Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 14:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Droppet vinylen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Har du droppet vinyl grundet tekniske kvaler
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
8 [12,12%]
58 [87,88%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

I lighed med Boyd har jeg bemærket der er en del her på sitet der skriver ind omkring råd/vejledning til vinyl opsætning. Der er også en del der har
skrevet at de dropper vinylen da det er for teknisk krævende og udbyttet ikke er hvad der blev forventet. Derfor kunne det være interessant at se
hvor mange her på sitet der har droppet vinylen grundet tekniske vanskeligheder i relation til et udbytte i from af lyd der ikke matcher de
forventninger de har til den endelige lyd. Om den forventning så i virkeligheden var for stor i forhold til den økonomi der er lagt i 'projektet' er så ikke
til at vide. Der er selvfølgelig mange aspekter i det og denne poll vil så kun give klarhed over det der ligger i spørgsmålet til denne poll
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

jeg har droppe mit, mere fordi jeg syntes der var for besværligt at finde plader, som ikke var slidt, det med at købe helt nye bliver jeg ikke til.
 jeg syntes bestemt den lyd jeg var komme frem til, var meget fornuftig... lyden kunne jeg ikke klage over.

ja og så er det lige det med at jeg er lidt dovn.. nemmer at klikke med musen end at rejse sig og skulle finde den plade med lige det nr..




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil vove den påstand, at det mindst lige så bøvlet, at sætte et streaming-setup op, som det er at skulle sætte en pladespiller op, og justere pickup'en korrekt... nej faktisk er det nemmere med en pladespiller.

Med streaming skal man både rippe pladerne til en NAS (det tager timer!), sætte sin PC/Mac op med en afspiller som streamer data "korrekt", eller finde en "hifi"-streamer, der gør det godt nok. Første gang jeg skulle sætte et streaming setup op, tog det timer!

En pickup kan jeg montere og spore korrekt ind på 15-20 minutter. Da jeg havde en Acoustic Signature pladespiller til test, tog det kun en halv time at sætte den op, til trods for at den skulle samles - inkl. tonearm, samt spores korrekt! 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Det er der absolut ingen tvivl om

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Som det ses indtil nu er der nogle få der har droppet vinylen grundet tekniske vanskeligheder. Hvad man så kan konkludere ud fra dette spinkle
materiale er nok ikke så meget. Et bud på en konklusion kunne være at det tilsyneladende for nogen er svært at få tingene monteret/opsat så det
spiller godt nok til at man ville beholde det. Med andre ord overstiger besværlighederne ikke det udbytte man forventer. Måske det er de 3 uf af de 4
som har det sådan. Den eneste der har svaret på hvorfor de har droppet det er lillesmed. Men det er på grund af selve formatet - vinylpladen og
vanskeligheden i at finde interessante gode plader i forhold til det noget lettere overflods marked af digital musik via et klik med musen som der står.
Kunne være sjovt at høre andre kommentarer hvorfor de har droppet vinylen.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

hmm, forstår ikke helt denne afstemning og kommentarer.

Som Mikkel skriver er det mindst lige så mange parametre ved digital som ved analog at forholde sig til.

Hvis man dropper vinyl fordi man ikke vil købe nyt, hvordan køber man så høj opløsnings digital filer?

Det er da fair at droppe et medie hvis man syntes det er besværligt osv. Vi har jo ikke alle samme smag og holdning eller tilgang til teknik osv.
Det er lettere at kan fjernbetjene sin musik filer og spille lige det nummer man vil, fuldstændig vilkårligt.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg droppede min vinylsamling og tilhørende elektronik for 12 år siden. Jeg havde absolut ikke problemer eller vanskeligheder med at indstille, opsætte, tilpasse noget som helst. Årsagen var, at det fylder. Min Micro MR711, som trofast havde tjent mig gennem små 30 år blev sammen med vinylsamlingen afsat, mens jeg i afskedsstunden skjulte en tåre. Den gav mig mange gode oplevelser, men stigende pladsproblemer i forhold til alternativerne. Efterhånden som jeg fik mine digitale alternativer på plads tørrede tåren ud og i dag er det kun nostalgien og oplevelsen ved at fremdrage en vinylskive af omslaget, som kan fremkalde et beskedent savn.

Jeg er nået dertil at mit nuværende digitale udstyr lydmæssigt og totalt set, har så mange fordele, at jeg ikke vil bytte tilbage. Selv ikke med muligheden for at blive betragtet som et accepteret medlem af vinylklubben. Er det samtidig sådan, at man med børnebørnene på besøg skal have monteret en pickup til mindst 5-6000 Kr. for at slippe gennem nåleøjet til vinylklubben er jeg ligefrem begejstret for min beslutning.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg har ikke en pickup i den prisklasse, og får det nok heller ikke i dette liv.... Jeg må også indrømme, at når der kommer nyt musik ind, er det ikke altid vinyl, ofte er det en glinsende cd skive, og sådan er det... Med et par funktionsduelige pladespillere og et par der venter på lidt kærlig pleje, og cd afspillere ditto, desværre ikke i den prisklasse der skal til for at have et, i nogens øre, tåleligt setup, så nyder jeg musikken, nyder når tonerne rammer mine små hår i ørerne, og får dem til at sitre i takt. Igen, pas nu på at denne skønne hobby ikke bliver for de få, de indviede... Kan sagtens følge dem der anskaffer en pladespiller, finder forældrenes plader frem, og lytter, men ikke kan finde den lyd som masserne på diverse hifi sider beskriver det.. Er det opsætningen? Er det udstyret? Ej, så hellere droppe det, og gå tilbage til streaming...
Glæden ved musikken burde være højere end prisen på den bette nål påsat en nålefane... Lige nu hører jeg Joe Bonamassa, på cd... Og nyder en vino fra Italien... Mens de sorte skyer driver over tagene...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej jøka, jeg ved ikke om du har fået et fornuftigt svar angående drop af vinyl pga. tekniske vanskeligheder, i afstemningen er der 4 der har
droppet vinyl, Kaj og Kenneth, er måske de 2, men ingen af dem pga. tekniske vanskeligheder, Star Trek væver rundt, man bliver ikke klar over,
om det er hans egne 10 tommelfingre han omtaler, eller han bare gætter, så hvor er dem med tekniske vanskeligheder?

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Næ, det virker mest af alt som om, at skiftet fra vinyl til cd (eller andre digitale løsninger) er betinget af kombinationen af alderdom og magelighed


Nå, men tilføjede i dag ca. 300 lp'er til samlingen ... men jeg er så heller ikke hverken gammel eller magelig
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Som de fleste måske har lagt mærke til er jeg inden for det sidste år kommet med vedr. Vinyl. Jeg var teenager i 80'erne hvor cd salget steg og var
med til udradere vinylen. Men jeg købte lige dele cd og vinyl på det tidspunkt. Ny køber jeg kun vinyl og det bliver afspillet på brugte pladespillere fra
70'erne med PU til 1400 og jeg er mere end tilfreds. Jeg aner intet om hvordan en PU til 5000 spiller og jeg kommer aldrig til det. Det rækker min
økonomi ikke til. Men jeg oven ud tilfreds med det jeg har nu. Og for mig handler det om musik, ikke om lyd

Jeg tænker at nogen måske lægger overliggeren for højt når de går igang med vinyl universet. Hvis man gør det kan man kun blive skuffet og så er
det nemt at komme tilbage til digitalt.....
Til top Vis boyscoutdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boyscoutdk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Næ, det virker mest af alt som om, at skiftet fra vinyl til cd (eller andre digitale løsninger) er betinget af kombinationen af alderdom og magelighed


Beslutningen om at droppe vinylen er ikke et spørgsmål om alder og magelighed. Skønt det vil være et godt argument for at føle sig ung, ved at have metervis af vinyler på hylden.

På trods af mine 61 år på tælleren føler jeg mig ikke som gammel i sammenhængen. Gammel i det hele taget? Nej, slet ikke. Spørger du mine tidligere kolleger midt i 20'erne, vil de betegne mig som værende "med på beatet". Unge mennesker og vinyl er kun et kortvarigt udtryk for en hendøende retrobølge som ruller hen over verden i disse år.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Overrasket over, at mit spøgefuldt mente indlæg skulle afføde så seriøs en kommentar ... næ, jeg er udmærket klar over, at der er mange
(personlige) grunde til, at vinyl enten til- eller fravælges.

Om unge mennesker og vinyl er et kortvarigt udtryk for en retrobølge, der på sigt vil uddø, skal jeg ikke kunne sige. Så god en krystalkugle har jeg
ikke
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 13 Juli 2015 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Det ser da interessant ud at der måske kun er ca. 8 % der har droppet vinylen grundet omstændigheder der kan tilskrives tekniske kvaler eller som 2 skriver skyldes selve den måde musikken ligger lagret på og den fordel der i den let tilgængelige måde digital afspilning foregår på. Det er så lige før jeg konkluderer at det tekniske aspekt (manuel opsætning) i analog/vinyl aftastning egentlig ikke er grunden til at man skifter. Jeg tror faktisk det samme som Analogueman, der nævnte det i spøg, at der mere skal ses i den tilgang der jo er til det digitale i form af computer/streaming/cd etc. der i de menneskers øjne er lettere, fylder mindre og måske i Deres opsætning sågar overstiger lyden af det de opnåede indenfor de samme økonomiske rammer med vinylen. Tør man igen sige magelighed? Ja, det tør jeg godt da det er det samme jeg hører med de hifi folk jeg ser og hører fra direkte i de grupper jeg færdes i. Der tales om at man ikke rigtig gider besværet med en pladespiller der fylder, plader der fylder og en lyd der aldrig hos dem har nået de højder som relativt lettere kan nås via cd/streaming etc. Alt andet lige er det jo også lettere at sidde på sin flade og være i stand til at finde umådelige mængder musik på sin Ipad og dirigere det med nogle få touches til lyd via sine højttalere. Jeg tror dem der har prøvet en ikke succesfuld analog opsætning en gang ikke vender tilbage og prøver igen. Hvorfor skulle de også det spørger jeg så? For os med en succesfuld analog opsætning der måske endda spiller parallelt med det digitale er det bare lidt svært at forstå fordi vi ved hvor langt den analoge opsætning rækker i forhold til det digitale. Og læs at jeg ikke skriver hvilken en der er bedst. Det må de enkelte der sværger til det ene eler andet selv bedømme.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 13 Juli 2015 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Mange som giver sig i kast med vinyl, ofrer ikke det store på hverken værk, arm eller p.u. Og så kan det jo diskuteres hvor stor en oplevelse det bliver. Præcis det samme gør sig gældende med digitalt udstyr.

Jeg ved godt at det ikke er dette indlægget handler om, men jeg føler trang til at sige at det vel til en vis grad handler om måden at bruge sin musik på. Mange i dag hører musik gennem middelmådige hovedtelefoner sat til telefoner.. Dert er hurtigt, det er nemt. Og du kan lave mange ting imens du hører musik.

Det samme gør sig lidt gældende i hjemmet. Alt lægges på en server eller computer.. Nogle bruger en streamingtjeneste. Et klik med en fjernbetjening, så er der musik.

Det er væsent forskelligt fra at skulle afspille en LP. Den lægges på, hvorefter musikken afspilles. Og du sidder med et stort omslag, hvor du kan læse oceaner af informationer om den musik du hører. Det er meget svært at læse på en CD, og også på en streamer (ud over titel og kunstner). I dag vil man have musikken her og nu, uden dikkedarer.

Kvalitetsforskellen bliver for mig først interessant når udstyret når op i en pæn prisklasse.. Et hurtigt kig på DBA viser et hav af mindre end gode pladespillere til forbavsende beløb. Bevares, Linn kan man godt finde til tider, men så skal kassen også lægges.

Hvad der spiller bedst, digital eller analog er en anden diskussion, men den afgøres kun hvis kassen virkelig er nærmest ubegrænset. Min nabo har en RIAA til næsten 100.000. Resten af hans anlæg kan dog også bære det, det er matchet fantastisk godt.

Hans digitale løsning er også i (CD) den rigtig gode klasse. Bedst vil vel altid være bestemt af de enkeltes ører, og graden af engagement i udstyret.. Så valgene i dag handler vel om lyttekultur, tilgængelighed og magelighed, og med stor streg under magelighed. (jo jeg har skam børn).

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes