Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 22:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Techtors Hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 06 December 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg tænkte, at det kunne være sjovt at lægge lidt information om min hjemmebio ind, sammen med nogle billeder.. Hjemmebioer plejer være tidkrævende projekter, og jeg har laaaang vej at gå, før jeg bliver færdig..

Læg gerne en kommentar om, hvad I synes - input er altid velkomment!

Jeg er en it-konsulent fra Oslo '75, som bor og arbejder i København. Har boet her siden '03, og trives med at bo og arbejde i København. Mmmh. De laver gode b-vitaminer her nede! Har altid været interesseret i lyd og musik, men fik ikke noget skikkelig derhjemme før jeg fik mig en Onkyo Liverpool Bi:M. Fik senere et godt stereo/surround-opsæt, og opgraderede etter at jeg fik hus her nede.. Lyd er sjovt!



Focus 220 over LACK med fed Arcam og sød Wii..


Jet Li i intens positur.. DV139 giver gnistrende billeder!


Mmmh - lækkert træværk på en nydelig højttaler..



Brugsområder
Bruger kælderen til musik, hjemmebio og spil. Meget bio når jeg har venner på besøg, men tit musiklytning når jeg er for mig selv..

Kan lide meget forskelligt når det gælder musiksmag - Bowie, Kari Bremnes, Cash, Cave, Thomas Dybdahl, Dylan, Waits, Waters, Young og meget der er godt inden sin genre.. Sjovt at køre på med Rammstein og Yello, nyde klassisk musik og jazz, eller slappe af til PJ Harvey, Ryan Adams og Damien Rice.
Så - vigtigt at systemet lyder godt i mange forskellige genrer, og har en god, neutral lyd.

Der skal være gang i den når jeg ser actionfilmer, og klar og fin lyd for tale og musik..
Mangler det sidste dybeste oopmh i bassen - også derfor jeg har bestilt en SVS.. Får se hvordan den fungerer sammen med højttalerne til musik - er spændt der..

Billeder
Billederne over er med blitz - rummet bliver fint og mørkt nok når jeg ser film, trods de hvide vægge..


Højttalere: (mmh - højttalere i kirsebær og kommende sub i rosewood..)

Fronter: Dynaudio Focus 220 (Mam! ..Sølv 05/06 i Lyd&Bilde)
Senter: Dynaudio Focus 200 C
Baghøjttalere: Dynaudio Focus 140 (egentlig synd at "kun" bruge dem som baghøjttalere..)
Subwoofer: SVS PB13-Ultra (forhåndsbestilt, kommer ved juletid..)

Lyd:
CD/DVD-spiller: Arcam DV139 (sweet! Fantastisk lyd og billede!!)
Receiver: Arcam AVR350 (meget fornøjet med lyden, Guld 06/07 i Lyd&Bilde)

Billede:
Projektor: Panasonic PT-AE700E (fungerer fint i 720p! Guld 04/05(?) i Lyd&Bilde )
Lærred: Projecta ProCinema 106" (næsten for stort..)

Kabler:
Højttalerkabler: OEM Silver Sonic m/sølvbelagt kobber
Signalkabler: Profigold, Monster, Techlink
HDMI: Supra
(Kablerne skal senere lægges permanent i skinner, men jeg skal gøre en del med væggene før jeg kommer så langt..)

Andet:
Rack: LACK fra IKEA
Lydmåler: RadioShack analog
Kalibrering: Digital Video Essentials, Room EQ Wizard
Spillekonsoller: Nintendo Wii
PC: Hjemmestrikket - fuld pakke - dual Opteron og 8800 GT..
Sikkerhed: Direkte alarm til Group 4 Securicor (kan aldrig være for sikker..)
Lydplader: Har nogle Rockfon-plader i hjørnerne - skal sætte bedre sager op senere, når væggene er blevet behandlet..
Møbler: 2xStressless m/fodskamler. Har også kontorstol til PC, samt en bunke klapstoler når vi bliver mange..

Planlagte udvidelser:
Skal rive gamle lag med gips ned fra loftet og lægge lydplader op. Der er tværgående bjælker over den gamle gips - kan være gunstig akustisk. Skal i samme omgang prøve at få hængt lærredet direkte op i loftet, mellem bjælkerne, så det kommer 20 cm længere op eller så - måske det kan blive skjult i oprullet tilstand?
Basfælder i hjørner/på vægge - "Super Chunk" style? (Skal også lægge et dræn rundt huset - venter med at sætte i gang med væggene/hjørnerne til dette er udført..)
Lydabsorberende plader i førsterefleksionspunkterne og lidt andet for at få en flad responskurve.
Vente på at subwooferen kommer! :)
Vurderer også separat effektforstærker..
Afventer angående HD-DVD og Blu-Ray - også derfor jeg hellere valgte at købe en god DVD-spiller.. Gik for en som har fået specielt meget skryd for lyden, har jo mange eksisterende DVD'er og CD'er, som helst skal lyde bedst muligt, og så behøver jeg ikke opgradere til dedikeret CD-spiller.. :)
Men - HD-DVD-materiale fra pc'en bliver _fantastisk_ på projektoren..

Links:
Købetråd
Akustiktråd
Effektforstærker?
Nydelige billeder af Dynaudio Focus 140

Tidslinje:
Vår 1995: Flytter for mig selv - Onkyo surround, KEF Uni-Q. JVC S-VHS og Pioneer 29". Stort den gang.
Sommer 2000: Pioneer DVD-spiller
September 2004: Købt hus i København. Nu kan der blive eget lytterum/hjemmebio i kælderen!
November 2004: Panasonic projektor/Projekta lærred.
Maj 2006: Gammelt surroundopsæt flyttet op i stuen. Købte Dynaudio fronter og center ind, samt Arcam receiver. Receiveren købte jeg uset, den var ikke engang på Arcams hjemmesider da jeg bestilte den. Er alligevel meget fornøjet med den afgørelse...
Juni 2007: Dynaudio baghøjttalere. Kan nu flytte de gamle KEF'er op i stuen.
August 2007: Arcam DVD-spiller og Silversonic kabler. Bedre billede med HDMI, får man sige, og synes lyden blev langt bedre.. :)
En sen aften 6. december 2007: Egen hjemmebioside på H4A.
Årsskiftet 2007/2008: Forventet levering af subwoofer.


Effektforstærker?
Vurderer ellers på at supplere receiveren ved at købe effektforstærker - er der nogen som har gode tip, så kom med dem! :) Aktuelle kandidater:

  • Bladelius Balder - Vurderer den der..

  • Parasound A21

  • Musical Fidelity A5cr POW

  • Simaudio MOON W5.3 - Denne skulle være perfekt til mit brug, men er mindst 2x for dyr..

  • Noget andet?


Håber, at I kan lide mit opsæt - ikke så meget bling (endnu), har først og fremmest prioriteret lyden..

Hvad siger I?



Opsættet med midlertidige lydplader i hjørnerne..



27 tommer skærm og lydplader i hjørner



Billeder af setup'et med subwoofer:

Subwoofer i hjørnet og Behringer FBQ2496 på bænken:


PB13-Ultra er enorm!!


PB13-Ultra er virkelig enorm!!





__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 06 December 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Lydplater: Har nogle Rockfon-plader i hjørnerne - skal sætte bedre sager op senere, når veggerne er blevet behandlet..

Planlagte udvidelser:
Skal rive gamle lag med gips ned fra loftet og lægge lydplader op. Der er tværgående bjælker over den gamle gips - kan være gunstig akustisk.
Basfælder i hjørner/på vægge - "Super Chunk" style?
Lydabsorberende plader i førsterefleksionspunkterne og lidt andet for at få en flad responskurve.

Ser rigtig lækkert ud! Har også været nede at lytte på de små 140'ere - de kan give noget lyd fra sig, må man sige - så det må jo være alletiders med de større modeller..

Synes, det er rigtig lækkert med al den lyddæmpning, akustikplader etc. Undrer mig til stadighed, når folk smider deres 100k.- grej ind i et kvadratisk rum med bare vægge og trægulv, hvor lyden bare aldrig bliver optimal - så  herfra til en, der har "focus" på rette sted!

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 08 December 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

JRolLbs skrev:

Ser rigtig lækkert ud! Har også været nede at lytte på de små 140'ere - de kan give noget lyd fra sig, må man sige - så det må jo være alletiders med de større modeller..

Synes, det er rigtig lækkert med al den lyddæmpning, akustikplader etc. Undrer mig til stadighed, når folk smider deres 100k.- grej ind i et kvadratisk rum med bare vægge og trægulv, hvor lyden bare aldrig bliver optimal - så  herfra til en, der har "focus" på rette sted!



Takker for ros! Og ja, der er for få, der tager akustikken med i betragtningen når de skal lave hjemmebio/lytterum.. Ser frem til at rive fyldet i etageskilleren ned i løbet af foråret - der skal mineraluldplader op!

Er ellers rigtig glad for mine Focus-højttalere. Er dog kommet i skade for at lytte til Dynaudio Sapphire, men 46k pr stk er lidt for meget for tiden..

Ser også frem til at få subwoofer i hus, men det sker nok ikke på denne side af jul...


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 17 December 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Fede højtalere og lækker reciever! Super gennengang at systemet mv. altid sjovt at se folks overvejelser og fremtidsplaner :=) Og ja focus 140 er jo en seriøs baghøjtaler!:)

Dine fremtidsplaner ser fornuftige ud synes jeg. Du vil helt sikkert få mere ud af dine højtalere med mere effekt! Jeg købte for nyligt en primare A30.5 5 kanalseffekt og bruger nu min reciever udelukkende som surround forforstærker og synes lyden er bedre på alle fronter. Specielt kanal seperationen synes jeg blev bedre og jeg kan spille højere uden det er anstrengt og det er med rimelig "low-fi" højtalere.

HD-DVD/bluray er jo genialt....se på samsungs kommende multispiller, tror den bliver et hit! UP5000.

Rumakustik er så vigtigt! Dine planer om hvad jeg vil kalde passiv rumakustikforbedring er jo den helt rigtige vej at gå! Det sidste touch kunne evt. være en SMS-1 fra velodyne slik du kan få fuld kontrol på din kommende PB13 ultra!! Det er ikke sikkert du har brug for EQ, men du skulle næsten være mere end ualmindelig heldig hvis ikke du har et eller to peaks - da særligt bas er svært at kontrollere selv med lydplader osv.

Glæder mig til at høre dine indtryk af din kommende sub Du har allerede et fedt system men subben tager et allerede godt system som dette her til mindst et par nivauer højere - moro faktoren vil stige kraftigt!



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 17 December 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hvad står sådan nogle rockfon plader dig i, og hvor køber du dem? Kunne du prøve at beskrive virkningen, og hvorfor du anskaffede dem fra start? Er selv lige flyttet i et nyt rum, hvor jeg på ny skal have optimeret akustikken, så søger lidt inspiration..

Har selv betonvægge og -loft, og har tænkt på at lave en hurtig udgave af et undersænket troldtekt loft - det ville kunne gøres inden for et overskueligt budget, men kunne også godt tænke mig lidt info om, hvor effektive de plader var..

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 18 December 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

JRolLbs skrev:

Hvad står sådan nogle rockfon plader dig i, og hvor køber du dem? Kunne du prøve at beskrive virkningen, og hvorfor du anskaffede dem fra start? Er selv lige flyttet i et nyt rum, hvor jeg på ny skal have optimeret akustikken, så søger lidt inspiration..

Har selv betonvægge og -loft, og har tænkt på at lave en hurtig udgave af et undersænket troldtekt loft - det ville kunne gøres inden for et overskueligt budget, men kunne også godt tænke mig lidt info om, hvor effektive de plader var..



Hejsa,

Rockfonplader kan man købe i et velassorteret byggevarehus, eller trælasthus fx Johannes Fog i Lyngby, hvor de var meget behjælpelige med spørgsmål. Jeg tror, at jeg i mit loft mellem bjælkerne (når jeg har pillet det gamle gips/strå-snask ned) lægger et lag (eller to!) med Rockfon Støjbatts sort (50mm tyk), som er at få for 140,80 + moms pr. m2. Rockfon Sonar Luna (20mm) er at få for 307,20 + moms pr. m2.

Jeg kommer så at fylde etageskilleren med rockfon, for at få dæmpning i bassen, og hvis det bliver for dødt i rummet med al den absorberende rockfon i loftet, så skal jeg lægge nogle bræt eller lignende under, som så kan reflektere mere lyd - men kun hvis det bliver for dødt..

Der er ikke den helt store effekt at anbringe rockfonpladerne som jeg har gjort - endnu. Jeg antager, at det først vil hjælpe på bassen i hjørnerne, når jeg rammer det ind i en fast form, så lyden ikke kan komme rundt pladerne. Dog afventer jeg mit dræn rundt huset - jeg ønsker _ikke_ at lave en isolerings-fugtspærre, så fugtigheden bliver spærret inde mellom væggen og lydisolationen.. Har en vis effekt af rockfon i førstereflektionspunkterne, men har ikke testet så meget..


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Gnaaah!!
Lige inden juleferien begyndte min gamle S-VHS-spiller at spise bånd, og da jeg kom tilbage fra juleferien ville ikke min gamle tv mere..
Så - i går blev der nogle timer til surfing og køb af nyt til stuen..

Jeg kiggede på fuld-HD plasma fra Panasonic, men kom frem til, at der ikke var nok at hente i øget billedkvalitet - specielt når brugsområdet er tv og film, ikke computer-brug. Vurderede også en Pioneer, men fornuften (og pengepungen) sejrede.. Købte i stedet en harddisk-optager for halve prisforskellen.. ;)

Endte op med en Panasonic TH-42PX70 plasma-tv (på "kun" 1024x768) og en Panasonic DMR-EX87 harddisk-opdager.. 

Mmmh - så nu står der 42" lykke på tv-bordet oppe i stuen.

Billeder kommer - sådan efterhånden.. :)


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Lique
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hvad med din SVS, hvornår sku den droppe ind af døren?
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Hvad med din SVS, hvornår sku den droppe ind af døren?


Vel - de skal vidstnok have ankommet L-Sound nu i dag - første "helt" åbne dag hos toldvæsenet efter juleferien - så nu får vi bare håbe og tro.. Vil dog antage, at de først sender til de nærmeste kunder i Norge - står selv og tripper og håber, at den snart kommer..

L-Sound holder til i Kristiansand, syd i Norge, så mon ikke der snart kommer noget guf med færgen Kristiansand-Hirtshals og videre ned via Jylland?


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Endelig! Subwooferen er afsendt fra Norge nu i dag.. 

__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

W00t! Sub afhentet! Rapport kommer i aften, når den er installeret, og ikke bare ligger bag i bilen..
Ellers får en PB13-Ultra liiiige plads i en Ford Mondeo stationcar, når man præsser papkassen ind imellem (og ind i) tæppet i gulvet og stoffet i loftet - men den kunne ikke været en eneste centimeter højere..


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
W00t! Sub afhentet! Rapport kommer i aften, når den er installeret, og ikke bare ligger bag i bilen..
Ellers får en PB13-Ultra liiiige plads i en Ford Mondeo stationcar, når man præsser papkassen ind imellem (og ind i) tæppet i gulvet og stoffet i loftet - men den kunne ikke været en eneste centimeter højere..

Det kan kun gå for langsomt!

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Vi(jeg) venter stadig.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Goodie! Gleder mig til at høre dit indtryk. Jeg har selv sat min PB12-Plus for salg, og når den finder en ny ejer bestiller også jeg en Ultra

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Kæft hvor enorm den er!!!

Dårlig mobil-billede af kassen bag i min stationcar, inden den blev båret ind:


Har ellers testet at sætte wooferen i lytteposition og gå rundt i rummet for at finde den optimale bas.

De gode nyheder er at jeg fandt et sted i rummet, hvor bassen var specielt stram, hurtig og god.
De dårlige nyheder er, at det var lige foran den eneste dør i rummet.
Et sådant hundehus er ikke liiige til at komme forbi, vel?


Har lyttet, og kæft, hvor det tordnede! Darla og fisketanken i Nemo var _helt_ enorm!

Min kone var ude og joggede, og medens jeg spillede lidt forskelligt, så syntes jeg det lød som om hun kom tilbage. Men - det var bare en dør på 1. sal (hjemmebioen er i kælderen), som stod og vibrerede..

Og nævnte jeg hvor _enorm_ den er??


Musik: Skal finde den optimale placering og eksperimentere lidt med tuning for at finde den bedste bas. Førsteindtrykket på musikken var, at flere steder hvor jeg tidligere har hørt, at der har været mere bas, eller mistænkt, at der var mere bas, så er jeg nu ikke længere i tvivl om præcis hvor meget bas der egentlig er i musikken.. Når jeg nu spiller et spor med dyb bas (fx Röyksopp: Alpha Male), så er der ikke tvivl om, præcis hvor meget bas der er på cd'en - jeg får 'det hele'..
Og ja - og så er der bare mere langt mere.

Edit: Det var en dør på 1. sal, der vibrerede, ikke på 2. sal - har ikke stort hus..


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hahaha, foran døren, typisk :)

Lyder for fedt med din nye sub!! Uha, skal man opgradere fra PB12+! er så fristet!

Venter uanset til jeg flytter i hus her om knap 4 måneder.

Tillykke med den i hvert fald.

PS: den skulle da godtnok ikke være meget større, så var der ikke plads i bilen!



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Forsøger endnu at flytte den rundt og teste placering.. Den er dog en lille smule uhåndterlig - nemmeste er på tæppet - lægger den bare på siden, så den kan glide.. 

Mærker dog tydeligt, at min kælder kunne været meget bedre akustisk set - ser frem til at lave mere lydabsorbering i loftet..

Skal i weekenden eksperimentere lidt med at lave frækvenskurver med og uden subwoofer..

..Og generelt have det sjov med det nye legetøj!


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Har du en lydtryksmåler? Ellers kan jeg virkelig anbefale det. PB13+ har jeg en single band PEQ således du kan tæmme det værste peak, hvilket sikkert er i 30hz området og nemt kan dominere. Så er det bare at downloade REW programmet som har indbygget testtonegenerator og måle. Hvis du har kabler osv, kan du ved et enkelt tryk se hele frekvensgangen fra 1-200hz fx - det er så fedt!

Derefter flytter du rundt på subben, leger med fase PEQ crossover, evt recieverens justering af bass på mains?, indtil du opnår den bedste respons i rummet :) kan varmt anbefales.

Var forrresten lige i hifi center kjeden i Bodø igår og lytte lidt til Focus 220, damn, synes altså de spiller godt.



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Kender godt REW og Radio Shack lydmålere - det står da også nævnt under "Andet" i listen over.. 

Har eksperimenteret en del i dag - der bliver stor forskæl ved ændringer på fase etc. Og ja, fik en rigtig stor top på de par og tredve Hertz, som jeg fik fladet meget ud ved brug af den indebyggede EQ i subwooferen.. Billeder og konklusioner kommer senere i dag..


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Har testet lidt med lyden direkte fra computeren. Her går lyden til samtlige højttalere, inkluderet subwooferen.

Graf med kun højttalere:

Som man kan se - en grim top på de par og tredve Hertz.

Her har vi så med subwoofer (0 grader faseforskyvning):

Masser af flad bas helt den til de 10 Hz , men med en endnu større hump på de par og tredve Hertz.

Testet så lidt med den indebyggede EQ-funktion i subwooferen - her med Q (hvor bred sænkningskurven skal være) på ca. 0.15, FREQ (center for sænkningskurven) på ca. 35.5Hz og LEVEL (dybde på sænkningskurven) på max:

Mmmh - ser markant bedre ud!

Eksperimenterede lidt mere, og endte op med en Q på 0.2, FREQ på 35.5Hz, LEVEL på max og en faseforskyvning på ca 77.5 grader:


Sammenligning mellem subwooferen på 0 grader faseforskyvning og uden subwoofer:


Og her har vi (det foreløbige) slutresultat vs uden subwoofer:



Bassen er strammere og bedre end inden justeringen, men jeg skal teste, om der ikke bliver for lidt bas på de tredve Hertz hvis der ikke samtidigt er lyd i højttalerene..
Og så skal jeg lytte til lidt musik.




__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes