Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Stuebio - opdateret 6.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 28 Januar 2014 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej bio-phreaksHar været igennem en fase uden projektor, men er nu tilbage.Mit projekt startede som overspringshandling mens jeg skrev speciale -
og har fortsat siden.Jeg vil mene at det har "toppet" nu - og at lyden er bedre end de fleste biografer, og billedet nær de små sale mange steder. Mere
forlanger jeg ikke - specielt til prisen ;)Se evt. min tidligere tråd her, hvor jeg har
været inde og nørde igennem ifht. fave-kalibrering af diverse tv og projektor, samt equalizing af subwoofer etc. ud over det som fx. en receiver kan
finde ud af (typisk ikke under 60Hz.)Næst-nyeste version anno 2009 her
på side 28 i tråden.
Har yderligere fået "waffet" bioen lidt, ved indbygning af grej i skab, så alt kan betjenes uden mere sarte øjne end mine kan
se grejet. Det er jo således hos mig, at alt opgraderes efter principperne:* Det svageste led - byttes først* Brugt er godt - da det er under halv pris*
Det med farven og formen på kabinettet betyder mindre end virkningen af det indeni.* Prestige er mindre vigtigt end performance* Alt der kan
tweakes selv, bliver tweaket selv.Denne tilgang har medført en relativt billig, men utroligt velfungerende hjemmebio - som pt. stadigt er placeret i min
stue - da jeg ikke orker at grave en kælder - og sikkert heller ikke kunne få lov / finde ud af det /har råd til det.Man kommer langt med
mørklægningsgardiner, gaffatape (joke) og brugt grej.Bedøm selv: (Har trykket på billederne for at få dem under 100Kb, hvorfor jeg pt. ikke har lagt
billeder af skærmenes performance op - da det med nuværende (idag) lys og kamera er ligegyldigt. Det kommer en dag jeg har tid og mulighed -
men tro mig - det står fint ;)Alt grej er gemt i "kommoden" med skydelåger - og jeg har i Kina - for 107 kroner inkl. forsendelse (eBajer er min ven)
anskaffet en IR-extender, inklusiv receiver-øje og 8 stk. emittere, som er limet på alle IT-jne på alt mit grej - så nu kan selv min PS3 betjenes via min
Logitec Harmony IT-remote, så snart den er tændt (via bluetooth på konsol-spilledimsen eller på selv PS3én hvis der isættes en BluRay Film eller spil..
eller åbnes for NetFLix (US eller DK)Nu er det så pænt som muligt  - kun et veritabelt kabel-bundt af ledninger til loftet afslører at der er noget i
skabet. Og det er her sattelit-ledninger, antennekabler og højtaler-kabler endnu ikke er blevet usynlige. Næsten - men ikke helt. Overvejer "tagrende"
bag på skabet til at få det sidste af gulvet.. men Rom blev jo ikke.. færdig ... nogensinde..Lidt om grejet i stuen pt: (Ikke hverken alfabetisk eller på
anden måde ordnet)Fronthøjtalere:Fik fanget nogle LÆKRE <span style="font-weight: bold; text-decoration:
underline;">B&W 803 S2</span> (Matrix). inden de udvandrede til sverige tror jeg...

Lille nautilus-horn på toppen til den så
karakteristiske diskant!Og det spiller faktisk også godt - uden den til tider omtalte skringre lyd.. Det har jeg ikke noget af hos mig.
27_203740_27102009473.jpg">De
gamle
slanger snor sig stadig - kom ikke og sig det er mangel på kobber
mellem forstærker og højtaler... dual-wire til bassen (TaraLabs Prism
Nexa dobbelt "biwire-sæt" kun til bassen til fronten.), multistrand til
toppen...(AudioQuest Crystal 2 Hyperlitz til diskanten til fronten.)27_203758_27102009474.jpg">Og der var nogle gedigne og lækre Dali-bananer med - de sad på jumperne, men gør sig mere end fint som
"slangetæmmere" også nu. og jeg har altså en rimelig størrelse LAP... så kablerne ER
tykke..Ved at opgradere "svageste led" hele tiden er det
ved at stå ganske godt til herhjemmeDet er bare med at blive ved med at lytte og
drømme.. så en dag kommer det rette tilbud.
Havde længe drømt om B&W´s 800-serie, men troede det ofr altid ville være for dyrt...
De nye fronter - her kan man se refleksporten til
mellemtonen, som har udgang bagpå.Og de dejligt mange og tykke kabler.. når de nu er der, kan man jo ligeså godt bruge dem..
Og et lille front-stof logo..
Og stadig den lækre gule kevlar til mellemtonen
i dette tilfælde.. Mums.Surround - side højtalere:B&W 603 s2Hænger på beslag i venstre hjørne - samt står på bogreal i højre
side.Billeder af dem separat følger.. se evt. på oversigtspics for nu.Surround - baghøjtalerBestår pt. af en enkelt - som
reciderer ovenpå min radiator bag sofaen.Det er en lille diskret Dantax, som gør væsentligt mere end ingenting - uden at være prangende.De færreste
film har ret meget andet end effekt-pling i de aller bagerste kanaler.Den er herudover til at styre ifht- fysisk størrelse (der er ikke meget
plads).Billeder af den separat følger.. se evt. på oversigtspics for nu.Center-HøjtalerB&W LCR60 s3..Ja - jeg ved godt det ikke
er optimalt at den står så langt under billedet (både tv og lærred) - men den får pt. ikke ophold ovenpå møblet, som nu så fint gemmer alt det styge
grej som giver de gode oplevelser :)Billeder af den separat følger.. se evt. på oversigtspics for nu.SubwooferDen i mange
mange setups mest undervurderede og først "tabende" højtaler.Jeg har været igennem flere forskellige - jeg nævner bl.a. B&W AS6 hed den vist,
enDali ASW15" og B&W ASW 675.Ingen af disse kan noget - ifht. surround effekter og det a følge med op til 115dB plus. ALle de andre - og hos de
fleste andre "almindelige" hjemmebiografer - der står subben af og kan ikke give mere niveau - lang inden resten af et fornuftigt setup. Dette særligt
hvis det er faste drøn og vedvarende brum, som både skal stoppe og starte fast med et hug - og samtidigt have niveau under 20-30 Hz. Mange
"subwoofere" går ikk eunder 40 eller måske 25 hZ. Og slet ikke med niveauet intakt.Jeg er endt på en :Sunfire Signature 12" EQ.Har den gjort
noget for mig? Det burde den, i betragtning af at nyprisen for kalorius var +20.000,- Uha. (Det gav jeg naturligvis ikke.. sig "under 1/3 af nypris.. så
kan vi tale om det)Bassen er blevet dybere, men også mere "diskret". Jeg var faktisk ret "undervældet" i starten, men nu hvor jeg har genset / lyttet
lidt materiale, må jeg sige den er suverænt bedre. Specielt
det dybere drøn er klart bedre til.Lidt som at gå fra b&w 602
til 803. De spiller bas, selv når der spilles lavt - uden at det larmer
og buldrer.Bedre, mere rigtig - helt uden bulder, "umba.effekt" eller lignende.Og
så spiller den med - mister ikke pusten før resten af systemet - som
efterhånden er blevet ret godt synes jeg selv. (Den spiller vist 115dB -
hvilket rækker til refference-niveau, hvilket er OK til mig.. men også noget jeg rent faktisk når op på engang imellem.
)Har stillet subben på et sæt (4 stk) VT-feet, for at undgå at den vandrer - noget andre
til tider oplever med denne kraft-karl.Review:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_12_3/sunfire-eq-signat ure-subwoofer-8-2005.html
 


Specifications:


          

<font face="Verdana" size="2">● One 12"
           Active Driver, One 12" Passive
    Radiator
           ● Amplifier: 2,700 Watts RMS
           ● MFR: 16 Hz - 100 Hz +0, - 3 dB
           ● Auto EQ Function with Four EQ Bands that
    Operate from 20 Hz to 100 Hz
           ● Crossover: 30 Hz - 100 Hz
           ● Variable Phase Control
           ● RCA and XLR Line-Level Inputs, Speaker
    Level Inputs; Line-Level Outputs - High
    Pass 70 Hz, 6 dB/Octave
           ● Dimensions: 13" H x 13" W x 13" D
           ● Weight: 57 Pounds
           ● MSRP: $2,195 USA


          
          

www.sunfire.com

Receiver:


Surround-receiver Onkyo TX-SR 805.
11-08_131452_02.JPG">Tættere på bagsiden af den "Nye baby". (På 28 kg. tror jeg.)11-08_131556_04.JPG">

Effektforstærker

En Parasound HCA1200-II trækker bassen og mellemtonen på
fronterne:

Power output: 205 watts per channel into 8Ω (stereo), 625W into 8Ω (mono)

Bi-amping har givet voldsomt mere ro og
overskud - hurtige respons og fastere og hurtigere og dybere bas.

Nu spiller de gamle 800-serie B&Wére som de burde. Naturligvis vil de nyde
godt af separat stereo-pre etc.. men det fylder og koster det hele.. så indtil videre er dette en lyd jeg kan leve med.

TV: Pioneer
50" plasma - næstsidste generation (8.gen.)af KURO-serien: Pioneer Kuro 508xd

Magen til flot billede og dyb sort skal man lede
længe efter - selv idag mange år efte det var sprit-nyt (og kostede 30K ++)

Stadigt mega fedt tv med dyyyyb sort. (Nu kommer OLED - så
er tronen tabt - men indtil det koster mindre end en FIat Panda er jeg ligeglad.. jeg har vundet - via DenBlåAv-is, hvor nogen skulle af med et tv.


Dette tv er så "über-billed-fokuseret" - at det ingen højtalere har - overhovedet.Man kan sætte eksterne til via mini-clips til indbygget 15w pap-
forstærker..

Jeg tænder blot min receiver - så er der smæk på liggehønen.. POW..

Fuldt kalibreret med coloritmeter via service-menu etc.
- samt DVE- BluRay test-disk og PC-software (Eye-One II coloritmeter venligst udlånt af bio-kammerat)

Projektor: FullHD native
1080p Sanyo PLV-Z700
. Godt nok mindste model - men Full HD er bare så meget flottere end min tidlgiere Sanoy plv-Z5 i 720p.

Endnu ikke
farvekalibreret med coloritmeter - men har fået indstillet lidt service-menu og tweaket settings så den har god kontrast, sortniveau og lysstyrke - på
samme tid.

Langt bedre med lidt ambient lys end den gamle Z5 jeg havde før.

Uhyggeligt flot bilelde på BluRay efter tweaking.


(Inden tweaking var den noget grå i de sorte farver, og manglede "pop" samt realisme i fx. hudfarver, grønt græs etc. Det er ved at være på plads -
er bare så glad.

Og prisen - i tror det ikke, så jeg siger det ikke.

Men lærred og projektor for under 1/15 af nypris - det er da noget der
får et smil frem.

Kilder:Sony BluRay - rimelig model - 3D hvis jeg havde det.. virker og er lydløs - det er PS3én så ikke.
PS3 - første generation der spiler PS2 også - og har kortlæser, og opgraderet med 250GB disk. Virker endnu. Larmer.WII - til spil og fis.
<span style="font-weight: bold;">Sat.Box: Canal Digital (Sagem) HD box <span style="color: rgb(0, 51, 0);">med 250GB harddisk til
optagelse..</span></span>           HD-sattelit-receiver med HDMI og Komponent output på 1080i         & nbsp; PCM og AC3 digital output, DolbyDigital via
Digital Koaksial kabel.          &nbs p;NYT: Profi-gold stereo-RCA-kabler til receiver - så jeg kan køre den         &nb sp; digital SAT-radio uden om TV´et. Rega
Apollo CD-afspiller
- dedikeret til musik - og tydeligt bedre end PS3, WII, BluRay og andre multi-drev som har været indenbord igennem tiden.
Sonos-system med TDC Play og Spotify Premium. Godt til casual musik, fest og baggrundsmusik. Når ikke en dedikeret CD til sokkeholderne
(Rega Apollo og derover) - men fint til kone og børn i hverdagen.<span style="font-weight: bold;">Video: JVC HR-J758</span>  (Ja - en Video-
maskine til video-BÅND..whaaat...)      &n bsp;   Topmodel, Eisa-vinder engang i 1997. Nicam/A2 digital stereo. 3R/B.E.S.T. billedforbedring.          Output
via Scart-kabel med RGB, samt RF-tuner.Den lever videre, da den er solid, samt kan videresender bl.a. luRay samt  Sat. til          resten af husets tvér
som ikke har dedikeret Sat-tuner (Vi har kun 4 kabels-hoved, og derfor kun 3 sat-bokse i huset - stuen, og 1 til hver af teenage-ungerne)Kabler:
<span style="font-weight: bold;">HT-kabler: </span>TaraLabs Prism Nexa dobbelt "biwire" kun til<span style="font-weight: bold;"> bassen</span>
til fronten.

                   <span style="font-weight: bold;">AudioQuest Crystal 2 Hyperlitz </span>til <span style="font-weight: bold;">diskanten</span> til
fronten.

                     <span style="font-weight: bold;"> TaraLabs Prism Nexa </span>enkelt-wire til <span style="font-weight: bold;">center.
</span>                     <span style="font-weight: bold;"></span>


                  30 kr./m. hvidt ??-HT-kabel til baghøjtalerne (HFK anno 1997)           

<span style="font-weight: bold;"></span><span
style="font-weight: bold;">Signalkabler:</span> 

BluRay --> Receiver: HDMIPS3--> Receiver: HDMI VCR--> Receiver: Trippelskærmet
SCART-kabel med guldstik - stereo.SATbox--> Receiver: HDMIWII - Component-kabel for bedste billede og analog lyd.Subwoofer-kabel: QED
Quontour MP-SW kabel. (utroligt godt men lille/tyndt kabel)<span style="font-weight: bold;"> <font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"
size="1">15M NoName HDMI-kabel trækker Full HD 1080P med udviddet color-space (10bit) fra BluRay etc. op til min HD-projektor. </span>
<span style="font-weight: bold;"></span><span style="font-weight: bold;">Test / Kalibrerings-DVDér:</span>The Calibrator 6.1. Har 3 diske, 1 x
DVD med video og surround-del, 1 x CD med PCM, 1 X CDtil HTPC. inkl. bla. HD-testfiler.

HD DVE på BluRay<span style="font-weight:
bold;">DEMO-DVDér:</span>THX / DTS demo disk ver.2 (Inkl. bl.a. WOW! og StarWars Podracer, samt 20-30 x THX og DD introer)


THX / DTS demo disk ver.8 samt THX / DTS demo disk ver.9 (Mange af de nyeste klip fra bl.a. Hero, Master and Commander etc.)DTS audio
refference and setup disk (5 musiknumre surround samt 15-20 test-toner til surround)Mange alm. DVDér: Starwars-serien, Alien-serien, Terminator-
serien, Ringenes-herre trilogien etc.<span style="font-weight: bold;">Pynt:</span>Alt er trukket gennem Alu-skinnen købt fra hedengangne
AlfaView op til TVét. Arrghh.. endnu et marathon-indlæg - det er jeg nok (var.. i sin tid) kendt for - men here goes.Opdateret BIO-tråd fra
Offcourse.Hej til alle de gamle gutter som fulgte med - hilsner herfra - jer jeg har mødt, besøgt, haft hjemme, hjulpet i diverse tråde eller i sin tid selv
spurgt til råds.Er jeg færdig nu..med bio eller tråd..Ja...aaarhhnarj.. Bliver man nogensinde rask når man har været smittetHiFi bacillen længe
leve.Gode oplevelser i vente3 længe leve - og et hurrah.Mvh - igenOffcourse




__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 28 Januar 2014 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Lidt billeder af situationen nu..

Og "nej" - tv og lærreed hænger ikke helt lige ifht. hinanden.. og tv er "skævt" ift. kommode.. Her har fru indretningsminister været inde over, og dovenskaben forbød mig derudover at bore alt for mange nye huller til tvét..

Herudover er der balance for øjet når man er i stuen som helhed.. selv om det ikke et noget jeg går helt så meget op i som visse andre i hjemmet.

Centeren ligger på gulvet - der er den så pæn. Pæn, men lidt dårligere spillendeend hvis den var grim og på toppen af kommoden..hmm. jeg tabte lidt, men fik en hjemmebio i stuen igen.
Lidt vundet har jeg så alligevel.

Ellers andet..
Fronthøjtalerne i hjørnet vs. subwooferen (venstre side).. tjjaa.. symetri eller ingen store sorte højtalere og voldsom subwoofer.

Det spiller som det skal - jeg klager ikke.
Kom og lyt hvis tvivlen er stor ;)

Det lyder flottere og ser bedre ud når filmen er på - end prisskilt og stuen tillader

(Jeg er pt. gået væk fra Buttkickers, som stadigt sidder under min sofa, men uden effektforstærker pt. - det er simpelthen ikke nødvendigt med en Sunfire Sub.
Stuen, sofaen, glasdøre og brystkasse går i svingninger hvis der gives gas - uden bodyshakers/buttkickers etc. Sådan.



















Bagkanaler, samt "inde i skabet" følger en dag med godt humør fra min og kameraets side.
Der ligger en stribe billeder på et hukommelseskort jeg ikke pt. kan finde.. :(







__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes