Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 02:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ht-kabler Exposure? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 24 August 2015 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Først og fremmest – dette er ikke en klassisk kabeltråd – og jeg ønsker på ingen måde at starte en flamewar eller for den sags skyld fyre op under trolde eller deslige diskussionshungrende tastatursvingere! Sagen er den at jeg har fået nye monoblokke – nogle Exposure 18, i den forbindelse er jeg i min søgen og færden rundt på nettet stød på en del diskussioner omkring hvilke kabler man (ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt) kan bruge med exposure grej. Sagen er den at der bag på blokkene står at garantien ryger (den er nok allerede røget efter 15 år) hvis man benytter sig af andet kabel end exposures eget.

Som jeg kan læse mig frem til er det noget med at de er lavet uden et zobel-netværk i udgangen (hvad så end det er ) – og derfor skal have kabler med en høj induktans. Jeg er på ingen måde teknisk – og er derfor i tvivl om hvordan delen man sikrer at dette er opfyldt? Jeg kan læse mig frem til at de fleste Naim kabler og linn kabler opfylder disse parametre. Ligeledes det kulte engelske brand NVA.

Mine nuværende kabler er nogle Black Rhodium Polar Samurai DCT++ som er pænt dyre – og som jeg er glade for / ikke ser nogen grund til at skifte. Men kan det være nødvendigt? middelbart er der tale om et biwire kabel som jeg dog kører ”shutgun” og derfor har et stort kvadrat, med mangle ledere i.

Længden er 3m. Er der nogen grund til at være nervøs? Forstærkerne bliver ikke varme – overhovedet. Men ved heller ikke om det er symptomet. Hvad gør i andre med ældre naim / exposure og lign. Udstyr?

Vh Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 August 2015 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Et kabel med høj kapacitet - f.eks. kabler af fladvalset kobber eller sølv - kan få en ustabil forstærker til at gå i selvsving = Den bliver varmere end normalt, og kan ende med at brænde af.

Exposure 18 er designet til at være ustabil fra designerens side, da han mener det lyder bedre. Det giver så lidt begrænsninger i valget af højttalerkabel. Man, kan vel sige at han har taget kablet med i ligningen.

Et normalt kabel med lidt afstand mellem lederne, burde alt andet lige virke fint.

Når der er afstand mellem + og - lederne så giver det automatisk lav kapacitans og høj induktans.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 24 August 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen!
Tak for svar.

Hvis jeg selv har forstået det rigtigt - så er det et "fåtal" af kabler som har de forkerte egenskaber, og når jeg ser på mit black rhodium kabel - så
ser det ok ud. det er jo ret "standard" opbygget.

Og jeg havde det på henover en weekenden - hvor blokkene var tændt hele tiden - uden at de blev varme - overhovedet :)
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 August 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeps - der er specialkabler med lav induktans du skal holde dig fra, og sikkert også alt for lange kabeltræk, da capacitans øges med kablets længde. Bananstik og højttalerterminaler øger også kapacitans, men det er meget lidt og typisk uden betydning.

En designer fra Mcintosh - Roger Russel - har skrevet lidt om det (ca en fjerdedel nede på side)

Roger Russel om kabler
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes