Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 01:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvor lange kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej. Har tænkt mig, at prøve AM pro rca kabler , til min pladespiller. Men jeg syntes at signal vejen bliver for lang . 1.5 m fra pladespiller til riaa og 1.5m til forforstærker, er det ikke i overkanten ?
Det vil jeg mene , uden at have belæg for det . I øjeblikkket bruger jeg gamle Hitachi sax-102 fra istiden, dog med 0,5m og 1m
mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Tonearms-kablet er en del af den belastning, du tilfører pu,
og kan derfor, i en given opsætning, godt fungere bedre med 1.5m længde end kortere
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

I et kabel mellem en MM-pickup og RIAA er det kablets kapactans (pF/m) du skal være opmærksom på.
I forbindelse med en MC-pick spiller kablets induktans en rolle.
Begge værdier påvirker de respektive pickuppernes diskantgengivelse, som det første man lægger mærke til.

Hvor stor betydning et andet kabel mellem RIAA og preamp har, afhænger af lineariteten i ud- og indgangsimpedans på de repektive apparater i
samarbejde med kablernes egenskaber, men det er et yderst sprængfarligt emne at indlade sig med har jeg erfaret.
Følger du flertallet har det ingen betydning, så det nok rigtigt
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hitachi kablet du anvender nu er ikke helt almindelig ifølge dette link.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej. tak for jeres svar. Linket du linkede til, anede jeg ikke noget. Men kan huske , at det var noget med krystalller dengang . Det viser linet også. Tak for det .
Ingen kabelkrig i denne tråd tak, jeg spurgte bare om længden ikke har indflydelse på tab , jo længere rejse , jo mindre kommer frem , eller måske ikke. Hitachi kablerne virker nu ganske udmærket , det var bare jagten på noget nyt og prismæssigt rentabelt .
mvh space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:
Jeg spurgte bare om længden ikke har indflydelse på tab , jo længere rejse , jo mindre kommer frem , eller måske ikke. Hitachi kablerne virker nu ganske udmærket , det var bare jagten på noget nyt og prismæssigt rentabelt .


Hvis du ønsker noget nyt, som hele formålet, med frygten for at signalet kommer langsommere til målet, kan du rolig købe et længere kabel. I et kobberkabel løber strømmen 200.000km i sekundet. Man kan naturligvis blive i tvivl om det er hurtigt nok, men jeg mener vi kan fastslå at der ikke kan registreres en forandring i den sammenhæng.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej . Tak for dit geniale svar Kaj. LOL . Signalet skal nok komme frem ( ingen tvivl om det) , men om det påvirkede styrken på signalet. Det gør det så nok ikke, nå springer ud i det og prøver 2 stk AM kabler, om ikke andet har man jo nogle ekstra . Man må jo ikke gå ned på gearet , fordi man lige mangler
mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til tab af signalstyrke vil du i praksis INTET - absolut intet bemærke, men kig lige på mit første indlæg i denne tråd, som jeg gentager i reduceret form med et par smårettelser.

I et kabel mellem en MM-pickup og RIAA er det kablets kapacitans (pF/m) du skal være opmærksom på. I forbindelse med en MC-pick spiller kablets induktans en rolle. Begge værdier påvirker de respektive pickuppernes diskantgengivelse, som det første man lægger mærke til.

Spolerne i pickup'en har frekvensafhængig impedans og dens klang er således påvirkelig af kablers og RIAA forstærkernes kapacitive belastning. Du har utvivlsomt set RIAA'er med variabel indgangsimpedans OG variabel kapacitiv belastning. Kondensatorer med forskellig værdi for nu at bruge et mere almindeligt udtryk.

Det er sør'me svært at give et korrekt svar uden at bruge fagudtryk. Som jeg måske oven i købet meget mod min vilje staver forkert. Værsgo.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

"Ingen kabelkrig i denne tråd tak, jeg spurgte bare om længden ikke har indflydelse på tab" - Åh tak, tænkte jeg, for jeg så allerede i ånden, at der skulle brygges mere beroligende te for at nå dagens ende og slutningen på tråden. Jeg havde forberedt mig på flere sætninger som denne "This enables to minimize the capacity reactance due to the action of copper biozide and to greatly reduce the adverse influence such as phase distoration and signal attenuation as exerted on high frequency signals composed of a number of frequency components." Men det næste, min plagede hjerne leverede, var den tanke, om ikke du allerede var blevet indrulleret i hæren? Hvis du vil jagte de små differencer, er det helt ok, og ikke noget andre skal rynke på næsen ad, men har du så ikke selv dermed ladet dig inficere af den grasserende bacille? - som forskningen tilmed endnu ikke har fundet et virksomt middel imod. Jeg tænker, - men skal straks understrege, at jeg i den grad er uden for alle kabelkrige -, at om kablet er 50 cm eller 150 cm, kan ikke være afgørende for det samlede resultat - og læg mærke til ordet afgørende. De anførte 200.000 km (lidt unøjagtighed kan nok tillades) turde vel også antyde problemets betydning eller mindre betydning. Men jeg ser nu, at du netop har besluttet at sætte space på standby og som modig viking på landjorden (søen?) kaster dig ud i det farefulde eksperiment. Det er sådan, det skal være. That's the spirit. Vi skal bygge på Valdemar Sejr's og andres hårdt tilkæmpede erfaringer, for hvis hvert slægtled var henvist til at basere alt på udelukkende egne erfaringer, ville vi ikke være, hvor vi er i dag. Om det er Nordost eller AM, så når Bamse og båden målet, og det er vel det vigtigste.  (- og læg nu ikke andet i ordene end at solen bager)
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:
........ en masse ordskvalder.........


JEg ved ikek hvad du har spist, men det har vist ikke kogt længe nok :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har 3 sæt af de AM-pro kabler og har prøvet at have dem på pladespilleren. Det første fra pladespilleren via de 2 phono stik jeg har sat på min Thorens TD321 og så et fra RIAA til pre. I forhold til de kabler jeg ellers benytter, oplevede ingen dæmpning af diskanten. Det lød helt fint. Men kablerne var nu købt til mellem DAC og pre og så fra RIAA til pre. derudover, sidder der også et mellem pre og effekttrin. 

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 02 Juni 2016 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det er svært at svare på. Jeg har altid haft mc-stepup og RIAA så tæt på pladespilleren som muligt, da det er der signalet er mest følsom for støj
m.m.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 03 Juni 2016 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Tak er kun et fattigt ord . jeg fattede pointen i Aristona `s indlæg . Jeg er bare nysgerrig og temmelig afsporet . Derfor vil jeg gerne , at tråden lukkes


__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes