Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dobbelte ht-kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej


Jeg har lige købt nogle nye kabler til mine højttalere og læser derefter et interessant indlæg, hvor man mener en meget forbedret lydkvalitet kan opnås, hvis man køber den dobbelte mængde og lægger to kabler ind i samme poler. Det vil sige, at i stedet for 2 x 2 meter, så køber man 4 x 2 meter og lægger dem oveni hinanden i samme bananstik. Det gør jo helt sikkert kablet større, men giver det den ønskede effekt? Er der nogen her, som har erfaring eller en mening omkring det?

Vh, Lars
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej fekser
Du bliver nød til at selv prøve, om enkelt eller dobbelt passer hos dig, det hele afhænger af dine øre og lokalet.
Der er en tråd på et andet forum, hvor man ihærdigt prøver at bevise, at man kan måle om kablerne er egnet.
Jeg har prøvet kabler på 2 ens set-up i to år, sat op i to forskellige lokaler, men begge på ca. 28 kvm.
Det sæt højttaler kabler som fungerede optimalt i det ene lokale, var en total katastrofe i det andet set-up/-lokale
og lige omvendt.
Rul ærmerne op og kom i gang, pøj pøj.

Vh

__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

fekser skrev:
Hej

Jeg har lige købt nogle nye kabler til mine højttalere og læser derefter et interessant indlæg, hvor man mener en meget forbedret lydkvalitet kan opnås, hvis man køber den dobbelte mængde og lægger to kabler ind i samme poler. Det vil sige, at i stedet for 2 x 2 meter, så køber man 4 x 2 meter og lægger dem oveni hinanden i samme bananstik. Det gør jo helt sikkert kablet større, men giver det den ønskede effekt? Er der nogen her, som har erfaring eller en mening omkring det?

Vh, Lars



Det er jo vanskeligt at kommentere på en fornuftig måde uden at vide lidt om dine forventninger? Hvad har du brugt tidligere og hvad er det for en forstærker og højttalere kablerne skal forbinde? Hvor finder man for øvrigt indlægget der har inspireret dig?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

De skal forbinde en Roksan K3 intgr. forstærker og Dynaudio Audience 60 højttalere. Mine forventninger vurderer jeg som ligegyldige, da jeg spørger om andres erfaringer og holdninger? Husker ikke linket, men Google: van den hul og clearwater.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej fekser
Når du efterlyser input om "den ønskede effekt", er dine
forventninger vel ikke ligegyldige?☺
Jeg deler i alt væsentligt stiv's erfaringer som beskrevet ovenfor, dog
i andre men lignende sammenhæng. Det er ikke så ligetil at svare
generisk på, om dobbelttræk vil medføre forbedringer. Ændringer ja,
men ikke nødvendigvis forbedringer.




__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Ah, nu ser jeg det. Skulle nok ikke have formuleret det som ønskede effekt, men nok nærmere: giver det nogen tydelig forbedring. Sorry. Fik lige skrevet noget andet end tilsigtet.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

@fekser

Tak for din konkretisering.
Kablets simple opgave er at overføre strømmen fra forstærkeren til højttaleren uden frekvensafhængige ændringer. Som om de to var koblet sammen uden brug af kabel. Jeg formoder dit mål er at kablet ikke forringer forstærkerens signal undervejs.

To parallelle kabler forbundet med hinanden i begge ender halverer kablets samlede seriemodstand og reducerer dets induktion, som resulterer i stigende modstand i takt med stigende frekvens. Sådan opfører alle kabler sig. Og jo lavere de to værdier er jo tættere kommer du på idealet hvor kablet overfører strømmen fra forstærkeren UPÅVIRKET af frekvensen.

Min er forklaring er uddybet på dette link http://www.kajmogensen.dk/Lowinductiondrive.html
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Præcisering af mit tidligere indlæg. Min formulering skal lyde sådan.

To parallelle kabler forbundet med hinanden i begge ender halverer kablets samlede seriemodstand og reducerer dets induktion. Induktion resulterer i stigende modstand i takt med stigende frekvens.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Et større samlet kvadrat giver en mindre induktans men samtidig også ofte en øget capacitans. Så du er ikke interesseret i et for tyndt kabel men heller ikke i et alt for tykt kabel. Og så er der også materialet at tage i betragtning.

Helt personligt synes jeg at et kabel helst skal være et sted over 2,5 mm^2. (Jeg er ret glad for tanken om et 4mm^2 forsølvet kobber-kabel, da det kan fås til en forholdsvis rimelig pris og samtidig kan lukke meget igennem).

Så er dit højttalerkabel 1 mm^2, så er det nok en rigtig god idé at lægge det dobbelt. Er det 6 mm^2, så ville jeg ikke lægge det dobbelt.

Men dermed ikke sagt, at der ikke kan være både tynde og tykke kabler, der lyder rigtig godt.

Her er lidt tung læsning om emnet, hvis du har lyst: https://en.wikipedia.org/wiki/Speaker_wire


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 26 Juli 2017 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Tak til alle for jeres input.

@Kaj, det er et interessant stykke arbejde, som du har udført og en øjenåbner for en novice som jeg. Jeg har kun hørt, at kabler skulle have lydmæssige kvalitetsforskelle og havde derfor købt noget kabel (Van den Hul, Clearwater). Læste et par anmeldelser, hvor en skrev, at han havde fået en væsentlig bedre lyd ved at lægge kablerne dobbelte. Jeg korser mig lidt ved, at skulle ofre kr. >6000 per meter/kabel, så "mit" kabel er ikke særlig dyrt i den sammenligning. Derfor glæder det mig, udover at jeg blev vældig overrasket, at bremserør faktisk leverer varen (som jeg forstår din rapport?). Spekulerer lidt over, om du trækker rørene i en lige linie eller om der er uden betydning?

@norvig, jeg ærgrer mig rigtig meget over, jeg ikke lyttede bedre efter i fysik timerne, men jeg tror mit kabel er 1,97mm^2 (?). Jeg har valgt at købe den dobbelte portion, da kablet ikke var dyrt. Det må koste lidt eksperimentere og her er det heldigvis meget lidt.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 26 Juli 2017 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

@Kaj, jeg har tænkt lidt over, hvad jeg primært ønsker at forbedre og det er bassen. Den skal være tydelig og præcis. Diskant og mellemtone er jeg fint tilfreds med, dog kunne stemmer godt være endnu mere tydelige også, hvis man endelig skulle være et pernittengryn.

Kabler vil selvfølgelig ikke løse alt.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 26 Juli 2017 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

@fekser

Præmissen: Kablets simple opgave er at overføre strømmen fra forstærkeren til højttaleren uden frekvensafhængige ændringer. Som om de to var koblet sammen uden brug af kabel.

Bremserør. Fremstillet af kobber. Det handler om en elektrisk leder med lavest mulig seriemodstand. Lavest mulig induktion. Idealet er ingen af delene. Derved overføres strømmen fra forstærkeren uden frekvensmæssige ændringer. Uden tab af lydkvalitet.

Indtil da har du ikke hørt den fulde kvalitet af din forstærker eller dine højttalere. Du har kun hørt forringelsen - ”den klang” - dine kabler har tilført dit anlæg. Fremgangsmåden de fleste anvender.

Ja, jeg kan godt se, at min simple konklusion sparker til en af de bærende søjler i den audiofile verden. Efterfølgende ser jeg, at jeg uvidende er kommet til samme tekniske konklusion som et af kabelfirmaerne, der modsat de allerfleste har gjort sig den ulejlighed at forklare sammenhængen.

Jeg citerer: (fabrikat og type er nænsomt udeladt) Den specielle XXX konstruktion der har flade ledere for størst mulig overflade mellem plus og minus lederne giver lav induktion. Lav induktion er præcis hvad et højttalerkabel skal have, for lyden kan gå igennem uden at den deformeres. Citat slut.

Mine kobberrørs-”kabler” er nogle stive krabater, som dog kan bøjes. Og er blevet det. Uden konsekvenser for gengivelsen. Det handler om at plus og minus lederne skal have tættest mulig kontakt med hinanden. Ud over at være individuelt isoleret, så der ikke opstår kortslutning.

Du nævner bas. Umiddelbart tænker man lav seriemodstand for at styre basenheden. Det er vigtigt. Men det viste sig at betydningen af den lavere induktion giver mere. Den retter op på anlæggets fulde frekvensområde, med oplevelsen af at hele frekvensområdet ”følges ad”. Hvilket er naturligt nok, set fra et teknisk synspunkt.

Kabler kan netop ikke løse alt. Deres opgave er ene og alene at transportere strømmen (lydsignalet) uden tab. Resten skal de øvrige komponenter og akustikken sørge for.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 26 Juli 2017 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

@Kaj, har ikke gået så meget op i det før, da jeg ikke var fuldt ud klar over sammenhængen rent teknisk. Kendte også flere som talte betydningen af kabler ned. Men da jeg søger en speciel lyd i mit nuværende setup, som tidligere beskrevet, så tænkte jeg, at det måske var værd at prøve. Dog ville jeg først starte ud i det billigere segment af anmelderroste kabler.

De kabler jeg valgte brøster sig dog desværre af, at have +\- behørigt adskilte. Og hvis jeg har googlet dit citat korrekt, så benytter jeg muligvis allerede citerede kabelproducent hjemme... Nå, men det skal ikke fjerne min fornøjelse i processen af at teste og lytte, nu da investeringerne er foretaget. Ej heller, skal det fjerne mit håb om, at finde frem til den lyd, som jeg stræber efter.

Man finder den nok aldrig, da mere altid vil have mere og lyd trods alt (og heldigvis) er individuelt.

Tak for introen til kablernes verden, Kaj!
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 26 Juli 2017 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Du kan også investere i mono forstærkere og flytte dem helt hen til højttalerne, så du får så korte kabeltræk som muligt. Så kan du nemlig se bort fra mange af de mulige problematikker der eventuelt kunne være. Men så længe du er under ca 2m højttalerkabel - så burde der ikke være nævneværdig forskel.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 26 Juli 2017 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

fekser skrev:
Hej Jeg har lige købt nogle nye kabler til mine højttalere og læser derefter et interessant indlæg, hvor man mener en meget forbedret lydkvalitet kan opnås, hvis man køber den dobbelte mængde og lægger to kabler ind i samme poler. Det vil sige, at i stedet for 2 x 2 meter, så køber man 4 x 2 meter og lægger dem oveni hinanden i samme bananstik. Det gør jo helt sikkert kablet større, men giver det den ønskede effekt? Er der nogen her, som har erfaring eller en mening omkring det? Vh, Lars


Du spørger om det vil give den ønskede effekt, men fortæller ikke hvad den ønskede effekt er. Så det er ret svært at svare på

Umiddelbart vil jeg dog tro, at du skal lede meget længe efter nogen effekt overhovedet. Der er altid folk som kan høre græsset gro, men oftest kun når de ved at det gror.

Generelt synes jeg der er en meget stor tendens til, at det man bare søger "bedre lyd", uden at specificere nærmere. I min verden giver det ikke mening. Hvis ikke man specifikt søger forbedring på visse parametre, ved man heller ikke om man har opnået det. Oftest vil man bare have opnået en anderledes lyd, og har man samtidig købt noget nyt/dyrere, konkluderer man så at det må være bedre.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes