Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Klassisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte,vi godt kunne bruge en tråd, med klassisk musik med gode anbefalinger. Hvad kan du anbefale af godt musik og gode optagelser.

Det kunne være godt, med netop den klassiske koncert, du synes,har neto, den rigtige lyd og fortolkning. Håber i har gode anbefalinger, til en der for nyligt, er begyndt at høre symfonier. Håber på en god tråd.

Eugen Jochum - Carmina Burana/Catulli Carmina (Deutsche Gramofon)

Sir Neville Marriner - Mozart - The Great Piano Concert (Philips)

La Serenissima - Vivaldi - The Four Seasons (Avie)



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Gjorde et uudsletteligt indtryk på mig, da jeg hørte den første gang ... jeg anede ikke, at man kunne have sex med en cello

Elgars cellokoncert med Jacqueline du Pré og LSO dirigeret af Sir John Barbirolli. Det er en ekstremt transparent, dynamisk og musikalsk medrivende optagelse fra 1965. Jeg tror ikke, der findes en mere personlig passioneret indspilning af værket end du Prés.

Jeg har adskillige dubletter af den på lp på britisk EMI, og jeg er overbevist om, at enhver cd-udgave lyder rædselsfuldt ... så fik jeg luft for mine fordomme og kan komme videre
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Tak for input Analogueman, den vil give et lyt engang, men bliver nok på digital medie   

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har + 5.000 klassiske titler - skal jeg bare sende dig en liste
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Ja gør bare det men den skal være prioriteret

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Deutsche Grammofon har udgivet en boks med deres 50 bedste albums på 50 CDer. Det er kvalitet hele vejen igennem og der er rigtig
mange kendte imellem, Karajan Anne Sofie Mutter etc. boxen kan fåes for omkring 1000 kr.

http://www.deutschegrammophon.com/en/cat/4793449

Og så har man det samlet i en box, og man slipper for både knas og støj og at vende 3 gange i timen. Har set og hørt flere af CDerne, og
jeg har overvejet at købe den.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Har set og hørt flere af CDerne


????

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Deutsche Grammofon har udgivet en boks med deres 50 bedste albums på 50 CDer. Det er kvalitet hele vejen igennem og der er rigtig
mange kendte imellem, Karajan Anne Sofie Mutter etc. boxen kan fåes for omkring 1000 kr.

http://www.deutschegrammophon.com/en/cat/4793449

Og så har man det samlet i en box, og man slipper for både knas og støj og at vende 3 gange i timen. Har set og hørt flere af CDerne, og
jeg har overvejet at købe den.


Bortset fra, at man slipper for knas og støj og motion tre gange i timen, så er det nok den bredeste og mest intetsigende anbefaling, at "der er rigtig mange kendte imellem" ...

Et (kæmpe) bokssæt med et tværsnit af et af de store pladeselskabers bagkataloger er en billig (og nem/enkel) måde at stifte bekendtskab med en hel masse klassisk musik, men risikoen er, at man ikke bryder sig om størstedelen af, hvad der er i boksen - enten fordi man ikke bryder sig om musikken eller udførelsen/versionerne ikke hører blandt de bedste. Så bliver det et par meget dyre cd'er, man i sidste ende sidder og lytter til.

Som med så meget andet i tilværelsen bør man derfor vælge den løsning med omhu.

Og dette er ikke at skyde med skarpt mod DG og lige præcis dette bokssæt, men en generel observation.

En anden generel observation, som så er direkte rettet mod DG, er, at DG altså ikke er kendte for ligefrem at brillere, hvad lydkvaliteten angår. Her er fx Decca, EMI og Philips generelt langt bedre.

Jeg nævner det, da trådstarter eksplicit spurgte til den gode kombination af god musik, god fremførelse og god lydkvalitet/teknik.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Jeg har + 5.000 klassiske titler - skal jeg bare sende dig en liste


Du må meget gerne komme med flere anbefalede titler

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

OK - jeg har allerede nævnt en berømt cellist og her kommer så en til: János Starker.

Han har leveret mange fantastiske indspilninger af fantastisk musik, men skal jeg nævne en must-have, så bliver det hans indspilning af Bachs cellosuiter på Mercury fra 1965. Der findes mange fremragende fremførelser af cellosuiterne, men dette er efter min bedste vurdering den indspilning, hvor alt spiller (hæhæ) og det hele går op i en højere enhed.

Starker spiller med uforceret virtuositet og en nerve og musikalitet, der er bemærkelsesværdig. Og så er lyden formidabel - hvert eneste knirk fra celloen høres, og man kan næsten se fingrene på strengene og mærke suset fra cellobuen. Eneste kritikpunkt er nok, at celloen er "larger than life" - der er tale om en nærmikrofonioptagelse, hvor man som lytter sidder pænt tæt på celloen. Nogle vil nok mene unaturligt tæt, ja, nærmest inde i celloen. Og så slipper man heller ikke for en smule båndsus/-rumlen i de mere stille passager.

Jeg har aldrig hørt en originalpresning, men nøjes med Speakers Corners genudgivelse fra 2004 (mener jeg, at det er). Dette ville sandsynligvis være en af mine "øde-ø-lp'er", hvis jeg nogensinde skulle flytte - eller blive deporteret - til en øde ø. Den lyder i øvrigt garanteret piv-ringe på cd Det sidste vidste I godt, at jeg ville skrive, ikke
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 09 Marts 2017 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd. Har alt for lidt klassisk musik - for hvor starter man?

Har en del af High Fidelitys cd'er hvor der er mange super gode indspilninger men de ligger på loftet sammen med resten af cd-samlingen. Må nok se at få dem fundet frem en af dagene....

Var forleden dag i en genbrugsbutik og rodede lige LP stakken i gennem - som altid mange LPer med klassisk. Kunne ikke stå for et 3-dobbelt LP album med operaen "Carmen" i mint stand, med bl.a. Maria Callas til 20 kr. Har kun hørt side 1 men det tegner godt.

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 Marts 2017 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  


Jeg mener ikke, at jeg har denne udgave af Carmen (og muligheden for at tjekke er begrænset, da en stor del af samlingen i øjeblikket er på fjernlager), og det er - som jeg husker det - Callas' næstsidste komplette opera og hendes eneste ditto af en fransk komponist. Rygtet vil desuden vide, at der var en særlig kemi mellem Callas og Prêtre, og hun bad ofte om Prêtre som dirigent, når hun skulle give koncerter. Så alene af disse grunde er den sikkert værd at eje.

Men ellers findes den vel i ca. tusinde indspilninger - og det er så lang tid siden, at jeg sidst lyttede til den, at jeg end ikke kan huske favoritten i min egen samling
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes