Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 08:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp til akustikforbedringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 20 September 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har endelig fået styr nok på lejligheden til at tænke lidt på akustikken.
Under lidt oprydning og rengøring lagde jeg mærke til at bassen i et hjørne et stykke væk fra højtalerne var rimelig udpræget, så jeg er nok en smule plaget af stående lydbølger eller lign resonans.

Billeder af setup plus problematisk hjørne ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77348&PN=1

Jeg har fået grønt lystil at gøre hvad jeg vil i hjørnet med den høje reol så længe de ikke er alt for usmageligt (dvs. ingen rå rockwool ). Så tænker at placere en bastrap der til at start med og se hvad der sker.

Som kan ses på billederne står min ene front forholdsvis tæt på hjørnet, dog er der lidt rum bag ved. Ville det kunne give noget med en bastrap der også, eller ville det ødelægge mere end gavne pga den manglende luft?

Mine ene baghøjtaler står ligeledes i et hjørne, men grundet lampen kan der ikke gøres meget der. Stuens sidste hjørne er okkuperet af en radiator.

En anden overvejlse jeg har gjort mig, er om der kan kommes noget under sofaen, er der nogen der har erfaringer med dette?

Andre kommentarer til tiltag jeg kan gøre, ekseprimenter der kan udføres, mm er meget velkomne! Alt der er understøttet bare en smule af rationel forklaring modtages med kyshånd. Også links til gode produkter!!

__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 20 September 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ville i første omgang prøve at eksperimentere med NAD'ens indbyggede Audyssey Auto Setup and Calibration enhed og målemikrofonen. Den burde kunne kompensere for rumressonnansen, men kun hvis målemikrofonen kan høre ressonnansen, dvs står det rigtige sted. At bekæmpe rumressonnanser med ændring af rummet er nærmest umuligt. Du kunne jo også prøve at stille højttalerne et andet sted i rummet væk fra hjørnet.

__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 20 September 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Har ikke noget rumkorrektion på Auddyssey, kun kalibrering af afstand og lyd-niveau.

__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 20 September 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Din plasering af hele setuppet er meget kritisk. Din ene højtaler står presset op i et hjørne hvor den anden har fri luft. Det gir proglemer...............

Det der nok vil have den største effekt og så også det billigste, ville være at lave en omrokering af hele stuen. Dit stereo perspektiv er jo ogsp ret lillet, når dine højtalere står så tæt sammen som de gør.



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 21 September 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Er udemærket klar over at det nuværende setup ikke er optimalt. Ellers havde jeg jo ikke spurgt om hjælp herinde

Men højtalernes placering er grundet stuens udformning ikke til diskussion.  Ville gerne flytte højre højtaler så stereoperspektivet blev en smule bredere, men døren til køkkenet er ikke lige til at flytte, så det må stå hvor det gør. Til noget seriøs lytning eller en god film bliver den dog flyttet hen foran døren da der så ikke er nogen der skal rende frem og tilbage.

Så hvis vi nu antager at tingen er grælle, hvordan retter vi så op på det bedst muligt?  At akustikforbedringer (eller akustik nødløsninger?) koster lidt penge er hvad det er. At flytte højtalerne vil være væsentligt dyrere, da det kræver en ny stue .

edit: det kan oplyses at der er godt 30*60cm bag den venstre front. 



__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
musashi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 24 September 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Du oplever en "større" bas i et hjørne af stuen? Hvordan oplever du dette problem i din lytteposition?

Jeg tænker bare, at når du ikke kan lave et "symetrisk setup" qua den fine døre vil du vel altid havne i et kompromis, som ofte udløser andre problemer :--) For mit eget bedkommende (samme ht setup som dit) havde jeg store problemer med "bumbass". Jeg havde mulighed for at experimentere, med alverdens batts klæder fliser og hvad ved jeg. Det hele endte med at sofaen som er foretrukket lytte/kigge positioen skulle rykkes en anelse tilbage så var problemet stort set løst. Nå egentlig ville jeg bare foreslå, at du overvejer en fin lille sub som matcher højtalerne. Kender ikke specs på din forstærker, men mon ikke den kan skære fronterne så den dybeste bas ledes over til subben som så er godt placeret?

Mine 25 øre er brugt :-) go jagt

musashi

PS: så er der jo også mulighed for at købe en dims mere, og det kan vi jo li´ når det er til anlægget  - ski da noget sjovere end en balle rockwool hvor det sjoveste er hvilken farve stoffet skal have

 

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 25 September 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Måske ikke et dårligt forslag, og ja forstærkeren burde sagtens kunne drive et 2.1 setup med delefrekvens.

Tillægsspørgsmål: Mit dejlige trægulv er som trægulv nuengang er, lettere blødt. Er der nogen der her erfaring med gulvhøjtalere på trægulv og hvordan man kan "koble dem lidt af". Spikes er udelukket da det vil lave nogle rigtig grimme huller i træet.



__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
musashi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 25 September 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Mine 604'ere stod på spikes på mit trægulv og det var nærmest med til at forstærke, at hele rummet spillede med. Har smidt et par fliser indunder under så spikes står på dem. Dert synes jeg virker rigtig fint. Man kan sikkert finde noget granit hos den lokale stenhugger til rimelige penge.

musashi

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 25 September 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv eksperimenteret lidt med afkobling fra gulvet. Jeg har et parket gulv der gynger godt med, så spikes er udelukket. I stedet har jeg prøvet med kork under højttalerne og det reducerede vibrationerne i gulvet kraftigt, men desværre måtte jeg af med min effektforstærker samtidig, så jeg kan ikke rigtig vurdere lydforskellen. Når den nye effektblok kommer på mandag vil jeg forsøge med forskellige opsætninger og høre om jeg kan registrere en forskel.

Men teorien siger jo, at jo mindre gulvet spiller med, jo bedre lydkvalitet, så mon ikke der er noget at hente?
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 25 September 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv fliser under mine 604'ere og så bruger jeg pulsarpoints isf. spikes. De kan også bruges direkte på gulvet.

Desuden kan du også få bløde dæmpefødder:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler/arg on_damping_feet_light.htm

Eller du kan få sko til dine spikes, så dine spikes står på dem i stedet for på gulvet. F.eks. også et sæt som dette:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler/dal i_cone_titan.htm

 

 

 



__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 144
Sendt: 25 September 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hej

 

du har også kunnet købe :http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler/vm _acoustics_vm_tablets_.htm

Men i en udgave med "kork" på undersiden. De er bedre til trægulv end dem uden.

 

MVH

Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas
 
Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 144
Sendt: 25 September 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 25 September 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Ellers er der også de famøse SD-feet 
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 25 September 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:

Men teorien siger jo, at jo mindre gulvet spiller med, jo bedre lydkvalitet, så mon ikke der er noget at hente?

Tænkte i hvertfald det var forsøget værd!



__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 25 September 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Ellers er der også de famøse SD-feet 

link?

 

Og takker for forslagene. Kan være jeg ka lokke en af de lokale hifipushere til at låne mig lidt udstyr.

Andre erfreringer med spikes/afkobling til parket/træ gulv modtages stadig gladeligt.



__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 25 September 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html

Og lad dig ikke skræmme af udseendet, der er masser af tråde her på hifi4all om dem
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 25 September 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke finder SD-fødderne lokalt, har jeg dem normalt på lager. Synes du ikke de giver det ønskede resultat, kan du sende dem retur.

Søren Vittrup
AUDIOcompagniet

www.audiocompagniet.dk

 

 

 

Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes