Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 02:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Franz Liszt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 23 December 2003 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Hvem ved en masse om Franz Liszt.
Jeg har hans 2 klaverkoncerter + lidt solopiano med bla. "Harmonies du soir".
IMHO en fantastisk komponist, krystalklare linier med en underfundighed og subtilitet, som jeg ikke kender fra andre.

Hvad skal jeg mere have fat i?
Hvem spiller det bedst?

Den solopiano plade jeg har kan i øvrigt anbefales, den er på Reference Recordings og et drøn af en optagelse.

Her er den, scor den hellere før det bliver forbudt. 

NOJIMA PLAYS LISZT
Includes his highly acclaimed performance of the Sonata in b minor.
"Best Recording of the Month" --Stereo Review, May 1988.

 

 

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 26 December 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Liszt’s mesterværker er Faust Symfoni, H moll klaversonaten og de ungarske rapserier.

Ivan Fischer og Budapest Festival har lavet en ret ny og fremragende Faust på Philips (husk også at købe hans Bartok og Dvorak plader), Bernstein i samme klasse på DG og in old times Horenstein på Vox.

Klaveret er jo ellers instrumentet. Jeg mener hans samlede klaverværker fylder 60-70 cd’er er lavet af Howard på Hyperion og Naxos er osse i gang. Her er en buket klaverplader som hører til de ypperste af slagsen:

Stephen Hough Virgin VC7 90700-2 fra 1988 og på det tidspunkt teknisk bedste klaver på cd –må være udkommet på Virgins discountmærke nu. Har ingen ide om hvad man kan kalde en discount virgin!!! Murray Perahia på Sony SK 47180, Demidenko på Hyperion CDA66616 blandt andet med sonaten. Marc-Andre Hamelin med nogle rapserier på Hyperion CDA66874. Arnaldo Cohen med Dance Macabre og lignende dæmoner på Naxos 8.553852. En stor oplevelse kan være at høre Annees Pelerinage en musikalsk rejse til Italien fylder såmænd 3 lper/cder. Boris Berman har lavet en forrygende rejse på DG.

 

For klaverkendere:

Brendel på Philips PV 446 924 2 – æske med 4 Liszt cd’ere samt the one and only Sviatoslav Richter med Kondrashin på BBC Legends BBCL4031-2, dette er en live indspilning fra 1961 få dage de gik i studiet og lavede de 2 koncerter for Philips - man skal have begge. Sådan spiller og laver man musik der ikke kan slides op. Men jeg ville ikke undvære nogle af foranstående heller.

 

Orkestermusikken udover symfonien kan absolut høres, f.eks. Les Preludes, Mazeppa. Her spiller  jeg Masur og Haitink kender kun vinylerne. Find Masur’s 3 æsker til sten i rille. Zubin Metha er bedst til at dirigere i pauserne i fodboldkampe men fik medens han indspillede med Los Angeles på Decca alligevel lov at indspille seriøs musik. Han blev begavet med superindspilninger så jeg har en enkelt Liszt til stenen. Den lyder super men dirigere kan han ikke.

Liszt måde at komponere på (ting bliver ikke underdrevet) er ikke på mode i øjeblikket, men når man har gode plader kan man springe op eller ned på det.

Hans liv er meget interessant, han var et fænomen og pigerne kørte rundt sæderne når han spillede senere kørte han rundt med dem. Da hans pind visnede gik han i kloster og blev hellig men heller ikke før!!! Han havde stor betydning med udbredelse af den gode musik, imodsætning til andre pianister så fyrede han altid god musik af på koncerterne. Arrangerede blandt andet Beethoven’s symfonier og Schubert lieder for klaver. Scherbakov indspiller Beethoven/Liszt på Naxos prøv f.eks 3 og 5 symfoni – herligt.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 26 December 2003 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

 Lidt mere klaver løvemusik ala Liszt. Charles Valentin Alkan f.eks med Marc-Andre Hamelin på Hyperion CDA66794. Samme pianist i Nikolai Medtner klaversonater CDA67221-4 og i Skrjabin sonater CDA67131-2.

og lidt mere Hamelin: Live in Wigmore Hall og splinternyt Shostakovich's 2 klaverkoncerter. Sidste er hybrid sacd lyden fortræffelig. Alt på Hyperion - og det er altid godt.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 29 December 2003 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej SES og Wifi!
Tusind tak for hjælpen.
Jeg vidste, at mindst én af jer måtte gå lidt op i Liszt.
Det er jo ganske enkelt for godt til at gå udenom.
Ham kommer jeg til at holde meget af.
Skiven kan i øvrigt anbefales, om du ikke allerede har den. Den trækker søm ud.

I min verden er Liszt vel den første der egentlig spiller helt umulige ting på piano. Når man ser folk spille hans musik, så er det jo med krydsede arme og hvad ved jeg.
Det ser mega svært ud.
Debussy, Ravel og måske Shumann gjorde vel lidt af det samme.
Hans egne er dog de utrolige melodilinier der kører i begge hænder, det er jo næsten helt vanvittigt. Mange ville være glade bare for, at kunne hitte på én af disse linier i hele deres liv, så var lykken jo gjort. Han strøer om sig med dem, så man får åndenød.
Han var vist også helt ubestridt sin tids verdensmester på klaver, skam at han pakkede sammen ved 36 årsalderen.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 29 December 2003 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hi Sir Von Van! Den gode Franz blev 75 år. 1811-1886. Hans noder kræver alt og mere til - det er nemmere at trykke det hvide end det sorte. En senere kompo Charles Ives går dog lidt længere - "Vi komponister kan jo ikke gøre for at mennesket kun har 10 fingre" forstået så'n en begrænsning skal man ikke tage hensyn til, hvis musikken kræver mere.

Et "lille" favoritstykke er "Harmonies Poetiques et religiuses No 3 Benediction de Dieu dans la solitude" med Brendel eller Hough. Titlerne fylder osse lidt må man sige!!!

 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 29 December 2003 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Hi Sir Von Van! Den gode Franz blev 75 år. 1811-1886. Hans noder kræver alt og mere til - det er nemmere at trykke det hvide end det sorte. En senere kompo Charles Ives går dog lidt længere - "Vi komponister kan jo ikke gøre for at mennesket kun har 10 fingre" forstået så'n en begrænsning skal man ikke tage hensyn til, hvis musikken kræver mere.

Et "lille" favoritstykke er "Harmonies Poetiques et religiuses No 3 Benediction de Dieu dans la solitude" med Brendel eller Hough. Titlerne fylder osse lidt må man sige!!!



Hej SES!
Det er rigtigt han blev 75, men han holdt sin absolut sidste koncert som 36 årig, og siden optrådte han aldrig professionelt. Han stod af ræset, da han var den ubestridte konge af pianoet.
Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle, at han spillede så strengene sprang om ørerne på klaverstemmeren. Ind imellem midt under koncerter røg der et par stykker, så stemmeren havde fast plads i "crewet"

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 30 December 2003 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
spillede så strengene sprang om
ørerne på klaverstemmeren


Liszt sagde engang til en ven, "Jeg har nu aldrig høft fornøjelsen
af en ung uskyldig pige" - hvortil vennen svarede, "nej, du har
vel aldrig mødt en".

Liszt blev stinkende rig ved at turnere rundt i europa hvor
Listzomanien herskede. Engang lod Liszt sig transportere i
guldkaret trukket af hvide heste og tiljublet af en kæmpe
folkemængde langs gaderne. Damerne var fascinerede af hans
smukke udseende og vilde spil. Så meget at de kastede
smykker op på scenen hvor han spillede og det var ikke
ualmindeligt at folk besvimede under koncerterne. Damerne
købte specielle Liszt handsker med portræt af Liszt. Der er
eksempler på folk fejede hans aske op fra når han havde røget.
For at have ham hos sig.

Franz Liszt, historiens første 'rockstjerne', skrev sig engang ind
på et hotel sådan her: "Navn:Franz Liszt. Virke: Musiker, filosof.
Fødested: Parnasset. Hjemstavn:Tvivlen. Næste stop:
Sandheden".

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jamen jamen så var det jo ikke Elvis der opfandt rock'n'roll. Efter at have læst bl.a. micjac's historie ovenfor og lyttet til Stravinsky og ikke mindst set billeder af ham (Stravinsky - han var jo Mr. Cool før Lou Reed tog patent på den titel ) har jeg fået et lidt andet syn på den klassiske musik - dejligt befriende og absolut ikke kedeligt.  

Har i øvrigt lige modtaget Von Kubik's anbefaling "Nojima Plays Liszt" på vinyl - formodentlig en testpresning fra reference recordings, i hvertfald er den i et anonymt helt hvidt cover.

Den glæder jeg mig til at komme hjem og høre.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes