Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 01:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ordne pladekartotek? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
periksen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 07 September 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hvordan oprettes et korrekt pladekartotek. Første søgeemne er det:. pladetitel/kunstnernavn/fornavn eller efternavn?

Er der nogen som ka' gi' mig vejledning vil jeg blive glad..gerne med flere fiduser.

Paul
Randers
Til top Vis periksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af periksen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 07 September 2016 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

1. Første bogstav i kunstners efternavn eller hvis det er en gruppe, første bogstav på gruppenavn
2. Har du flere plader af samme kunstner, placeres de efter udgivelses-år
3. Plader med Peter Belli placeres i et andet rum.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 08 September 2016 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
1. Første bogstav i kunstners efternavn eller hvis det er en gruppe, første bogstav på gruppenavn
2. Har du flere plader af samme kunstner, placeres de efter udgivelses-år
3. Plader med Peter Belli placeres i et andet rum.
Plader med Peter Belli placeres i et andet rum.   

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 September 2016 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Jeps, ordnes alfabetisk - ligesom bøger på et bibliotek.

Og apropos bibliotek, så kan man vælge at opdele i forhold til musikgenrer, så The Who ikke står sammen med Wagner

Jeg har ca. 10.000 lp'er, og har valgt at opdele alfabetisk og i forhold til musikgenrer. Det kan så af og til give nogle udfordringer i forhold til at afgøre, om jeg skal placere en lp fx under jazz eller fusion eller rock ... der er jo bands/kunstnere, der bevæger sig i grænselandet mellem (eventuelt mange) musikgenrer. Nå, den enkelte må afgøre det med sig selv.

Og apropos The Who, så ville jeg, selv om "The" i princippet er første bogstav i gruppenavnet, placere The Who under W ... sandsynligheden for at få en rodebunke af bands/kunstnere, der hedder The-et-eller-andet er ellers overhængende

God fornøjelse med oprettelsen af dit pladekartotek.

PS. For litterær inspiration til oprettelsen af et pladekartotek bør du læse Nick Hornbys "High Fidelity". Her sorterer hovedpersonen, der er ejer af en pladebutik, på et tidspunkt sin lp-samling i kronologisk orden efter anskaffelsestidspunkt ... men bogen er ikke kun værd at læse pga. det lille inspirationsfif
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2151
Sendt: 08 September 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Det har analogueman helt ret i. Brug excel til at lagre dataene-og excel kan sortere alfabetisk så behøver du ikke skrive dem ind i rigtig rækkefølge.
Jeg har Rock/pop og klassisk for sig, og jeg deler også CDer og Lper i hver sin liste, for de fleste har jo nok også LPer ved siden af CDerne.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 08 September 2016 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Eller brug Discogs.com Det funger fint og man behøver ikke altid at taste så meget.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 September 2016 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Som jeg husker det, så lister Discogs.com i alfabetisk rækkefølge, men hvis det drejer sig om et kunstnernavn, så irriterende nok efter fornavn og ikke efternavn.

Jeg lyttede bl.a. til John Abercrombie her til aften, som i "mit" Discogs.com-kartotek står under "J", mens han i min fysiske lp-samling står under "A" (og i øvrigt under genren "jazz").

Det er noget rod, at Discogs.com ikke følger almindelige konventioner for alfabetisering/katalogisering, når det gælder navne

Men ellers er det et ret imponerende værktøj til på en nem måde at føre et (elektronisk) katalog over sin musiksamling

Hvilket i øvrigt minder mig om, at jeg stadigvæk mangler at tilføje adskillige tusinde lp'er, før Discogs.com rummer hele min samling
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 10 September 2016 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

For mig er Discogs også mere et værktøj til at holde styr på hvad jeg har.
Jeg er i den situation at jeg nærmest ikke ejer plader med soloartister det gør det noget nemmere. De  1 -3 stykker jeg har står under fornavn både i discogs og i reolen.
Men nogle flere søge/katalogiseringsværktøjer kunne være rart.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 10 September 2016 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Som jeg husker det, så lister Discogs.com i alfabetisk rækkefølge, men hvis det drejer sig om et kunstnernavn, så irriterende nok efter fornavn og ikke efternavn.

Jeg lyttede bl.a. til John Abercrombie her til aften, som i "mit" Discogs.com-kartotek står under "J", mens han i min fysiske lp-samling står under "A" (og i øvrigt under genren "jazz").

Det er noget rod, at Discogs.com ikke følger almindelige konventioner for alfabetisering/katalogisering, når det gælder navne
]


Jeg sorterer efter fornavn, fordi jeg er så cool, og derfor er på fornavn med alle kunstnere.....
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2151
Sendt: 10 September 2016 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Det virker lidt kunstigt at Springsteen skal stå under B og Clapton skal stå under E, men brug endelig excel, det er nemt, og jeg vil mene det er muligt at skrive mindst 250 ind i timen, specielt hvis Cderne står rimeligt alfabetisk. Og det gør de hos mig både CDer og LPer, for det er umuligt at finde noget ellers.


__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2151
Sendt: 10 September 2016 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Det var også muligt at køre alle formater sammen i samme excel fil, og så have 3 kolonner til CD, SACD og LP, så kunne hele samlingen komme i et ark. Dire Straits Brothers in arms har jeg i alle tre formater, så sparer man også plads.

Men egentlig var det vel relationsdatabasen Microsoft Access der skulle bruges, det ville også være den ideelle løsning, men det vil tage tid, for at få relationerne på plads inden indtastning. Men så kan man jo også taste købsdato, pris, købssted m.v. ind, og efterfølgende finde den musik man har købt hos Fona i Pladderballe.


__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 10 September 2016 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

En samling kan sagtens indeholde flere forskellige måder at kategorisere. Måske giver det mening at have en gruppes live eller bootlegs stående samlet og i kronologisk og udgivende albums i en separat kronologisk rækkefølge. Eksempelvis : Albums, live, bootlegs, opsamlinger(hvis sådan nogle ejes).
I min samling stående. Bovie under D, fordi der endte Ziggy Stardust(min først med Bowie) under D og vil jeg blive forvirret hvis jeg skal kigge under B, så det ændre jeg ikke.
Genre opdeling kan være fedt for at udforske i en samling og forvirrende hvis den er stor.

Opdel dog aldrig efter farve!

For nogle år siden lånte jeg en vens værelse i hans kollektiv og ville sætte en cd på. Hans cd'er stod i farve orden og min søgen blev til højlydt vredesudbrud i stedet    . Nu forsøger han kun at holde sig til vinyl, og stadig er vi drenge efter ham, så noget lignende ikke sker igen!
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
periksen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 12 September 2016 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Så er jeg sat i gang..super tak til alle!!!

Paul
Til top Vis periksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af periksen
 
mortenstryhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 12 September 2016 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
PS. For litterær inspiration til oprettelsen af et pladekartotek bør du læse Nick Hornbys "High Fidelity". Her sorterer
hovedpersonen, der er ejer af en pladebutik, på et tidspunkt sin lp-samling i kronologisk orden efter anskaffelsestidspunkt ... men bogen er ikke kun
værd at læse pga. det lille inspirationsfif


Kan også ses som film - jeg husker fantastiske scener hvor han sorterer lp'er efter forskellige genrer :)
Til top Vis mortenstryhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenstryhn Besøg mortenstryhn's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 September 2016 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeps, filmen er dog ikke nær så humoristisk underholdende som bogen, men filmens altoverskyggende problem er, at Iben Hjejle spiller
hovedpersonens ekskæreste
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 13 September 2016 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Med Excel og en kolonne til fornavn og en kolonne til
efternavn kan du sortere som det passer dig. Du kan evt
sorte på samme måde som de står på hylderne.
Fysisk er mine sortetet dejligt inkonsekvent. Klassisk musik
kunne jeg ikke drømme om at sortere efter fornavn
(Wolfgang ), men alt andet sorteret jeg efter fornavn
(Eric )
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 13 September 2016 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Yep excel er det eneste rigtige
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO
 
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 13 September 2016 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Periksen du kan få mit og rette til. Jeg bruger det ofte når jeg
handlet nye lpere så jeg har styr på hvad jeg har😭
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 September 2016 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Trods min alder må jeg indrømme, at jeg har 'rettet ind', og bruger fornavn på personer/kunstnere, når det drejer sig om alfabetisering. Skyldes nok overdreven omgang med internettet.... M.h.t. "High Fidelity", så lærte filmatiseringen af den mig, at en film baseret på en bog sagtens kan være god, uden at følge forlægget slavisk - hovedpersonen lægger faktisk sine albums i følelsesmæssig orden, således at søgningen og afspilningen af musikken tvinger ham til at huske fortiden!

PS.: Ibens figur i filmen vender faktisk tilbage til vores noget fortabte hovedperson - og der er da ikke noget i vejen med hende .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 17 September 2016 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Til klassisk musik sorterer jeg efter komponister v. efternavn. Først symfonier efter numre eller opus, så anden orkestermusik. Så instrumentalkoncerter med klaverkoncerter først, så violinkoncerter, cellokoncerter og øvrige strygerinstrumenter. Så træblæserere, derpå messingblæserere. Så andre instrumenter.

Derpå kammermusik ordnet med strygekvartetter først, så anden strygerkammermusik, så kammermusik med klaver, så anden kammermusik med flere instrumentgrupper. Derpå soloinstrumenter. Det er for mit vedkommende især klavermusik. Så vokalmusik med operaer først, så kirkelige værker, så andre store vokalværker og derpå solosang først med orkester derpå med klaverakkompagnement.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes