter antennestikket i bliver jeg sammenkoblet med alle mulige andre hustande, via antennestikkets stel, eller hur ?

Jeg tror ikke det er fordi der er DC gennemgang i min slutdåse (for det er det ikke). DC spærring kan laves med en kondensator selvom stel/skærm er ført igennem ubrudt. Jeg er kommet til den konklusion at et "sheath current filter" er løsningen, en skilletrafo til antennesignalet. Det eneste jeg lige har kunnet finde er et AXING model TZU 10-02 (http://www.axing.com/katalog/06_zubehoer24.html). Det kan jeg bare ikke finde i DK. Triax har heller ikke noget. Men så snart jeg kan få fingre i det prøver jeg det.

Jeg har også prøvet med en 1:1 skiletrafo på netspændingen men det har stadig brummet med antennestikket tilsluttet (og den tænker jeg lidt over....). Denne trafo er oven i købet viklet med jord så det bliver spændende at kombinere begge ting. Men hvis bare det skide antenne kabel............

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

Thmhome; ja sådan bliver du nødt til at gøre, der findes dog skiver og skruer, som kradser lidt op i malingen ved iskruning!!! Brug helst kabinetskruerne på siden af kabinetet, langt væk fra phono-bøsningerne på bagsiden! MEEEN du behøver ikke jorde til jordpunktet i køkkenet; bare det at du fjerner stelstøj fra signalkablerne giver en del. Husk iøvrigt at holde orden på kablerne bag anlægget; de kan også være en kilde til brumsløjfer (RFI). Tilstedeværelsen af IEC-stik og dermed muligheden for udskiftning af netkabel bør også være en overvejelse ved indkøb af "Hifi"

Klc-audio: Det er en fordel, at tage skærmen af i modtage enden, således virker et "pseudo"balanceret signalkabel også. Et "mantelstrom-filter" (Rudolph Schmidth har dem vist!!!) virker på samme måde, men har en overføringskondensator, som netop undertrykker den overlejrede DC, som er med i antennesignalet: Den "undslupne" jævnspænding stammer fra de utalige linieforstærkere undervejs til lige netop dit antennestik, desværre. Individuel reception af TV og radio-signaler er derfor langt at foretrække i Hifi-sammenhæng, men i vrkelighedens verden giver det et begrænset udbud og ikke alle har lige let ved at  opnå anstændige modtageforhold, igen desværre!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har en hjemmefusket zappulse effektforstærker, hvor mit kabinet "svæver" ift jord. Jeg tænkte på om det bedste afkobling ville være følgende:

  • Trække seperat gruppe fase-0-jord til hifi (måske direkte forbundet til en 4-5 deler - forslag?)
  • Sætte et EVOX FILTERS FINLAND type ECFL-2-p, (metalhus, IEC fatning), som jeg har liggende og koble det til kabinettet langt fra indgandsterminaler - eller er det bedre at undgå filter typerne

Diagram (aner ikke hvorfor hulen jeg slipper af med de ; ):

                                                 2mH
              F o---------------|-------oooo-------|---------o L
                                        |           ;           ;    = 2.2nF
Line  GND  o       &n bsp;          = 0.015 uF         &nbs p; |---------o GND  Load
                                        |           ;           ;    = 2.2nF
               0 o-----FUSE----|-------oooo-------|---------o 0
                                                 2mH

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
JensH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

[

Jeg skal også have skiftet hele tavlen, da den er meget gammel den der sidder, og i den forbindelse har jeg overvejet at få lavet en seperat gruppe til anlægget, som også skal have jordforbindelse. Elektrikeren siger at en 0-fase jordforbindelse virker ok. har I erfaringer med det?

Det er nok den eneste måde at gøre det på, når det skal gøres lovligt. Hvis du vil have et seperat jordspyd til dit anlæg er det ikke lovligt at lave det via elinstallationen. Så får du forskelligt potentiale på dine stikkontakter. Vil man have seperat jord, må man trække en ledning fra et dedikeret jordspyd og forbinde det til stel på apperaterne. Så får du stadig et andet potentiale på dit anlæg i forhold til resten af husets installationer. Du skal så bruge netkabler uden jord. Jeg tror det var "HIFI & Elektronik" der engang anbefalede at man forbandt alle apperaterne i anlægget til hvert sit jordspyd.......... Jeg tvivler dog på det er umagen værd. Stol du blot på din elektriker

Hvilket kabel vil være velegnet at føre fra el-skabet og ind til anlægget (ca. 6 m. i afstand) og kan det føres direkte til stikdåsens stik, så man slipper for det ekstra led ved stikkontakten?

Få elektrikeren til at trække et 3*2,5 kabel til stikkontakten. Du kan ikke springe stikkontakten over, men vælg en type uden afbryder. Få sat en gruppe op i tavlen kun til denne stikkontakt. Den må være på 16 A.

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Vælg en sikringsgruppe med smeltesikring. Det skulle være bedre end en automatsikring.

Vi er inde på et område hvor der er delte meninger om effekten af anstrenelserne. Mange entusiaster mener at jordforbindelser har en negativ indvirkning på lyden. Men prøv f.eks. at kigge i de tyske HIFI blade. Her går man meget op i kvaliteten af elinstallationen. Man kan købe specielt installationskabel, sikringer med hoveder af sølv og specielle vægudtag. Hvor langt det er fornuftigt at gå er nok svært at sige, men det er det jo også med audio kabler.

Hvis du alligevel skal have ny el-tavle, og til at lave om i huset er det helt sikkert en god ide med en seperat gruppe for at sikre vellyden.

MVH Jens

håber på I kan hjælpe mig her!

MVH. Malthe 

[/QUOTE]
Til top Vis JensH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensH
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej Jens H,

Tak for svaret, jeg vil prøve at følge dine anvisninger. Jeg vil forsøge mig med den 0-fase, så håber jeg ikke det giver brum, som donkeyshark siger, ellers må det laves om.

mvh. M.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

JensH skrev:

Jeg tror ikke det er din el installation der er problemet. Selvom du kunne lave  en seperat jordforbindelse ville nok opleve det brum alligevel. Du har fået lavet en brumsløjfe og den stammer højst sansynlig fra antennesignalet. ( Hvis anlægget er tilsluttet en tuner eller tv.) Prøv at hive antennestikkene ud, eller koble anlægget fra tv´et. Hvis det hjælper er løsningen et antennestik med DC fælde.

En anden mulighed er at brumsløjfen opstår via signalkablerne. Prøv at nøjes med at jordforbinde forstærkeren. De andre komponenter i dit anlæg får nu forbindelsen til jord via stel lederen i signalkablet.

Håber det kan løse dit problem.

MVH Jens  

Hej Jens (og alle jer andre).

Som du skrev lå problemet i forbindelse med antennekablet. Brumsløjfen går/gik via S-VHS kablet fra min DVD til Fjernsynet. Selv om TV-ets netstik var trukket ud, og der ingen andre kabelforbindelser var mellem TV og anlæg. Altså, ingen signalkabler, intet Scart. Jeg har ingen tuner, så det kan udelukkes, hvis andre løber ind i samme problem. DVD'en har kun forbindelse til anlægget via extern D/A konverter, ingen analoge kabler direkte.

Nu mangler jeg så at få billede fra DVD til TV - et latterligt lille problem for en ægte HiFi-nød. Spøg til side, det skal selvfølgelig løses. Nu vil jeg sætte mig denne til HiFi-lyt perfekte søndag med voldsomme byger og synke ind i, hvad jordforbindelsen gør ved musikoplevelsen. Foreløbig har det ændret lyden meget, men det kan jeg jo skrive om senere, når indtrykkene er vandret fra det underbevidste - til det bevidste lag.

Tak for hjælpen allesammen, men specielt til dig JensH, som ledte mig på rette spor.

PS. Jeg synes nu stadig, det er underligt, at jord og 0 bare er koblet sammen før HFI relæet ved målertavlen. Min ven, som er ejendomsinspektør, siger, at sådan er det kun i Kbh.'s kommune. Er der nogle elektrikere i blandt jer, som ved om det er anderledes ude i landet? Og hvad gør det mon ved lyden?

 



__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Så engang til; pil skærmen af dit TV-antennekabel i modtageenden og skift dit S-videokabel til et dobbeltskærmet scartkabel, så virker det, måske!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes