Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kbarslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 02 August 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med at teste ny DAC til mit anlæg der fødes fra en HTPC. Tidligere har jeg brugt en Nuforce Udac 2 til at få en signal til min DAC men den løsning er jeg ikke længere tilfreds med. Min HIFI pusher mener jeg skal benytte et Lynx Studio AES-16e PCI Express. Jeg synes 5500 er en smule dyrt for et kort hvor jeg kun skal bruge en digital udgang. Er der nogen der kender til løsninger der leverer i "næsten" samme kvalitet men til en rimelig pris.

Med venlig hilsen

Kim
Til top Vis kbarslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbarslev
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 02 August 2013 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Lynx (Studio AES-16e PCI Express) produkter skulle efter mange udsagn være super!
I min verden er USB lydkort det bedste f.eks, via HiFace og deres lige. (min erfaring)

har læst godt om Juli@ men men kender det ikke selv
Her er nogle test forum.rightmark.org
thomann.de/dk/esi_juliat


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
kbarslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 02 August 2013 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg jo "bare" have et digitalt signal ud af HTPCen og jeg kan ikke forstå at det er nødvendigt at købe et lydkort der allerede har en D/A converter indbygget når jeg kun er interesseret i et digitalt output. Jeg har tidligere brugt USB til digital signal i en lille konverterboks og den løsning kan man da også forestille sig men nu forsøger jeg at finde et lydkort i Lynx kvaliteten ud alt ekstraudstyret.

Hvis man er til de små konverter bokse er der en udemærket test her http://www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conv ersion/15-usb-spdif-converters-shootout-15327/

Til top Vis kbarslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbarslev
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 02 August 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

OK så mis/forstod jeg dig da lige ja det er det med at læse

Så er der jo "kun" hiface via usb og deres lige tilbage ca kroner 1000,-

Men den digitale del af Juli@ skulle være rigtig super, så får du bare resten med gratis!
Men det var så ikke dit behov





__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
ole_hoejlund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 02 August 2013 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hvilken HTCP har du? De fleste bundkort har indbygget lydkort med digital udgang i dag, så du har ikke nødvendigvis brug for at tilkøbe noget.

Til top Vis ole_hoejlund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole_hoejlund
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 02 August 2013 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke undervurdere vigitigheden af god linær, reguguleret strøm til enhver digital signalkæde. Og her er et internt
lydkort ikke optimalt hvis det er high-end, stereo nærlytning det skal bruges til. Jeg ville bestille en JK Ciunas USB DAC og
prøve den. Du kan jo sende den tilbage hvis den ikke er det du leder efter....

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 02 August 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er nød til at lytte med her. Selv har jeg et hjemmelavet mediecenter med onboard optisk udgang. Den bruger jeg. Det
eneste der genere mig lidt er at windows resampler det hele, eftersom jeg ikke har fundet ASIO driver til lyddelen.

Hvis vi ser bort fra den resampling ting, som jo er et windows problem, så har jeg svært ved at se hvad den optiske udgang gør
dårligere end et godt og dyrer lydkort?
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 02 August 2013 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Der er mange der er glade for Asus Xonar lydkortene.

Denne her f.eks. har godt nok også indbygget DAC, men den har både elektrisk og optisk digital udgang:

Asus Xonar Essence STX


mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 02 August 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Denne her er ikke så dyr. Tror den var under en plov.

Xonar DGX

Men kører kun op i 96 KHz, hvilket er mere end 99,9% af min materiale
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 02 August 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun anbefale at bruge et asynkront USB interface med ekstern PSU til at hive den digitale lydstream ud af computeren.
Der er simpelthen for meget støj i en computer til at den nogensinde bliver præcis nok til fungerer som master clock.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 02 August 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:
Jeg kan kun anbefale at bruge et asynkront USB interface med ekstern PSU til at hive den digitale lydstream
ud af computeren.
Der er simpelthen for meget støj i en computer til at den nogensinde bliver præcis nok til fungerer som master clock.


+1
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
kbarslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 02 August 2013 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

FreZh
Jeg har allerede forsøgt med flere USB interface også med ekstern strømforsyning. Hos min HIFI Pusher har jeg hørt forskellen på Lynx og flere USB interfaces. Desværre vinder Lynx i mine øre selvom der skulle være mere mere støj i en PC. De DAC jeg kigger på går op til 192.

Jeg har et Intel bundkort men en I3 processor og ingen blæsere i HTPCen og SP/DIF udgangen lyder ikke godt på dette bundkort.   
Til top Vis kbarslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbarslev
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 02 August 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt Lynx lydkortet desværre, det må jeg hellere prøve en dag. I mine øjne og ører bliver fordelene ved at have
et internt lydkort (kort og ubesværet signal vej) overtrumfet af ulempen ved at have en dårlig PSU i et støjende digitalt miljø.
Men man bliver jo heldigvis klogere hver dag :)
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 02 August 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

kbarslev skrev:
FreZh
Jeg har allerede forsøgt med flere USB interface også med ekstern strømforsyning. Hos min HIFI Pusher har jeg hørt forskellen
på Lynx og flere USB interfaces. Desværre vinder Lynx i mine øre selvom der skulle være mere mere støj i en PC. De DAC jeg
kigger på går op til 192.

Jeg har et Intel bundkort men en I3 processor og ingen blæsere i HTPCen og SP/DIF udgangen lyder ikke godt på dette
bundkort.   


Okay det lyder også vildt for mig...
men du har faktisk erfaring som betyder at Lynx kort måske er et rigtig godt køb til de 700€.
Bare vildt at man skal bruge et lydkort til 700€ for at få en god spdif udgang fra en PC Spændende!
Jeg kender kun M2Tech produkterne og synes at de virker rigtig godt.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 02 August 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Puha meget spændende... her er en som er meget glad for hans Lynx kort også og har haft en M2Tech Hiface
Ex">Review
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
ole_hoejlund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 02 August 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=FreZh]Jeg kan kun anbefale at bruge et asynkront USB interface med ekstern PSU til at hive den digitale lydstream ud af computeren.
Der er simpelthen for meget støj i en computer til at den nogensinde bliver præcis nok til fungerer som master clock.[/QUOTE

Har en ekstern DAC ikke buffer og egen clock? Hvilken betydning skulle onboard lydkortets clock have for DAC'ens afspilning?
Til top Vis ole_hoejlund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole_hoejlund
 
ole_hoejlund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 02 August 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

ole_hoejlund skrev:
[QUOTE=FreZh]Jeg kan kun anbefale at bruge et asynkront USB interface med ekstern PSU til at hive den digitale lydstream ud af computeren.
Der er simpelthen for meget støj i en computer til at den nogensinde bliver præcis nok til fungerer som master clock.[/QUOTE

Har en ekstern DAC ikke buffer og egen clock? Hvilken betydning skulle onboard lydkortets clock have for DAC'ens afspilning?


OK, slog det op. Modtageren kontrollerer ikke data rate, så der er en teoretisk mulighed for manglende præcision. Det kan vel måles - er der nogen, der kender nogle forsøg på at måle problemets omfang, og om der er forskel på forskellige kilder (fx onboard vs diskrete lydkort)?
Til top Vis ole_hoejlund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole_hoejlund
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 02 August 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hvis man har tid og lyst så er der en kæmpe tråd omkring "best USB to SPDIF converter" hos computer audiophile link
Liste over USB til SPDIF converters Link
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 02 August 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

ole_hoejlund skrev:

ole_hoejlund skrev:

[QUOTE=FreZh]Jeg kan kun anbefale at bruge et asynkront USB interface med ekstern PSU til at hive den digitale lydstream
ud af computeren.
Der er simpelthen for meget støj i en computer til at den nogensinde bliver præcis nok til fungerer som master clock.
[/QUOTEHar en ekstern DAC ikke buffer og egen clock? Hvilken betydning skulle onboard lydkortets clock have for DAC'ens
afspilning?
OK, slog det op. Modtageren kontrollerer ikke data rate, så der er en teoretisk mulighed for manglende præcision.
Det kan vel måles - er der nogen, der kender nogle forsøg på at måle problemets omfang, og om der er forskel på
forskellige kilder (fx onboard vs diskrete lydkort)?


Så vidt jeg ved, er det kun et fåtal af DAC's der buffer og reclocker, og i så fald er et asynkront interface mindre vigtigt. Men
jeg er snart stået af for at prøve at forstå denne digitale verden. Jo mere jeg læser, jo mindre må jeg erkende at jeg i
virkeligheden ved hvad der er afgørende for at nå i mål. Min reference for en perfekt kilde er stadig en 15 år gammel Denon
CD/DAC kombo.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
kbarslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 02 August 2013 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Med alt det jeg efterhånden har oplevet med digital lyd bliver man hele tiden forundret men det vigtigste er at lytte og bruge sin sunde fornuft. Da jeg bygge min første HTPC overvejede jeg at bruge en bærbar men lydforskellen er mellem en bærbar og en stationær maskine var markant. Da vi teste afspillere var jeg måløs over forskellen på JRiver og den almindelige afspiller fra windows.

Jeg tester mig lidt frem og hører på folks gode råd og tester lidt videre. Engang imellem er det tid til at udskiften en del og så sker det man bliver positiv overrasket.

Jeg startede denne tråd fordi den den rigtige løsning desværre er at sætte et internt lydkort i HTPCen men jeg kan slet ikke få det til at passe at der ikke er nogle der har lavet et reference  lydkort der KUN leverer et digital signal uden alt for meget ekstra bøvl og i et asynkron elektrisk adskilt signal til en DAC. De to DAC jeg tester fungerer USB driverne desværre ikke i en windows 8. Det er useriøst men jeg regner så heller ikke at de kommer op i det niveau jeg gerne vil have det.
Til top Vis kbarslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbarslev
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes