Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 13:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Himans stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Der var engang en stue, som lignede en stue alt for meget. Det var min stue og jeg måtte råde bod på, at den var alt for stueagtig, som stuer er flest. Den bare endevæg skreg på at blive brugt til projektorlærred.

Min første projektor købte jeg i Fona, uden at undersøge ret meget om sagen og uden at se andre projektorer i brug. Jeg købte uden noget sammenligningsgrundlag over hovedet, men var meget tilfreds, da jeg tog hjem med en Infocus 4800 under armen. Wow - det var fedt. Dengang så det sådan ud;

Projektoren hang i et TV-ophæng over en vakkelvorn stigereol, med min Sony DVD og Sony surround-receiver.

Lærredet ver det samme som jeg bruger idag. Et Priebe-lærred på en DIY-ramme. Fronter, center og bag-højttalere bestod af Gale 3040,3050C og 3020.  Jeg skulle siden erfare at disse HT-ere er  ildehørte. Måske ikke uden grund, selvom de nok er ok til prisen. Det fandt jeg først ud af da jeg opdagede hifi4all : )

Siden er der sket lidt. Sony DVDafspilleren, røg til side og blev erstattet af en billig pioneer, som siden igen er blevet udskiftet med en Pioneer DV 668. Den er jeg ret godt tilfreds med;

I noget tid havde jeg været træt af, at min projektor måtte være i en hushbox, for at jeg kunne holde den ud og jeg var træt af at kunne se pixels fra min foretrukne afstand til lærredet. Den blev sidste år erstattet af en Sanyo Z4. Nogen vil nok mene, at det var et dyrt udskft i forhold til det extra jeg har fået for de 16000,- i forhold til Infocus-en. Lavere støj-niveau, højere opløsning, bedre placerings-mulighed og en automatisk låge for linsen er nok de væsentligste ting der er til forskel. Prisen værd? Tja, det kan jo diskuteres... jeg er nu godt tilfreds. Nu mangler den bare en prof. kallibrering.

Da jeg fandt ud af, at der fandtes bedre lyd, end mine kære Gale-højttalere kunne levere, ville jeg supplere med et sæt hovedtelefoner. Det blev et sæt Grado SR325. Noget af en forskel i forhold til lyden fra højttalerne;

Der skulle også lige en forstærker, Xcan V3, til at fuldende oplevelsen. Også god til de sene forestillinger på det lille lærred ;

Fronthøjttalerne og centeren er for nylig blevet skiftet ud med et noget bedre - ok - et ret meget bedre sæt. Det blev efter lidt lytten i forskellige forretninger, at valget faldt på DLS R55 og tilhørende center. Sammen med fronterne kom der en Musical Fidelity A 3,5 (integreret forstærker) med i posen. Det er en fornøjelse ikke at skulle være tvunget til hørebøfferne, når der skal høres musik med god lyd. Uden den store erfaring inden for hifi, synes jeg de DLS-ere er et godt køb. I min lytterunde var de oppe imod, Monitor Audio RS8,  Dali Ikon 7, VA Haydn og et modereret sæt System Audio 1280. (Jeg var tæt på at købe RS8).

Centeren;

MF a3,5 stereo.

Et lille overblik;

Da min SONY 798 surroundreceiver ikke havde pre-out skulle jeg finde en go´ billig surroundreceiver med pre-out. Valget faldt på en Marantz SR5600. Ikke særlig køn, men den er fin til mit behov. Når den står på stereo, er den naturligvis ikke blandet ind i processen :)

Da jeg byggede rammen til mit lærred, var det oplagt at lave det, så top- og bund-ramme kunne justeres, så det passer med formatet på filmen. Det foregår med kæder og snore - og en lille moter der kan styres fra sofaen. Ret bevemt. Her er lærredet med rammerne i forskellige positioner;

Til sidst lige et billede, hvor det kan ses, at min Gale center og baghøjttalere stadig er i brug, så jeg har et 6.0 surroundsystem.

Jeg har valgt ikke at have en sub, da jeg bor i lejlighed. Det er et sparsomt hensyn at vise underboerne... så længe det varer :)

Jeg var nok ikke kommet så langt med min "bio", hvis ikke det var for de råd og fif jeg har opsnuset her på forummet. Så en bred tak for inspiration herfra. Og jeg er bange for, at jeg ikke er "færdig" endnu... Der mangler jo både pladespiller, HD-DVD- og Bluray-afspiller, Selector, subwoofer, 1080i/p projector osv. osv... 

Men en ting er næsten i orden nu - det er ikke så stueagtigt, som tidligere!

/himan

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Lækker biograf.

De DLS højttalere se nu ret lækre ud må jeg indrømme.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Uuuuuuhhhhhhh Musical Fidelity og DLS sammen - NAM NAM




__________________
MVH Morten
Mit stereo


Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer
 
Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Glem ikke en universalfjernbetjening

 

Lækkert setup.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin
 
mops
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Virkelig flot setup!
Trods de mange forskellige mærker ser opstillingen rigtig godt ud. Der er ro på. Flot er det.

Kender ikke forstærkeren. Er det en Musical Fidelity? Ser spændende ud. Hvorfor valgte du lige dén?

Hmm.. Højttaler nr. 6 har du gemt godt.


mvh
Lars


__________________
Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
Til top Vis mops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mops
 
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Nårh-ja. Remoten er her;

NAD HTR2. Ikke særligt blæret, men den gør jobbet. I øvrigt er det mit TV i baggrunden. Sony KV-32FX60E, men det er jo ikke til at se...

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan
 
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

mops: Ja, forstærkeren er en Musical Fidelity A3,5. Jeg fik prøvelyttet VA Haydn, Monitor RS8 og DLS-erne med den forstærker og synes det lød rigtig godt. Jeg kunne måske have fundet noget bedre, men tænkte ikke så meget på, at jeg kunne have lyttet nogle forskellige op mod hinanden i forretningen. Tror bare jeg var så begejstret for det, da jeg hørte det, at det skulle være det. Måske bliver jeg klogere, lige som med mit første projektorkøb. Indtil videre er jeg i hvert fald rigtig godt tilfreds.

Den sidste baghøjttaler befinder sig helt til højre, uden for det sidste billede. Så den kan ikke ses på billedet : )

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan
 
sigaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Crazy.. det ser rigtig lækkert ud.. lækkert set-up..

sigaard



__________________
Min Bio..

Min Filmsamling..
Til top Vis sigaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigaard
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Lækkert setup da har fået sat sammen der.

Har lige et spørgsmål:

Dit rack ligner et DIY projekt ? Har selv tænkt på noget lignende, men hvor meget kan bære ? Har et 32" CRT TV, det helst skal kunne bære  Desuden vil det være praktisk selv at kunne sætte afstanden på hylderne, så der kunne stå en ordentlig røvfuld vinyler i bunden, men spørgsmålet er som sagt om det kan bære så meget vægt.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Du må have et stort blomsterbudget, hvis dette er din stue.

Fedt setup!

__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 
Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Det ophæng som du har på første billede, hvor stammer dér fra? Er det overhovedet beregnet til projektor?

Ellers et virkelig flot setup

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble
 
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne : )

Rysz: Jo, mit rack er hjemmebygget. Umiddelbart kan det holde til at jeg (90kg) sidder på det. Et 32" CRT TV vejer vel 50 - 70 kg (?), så jeg vil tro det kan holde til vægten. Men racket skal muligvis stives af med et kryds på bagsiden eller måske endda et par gevindstænger mere end jeg har brugt, for at holde til en sådan belastning gennem længere tid? Noget andet er også om limtræspladerne kan holde til det eller om de slår sig under vægten.

Som jeg har lavet det, kan nederste og midterste hylde justeres i højden.

Feeble: Ophænget er et TV-ophæng, købt i Føtex, som er vendt på hovedet. Jeg måtte bore ekstra huller i det for at det kunne passe til Infocusen.

jkjaers: Ja, det er ved at tage overhånd med alle de planter.

 

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan
 
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2226
Sendt: 23 August 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Noget nyt?
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 23 August 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hvor kraftige er de gevindstænger du bruger ? M10 eller 12 eller kraftigere? Hvordan har du lavet afslutningen i toppladen?

Ser flot ud BTW
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 24 August 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

til interfacelift:

Ja, der er sket lidt siden 2006. Jeg fik, med kyndig hjælp af min bror, lavet en fjernbetjening til kontrastrammerne på mit lærred. Lækkert.
I november 07 begyndte jeg at flikke en htpc sammen, med blu-ray og HDDVD-drev og et Radeon HD2600XT.
I januar anskaffede jeg mig et Auzentech X-Fi Prelude 7.1 lydkort og har siden kørt lyden analogt fra htpc til forstærker. Det er i øvrigt et rigtig godt lydkort imo.

Det bedste af det hele, er næsten mine to recliners - her er det komfort frem for design. Hvad gør man ikke for en god film-oplevelse :)




__________________
Min stue
Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan
 
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 24 August 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Til Sjoenne:

Jeg tror det er 14mm stængerne er. I toppladen er hullerne til gevindstængerne kun boret halvvejs igennem, så enderne ikke ses.


__________________
Min stue
Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan
 
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2226
Sendt: 24 August 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Himan skrev:
til interfacelift:

Ja, der er sket lidt siden 2006. Jeg fik, med kyndig hjælp af min bror, lavet en fjernbetjening til kontrastrammerne på mit lærred. Lækkert.
I november 07 begyndte jeg at flikke en htpc sammen, med blu-ray og HDDVD-drev og et Radeon HD2600XT.
I januar anskaffede jeg mig et Auzentech X-Fi Prelude 7.1 lydkort og har siden kørt lyden analogt fra htpc til forstærker. Det er i øvrigt et rigtig godt lydkort imo.

Det bedste af det hele, er næsten mine to recliners - her er det komfort frem for design. Hvad gør man ikke for en god film-oplevelse :)


Super lækkert. Du må få taget nogle billeder

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift
 
Fernandez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 24 August 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Ser rigtigt fedt ud

m.v.h

Ronni



__________________
mine DVD`er ikke opdateret

Min HjemmeBio
Til top Vis Fernandez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fernandez
 
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg skal da gerne vise nogle nyere billede. Der er rykket lidt rundt siden jeg fik lavet min htpc:



De blå og røde lamper i udstyret irriterede meget når der skulle ses film. Derfor denne løsning:


Min HTPC:


Som sagt indeholder den et Radeon HD2600XT og et Auzentech X-Fi Prelude 7.1 lydkort. Derudover en amd x2 4200 cpu, hd-dvd-drev, blu-ray-drev. Alle dvd-film streames fra harddisk på server i rummet ved siden af. Det får varme og støj væk fra htpc-en.
Software er win-xp, TheaterTek til dvd og PowerDVD til Blu-Ray. DiNovo Edge tastaturet er praktisk, når der lige skal tjekkes eller "votes" efter filmen på imdb.

Nåja - og så har jeg fået 2 stk. recliners med benstøtte og liggefunktion. Der er jeg efterhånden faldt i søvn til en del film:




__________________
Min stue
Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan
 
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2226
Sendt: 24 August 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

De er rigtig nuttede de recliners. Hvor er de købt?
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes