Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 16:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 4P1L forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 66
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej Igen.

Så blev det handlet ind. Hvis alt klapper kommer der ting op til weekenden. Kan ikke helt overskue om jeg har
nok stumper til et nyt byg. Har lavet en BOM liste (Bill of Materials) men der går mange stumper til et nyt byg.

Så lige lidt ro på med det sne, ellers kommer der jo ikke gang i loddekolben.

Kunne starte op med at lodde et par Coleman, det er jo ret så underholdende.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 02 Marts 2018 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Så kommer der lige et stemningsbillede. Har begge PSU'er op og køre og 2 stk Coleman ver 7.



Går igang med kabinet imorgen, så regner med at Strømdelen er færdig i løbet af weekenden.

PS! kunne godt trimme lidt på gløden, det er lidt nørdet, men måske bliver det lidt senere.

Mvh Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 03 Marts 2018 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Så blev strømforsyning færdig, så skal der laves kabler og bores ud til en helt masse.



Håber at blive færdig i næste uge. Der er en del mere arbejde i det, end dengang jeg byggede
min første 4P1L'er.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 04 Marts 2018 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Det er en separat boks til dine forsyninger ikke ?

skal blive spændende at høre om det ændrer noget

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 04 Marts 2018 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne.

Jo den der er lavet er kun "strømforsyningen" som er bygget i sin egen kasse. Skal igang med "forstærkeren" som
indeholder (Coleman + gyrator) dvs der er INTET AC i denne boks.

4P1L rørrerne bliver bygget ind i den næste kasse og jeg kommer til at køre uden blæser ligesom dig. Det hele er
mest for at komme ud over den begræsning min demo forstærker har mht følsomhed overfor mikrofoni.

Vil holde lavspændinger i højre side og HV i venstre side af kassen, ligesom i strømforsyningen. Tror jeg vil prøve de
sokler jeg har hvor 4P1L rørret er totalt indkapslet og monterer dem vertikalt. Jeg skal jo kunne komme til at sætte
glød på dem.

Har spillet på min ekstra 4P1L igår i mange timer imens jeg loddede. Den er blevet rigtig godt i lyden har nok en 150 Timer
på den, og den vågnede rigtigt meget op efter de 100+ Timer. Jeg bruger Ohmite Audio Res og dem er jeg super glad for.

De er ligeså gode som Mills MRA-12 og så kan de holde til mosten. De bliver ikke varme som MRA-12 gør.

Alt Lav spænding kan holde op til 35volt DC, så det er samme print som jeg vil bruger til en måske kommende 4P1L PSE.

Tænkte at det er en fordel at få styr på byg med separat PSU i egen kasse og når man kan dette kan man gå videre.

MVH Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne.

Så blev jeg færdig har bygget og bygget siden i torsdag, det tog meget meget lang tid.

Jo lige nu har jeg 3 stk 4P1L, men den nyeste overgår alle de andre. Har aldrig hørt så
lidt støj fra en rørforstærker. Kører kun med billige Caps men dog med de nyeste gyrator.

Har en Silver Audyn som Cap og en WIMA som Cap på gyrator. Jeg overvåger lige min
ohmite katode modstande de bliver ca 100 grader varme, men har hørt det skulle være en
okay arbejdstemperator for disse. Lyder sindsygt.

Jeg har rør i de neddykkede sokler og jeg kan råbe og skrige har ikke hørt skyggen af mikrofoni.
Det er noget af et sand mareridt at lodde på dem, tror de er blevet hentet op fra bunden af det
kaspiske hav. De et military stamped 1979. CCCP og det kan jeg godt lide.

Jeg har sat et SORT ALPS RK40 i fra en 20 år gammel rørforstærker og ELNA blue switch.

Bygget er totalt kompakt da jeg tror på at man skal være hysterisk med build når vi snakker 4P1L.

Kommer lige med et par billeder.

Først lige mit nye byg.



Og så lige nogle uhyggelige billeder en proff byggede til mig i 1996, utroligt at den holdte i 10 år.







Mvh Michael
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

det der vildt godt ud,,,,det vil jeg prøve at eftergøre,,,men først sent på året

det hjælper åbenbart at få 4P1L røret lukket inde

100grader på modstande.....det lyder totalt vildt,,,kan du ikke få dem kølet ned via nogle køleplader

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne.

Første upgrade på den nye forstærker. HaHa de der audyn Silver de lyder af PLASTIK i min 4P1L'er. Jeg er nu
på Audyn True Copper og hold da k... er forskel. Liv Liv og Liv.

Både på gyrator og Afkoblingscaps de gode gamle ting fra den nu gamle ødelagte forstærker.

De modstande ligger på ca 90-100 grader heavy duty, men de holder til det. Jeg har haft den kørende dog kun på
glød natten over ca 8 timer og spændingen på Coleman var 100% stabilt.

Jeg tror virkeligt på de der small build, denne her udgang 8R bruger kun 43 watt haha, Green stuff.

Spiller pænt højt, nok ikke i forhold til dig, men der er ikke skyggen af mikrofoni. Hvis jeg tapper mit alps kan jeg
høre lidt ellers ikke noget. Mangler lige at teste det med en hund der gør, men jeg har ikke en selv og det er for åndsvagt
at stoppe en på gaden og spørge.   

Nu lyttes der og det er virkeligt fedt.

PS! Modstande er beregnet til at køre uden køleplade, men giver dem en change, de lyder fantastisk.

Mvh Michael.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Du må ned i brugsen og låne en hund,,,

det er en spændende rejse du er på ....nu må jeg lige prøve denne Mirand jeg får ,,hvis det ikke bliver som jeg håber

er der kun rør tilbage
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Når man har hørt hvad 4PL1 kan så er man solgt. Jeg spiller ret højt nu og det er bare helt sindsygt.
Skal lige vende mig til hvad en separat PSU gør, det giver helt vildt.

Tydeligheden af musikken plus det de latterlige caps kan give en er bare en helt ny verden.

Helt sikkert er det også den pot jeg kører med nu. Nok ikke helt TKD men tæt på. Betalte 240 for den i 98" og
den rykker i forhold til blå ALPS bare så meget mere.

Husk på at jeg heller ikke fik gang i mine klonede gyrator fra Ale. Det duede bare ikke. Denne har jeg spiller på nu
er min ver 2, med SMD og super caps og de virker bare. Mere simpelt men INTET STØJ.

Kan nok ske at man kan hente mere, helt sikkert, men støj skal bare ikke være der. Hunden vil jeg tænkte på og om lidt
skal jeg nok lige have besøg af ZAPPA kan jeg mærke. Det fede ved 4P1L er at man bare kan rette lyden ind, det er
ganske enkelt efter ens egen preference. Du kører med et andet setup end jeg, fik nok hvis du vil have mere eller
mindre at noget retter du bare til. Grundlaget for god lyd er der hvis man vil.

ZAPPA venter efter ca 35-38 timer build skal der høres musik. Hvilket jo er det vigtigste.

PS. Hvor sindsyge store er den RIKE caps ???????

Mvh Michael.


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det er nyt og det driver lidt, har lige sat settings til 1.65 V og 107.5 Volt = 27 ma.

Ikke noget at bekymre sig om. Er ikke over 100c på min katode modstande efter 4.5 Timer med fuld gang i den.

Lyden fejler intet. Og det virker stabilt, indtil andet sker. Tror de nye katode modtande skal have lidt tid det andet
som plejer at påvirke lyden er tilspillet. Igen hvis man kan lave forstærker, hvem gider ikke tage chancer.

27 mA er så det højeste jeg har været oppe på med Audyn, de kunne ikke klare det på min gamle forstærker. De gik i
mætning ved omkring 20 mA. Det trækker tænder men lad os finde ud af det. Igen der går ca 100 Timer inden modstande
er tilspillet.

Lyden fejler intet og det er det vigtigste.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Skal lige ned til 105 V ca 25 mA. Det lader til at de nye gyrator er bedre til at åbne op for lyden end de gamle.

Det er 5 volt mere ca 4 mA end normalt kan godt ske at de skal lidt mere ned, det må tiden vise. Lyden ændres
ikke men det virker mere homogent. Lytte test over tid vil vise hvor jeg ender op, men tror det bliver mellem
100-105 Volt så nok mellem 22-25 mA, det sjove er at mindre faktisk er nok.

Mindre lyder også mindre up front, hvilket jeg godt kan lide. Der er nok af alt på mine 42 år gamle højttalere. Hvor kan
de spille bund når der er noget bund at spille. Man kan virkeligt høre at livet vender tilbage. Synd af de er så store
men det er mest et problem for andre end mig selv.




Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Tubetram skrev:
Du må ned i brugsen og låne en hund,,,

det er en spændende rejse du er på ....nu må jeg lige prøve denne Mirand jeg får ,,hvis det ikke bliver som jeg håber

er der kun rør tilbage


Der er kun rør tilbage. På både godt og ondt.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 08 Marts 2018 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hej Igen.

Så kom der en choke 6H , 200mA og 150R DC i power supply. Det er bedre dog overvejer jeg at redesigne HV supply
til CLCRC med 3 stk 100 uF Caps i. Giver endnu lavere ripple.

Kunne være sjovt med en ren Film Cap strømforsyning, men det kommer til at knibe med pladsen. De er store.

Har før brugt Clarity TC, de er virkelig gode og store.

27 Timer på 4P1L, det begynder at hjælpe, men der er et stykke vej endnu.

Mvh Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 Marts 2018 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Så blev mine tantalum shinkoh flyttet og grid resistor sat op til 1M. Det er ganske utroligt at en så lille
ændring kan påvirke lyden så meget. Forstærkeren virker væsentlig mere transparant nu.

Skal igang med HV print og vil starte ud med CLCRC. Har en PSUD2 simu og det ser fint ud. Kan komme meget
mere ned i ripple, så efter dette må jeg lige prøve med nogle Film Caps.

Da det tager tid at få print hjem kommer der lige en lytte pause nu, men det er jo også det vigtigste. Har nu ca 50 timer
på den og den begynder virkeligt at åbne op. Igen støj og mikrofoni er væsentligt forbedret i forhold til det gamle byg.

MVH Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 29 April 2018 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne.

Tak for mail lyder spændende med de højttalere. Svarer den lige privat.

Jeg har fået lavet nogle få ting til 4P1L og opdaget noget helt nyt.

Jeg fik bygget en meget bedre strømforsyning HV+ med Choke og nogle ret gode/dyre
Nichicon Caps , dog ikke film endnu. Det gav en ny ting at tænke over.

Lyden blev mere åben og også en smule mindre "varm". Efter at have rodet en del rundt med
forskellige spændinger på gyrator, kører med Caddock MP930 nu, fandt jeg ud af det nye.

Mere åben transparent lyd = mindre varme. Disse ting kan bare ikke kombineres. Ikke at det er
et problem i mit setup men bare sjovt at det forholder sig sådan hos mig LIGENU.

Jeg kan nemt lave en mere åben lyd mere varm det er ikke så svært men det koster på det transparente,
mindre mikrodetaljering og mindre spacing.

Jeg har ellers også haft besøg af en die hard VINYL only freak. Da han så min Micro-Seiki var han glad da jeg sagde
at den lige var offline blev han helt bekymret. Sagde at hvis det digitale var for slemt kunne jeg godt sætte Seiki til
igen, men han tog chancen.

Han havde ikke rigtigt hørt rør før, men hørt meget om det, så det var helt okay. Efter 2 besøg fatter han stadigvæk ikke
at digital kan lyde så naturligt og er meget meget positiv over det medie. Rart nok at man stadigvæk kan overraske.

PS! Har måtte nedgradere til Blue Alps nu, da min sorte Alps ikke lukker helt ned (5 til 6K ohm) og det giver lidt støj. Vi
lige få det checket ud over tid og hvis de er bedre med Blue Alps køber jeg en Analog TKD pot til svimlende 715Kr.
Den nye PSU skal også have lidt mere tid, så venter lige tilbage når det er okay.

Mvh Michael.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 01 Maj 2018 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

det du oplever ved ændring i HV forsyning, oplevede jeg også da jeg skiftede til kun film caps...

det er vel svært at ramme lige den lyd man synes best om,,,en ændring et eller andet sted på forsyninger,,giver en ret så tydelig ændring i lyd

for ikke at tale om Caddock 930....den medførte også en lidt mere transparent lyd her...men fylde og varme....så skal vi nok over i andre rørtyper

jeg bruger TDK pot   lige nu på min Salas pre.....den er heller ikke perfekt helt nede,,,men gør det ellers godt...

kan desværre stadig ikke bruge min 4P1L pga støj,,,,
får snart testet en anden dac og pre...ikke rør

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 01 Maj 2018 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne.

Har du prøvet at "grounde dit pot". Fik den samme oplevelse med mit Blue ALPS. Kunne så se at jeg
havde glemt at grounde det som jeg havde lavet på min ekstra forstærker.

Det tager praktisk talt alt støj og jeg kan "lukke" helt ned for lyden. Har mit Black Alps i igen, så finder
jeg lige ud af om det ikke bliver det samme her.

Jeg gør følgende.



Ved ikke om du kan gøre det samme på dit TKD, men fra aksen til din stjerne stel skal der være 0 Ohm.

Mvh Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 14 Maj 2018 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne.

Jeg har en meget meget tidlig demo op at køre nu på 4P1L PSE. Jeg skal have målt nogle
ting som mA på rør og har en masser spørgsmål til den.

Jeg har ikke gain nok og den skal først igennem en stabilitets test. Men når det er sagt har
jeg aldrig hørt noget spille så naturligt og klart.

Den er som den er nu, og den er lang fra optimal, klasser bedre end 2A3. Det er INTET støj
og du ved jeg har sagt det før men dette her er så man ikke kan høre det på 25 cm afstand.

Spiller lige på den en 50 Timer for at vide om den er 100% stabil. Min 4P1L PRE har været tændt
i 3 dage og den er 100% stabil.

Mvh Michael



Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 14 Maj 2018 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej Michael
Det tyder på det lille 4P1L rør er noget for sig...bedre lyd end 2a3   .det troede jeg ikke lige var muligt

ærgerlig det ikke er mindst 30w,,,,

jeg regner med at se på min 4p1l til efteråret....så må den lukkes inde for at se om jeg kan komme af med lidt af støjen--

bliver spændende at høre mere om din nye amp

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 

<< Forrige Side af 66 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes