Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. maj 2024 | 08:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Neil Young (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jacob_kash
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 December 2003 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har først for et års tid siden fået øjnene op for Neil Young's fantastiske musik, og er blevet helt tosset med ham.

Når man lurer lidt i de forskellige emner kan man jo ikke undgå at se, at der er en del Young fans herinde. Kunne I ikke dele lidt af jeres passion med mig, og skrive nogle fede skiver ned.

Plader jeg har:

Buffalo Springfield - Again

Crosby, Stills, Nash & Young - Deja Vu

Neil Young - After The Goldrush (elsker den)

Neil Young - Harvest

Neil Young & Crazy Horse - Zuma

Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps

Neil Young & Crazy Horse - Greendale

Til top Vis Jacob_kash's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob_kash
 
Jacob E
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 21 December 2003 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob.

Jeg kender ikke så meget til Youngs samlede produktion, men jeg mener at han jammede lidt med Pearl Jam i '90'erne.

Jeg kan anbefale livepladen LIVE RUST. Personligt synes jeg at den er bedre end RUST NEVER SLEEPS. Jeg har begge pladerne, men som sagt er LIVE RUST min foretrukne.  

Til top Vis Jacob E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob E
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 21 December 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Tjek dette link hvis du er interesseret i at vide mere om Neil Young

http://hyperrust.org/

Iøvrigt rart at høre at du er blevet bidt af Mr. Soul's musik

PS. du kan glæde dig til at udforske andre af hans plader, han har sådan ca. udgivet omkring 40 stykker. - og jeg har iøvrigt dem alle

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 21 December 2003 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hey kash!

Velkommen i Crazy Horse-klubben.

Pladen med Pearl Jam hedder Mirror Ball. Den er god, men forvent ikke Pearl Jam. Det er Neil Young med PJ som backing.

Men ellers er det jo bare at gå igang. Han er jo en produktiv herre, der har været lidt omkring.

Jeg faldt for alvor for Neil Young og Crazy Horse da de lavede Ragged Glory og efterfølgende optog livepladen Weld. Min daværende pladepusher insisterede på at jeg skule købe dem begge.
Men også hans soloprojekter og samarbejde med andre (nogen der kan huske koncerten i Roskilde med Booker T & The MG's ?) er rigtig godt. Selvom musikken ofte er meget enkel vil den ikke rigtig forlade dig. Den lever sit eget stille liv og kræver at blive afspillet med jævne mellemrum.

Skulle man være i tvivl om at Crazy Horse er et formidabelt band, er det bare at spille Blowin' in the Wind fra Weld. At den kan spilles så langsomt og stadig med så meget intensitet er mig en gåde, men de gør det.
(Så vidt jeg husker var den ikke en del af den egentlig sætliste, men en reaktion på at se amerikanernes invasion i Kuwait direkte på TV på hotelet før koncerten)

Sleeps With Angels er nok en af de mest skramlede rockplader der findes. Den er nærmest "ikke produceret". På et af numrene går der det meste af et omkvæd før bassen kommer på (bassisten var vel på toilettet?), og allivel rykker det helt vildt.
Det er en noget sørgelig og indadvendt sag - Neil Youngs reaktion på Kurt Cobain's selvmord.
Men den er dæleme god. Den bliver bedre hver gang jeg hører den - selvom jeg har haft den i ti år.

Broken Arrow er med Crazy Horse. Vist fra midt 90'erne. Ikke noget at råbe op om, men egentlig heller ikke dårlig.

Harvest Moon er lidt mere af Harvest-retningen. Ikke særlig rock'et, men med gode melodier.

Freedom er en klar rockplade - men med nogle lidt mærkelige ting på. Bl.a en version af On Broadway der er nogenlunde tro mod originalen. Absolut ikke dårligt, men jeg har stadig ikke fattet hvorfor han indspillede den.

Neil Young and the Shockin' Pinks er en hilsen til 50'erne.

Det var et par stykker at gå efter. Alex kan sikkert supplere.

Don't Spook The Horse!

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 22 December 2003 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej

vilmann skrev:



Jeg faldt for alvor for Neil Young og Crazy Horse da de lavede Ragged Glory og efterfølgende optog livepladen Weld.

Nøjagtig det samme skete for mig ;o) Ragged Glory er en fænomenal plade. Weld måske hans bedste live plade.

vilmann skrev:

Men også hans soloprojekter og samarbejde med andre (nogen der kan huske koncerten i Roskilde med Booker T & The MG's ?) er rigtig godt.

Ahhhhh om jeg mindes. Den koncert er i top 5 over de bedste koncert oplevelser jeg har haft overhovedet. Jeg var helt væk. Vejret var perfekt, skyfrit, lunt vindstille og en fuldmåne stod klart over orange scene. Lyden var noget af det bedste jeg har hørt på orange scene. Young's version af Dylan's Just Like Tom Thumb's Blues står stærkt i min bevidsthed. (Young med Booker T kan iøvrigt opleves på Bob Dylan The 30th Aniversary Concert Celebration).

Mine favoritter er:

- Sleeps With Angels (Wilmann's beskriver den rammende ;o))

- Ragged Glory (rock'n'rooooooooooooolllllllllll )

- Tonight's The Night (En nærmest desperat Young, efter to af hans nære venners (Bruce Berry og Danny Whitten) død. En sort og hudløs plade. Jeg hører den ikke så tit, men når den kommer på rammer den lige i mellemgulvet. Min absolutte favorit blandt hans udgivelser)

- On The Beach (er lige udkommet på cd for første gang - indeholder nogle af hans bedste sange - Ambulance Blues, Motion Pictures, See The Sky About To Rain - i samme klasse som Tonights the night)

- Harvest (Med The Needle and the Damage Done)

- Decade (En opsamling med flere prev. unreleased numre)

- Comes a Time (et overset skive)

Det jeg respekterer Young mest for er hans evindelige søgen efter noget nyt. Nogle gange resulterer det i noget være bras (Trans f.eks., hans forsøg ud i elektronisk musik. Sjovt nok indeholder den nogle rigtig gode sange - Mr.Soul, Computer Age, transformer Man - men indspilningen er eehmmm knap så god), men andre gange går det rent ind

Rigtig rigtig god fornøjelse.

__________________
Med venlig hilsen

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted
 
Jacob_kash
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Har helt glemt, at sige tak for de mange anbefalinger.. Så TAK!!

Jeg har købt et par af de anbefalede og lidt andet.

Fandt Ragged Glory og Everybody Knows This Is Nowhere på vinyl og slog til.. De er helt suveræne.

Og i går smuttede jeg forbi den lokale Stereo Studio og købte Sleeps With Angels og Silver & Gold. Wauw... Sleeps With Angels er jo helt fantastisk. Jeg kan slet ikke beskrive, hvordan jeg havde det da musikken strømmede ud af højttalerne. Neil Young kan vist bare noget helt specielt.

Nu har jeg bare det problem, at jeg må have mere. Nok nærmere det hele. Det bliver en dyr fornøjelse, men der er ingen tvivl om, at det er det værd...

/Jacob

Til top Vis Jacob_kash's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob_kash
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Troede det var en kvinde

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Sad lige og lyttede til Harvest...
en optur af format, jeg havde helt glemt hvor god "the needle and
the damage done" egentlig er, den styrer

hmm... 40 Neil Young skiver siger i... det bliver en dyr omgang at få
købt de resterende...
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas
 
Stefan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen!

Jeg må tilstå at jeg aldrig rigtigt har fået lyttet til Neil Young, men
med alle jeres anbefalinger bliver jeg jo helt fristet. Hvilke cd'er vil
være gode at lægge ud med? Jeg kan forstå at han har været vidt
omkring, og berørt mange forskellige musikgenrer, og derfor kan jeg
ikke helt finde ud af hvor jeg skal starte...

/Stefan
Til top Vis Stefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stefan
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Stefan skrev:
Hvilke cd'er vil være gode at lægge ud med? Jeg kan forstå at han har været vidt omkring, og berørt mange forskellige musikgenrer, og derfor kan jeg ikke helt finde ud af hvor jeg skal starte...


Hvis ikke denne tråd giver oplysninger nok, så må du ud med hvad du plejer at falde for. Har du en yndlingsplade eller tyve?

Men prøv lige at læse lidt længere oppe på denne side først.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
Stefan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Der var masser af de albums i har nævnt der lyder
spændende, men umiddelbart tillader SU'en mig dog ikke at
investere i det hele med det samme. Er er der ikke en enkelt skive
eller to, som bliver regnet som nogle af hans klassiske, eller er det
nærmest alt han har lavet?!

Jeg er mest til rock, så selvom det er et vidt begreb skulle jeg måske
starte ud med et af hans mere rockede albums? Der blev nævnt et
album der hed Ragged Glory, ville dette være et godt udgangspunkt?

/Stefan
Til top Vis Stefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stefan
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Stefan skrev:
Der var masser af de albums i har nævnt der lyder
spændende, men umiddelbart tillader SU'en mig dog ikke at
investere i det hele med det samme. Er er der ikke en enkelt skive
eller to, som bliver regnet som nogle af hans klassiske, eller er det
nærmest alt han har lavet?!


Ja. Det synes jeg i hvert fald. Selvfølgelig er noget bedre end andet, men jeg har ikke mødt en Neil Young plade der er dårlig.

Citér:

Jeg er mest til rock, så selvom det er et vidt begreb skulle jeg måske
starte ud med et af hans mere rockede albums? Der blev nævnt et
album der hed Ragged Glory, ville dette være et godt udgangspunkt?


Den hører i hvert fald til de blandt de bedste i min verden. Temmelig straight.
Det er ikke rock som Aerosmith eller The Cult laver det. Der er en hel del amerikansk singer-songwriter tradition i det - bare med en masse strøm på

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
soka
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan

Hvis det er den hårdtrockende Neil du vil starte med, kunne det også være en idé med 'Zuma' og 'Everybody Knows...'. Begge to er helt på højde med 'Ragged Glory', omend lidt mere upolerede eller ægte om du vil. Men ellers er det bare at komme i gang, du bliver næppe skuffet

Mvh Søren

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka
 
TDHDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Vedr. Neil Young så skal vi heller ikke forglemme, at Reprise for kort tid siden forbarmede sig over os Young fans og udsendte en række ellers ikke tilgængelige klassikere på CD ....On The Beach , Hawks & Dowes, American Stars & Bars ½ og Re-ac-tor½. ... De tre første er absolut topklasse, Re-ac-tor er ganske ok. 

Jeg tror den eneste Neil Young jeg ikke umiddelbart kan anbefale er "Landing on Water". Jeg har aldrig rigtig kunnet forene mig med denne udgivelse. Der er et par gode numre på den, men som helhed ????

Til top Vis TDHDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TDHDK
 
Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Mit forhold til Neil Youngs musik er meget lig Jocob_Kashs. Det er først for lidt over et år siden, at jeg fandt ud af, hvad Neil Young nogenlunde gik ud på - uden at jeg har hørt så mange af hans plader - jeg har en del til gode endnu.

Jeg er imidlertid strandet - i positiv forstand - ved hans "Neil Young - Unplugged" - DET ER EN GOD SKIVE!!! Simpelthen en plade der bliver bedre hver gang man lytter til den. Jeg fandt den for 70 kr i Stereo Studio - men den er s**** også værd at give fuld pris for, hvis man ikke lige finder den på bud. Pladen er ofte i mit "repetoire", når jeg skal ud og lytte til potentielle nye højttalere.

Jeg glæder mig til at lytte til de øvrige anbefalede udgivelser beskrevet i dette link...

Happy Hifi!

Daring Dane

Til top Vis Daring Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daring Dane
 
Klan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Til Stefan:

Start med Harvest, vel nok en af de mest skelsættende plader i historien. Derfra kan man så arbejde sig videre med alle de ovennævnte plader, alle forskellige, og dog så umiskendeligt Neil Young'ske.

Unplugged pladen var vigtig lige at få nævnt, jeg var lige ved at være bekymret for om den var blevet glemt i begejstringen

 

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan
 
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1499
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

 Så bliver der tomt i bankboxen igen:

Neil Young: Greendale (3 LP Box Set)
For the first time in his storied career, Neil Young has created a fictional place filled with characters and incidents and written an album about them. The album, and the place, is Greendale and the people are the Green family.

As his latest contribution to rock history, Neil Young has created an album based on a fictional place and the life of the characters who live there. The town is Greendale and the people are the Green family. The songs are among the most personal he's penned, ranging from the dark and biting to the light and humorous. Still surprising and still stirring it up, Young adds a stunning new album to his legacy with Greendale, now also issued in sonically spectacular 140 or 200-gram vinyl!

"One of the most ambitious works of his career...a great artist once again at the peak of his game." (Chicago Tribune)

"Young has rarely sounded so fresh and inspired...an uncompromising artist with the courage to follow his muse." (Chicago Sun Times).

A first in the new vinyl collaboration between Classic Records and Vapor Records (Neil Young's label) to bring you this stunning rock meets real people with the message that politics and the environment are often at odds. This record in its conception is an act of genius on all levels and those who saw the live shows will certainly agree that Neil has more guts than any one else in the Rock world.

The 3-LP set is housed in a deluxe box, with a 24-page booklet, a collector's Showbill from the live concert and a Greendale bumper sticker. Also included is an undetermined (at press time) version of Sun Green as a 7" Green vinyl single in a custom picture sleeve.

The LP's were mastered and cut from the 1/2" analog master tapes by Chris Bellman at Bernie Grundman mastering. Available in both 140g conventional profile and 200g QUIEX SV-P editions.


Mon ikke Nirvana snart skal have plov

PS: Check ikke Red Trumpets nyhedsmail med mindre du skal omprioritere

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 23 April 2004 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

Var der noget som nævnte den MTV-unplugged med Neil Young???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 23 April 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Neil Young: Greendale (3 LP Box Set)



Er det 200 grams versionen du har bestilt?

Jeg tør slet ikke tænke på hvad den kommer til at koste i de danske butikker......

Citér:

PS: Check ikke Red Trumpets nyhedsmail med mindre du skal omprioritere



Nej...   det kan være ret farligt. Men deres historiske tilbageblik og fødselsdagslisten er ret sjovt ; Jeg har lige fundet ud af at Dianna Ross fylder 60 på mandag

F.Christians skrev:

Var der noget som nævnte den MTV-unplugged med Neil Young???


Ellers er det ved at være på tide....

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1117
Sendt: 23 April 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Bare synd han har sådan en bøssestemme  Nej seriøst. Jeg har hørt ganske lidt med han Nil Ung, men på daværende tidspunkt var jeg noget  over den stemme han har. Men faktisk, så sent som i dag, fik jeg en idé med at give ham en chance til og høre ham over mit sindsyge fede Bertram befængte anlæg.

Som nybegynder i Nil Ungs univers, hvilket album ville så være et godt sted at starte?

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes