Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ht-kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 20 Maj 2018 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har Teflon 2 kabler. Jeg synes de er gode kabler, meget klar lyd
på godt og ondt. Ondt mener Jeg, at Jeg ofte kunne tænke mig
kabler som har enn lidt mørkere klang. Det kan være, at jeg tager fejl,
men Jeg kunne tænke mig at prøve andre kabler, uden sølv. Har I
nogen tips om ikke alt for dyre kabler, som jeg kunne prøve?
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 20 Maj 2018 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Teflon 2 er forsølvet kobber. Jeg har dens forgænger (Black Shadow) og det har en fantastisk detaljeret og klar top. Det blev dog for meget i kombination
med mine højttalere og DAC som har samme lyd-profil.

Jeg vil mene at du skal gå efter et kabel i rent kobber. Talk 3 (anmeldt her på sitet) er godt til prisen.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 20 Maj 2018 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Prøv at finde et brugt Audioquest Midnight der er singlewiret, det er det mørkeste kabel jeg har hørt som samtidig er godt
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 20 Maj 2018 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Prøv at se min tråd om nogen rigtig gode kabler som ikke er hysterisk i diskanten
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=104373

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Teflon 2 er forsølvet kobber. Jeg har dens forgænger (Black Shadow) og det har en fantastisk detaljeret og klar top. Det blev dog for
meget i kombination
med mine højttalere og DAC som har samme lyd-profil.

Jeg vil mene at du skal gå efter et kabel i rent kobber. Talk 3 (anmeldt her på sitet) er godt til prisen.


Jeg er enig om, at det er en utrolig god kabel. Den fungerede også meget godt med min gamle Luxman l550, som jo har en "varm" lyd. Forstærkeren
som jeg bruger nu, Yamaha as 2100, er langt mere luftig og farver ikke lyden så meget som den gamle Luxman. Derfor bliver det, som du siger, lidt for
meget i min kombination. Det lyder ikke dårligt, faktis lyder det meget godt, når det er kvalitetsindspillinger, men det er altså for lidt for meget i lengden.
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

jeg tror ikke du får noget ud af at skifte dine kabler. der er så mange andre ting som har meget større betydning for din lyd. Din Yamaha as 2100 er helt sikkert en fin forstærker . Men kigger man lige under låget på den, kan man se at der er brugt noget plast kabel fra forstærker modulet over til relæ printet på højtaler udgangen. og jeg tror ikke der er brugte noget vildt dyrt  kabel der.

hvad spiller du på af højtaler.???



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

@lille_smed
Glimrende pointe! Der er så mange faldgrupper i hifi at vi tit stirre os blinde på nogle få punkter - læs gerne om 80/20 reglen, som i næsten alle tilfælde handler om at vi nemt kommer til at bruge 80% at tiden, energien og pengene på 20% af problemet - i stedet for omvendt
Selv på de store dyre messer, hvor anlægget koster en million - beklager de sig over akustikken. Og her hjælper de dyre kabler sjovt nok heller ikke.
Det er sådan set helt enkelt - man kan ikke løse et akustisk problem med noget som helst elektrisk hjælpemiddel - ej heller et kabel.
Flyt dine højttalere lidt i forhold til rummet og din lytteposition - det gør meget større forskel, fordi du så netop arbejder med akustikken i stedet for elektronikken.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Der findes massere billige kobber kabler du kan prøve dig frem med. Men altså hvis højtaler, kilde og forstærker, alle er til den lyse side, så er det en af de nævnte enheder du burde udskifte, og ikke højtalerkablerne.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Kigger man på et kabels ledeevne er den ikke ens i hele det hørbare frekvensområde.
I takt med stigende frekvens løber strømmen i stadig mindre del af dets tværsnit bort fra centrum og ud mod overfladen.
Strømfortrængning er ordet for fænomenet.
Og er overflader sølvbelagte løber de højeste frekvenser gennem de yderste dele af kobberkernen og sølvlaget, som leder bedre end kobberet.
Derved får kablets dets lyse karakter.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Online
Indlæg: 408
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Utroligt hvad strøm kan finde ud af 
Hvad sker der hvis det er kobberbelagte sølvkabler ?
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Utroligt hvad strøm kan finde ud af Hvad sker der hvis det er kobberbelagte sølvkabler ?


Ja man kan undre sig over at strømmen ikke kan finde ud af at bruge hele lederens metalmasse uanset frekvensen. Men det kan den ikke!

Skineffect - strømfortrængning
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
jeg tror ikke du får noget ud af at skifte dine kabler. der er så mange andre ting som har meget større betydning for din lyd.
Din Yamaha as 2100 er helt sikkert en fin forstærker
. Men kigger man lige under låget på den, kan man se at der er brugt noget plast kabel fra forstærker modulet over til relæ printet på højtaler
udgangen. og jeg tror ikke der er brugte noget vildt dyrt  kabel der.
hvad spiller du på af højtaler.???



Jeg synes Yamaha er en meget god forstærker, til prisen.
Jeg er heller ikke misfornøjd med lyden fra mit anleg, jeg har heller ikke forstand på kabler. Det er bare det, at jeg tænker at det forsøllede kabel,
muligvis er med til at give mit anleg lidt i overkanten af den lyse side.
Der er så mange som snakker om at prøve andre kabler, og fordi at jeg har læse en del negatift om sølv kabler, så tænker jeg ofta på, at jeg muligvis
hellesr skulle hava rene kobberkabler.
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
@lille_smed
Glimrende pointe! Der er så mange faldgrupper i hifi at vi tit stirre os blinde på nogle få
punkter - læs gerne om 80/20 reglen, som i næsten alle tilfælde handler om at vi nemt kommer til at bruge 80% at tiden, energien og pengene på 20%
af problemet - i stedet for omvendt
Selv på de store dyre messer, hvor anlægget koster en million - beklager de sig over akustikken. Og
her hjælper de dyre kabler sjovt nok heller ikke.
Det er sådan set helt enkelt - man kan ikke løse et akustisk problem med noget som helst
elektrisk hjælpemiddel - ej heller et kabel.
Flyt dine højttalere lidt i forhold til rummet og din lytteposition - det gør meget større forskel, fordi
du så netop arbejder med akustikken i stedet for elektronikken.


Jeg kende ikke 80/20 reglen, men den lyder helt ok. Faktis er det ikke mig, som har fundet på, at jeg skulle prøve andre kabler, men en ven, som har et
helt anderledes set up. Det er faktis min ven, som er kilden til mine tanker, om at skifte mine kabler,,,ved ikke om det også er en del af 80/20 reglen
[
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Maj 2018 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Nej nej - det er bare hifinitis Mine hifi-venner prøver også at give mig gode ideer - og jeg kunne aldrig finde på at gøre det sammen den anden vej

Jeg har selv haft fanzy kabler og meget andet - men i de fleste tilfælde er det kun uheldige kombinationer af udstyr og så en direkte forringelse af lyden man kan opnå. Så snart man fik fat i et regulært flertrådet kabel med et fornuftigt tværsnit, som Kaj er inde på - så skal der ikke være forskel, for så er der et eller andet "galt". Typisk er impedanser, linieniveauer og signaler på diverse apparater, designet til at det netop ikke burde blive et problem med et normalt kabel af helt billig og fornuftig karakter - altså ikke telefonledning til højttaleren, som står 10meter væk - med mindre man bundter 10-15 stykker i parallel selvfølgelig
 
Problemet er at man tit ikke opgiver 100% fornuftig data på alt udstyr og derfor kan man fare lidt vild i specs. Tager man derimod et styk laboratorie udstyr, som f.eks et scope. Så ved man på forhånd hvad man skal kombinere, for at opnå et givent resultat - nul gætværk og mystik.
Jeg syntes det er ok at bruge et par hundrede kroner på et sæt kabler, så man lige får nogle solide stik og et halvtykt kvadrat. Men alle de der vilde priser, fordi det f.eks er 99.999999999999999% rent - det er altså noget salgsgas
 
Prøv bare at tage en af de der lyttetests på nettet, hvor man skal gætte det ord der bliver sagt. 2 forskellige personer vil typisk høre 2 forskellige ting. Vores øre og hjerne spiller os simpelthen et pus i ny og næ. Men f.eks et hæv på 10dB i basen ved måske 60hz - det kan de fleste blive enige om ikke lyder synderlig fedt - måske ved 100hz og lidt disko, men ønsket om fraværet af den der one-node bulderbas er der generelt konsensus om - så det ville jeg om muligt kigge mere efter
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 22 Maj 2018 kl. 05:17 | IP-adresse registreret  

Verificering. Jer skrev om og henviste til STRØMFORTRÆNGNING. Med streg under STRØM. Signalkabler er underlagt andre problematikker.

Det er kombinationen af STRØM-styrke, frekvens, kablets materialevalg og konstruktion, som giver de forskelle der opleves.
Allerede her er der der så mange ubekendte i ligningen at de fleste opgiver at følge FAKTA og ender med at forsøge sig frem.
For kablers egenskaber er besværlige størrelser at håndtere. Ikke mindst når det samme kabel opfører sig forskelligt i de sammenhængen det
indsættes i.

Digital_Thor skrev:
Jeg har selv haft fanzy kabler og meget andet - men i de fleste tilfælde er det kun uheldige kombinationer af udstyr og
så en direkte forringelse af lyden man kan opnå. Så snart man fik fat i et regulært flertrådet kabel med et fornuftigt tværsnit, som Kaj er inde på - så
skal der ikke være forskel, for så er der et eller andet "galt". Typisk er impedanser, linieniveauer og signaler på diverse apparater, designet til at det
netop ikke burde blive et problem med et normalt kabel af helt billig og fornuftig karakter - altså ikke telefonledning til højttaleren, som står 10meter
væk - med mindre man bundter 10-15 stykker i parallel selvfølgelig
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 22 Maj 2018 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev: For kablers egenskaber er besværlige størrelser at håndtere. Ikke mindst når det samme kabel opfører sig forskelligt
i de sammenhængen det indsættes i.

Den rette formulering skulle være "..... oplevelsen af det samme kabel kan variere afhængig af sammenhængen det indsættes i".
For i sidste ende er det jo i oplevelsen man finder kablets værdi og ikke hvad det hedder eller hvad man har betalt for det.

Go' sommer....
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes