Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Præstens OB1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Her ser vi så selve højttaler systemet - en tredelt konstruktion. Dipolt hele vejen. Hjemmelavet bånd i toppen (der deles forholdsvis højt - omkring de 4 kHz så vidt jeg huser). Herunder de 6 Vifa 6,5" basser, som leverer en super velopløst mellemtone. Der deles til sub'erne omkring de 250 Hz. (Ret mig Præsten, hvis det er forekert).




At der er tale om ægte dipoler ser man tydelig her bagfra:


Kablerne er der ikke gjort så meget ud af, men til gengæld sker den aktive deling via et DEQX filter, der også fungere som forforstærker. Den har indbygget AD samt flere digitale indgangen. Faktisk et yderst tiltalende apparat.

Oven på DEQX står der en Rega Apollo, som dog kun anvendes til drev. Herudover var der også digitale filer som kom "et eller andet sted" fra ... nok en PC.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Som nævnt har DEQX filteret også en analog indgang. Hertil var der koblet en god gammel Mørch pladespiller med UP4 arm og Nagaoka MM pickup. Den anvendte RIAA var en NLE 22. Konverteringen fra analog til digital foregik helt uden problemer.
Skal lige nævne at mellemtoner og bånd blev drevet af hver sin PWM forstærker. Fik ikke lige noteret hvilken, men for en gangs skyld lød det faktisk god.


Lyden hos Præsten var meget imponerende. Et stort og meget velopløst lydbillede. Bassen lagde man ikke så meget mærke til - den var der bare. Mellemtonen derimod var fremragende. Stemmer stod flot i lydbilledet både i højden og dybden. Kunne godt tænke mig at der blev delt lidt lavere til båndet, men måske på grund af DEQX filteret gik det faktisk helt fint. Dog synd ikke at udnytte båndet muligheder og få en mere optimal placering af delefrekvensen. De mange Vifa må nødvendigvis også få problemer opefter grundet løbetidsforskelle ved de høje frekvenser.

Takker for et hyggeligt og inspirerende besøg hos Præsten!


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Set på et af billederne, sidder én af jer og lytter, men sidder man ikke ret tæt på, når man tænker på line princippet?  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Dissing2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Set på et af billederne, sidder én af jer og lytter, men sidder man ikke ret tæt på, når man tænker på line princippet?  


Det er vist ikke det store problem med netop det princip

Det er straks værre med almindelige højttalere med længere afstand mellem enhederne, der skal man et stykke væk før lyden fra alle enhederne summerer ordentligt
Til top Vis Dissing2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dissing2
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej Jan, selv tak for besøget, og tak for de flotte billeder, og de fine ord.

Lige et par smårettelser til det tekniske: Jeg deler båndet ved 2kHz, ikke 4. I denne baffel kan jeg vist trække det ned til omkring 1500Hz, i andre går
det ned til omkring 1kHz.
Tonearmen er forøvrigt en DP6 (du har selv solgt mig den )

Jeg er ved at få tilbud på at lave min endelige (!) baffel, glæder mig meget til at komme videre fra den 'rustikke'. Godt ordvalg, og absolut blandt de
pænere tillægsord jeg har hørt om dem.
Tegningerne lægger i øvrigt op til at jeg ender med 8 mellemtoner pr side.

Allanowich:
Min stue er ca 4,4 meter på lyttelængden, og da dipolerne skal lidt ud fra væggen, og jeg synes det er bedst med lidt luft bag lænestolen (der er også
en dør ud til terrassen), er der ca 2,5 meter mellem højttaler og lyttestol, og det samme mellem højttalerne. Rummet har rimelig god akustik (træhus),
og det fungerer ret godt i praksis.

Hvis man vil nyde godt af liniekilde lyden fra en liniekilde, skal man i øvrigt ikke sidde for langt væk. James Griffin formulerer nærfeltet som
d = 1,5*f*h^2, hvor f er frekvensen (kHz), og h er højden (meter) på liniekilden. Over der bliver liniekilden gradvist mere rundstrålende.
Men ok, i delefrekvensen på 2 kHz sker transitionen mellem nær- og fjernfeltet på min 1,3 meter høje liniekilde så ved 5,07 meter.
Så jeg holder mig vist indenfor...

mvh

Præsten


__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bare, når man ser på Magnepaner, så lytter man til et mindre udsnit af membranen, jo tættere man sidder. Jo længere væk, jo større del lytter man til og dermed større lydtryk i forhold til membran bevægelsen. Men dette gælder måske så ikke i dette tilfælde. Men kan godt se problemet med rummet du lytter i og den krævede opstilling.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jamen allanowich, man skal høre på dem, ikke se på dem. Mine MG12 står i.f.t. lyttepositionen i en ligesidet 3-kant på 2 x 2 x 2 meter (kan ikke ha´ dem stående anderledes). Vil vove den påstand, at der høres på hele panelet/membranen. Det kræver at man sidder ned. I samme øjeblik man rejser sig op, træder man fuldstændigt ud af lydbilledet.
Ville måske være en prøvelse med 3.6/20.1, men med MG12 går det fint
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Da jeg i sin tid havde SMGa, sad jeg heller ikke meget længere/anderledes fra dem, end du gør. Men særligt højt kunne jeg ikke spille, da de så raslede, særligt pga bassen og dennes bevægelser. På et senere tidspunkt, fik jeg mulighed for at lytte til dem hos ham jeg solgte dem til og i mellemtiden før dette blev jeg klogere på dem. Da jeg så sad næsten 4 meter fra dem og afstanden mellem dem ca en meter mindre, skete der noget positivt. De kunne nu spille højt uden mislyde. Det har noget med den lodrette udstråling, som er meget smal. Derfor, sider man tæt på dem, vil man kun lytte til en mindre del af membranen men kun i det lodrette plan, men øges med afstanden. Sidder man for tæt, hælder man mere havre på dem, end de bryder sig om, dog mest bassen. De er meget pladskrævende.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Dissing2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er 1. gang jeg har hørt nogle mene at en højttaler spiller lavere jo tættere på den man er 
Til top Vis Dissing2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dissing2
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Jamen allanowich, man skal høre på dem, ikke se på dem. Mine MG12 står i.f.t. lyttepositionen i en ligesidet 3-kant på 2 x 2 x 2 meter (kan ikke ha´ dem stående anderledes). Vil vove den påstand, at der høres på hele panelet/membranen. Det kræver at man sidder ned. I samme øjeblik man rejser sig op, træder man fuldstændigt ud af lydbilledet.
Ville måske være en prøvelse med 3.6/20.1, men med MG12 går det fint


Jeg kan lige indskyde ang magnepan 3.6 at går jeg bare en meter længere bagud end det der skulle være den ideelle trekant, har her ca 3x3x3....men går jeg ud på 4m fra midten så har jeg et noget større lydbilled, og især hvis der bliver lukket lidt op for volumen...kører dem aktivt delt, med sub på og de trækkes af en xindak A600P der i 4 ohm lev 160wx2....det er slet ik så ringe endda!!!!

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Så skulle du nyde de "små" MG12´er med mine Advance Acoustic MAA1000 efter sig (600watt/4ohm). Det er sådan en fornøjelse at høre dem slippe rigtigt fri. Når VU´erne tangerer 0dB på Stevie Ray Vaughn´s guitar på nummeret "Tin Pan Alley", føj hvor det rykker
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være at jeg stiller et dumt spørgsmål, de 2 bashøjttalere som spiller hver sin vej i et åbent kabinet
ophæver de ikke hinanden, altså i teorien ??

Var der ikke mere fidus i at de spillede frem begge to ??
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Basserne er elektrisk forbundet så de spiller i takt.
Når man vender den ene bagud i forhold til den anden er det fordi det udligner nogle ulienariteter pga enhedens asymmetriske opbygning.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
Det kan godt være at jeg stiller et dumt spørgsmål, de 2 bashøjttalere som spiller hver sin vej i et åbent
kabinet
ophæver de ikke hinanden, altså i teorien ??

Var der ikke mere fidus i at de spillede frem begge to ??


Hej k.s.p.

Som Boye skriver, så er den nederste forbundet i modfase, så de spiller i samme retning.
Ellers ville der rigtignok ikke være meget lyd i dem
GR-løsningen leverer i mine ører noget af det allerbedste bas jeg har hørt, og med ordentligt 'slam'.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på DEQX - se hjemmesiden her: .LINK DEQX

Præst, kan du ikke fortælle lidt om dine erfaringer? Bruger du den til basserne, eller det medfølgende filter? Kan se de har både måling af selve højttalerne og derefter rummet. Hvordan virker det?

Deres topmodel PreMATE+ ser meget spændende ud og så kan den erstatter både forforstærker og DAC samt aktive filtere. Prisen på ca. 6000 US$ er ikke så rar, lige nu hvor kursen er højt. Den svenske importør får det til ca. 76.000 - omkring de 60.000 DKR.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.
Det vil jeg meget gerne fortælle lidt mere om.

Min DEQX er en HDP-Express, altså den 'billige' udgave. Den kan dog funktionsmæssigt det samme som de dyrere, og motherboardet samt processor er den samme. Forskellene består bla. i at de dyrere har lineær PSU, bedre RCA-stik (så vidt jeg kan se er de dog internt monteret på et print der er forbundet til motherboardet med HDD-fladkabel, dvs 2-4 ekstra lodninger ift printmonterede bøsninger). Min HDP-Express er i samme generation som HDP-3, mener jeg. Forskellen fra HDP4 til 5 er vist displayet.

DEQX-kalibrering fungerer i flere tempi, jeg prøver at ridse dem op her:

1. Konfigurering af system: 1-3 vejs højttalere kan konfigureres, på mange forskellige måder, feks 2 vejs, 2 vejs med sub, 3 vejs osv. Her vælges også de præliminære delefrekvenser, der skal bruges til højttalerkalibrering.

2. Højttaler kalibrering: Her måles højttalerne (højre og venstre) igennem med nærfeltsmålinger, hvor man sørger for at højttalerne står så frit som muligt, gerne udenfor (risikabelt med bånd!). På impulsgengivelsen kan man vælge hvornår 1. reflektionen fra vægge osv indtræffer, så DEQX'en ved hvad der er højttaler, og hvad der er reflektioner. Så vises frekvensgengivelsen fra højttalerenhederne (i mit tilfælde 3-vejs), og man kan vælge, hvor meget DEQX'en skal kalibrere/rette på gengivelsen, for at nærme sig den target-kurve man ønsker.

3. Rumkorrektion: Med højttalerne tilbage hvor de skal stå til hverdag, måles frekvensresponsen i lyttepositionen, og man kan manuelt eller automatisk foretage rumkorrektion (primært bas). DEQX anbefaler at man kun retter peaks, ikke dips ;-)

4. Til sidst downloader man de valgte konfigurationer til DEQX'en. Der er plads til 3 konfigurationer + en bypass. Feks. Target kurve 1, target kurve 2, target kurve 2 med rumkorrektion. Med fjernbetjeningen kan man så skifte mellem konfigurationerne mens man spiller musik.

Glemte jeg at sige at DEQX'en benytter sig af FIR-filtre, og altså kan styre impulsresponsen på de enkelte enheder, så man får et system hvor alle enheder er i tidsmæssig fase?

Jeg bruger DEQX'en som forforstærker og delefilter til hele systemet. Under højttaler kalibrering har jeg valgt at fokusere på mellemtone og diskant, og så bruge GR-forstærkerne til at korrigere bassen. Derudover bruger jeg også rumkorrektionen på DEQX'en.

Min erfaring er at DEQX's manualer og wizard til at gennemføre kalibreringerne fungerer fint. Brugerfladen vil nok skuffe folk der er glad for feks. Apples produkter, den er nok nærmere Windows 2000/XP. Det er dog ikke et problem for mig. Jeg synes den er et super produkt til selvbyggere, der så i øvrigt kan slippe for at bruge formuer og bunker af tid på at afprøve delefiltre af forskellig topologi, stejlhed osv. Hvis man bygger et kit a lá Troels Gravesens er det selvfølgelig mindre relevant, idét delefilteret er designet. Det kræver så 'bare' at man har forstærkerkanaler nok...

Jan, læg i øvrigt mærke til at PreMATE+ ikke er et delefilter som Express/HDP3/4/5, men mere en forforstærker. Den kan godt nok korrigere højttalerrespons, men ikke i samme grad som Express/HDP'erne, idet den ikke er lavet til aktive flervejshøjttalere (der er dog line out til sub). Feks tror jeg ikke sikker på at den sikre tidsmæssig fase på en flervejs højttaler.

Der findes i øvrigt også en dansk importør af DEQX, send gerne en PB ved interesse.

Spørg også gerne ind hvis der er noget jeg ikke har forklaret godt nok eller ved andre spørgsmål.

Mvh, Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godt nok prisen lyder eksobitant høj for det produkt. Man betaler selvfølgelig for en integreret pakke, men alligevel. Du skriver at det har nok regnekraft til FIR-filtre - Men hvor mange tabs? Kører jeg et fiktivt filter i Rephase, er delay på ca 17ms ved 1500 tabs filtre. Og det er ikke ikke ret meget. Specs for produktet siger maks 15 ms. Jeg kører som standardt med over 8000 tabs (default i Rephase) med et delay på ca 85 ms.

Jeg bruger selv et Behringer FCA610 med 8 analoge udgange. Der er volumenkontrol for alle kanaler, men den er ikke fjernstyret. Endvidere er der digital ind, hvilket jeg pt ikke kan få til at fungere . Udover det, skal man have software og en computer. Lydkortet fungerer glimrende med USB, hvilket er grunden til at jeg valgte det. Lydkortet koster 1500 kr. Vil man gå linen ud, kan man bruge ligeså meget eller mere på software, men Jriver (Koster få dollars) og Rephase (Freeware) synes jeg fungerer glimrende- Jeg har aldrig haft så meget hul igennem, som jeg har nu.

Jeg siger ikke at Behringer lydkortet er på niveau med dit "lydkort"- Og det fungerer sikkert ikke så længe. Men spørgsmålet er, om der er den store lydmæssige forskel. Behringer lydkortet er nok det billigeste man kan opdrive med så mange kanaler og tilslutningsmuligheder. Ellers skal man diske op med flere tusinde kr mere. Har man en stationær computer, så er der rigtig mange lydkort der kan det samme som det Behringer.

Mit indlæg skal ikke ses som mudderkastning, men snarere, at man kan komme langt for få midler, mod at man skal arbejde lidt mere for det. Det har ikke været helt uden bøvl at få det op at køre

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hej Roky.
Angående detaljer på tabs, så er det ikke noget jeg lige ved, så der må jeg henvise til deqx's hjemmeside.
Hvordan det lyder ift til din løsning kan jeg kun gisne om, men jeg synes det er rart at det er en alt i et pakke, inklusiv kalibreret målemikrofon i øvrigt
(Behringer ECM8000).

Og svaret er i øvrigt >2900, pr side 😉

Mvh Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Og svaret er i øvrigt >2900, pr side 😉

Mvh Præsten


Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Har endnu ikke fundet noget på de der tabs, men her er da lidt info:
link

Mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes