Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 16:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ht-kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet meget klogere på Højttaler-kabler synes jeg, efter at have surfet rundt og fundet ud af hvad terminering er for en størrelse, kobber og sølv, kontaktflade osv. Men hvis man skal opbygge det bedst mulige højttalerkabel selv, med mest værdi for pengene så man ikke bare splasher 100.000 kr ud for et eller andet snake-oil(eller meget tvivlsomt) stik eller forsølvning osv, hvad ville i så gå efter?

Handler det ikke om at undgå oxidering inde i kablet ved metaltrådene, og den bedst mulige kontaktflade i terminalerne i forstærker og højttaler? Så vidt jeg kan forstå så handler det simpelt om at flytte strøm vha kobbermetallet(eller hvad man har inde i kablerne), og optimere kontaktfladen og forbindelsen imellem kabel og terminal. Og så må det også gerne se pænt og æstetisk ud det medgiver jeg.

Men hvordan kan det være at man kan få kabler til 250.000 kan jeg se som har en masse fancy buzzword og ligner noget fra et haute cotoure show? Jeg mener det er vel ikke fordi det kan flytte strømmen bedre end feks kabler til 1000-2000kr eller mindre? Rigtigt mange anbefaler de billigste Harald Nyborg ren kobberkabel, fordi man ikke kan opnå bedre end ren kobber ikke?

Jeg kan forstå at udgangspunktet er at opnå så tæt på 100% af strømoverførslen fra forstærker til højttaler, og dette klare ret godt af standard bananstik eller spadestik(helst rå kobber direkte ind men dette er ikke specielt praktisk eller smart overordnet set). Så hvis dette kriterie er opfyldt ved ved QED kabler til 1000kr, med meget solide stik osv, giver det ikke meget mening at investere 10-25.000kr osv i alverdens superdyre mærker.

Jeg er selv i gang med at skulle terminere mine no-name OFC ht-kabler, og derfor så søger jeg nettet tykt og tyndt på hvad er op og ned. Og om flotte kabelkapper, flotte og lækre stik, en masse fancy plastic udenpå stikkene osv er noget som helst der er værd at betale store summer for, eller det er ligegyldigt tingeltangel der udelukkende fungerer som en undskyldning for at tage RIGTIGT meget for nogle ordinære kabler.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Det er et gammelt emne/stridspunkt du her tager hul på - prøv at søge i dette forum og du vil finde adskillige gamle tråde hvor folk kommer med meget divergerende meninger.

Egentlig er det spild af tid at koge mere suppe på kabeldebatten - det ender stort set altid i at folk bliver enige om at være uenige.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Men rent videnskabeligt er det ikke ligetil hvilken proces der foregår i et strømførende kabel? Ja der er tonsvis af tråde og indlæg omkring emnet, men der er ikke mange startindlæg som fokuserer på det basale i et kabel. Nemlig indmaden og hvilken funktion det har, og hvad der er optimalt ift ens pengepung.

Har et højttalerkabel feks nogen som helst anden funktion end at flytte strøm(og se så flot ud som muligt)? Men det er klart nok at det behøver ikke at handle om analoge kabler og forbindelser som alt andet end lige er ret svære at måle 100% præcis og komme med en helt præcis definition, modsat digitale kabler der ofte enten virker eller slet ikke virker. Tændt eller slukket så at sige.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jo det er videnskabeligt set veldokumenteret hvilke ting i kablet kan have indflydelse på lyden i sidste ende - men når nogen så påstår at de kan høre forskelle eller forbedringer mellem to kabler som på papiret burde føre til samme output så er det at det hele strander lidt.

Jeg hæfter mig ved at der for en del årsiden blev udlovet 1 mil. $ af James Randi til den der i en blindtest klart kunne skelne mellem to sæt kabler - kun én mand tog udfordringen - Michael Fremer, men firmaet som skulle udlåne de dyreste kabler i testen (Pear Anjou), trak sig, det synes jeg siger ret meget om meget dyre kabler og ikke mindst de firmaer der producerer dem. Der er selvfølglig en masse meninger om at James Randi ikke var fair i hans strenge krav til testen og bl.a. bl.a. Faktum er at hvis Pear Anjou havde "vundet" ved at Michael Fremer kunne skelne mellem kablerne, så havde de jo haft reklame som var ubetalelig.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Lang historie kort. Det er i sidste ende et spørgsmål, om man er overbevist om at de fysiske modeller der beskriver et kabel, er komplette eller tilnærmelser/approksimationer af noget videnskaben endnu ikke helt har styr på.  

Hvis man er tilhænger af førstnævnte, vil ens holdning typisk være at kabler grundlæggende er ens, og det udelukkende er psykologi, der forklarer at folk mener de kan høre forskel. Her vil anbefalingen typisk være at finde et no-name OFC kabel, med solide stik. Denne holdning er tiltalende, da den følger de teorier fagfolk har lært og arbejder med i det daglige, og den harmonerer også godt med ens tegnebog.

Hvis man er tilhænger af sidstnævnte. Vil holdningen typisk være at kabler kan være forskellige og det gælder om at prøve sig frem, indtil man finder noget der "passer ind". Tilhængere vil ofte være folk der er vandt til at være kritisk overfor teoretiske modeller.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Et højttalerkabel bør have 0 kapacitet, 0 ohmsk modstand og 0 induktion. Det findes ikke opfyldt på én gang, og jeg tror kombinationen bør optimeres til et bestemt forstærker. Hother bak fortalte en gang, at en forstærker skal bedømmes inkl. det anvendte højttalerkabel, og det tror jeg er rigtigt. Min egen erfaring med højttalerkabler er, at der er ikke ret meget forskel. Da jeg skiftede til van den Hul Revelation hørte jeg det ikke. I lang tid brugte jeg DHL Labs Q10 oprindelig version, og hørte dette heller ikke. men jeg blev godt nok overrasket over at skifte til Canare 4S11, som jeg er endt med. Begge de sidst nævnte er vist af Star Quad typen, som reducerer induktionen, hvilket har nogen indflydelse, og som nogle kabelproducenter søger at minimere fremfor noget andet. På hifi2you har der været en interessant og ingeniør-agtig baseret tråd om kabler med lav resistens. Man kan også kigge på www.kajmogensen.dk om den tråd.


Det er muligt, at jeg vil kunne få endnu mere transparens med voldsomt dyrere kabler, men dels VIL jeg undgå stik og i stedet sætte kablet direkte på terminalerne, og så udelukkes de fleste haute couture kabler sig selv, og dels synes jeg prisniveauet er alt for højt på de dyre kabler.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Det er et gammelt emne/stridspunkt du her tager hul på - prøv at søge i dette forum og du vil finde adskillige gamle tråde hvor folk kommer med meget divergerende meninger.
Egentlig er det spild af tid at koge mere suppe på kabeldebatten - det ender stort set altid i at folk bliver enige om at være uenige.


Lidt uenig. Dels har Hi-fi folk ikke samme erfaring, eller antal år som de har på bagen. Ikke at erfaring behøver at gøre dem klogere! Så derfor vil der altid være nogle der rejser et emne, som har været rejst før, og jeg synes alle skal være velkomne, til en sober debat. det fører til mit punkt nr. 2: Der vil vel være synspunkter undervejs, som nogle kan have glæde af - bortset fra dem der er 100% skråsikre på, at der er ingen forskel - det er der nok ikke for dem, men for andre mere følsomme lyttere og med bedre grej, kan der være forskelle på kabler.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Rajmondo.

At “flytte strøm”. I virkeligheden “flytter” du en spænding til en belastning, som udløser en strøm. Strømmen danner magnetisme. Og det er denne magnetisme i de to ledere som påvirker hinanden. Magnetismen mellem lederne er i modfase med hinanden. Den - på grund af strømmen - opståede magnetisme mellem kablets ledere under indflydelse af frekvensen og ledernes induktans (kablets induktion, spolevirkning) gør at kablets ledeevne ændrer sig, så ledeevnen ikke er den samme ved alle frekvenser. Eller strømstyrker.

Det er strømstyrken kombineret med frekvensen samt afstanden mellem lederne - kablets samlede konstruktion - som udløser de hørbare forskelle. Og hvor vigtigt det er afhænger jo i høj grad af den enkelte bruger. For uanset fakta er det på én gang vanskeligt at visualisere og dermed vanskeligt at forstå.

Problemet er at kabelfabrikanterme ikke oplyser elektriske fakta, da de er vanskelige at oversætte til et hørbart resultat. Det skal opleves i sammenhæng med forstærkerens og højttalernes elektriske egenskaber. En besværlig ligning med flere ubekendte. Derfor forsøger så mange sig frem med hvad der er bedst i deres kombination af apparater. Afvejet efter musikalsk smag. Og så kan du godt se hvor svært det er. Og hvor mange løsninger der er på ligningen, hvor velmenende forslag sjældent giver samme resultat i andres sammenhænge.

Som min sidste tilføjelse til denne tråd Jeg lover .... !
Du kan se hvad jeg har forsøgt at afdække på dette link
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Interessant læsning Kaj! Bremserør og installationskabel. De sidste har jeg for mange år siden også prøvet af, dog ikke så kraftigt
tværsnit som dig. Gav fin bas efter hvad jeg husker. Det finde mange site og video ang. det at lave sine egne kabler. Det med at
sno dem er ret gennemgående. Jeg er endt med nogle Xindak FS2 som jeg fik meget billigt brugt. Det er af den flade type. Lyder
fint her, single wired. Havde QED iver Anniversery biwired før. Når man kan få brugte kabler til ingen penge, så kastede jeg mig ikke
ud i gør det selv. Men Kaj, hvad lytter du selv på af højtalerkabel nu?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 26 Oktober 2018 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Rajmondo.

At “flytte strøm”. I virkeligheden “flytter” du en spænding til en belastning, som udløser en strøm. Strømmen danner magnetisme. Og det er denne magnetisme i de to ledere som påvirker hinanden. Magnetismen mellem lederne er i modfase med hinanden. Den - på grund af strømmen - opståede magnetisme mellem kablets ledere under indflydelse af frekvensen og ledernes induktans (kablets induktion, spolevirkning) gør at kablets ledeevne ændrer sig, så ledeevnen ikke er den samme ved alle frekvenser. Eller strømstyrker.

Det er strømstyrken kombineret med frekvensen samt afstanden mellem lederne - kablets samlede konstruktion - som udløser de hørbare forskelle. Og hvor vigtigt det er afhænger jo i høj grad af den enkelte bruger. For uanset fakta er det på én gang vanskeligt at visualisere og dermed vanskeligt at forstå.

Problemet er at kabelfabrikanterme ikke oplyser elektriske fakta, da de er vanskelige at oversætte til et hørbart resultat. Det skal opleves i sammenhæng med forstærkerens og højttalernes elektriske egenskaber. En besværlig ligning med flere ubekendte. Derfor forsøger så mange sig frem med hvad der er bedst i deres kombination af apparater. Afvejet efter musikalsk smag. Og så kan du godt se hvor svært det er. Og hvor mange løsninger der er på ligningen, hvor velmenende forslag sjældent giver samme resultat i andres sammenhænge.

Som min sidste tilføjelse til denne tråd Jeg lover .... ! Du kan se hvad jeg har forsøgt at afdække på dette link

Lyder ret videnskabeligt. Jeg ved godt at elektricitet er en større videnskab, og som du også skriver så er der også højttalerne blandt andet og hvordan de behandler strømmen for eksempel. Jeg har ikke en masse kabler jeg kan teste og høre, men det vil jeg gøre snarest muligt. For at høre(ikke måle dog) om der er forskel.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes