Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 00:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Placering af anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 14 December 2014 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor I ville placere jeres anlæg i min stue, for at give mig lidt inspiration til hvad jeg kunne gøre.

Stuen er en rimelig stor vinkel stue (Ca 50m2 i alt), og de møbler der er på mine illustrationer er i faktiske mål med rummet for bedre at give en
fornemmelse af størrelsen. Møblerne står dog ikke som vist, og det er ikke noget I skal tage hensyn til. Tag udgangspunkt i den bedst mulige
opstilling for lyden, og placering af møbler sekundært.
Det er hovedsageligt en stereo opsætning det drejer sig om, men det ville være lækkert hvis et surround setup også kunne indgå. En enkelt
absorber eller to kunne også godt tænkes ind i opsætningen, men store bass traps i hjørnerne bliver det ikke til.
WAF er heller ikke vigtig, da jeg har en fantastisk åben og forstående kæreste :D

Lad mig høre hvad I tænker :)



Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 14 December 2014 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige at sige at det jo er gulv højtalere jeg har, Klipsch RF-82.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 14 December 2014 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan flytte spisebordet hen, hvor det lyse bord stå, så kan du da bruge den væg dér til anlægget. Så står højttalerne mere frit. Lytte stolen, kan du nøjes med sætte i stilling, når der skal lyttes.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 14 December 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hmm er det under vinduet du mener, eller på den store væg som vender mod "vest" på det øverste billede?
Men begge dele er jo rimelig tæt på hjørnet, er dette ikke en ulempe i forhold til både at bassen bliver "fanget" i hjørnet og lyd billedet fordi den ene
side rammer op mod en væg og den anden ikke gør?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 14 December 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Det er ikke væggen med vinduet men lige modsat, hvor dit anlæg står nu.....nede i den ende. Du kan sagtens have et vindue i siden på den venstre højttaler, da du godt kan have den ca 1 meter fra denne og så er højttalerne noget retnings bestemte pga hornet. Selv kan du sidde frit lige ved ryglænet på sofaen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 14 December 2014 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Ok, jamen det er da et rigtig spændende bud, mange tak for det allanowich.

Lad os se hvad folk ellers tænker, det er lidt sjovt at lade andre "rode" lidt i sit hjem
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 16 December 2014 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Ingen andre der har lyst til at fortælle hvordan de ville stille anlæg op i min stue? :)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 16 December 2014 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Sæt 4 højtalere op. et i hvert hjørne og få quadrofoni.
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 16 December 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Set fra et indretningsmæssigt synspunkt, er der 2 oplagte placeringer for fjernsynet. Den nuværende position og den brune væg. Begge steder er ikke særlig optimale fra et lyd mæssigt synspunkt, højtalerne er nemlig meget tæt på hjørner, og man risikere nemt en masse buldre bas og rungen. Den væg Allanowich foreslår eller området mellem de 2 vinduer, er de mest oplagte steder. Begge steder bliver dog meget besværlige at indrette...
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 791
Sendt: 16 December 2014 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Den lange væg imellem de to vinduer, tror jeg det ville være bedst at sætte højttalerne. Der vil være luft til sidevæggene, som er godt, hvis man ikke gør noget ved rummet.
Højttalerne placeres med 83 % imellem sig i forhold til imellem lytteren og den ene højttaler. Lytteren med præcis samme afstand til hver højttaler.
Jeg kan varmt anbefale, at få placeret diffusere i rummet fra Svanø Akustik. Det er de bedste, og dem kan ingen tæske... De giver bare så meget.
Fladskærm hænges op i stor størrelse midt imellem højttalerne.
Overvej at droppe center højttaleren.

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 18 December 2014 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Dejligt med nogle flere input, det værdsættes meget

Det lader til at der er enighed om at mellem de 2 vinduer og den "vest" vendte væg er der hvor det vil være bedst.
Hvis jeg nu vælger at placere anlægget mellem de to vinduer, hvor meget vil det så gå ud over lyden hvis jeg placerer mit skrivebord under det ene
af vinduerne? Den vil stå langs vinduet og med 2 computere på og 2 tilhørende kontor stole.
Jeg tænker at det vil give en form for skævhed i lyd/lydbilledet fordi der så i den ene side vil være ting relativt tæt på højtaleren, mens der i den
anden side vil være næsten 2m frirum hen til hjørnet.
Vil dette være et problem?

Sven Palig: Det lyder spændende med diffusere, det har jeg aldrig brugt før. Tidligere har jeg forsøgt mig med absorbere og bass traps. Hvordan er
diffusere anderledes, og hvad er fordelen ved dem? Til sidst, hvor kan man eventuelt købe sådanne diffusere?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 791
Sendt: 18 December 2014 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Dejligt med nogle flere input, det værdsættes meget

Det lader til at der er enighed om at mellem de 2 vinduer og den "vest" vendte væg er der hvor det vil være bedst.
Hvis jeg nu vælger at placere anlægget mellem de to vinduer, hvor meget vil det så gå ud over lyden hvis jeg placerer mit skrivebord under det ene
af vinduerne? Den vil stå langs vinduet og med 2 computere på og 2 tilhørende kontor stole.
Jeg tænker at det vil give en form for skævhed i lyd/lydbilledet fordi der så i den ene side vil være ting relativt tæt på højtaleren, mens der i den
anden side vil være næsten 2m frirum hen til hjørnet.
Vil dette være et problem?

Sven Palig: Det lyder spændende med diffusere, det har jeg aldrig brugt før. Tidligere har jeg forsøgt mig med absorbere og bass traps. Hvordan er
diffusere anderledes, og hvad er fordelen ved dem? Til sidst, hvor kan man eventuelt købe sådanne diffusere?

Jeg har på:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=95441&PN=1& TPN=5
Mit lytterum
skrevet om mine oplevelser med diffusere og lagt forklaringer ind.
Det er 7 åbninger på V-vinger og 6 på de andre. Venstre åbning hænger sammen med højre åbning og så fremdeles. Man kan kalde dem endeløse, hvor andre der kommer lyden tilbage samme sted. Lyden vandrer ind i venstre side og kommer ud i højre side. Og modsat. Det syntes jeg er smart.

De kan købes ved kontakt hos
Matts@diffusor.com
Hvis du valgte at placere f.eks. en gennemsigtig vinge 30 cm fra hver højttaler ind i rummet, ville du mindske den negative påvirkning fra skrivebordet.
M.v.h.. Sven


__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 18 December 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Spisebord i en del af rummet hvor du når har sofa og anlæg, vend så sofaen 180 grader så den vente mod den stor endevægge, derved få den et stor væg til anlæg og tv, og dette ligge lukke rum som en ren spisestue.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 19 December 2014 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Sven: Ok, der er noget for mig at læse op på. Og tak for adressen til produkterne, det kan blive nyttigt senere hen.

StarTrek: Også et spændende forslag, og hvor der jo al fald bliver god plads til anlægget. Det kniber lidt med pladsen til sofa'en der, men det kunne
der nok findes en løsning på på sigt.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Prins Henrik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 December 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 December 2014 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Det er jo næsten altid et spørgsmål om optimal lyd eller at det ser godt ud......og din stue er ikke så let at indrette! Selvfølgelig godt med afstand til
siderne og bagvæg ved optimal musik lytning. Men måske skal du skifte dine store højtalere ud med nogle mindre af god kvalitet? Hvis man ikke har
de nærmest optimale forhold i sit lytterum hedder det kompromis. Hvor syntes du at du sidder fedest og suger TV? Tv og et godt TV-bord/rack med
hifi udstyret og et sæt surround højtalersæt af god kvalitet?.....syntes selv at udseende der ret vigtigt, osse hva hifi angår! Og det behøver ikke at
ligne l**t og være highend alt sammen....Fede små højtalere der kan sidde på væggen og en sub, så kører det for dit! God weekend!
Til top Vis Prins Henrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prins Henrik
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 19 December 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Enig i at bedste placering af højttalere er mellem de to vinduer. Med sofaflydere og et par tæpper osv. vil dit rum være rimeligt dæmpet. Evt.
absorbere skal i særlig grad rettes mod bassen.

Diffusorer af samme type som Sven omtaler ses her foran det lodrette gardin, hvor de faktisk ikke tager meget udsyn. Det er svært at fotografere
noget gennemsigtigt - bær venligst over med mig.



Lydforbedringen er markant: bedre stereoperspektiv og flere detaljer. De kan fjerne mange af problemerne ved at opstille højttalere tættere på
sidevæg end optimalt. Den viste diffusor står 1,5 m fra højttaleren ud for det første reflektionspunkt, og på trods af den store afstand er virkningen
tydelig.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 21 December 2014 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu: De ser spændende ud de diffusorer der, er det også fra Svansø? Og mange tak for dit input til placeringen, og kommentar om dæmpning
ligeså.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 26 December 2014 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Ja, mine diffusorer er også fra Svanå. Opbygningen er efter samme princip som Svens. Min model er i gennemsigtigt materiale, og så er den
opbygget på en trekantet bund af hvid polycarbobat, som er overleget flot udfræset. Bunden er samtidig en lille vogn med medfølgende hjul, så det
er let at flytte diffusoren.

Når jeg kommer hjem fra juleferie vil jeg måle frekvensgang og fase for anlægget med og uden diffusorer. Så bliver det klart hvor meget de
dæmper.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Så er det vist tid til at opdatere

Jeg flyttet en hel del rundt på al vores stue inventar her de sidste par uger, og er nu ved den tredje opstilling. Og det er den som de fleste af jer
anbefalede, nemlig med højtalerne placeret mellem de 2 vinduer i stuen. Jeg synes dog at lydbillede er en smule skævt, når jeg lytter ved denne
opstilling.
Sofaen står til at blive skiftet ud, og generelt er alt opstillet midlertidigt til vi finder helt ud af hvordan vi vil have det, så læg ikke så meget i
møbler, deres placering og alt det andet rod Vi skal snart have tømt hele stuen alligevel, da den skal males.

HUSK, at det er de to gulvhøjtalere der er tale om, ikke det småtteri der står ved TV'et...









Dette billede er taget lige midt i mellem højtalerne direkte hen mod min lytte position, for at give en ide om hvad der er bag min lytte position:


Det er som om billedet er større i venstre side (Set fra lytte position), hvilket måske giver ok mening da jeg tænker at der i højre side går noget
energi tabt ved at det forsvinder ned i den del af stuen hvor spisebordet står. Kan man gøre noget for at forhindre dette? Eventuelt sådan en
diffusor som Lau og Sven nævner tidligere i tråden?
Akustikken i rummet er i al fald ikke for god, for det er en del ekko når jeg klapper med hænderne her inde. Vores sofa vil blive udskiftet med en
der er mindre, og den lille "sofa" der mellem højtalerne vil blive erstattet med vægophængt reoler. Så der er ikke meget dæmpnings materiale
tilbage desværre. Måske jeg kan få et tæppe ned og ligge på gulvet foran højtalerne hvis det vil give noget? Ellers er jeg meget åben over for
forslag om hvor eventuelle diffusorer og absorbere kunne hænges op, jeg må jo kunne lave nogle som er til at kigge på.

Igen, alle input er meget velkomne da jeg gerne vil have så meget som muligt ud af det udstyr jeg nu en gang har
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hov jeg glemte at sige at jeg også bøvler med bas der runger flere steder i rummet. Når jeg sidder i lytte position er det ganske fint, men jeg
tænker at alt det rungeri forstyrre bassen og giver et klar billede ved lave frekvenser. Er dette korrekt forstået?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes