Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Fladskærm vs. Billedrør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Hvad har folk idag ???
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
16 [25,81%]
46 [74,19%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1206
Sendt: 11 November 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Kom gerne med en begrundelser.

Er alle gået over til fladskærm, eller er der stadig noget et billedrør kan som en fladskærm ikke kan, ud over være en del større?
Til top Vis Mickey BG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickey BG
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 11 November 2014 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Utroligt at der stadig er nogen der har CRT skærme
Selv de billige fladskærme fra feks. Philips,Sony,Samsung,etc idag viser et bedre billede end de bedste CRT skærme.
Har ikke set mig tilbage siden jeg fik min Pioneer plasma

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 11 November 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Men CRT TV slå fladskærm med flere længet når det komme til holdbarhed, hvor en forvente holdbarhed for fladskærm er omkring fem år, og så længe at man ikke skal havde en tv over 32 tommer og man vægter holdbarhed mere end størrelsen og HD ikke har nogle interesseret, så er et CRT TV en ganske fin løsning.

Kende mange gamle der slet, slet ikke har hverken råd til eller lyst til at købe et fladskærm, som så også skal skifte ud om få år.

Selvfølge hvis man har en pengetræ i haven, og har det fint med at udskrift sit tv en gang hver fire til femte år, er det ok (der er jo også folk der udskrifter deres mobiltelefon hver gang der komme en ny model, som ca. er hver tredje månen).

Men der finde skam også HD CRT TV (analog), man må ikke glem at de først HD TV faktisk var CRT TV, så man kan så få det hele HD og stor holdbarhed, man må så leve med at det fylde en hel del (det skal så nok findes brugt).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 11 November 2014 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

holdbarhed, ja det er vel også den eneste fordel den "måske" har, fladskærmen overhaler CRT på alle andre punkter.


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 11 November 2014 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

I vores lille stue er der simpelthen blevet en del mere plads efter at det gamle 28" er kommet ud. Og så er strømforbruget væsentligt lavere
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 11 November 2014 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Mit gamle mx 7000 fra B&O lever i bedste velgående på nogle og tyvende år ;).

Og det er rigeligt til Ramasjang og TV avisen.

Og hvorfor se TV når man kan høre musik ?


Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 11 November 2014 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at alt for mange fladskærme har for store problemer med at holde detaljeringsniveau under hurtige bevægelser eks. publikum i
baggrunden under en fodboldkamp, eller rynkede skuespillere der får en ansigtsløftning når de bevæger hovedet lidt hurtigt, for slet ikke at tale om
detaljerne i hår i bevægelse
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 11 November 2014 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Mit gamle mx 7000 fra B&O lever i bedste velgående på nogle og tyvende år ;).Og det er rigeligt til Ramasjang og TV avisen.Og hvorfor se TV når man kan høre musik ?


Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 November 2014 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Sony Super Trinitron 25" i soveværelset, som er købt i 96'. Farverne ligger ganske pænt op ad mit plasma, det er (selvfølgelig) kun opløsningen fladskærmen er bedst til. Man kan godt forstå, hvorfor Sony i 94', valgte det professionelle EBU fosfor til sine billedrør. Desuden har plasma og billedrør tv meget tilfældes, når det gælder det fosfor, der lyser op og danner billedet.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 11 November 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Men CRT TV slå fladskærm med flere længet når det komme til holdbarhed, hvor en forvente holdbarhed for fladskærm er
omkring fem år, og så længe at man ikke skal havde en tv over 32 tommer og man vægter holdbarhed mere end størrelsen og HD ikke har nogle
interesseret, så er et CRT TV en ganske fin løsning.

Kende mange gamle der slet, slet ikke har hverken råd til eller lyst til at købe et fladskærm, som så også skal skifte ud om få år.

Selvfølge hvis man har en pengetræ i haven, og har det fint med at udskrift sit tv en gang hver fire til femte år, er det ok (der er jo også folk der
udskrifter deres mobiltelefon hver gang der komme en ny model, som ca. er hver tredje månen).

Men der finde skam også HD CRT TV (analog), man må ikke glem at de først HD TV faktisk var CRT TV, så man kan så få det hele HD og stor
holdbarhed, man må så leve med at det fylde en hel del (det skal så nok findes brugt).


Kører nu på 8 år med min Pioneer plasma, den er tændt hver dag,da konen ser morgentv og div. serier og film og bluray for mit vedkommende
og den kører uden problemer af nogen art og med billeder i absolut topkvalitet.
Du behøver ikke et pengetræ for at købe en ny fladskærm gode skærme fås fra 5000,- kr, og ikke dyrere end CRT er i sin tid i
mellemklassen.

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 11 November 2014 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Gnist skrev:
Jeg synes at alt for mange fladskærme har for store problemer med at holde detaljeringsniveau under hurtige bevægelser eks.
publikum i
baggrunden under en fodboldkamp, eller rynkede skuespillere der får en ansigtsløftning når de bevæger hovedet lidt hurtigt, for slet ikke at tale om
detaljerne i hår i bevægelse


Køb en af de sidste plasmaskærme eller en Oled skærm, så er du ovre det problem og der er også flere LED skærme som heller ikke har de
problemer mere

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 11 November 2014 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

jo, men det har mit 17 år gamle avant heller ikke og bortset fra størrelsen på skærmen følger det fint med de bedste fladskærme hvad farver og
billedkvalitet angår.
Jeg ser kun tv fra nettet, stofa og netflix, så jeg kan være fløjtende ligeglad med opløsningen på skærmen, til gengæld har jeg en lyd der gør
brugen af soundbar og andre løse højttalere unødvendig
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 27 November 2014 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Har begge. B&O MX7000 med ny fjernbetjening og Panasonic 37 tommer LED, samt projektor INFOCUS IN 78. Det er rigeligt til
underholdningen hos os på adressen.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ser først denne tråd nu, men selv i år 2015, er der stadig mindst et CRT-tv tilbage i DK, et PHILIPS match-line Classic (den i trækabinet). Apparatet
har overlevet i 20 år+ Af møbleringsmæssige årsager passer det rigtig godt i vor stue, og LYDEN.. Med apparatets indbyggede bass-kasse, og
nogenlunde gode fremadrettede højttalere, er vi ganske godt tilfredse. Skal det overgås bliver det nok af en B&O-AVANT, men disse har af naturlige
aldersrelaterede årsager , problemer med dårlige billederør. ASWO var de sidste der havde bill.rør til disse.

mht. billedekvalitet har de GODE flade forlængst fået overtaget. Man ser dog stadig at de helt billige stadig har problemer med placeringen af detaljer
ved hurtige bevægelser, eller at det bliver til "still-billede" ved næsten ingen bevægelse, hvor enkelte dele i billedet "forskydes. "

BV-10 kunne være et bud op en afløser for vort nuværende TV.

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 20 Februar 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=StarTrek] Men CRT TV slå fladskærm med flere længet når det komme til holdbarhed, hvor en forvente holdbarhed for fladskærm er omkring fem årQUOTE]

Og det er så heller ikke korrekt StarTrek. De sidste billedrør, som Philips lavede (som sad i næsten alle TV´s til sidst), var med en ny katodebelægning, som skulle være high-End = større kontrast/skarpere billede. Desværre var det ikke tilfældet. De blev for nogles vedkommende udsslidt efter mindre end 3 år. B&O havde store problemer med deres Avant serie i både 28 og 32 tommer. Med deres mørke kontrastskæm foran skulle der skrues ekstra op for lys og kontrast for at opnå normal lysstyrke med det resultat, at disse brændte endnu hurtigere ud . Med hensyn til fladskærme, så kører jeg på 10. år på min 42 tomme Panasonic plasma. Dens tuner kan ikke tage en kanal overhovedet, så gammel er den, men den er fuld HD, virker fint med en Boxer-box, har ingen indbrænding selvom jeg bruger den som PC-monitor i stuen, og den har forøvrigt ikke slået en forkert prut i alle årene, så din generalisering holder ikke vand overhovedet

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 20 Februar 2015 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Billedrør ikke længer interessant. Men der er stadig meget stor forskel på fladskærme. Jeg har selv sidste generation plasma fra Samsung, flere gange vinder i HDTV shootout. Men spørgsmålet er, hvornår LED/OLED får løst udfordringerne med at håndtere bevægelse. Indtil da er plasma det bedste TV i markedet.

 



__________________
Quad 2905
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 20 Februar 2015 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Billedrør ikke længer interessant. Men der er stadig meget stor forskel på fladskærme. Jeg har selv sidste generation plasma fra Samsung, flere gange vinder i HDTV shootout. Men spørgsmålet er, hvornår LED/OLED får løst udfordringerne med at håndtere bevægelse. Indtil da er plasma det bedste TV i markedet.

 

Nu må du ikke blande LED og OLED sammen, for de har ikke noget med hinanden, at gøre. OLED (organiske lys dioder) er ligesom plasma, en lyskilde i sig selv, hvor LED blot er bagbelysningen på et LCD tv. LCD tv'et benytter en hel del ekstra krudt på at speede billedet op så billedet bliver mere flydende i bevægelserne, en teknologi som plasma ikke behøver.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 20 Februar 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Old_school skrev:

Billedrør ikke længer interessant. Men der er stadig meget stor forskel på fladskærme. Jeg har selv sidste generation plasma fra Samsung,
flere gange vinder i HDTV shootout. Men spørgsmålet er, hvornår LED/OLED får løst udfordringerne med at håndtere bevægelse. Indtil da er
plasma det bedste TV i markedet.


 

Nu må du ikke blande LED og OLED sammen, for de har ikke noget med hinanden, at gøre. OLED (organiske lys dioder) er
ligesom plasma, en lyskilde i sig selv, hvor LED blot er bagbelysningen på et LCD tv. LCD tv'et benytter en hel del ekstra krudt på at speede
billedet op så billedet bliver mere flydende i bevægelserne, en teknologi som plasma ikke behøver.


Hej. Jeg har været på efteruddannelse i begge teknologier, PLASMA og LCD. Uden at udtrætte et lyd-forum med billede-teknik-snak, er det bare
sådan at et Plasma-tv vil virke "mere korrekt". som man altid har drømt om at et CRT-tv kunne yde, uden linie-struktur, 50Hz flimmer,
konvergens-afvigelser, raster-fejl og de-fokusering i hjørnerne. Plus alle de skavanker der kommer snigende over tid...

Og ja, CRT-teknik i underholdningsydstyr er ganske irellevant i 2015. VHS er også puttet-godnat, AM-radiofoni-ditto. casettebånd....

Har dog, som tidligere nævnt et "rigtigt" TV.



exrumpyt    

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 20 Februar 2015 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Det sidste billedrørs-tv jeg havede var et gigantisk Philips 32" widescreen, det stod af efter 3 år, så det havde ikke bedre holdbarhed end nogen
fladskærm jeg siden har ejet, der ud over havde det en hyletone hele des liv som teknikerne på garantien ikke løste.

Pt har vi 4 fladskærme i hustanden, 2 LCD, 1 LED og 1 plasma, her er sidst nævnte klart bedst, også i dagslys. Har dog også en LCD projektor med
Lærrede fra Lissau, det har endnu bedre billede en vores plasma.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 20 Februar 2015 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

CRT har nogle helt klare fordele, og ulemper.

Mange af de sidste CRT tv der blev produceret var for billige, og havde for megen moderne billed behandlings kredslød/ processore indbygget.

Selv ville jeg aldrig se mig tilbage efter et CRT tv, men jeg er dog den glade ejer af 13 stk CRT projectore, som efter min mening bøllebanker alt der
kan fås af digitalprojectoere på markedet idag. Dog kræver det en nogen nørdet tilgang.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes