Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: B&W 800 vs. Procella AT system (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Skal jeg vælge et traditionel surround system eller en AT løsning?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
10 [62,50%]
6 [37,50%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 16 August 2013 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Kæresten og jeg er ved, at bygge hus og i denne forbindelse vil jeg anvende et af husets værelser til, at lave et lytterum. Rummet er 3*5 meter indvendigt og der er 2,4 meter til loftet.

Stuen bliver ikke velegnet til lyd, men det er planen, at jeg på sigt får et større rum i forbindelse med noget garage, men den tid sover nu.

Jeg har i flere år haft et B&W 800 serie system som jeg har været rigtig glad for. Det blev solgt i foråret og jeg købte et sæt nye B&W 802 Diamond. Jeg mangler nu de øvrige højttalere.

Mine tanker går nu på, om jeg i stedet for skal lave en lokale med AT-lærred og nogle rigtige "biografhøjttalere". Jeg er 100 % filmmand og jeg ser nogle klare fordele ved AT systemet. Jeg har hørt et setup med Procella og det er godkendt.

Det er en svær beslutningén, men den skal tages nu her i forbindelse med byggeriet


B&W 800 serie:

  • Jeg ejer allerede et sæt B&W 802 Diamond
  • Lydmæssigt får man den mere ekstraordinære gengivelse. Centerhøjttaleren kan stå frit på den tilhørende B&W stander og kan gengive stemmerne ekstraordinært store, åbne og uden kompression.
    Fronthøjttalerne præsenterer musikken i filmen nøjagtigt ligesom var det musikken fra en cd i et godt stereosetup. Der er ikke noget, som når fx Supermans "theme song" bliver leveret så det giver gysehud på armene. Ikke fordi det er højt og voldsomt, men forbi at det bliver præsenteret stort, luftigt, deltajeret men også autoritært.
  • Kan spille ekstremt højt
  • Mindre lærred (16:9: 92")
  • Ingen matchende baghøjttalere
  • Mangler plads til, at kunne udfolde sig 100 %.
  • Looks (ja det tæller også lidt)

Procella AT-løsning system:

  • Større lærred (16:9: 122")
  • Clean look
  • Super god integration mellem billede og lyd
  • Kan spille vantittigt højt uden at lyde stresset
  • Perfekt klangmatch mellem alle højtallere (samme model vælges som L, C, R og Rear)
  • Baffle wall giver en fantastisk sammenhæng mellem højttalerne i fronten og samtidigt fjernes påvirkningen fra væggen.

Find selv på flere argumenter

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 16 August 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ville selv vælge procella systemet, det passer bedre til rummets størrelse og lærred for så optimal størrelse som rummet tillader. I det hele taget
vil det blive en mere gennemført bio med matchende surroundhøtalere og lærrede med lydtransparant dug. Det der ville tæle mest for B&W systemet
er vel at du har fronterne og så den visuelle imponatoreffekt, men min personlige mening er at det bliver alt for presset.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 16 August 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke leve med et lærred med huller i. Det irriterer mig hver gang jeg er i biografen. 
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 16 August 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  




Ja uanset hvordan man vender og drejer det, så er akustisk transparent dug et kompromis man indgår, for at opnå helhedsoplevelsen i at lyden
kommer direkte fra billedet, eller evt. af designmæssige årsager. Jeg synes helhedsoplevelsen hjælpes markant af at have højttalerne bag lærredet,
men jeg ville personligt kun gøre det hvis jeg sad langt fra et stort lærred, så med 3-4 meters kigge-afstand som der vel her er tale om kan du meget
vel have ret i det vil gå ud over billedkvaliteten.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 16 August 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg kunne ikke leve med et lærred med huller i. Det irriterer mig hver gang jeg er i biografen. 

Jeg fik forleden en demo hos en som anvender en "Screen Excellence enlighter 4K AT" dug og her skænkede jeg det ikke en tanke, MEN jeg kan godt se, hvis man først lægger mærke til, så må det være voldsomt irriterende.

De lydtrasparante lærreder er dog blevet langt bedre de senere år.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 16 August 2013 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:



Ja uanset hvordan man vender og drejer det, så er akustisk transparent dug et kompromis man indgår, for at opnå helhedsoplevelsen i at lyden
kommer direkte fra billedet, eller evt. af designmæssige årsager. Jeg synes helhedsoplevelsen hjælpes markant af at have højttalerne bag lærredet,
men jeg ville personligt kun gøre det hvis jeg sad langt fra et stort lærred, så med 3-4 meters kigge-afstand som der vel her er tale om kan du meget
vel have ret i det vil gå ud over billedkvaliteten.

Jeg kører med 4 centerhøjttalere, 2 over og 2 under lærredet for at opnå samme effekt
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 16 August 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg kører med 4 centerhøjttalere, 2 over og 2 under lærredet for at opnå samme effekt

Du får så også tonsvis af comb filtering som bi-effekt, så din løsning er bestemt ikke noget jeg ville anbefale.

Mange AT-duge i dag er vævede og ikke perforerede, så ingen huller.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 16 August 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Svend P skrev:

Jeg kører med 4 centerhøjttalere, 2 over og 2 under lærredet for at opnå samme effekt

Du får så også tonsvis af comb filtering som bi-effekt, så din løsning er bestemt ikke noget jeg ville anbefale.



Man kunne jo evt. også prøve det af i praksis, i stedet for at være bange for noget teoretisk...

Alle der har set det, har været skeptiske, men når de hørte det, har der ingen kritiske røster været.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 17 August 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Men hvordan ville en A/B sammenligning ende mellem din løsning
og en løsning med en enkelt højttaler placeret korrekt?

Er ikke i tvivl om at det lyder fint hos dig, men jeg ville nok bare
aldrig vælge en løsning som har så mange teoretiske ulemper.
Teorien har det som regel med at passe i praksis. :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 18 August 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Det er da meget nemt. Det har jeg jo prøvet. Min løsning antog langsomt liv, idet jeg først fik to centerhøjttalere, så tre og til sidst nu fire. Det lyder fladt med kun en, og det er utroligt nemt at lokalisere den i midten under lærredet.


Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Arete
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 20 August 2013 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Når Jonas skriver korrekt går jeg ud fra han mener bag lærred og ikke under. Det er da klart, at en center under lærredet ikke er optimalt.
Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 20 August 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

det er mig der har mini bioen som Ironman har hørt/set med Procella.
Ang duen....der er ingen synlige huller fra 50cm afstand. Strukturen er væsentlig finere end på mange andre IKKE AT duge. I
praksis bliver pixel synligere før end dugen , når man bevæger sig tæt på. Det er ganske enkelt ikke et issue.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes