| Forfatter |
|
rosie Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Rega3 med en PU af ældre dato (en hi fi klubben solgte der matcher, husker ikke modellen, men den er rød). Pt. er
den tilsluttet min Onkyo TX-SR805 der har indbygget RIAA. Mit spørgsmål er hvordan jeg billigst opgraderer lyden? Ny PU,
ekstern RIAA, begge dele eller noget helt 3?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke vil modtage forslag i øst og vest, så bliver du nok nødt til at være lidt mere konkret og blive klar på forudsætningerne for opgraderingen.
En række relevante spørgsmål er i den forbindelse værd at stille (til dig selv):
Hvorfor vil du opgradere? Hvad er det, du savner eller ønsker at opnå? Hvad er dit budget ("billigst" er et meget vidt begreb!)? Krav til
indretning/placering (kan se, at du har indbygningshøjttalere, så hvis det fortsat er et krav, så er der jo ingen grund til at foreslå fx nye
gulvhøjttalere).
Det er blot nogle af spørgsmålene. Så mit råd er, at du laver en liste over de væsentligste målsætninger for din opgradering - så er jeg sikker på, at
det vil vælte ind med forslag.
Hvad der end bliver foreslået, så bør du under alle omstændigheder, hvis det er muligt, tage dig tiden (og besværet) med at lytte til eventuelle
opgraderingsforslag på dit eget anlæg. I sidste ende er det dine ører og din pengepung, der afgør, om der vitterlig er tale om en billig opgradering.
|
| Til top |
|
| |
rosie Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svar. Jeg skal forsøge at indsnævre:
Jeg vil ikke udskifte Dali IKON PHANTOMs højtalerne. Jeg har 4 af dem i et 5.1 surround setup, og de spiller ganske
udmærket stereo med sub'en. Ja, jeg ville gerne have beholdt min Trapez Xi, men der er ikke plads :(
Jeg regner med at beholde Onkyo SR805 receiveren, men var der et bud på en surround receiver (har bare brug for 5.1)
med ekstra god RIAA kunne det være en mulighed.
Ud fra "svageste-led-kæden" betragtningen hvor mine højtalere sætter begrænsningen er det begrænset hvad jeg vil
investere.
Jeg tænker på om jeg vil kunne få et markant løft i musikkvaliteten ved at opgradere med enten en ny PU eller en RIAA -
eller evt. begge dele. Samlet investering ca. 2.000. Eller skal man højere op for at kunne høre forskel?
Håber det hjælper :)
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - det efterlader ikke voldsomt mange muligheder!
Jeg kender ikke RIAA'en i din Onkyo, men jeg ville i første omgang forsøge at låne mig frem til en løs/ekstern RIAA og se (høre!), om det gav noget.
Det er meget lang tid siden, jeg har lyttet til billige RIAA'er, så jeg ved ikke rigtig, hvad der er på markedet, og hvordan kvaliteten er, men tag en
forhandlerrunde. De bedste forhandlere vil helt sikkert låne dig en RIAA til prøvelytning i hjemlige omgivelser.
Jeg gætter på, at din pick up enten er en Ortofon 2M Red eller en Denon DL-110 (ud fra beskrivelsen af, at den er fra Hi-Fi Klubben og er rød). Det er
glimrende pick upper til prisen, og jeg tvivler stærkt på, at det vil give dig en opgradering i lyd at købe en ny pick up inden for dit budget. Medmindre
din pick up er slidt. Det er også noget mere besværligt og næsten altid tæt på umuligt at kunne få lov til at prøvelytte en pick up på sit eget anlæg.
Så mit råd er at låne nogle RIAA'er med hjem til prøvelytning - så kan du selv vurdere om en eventuel forbedring i lyden er op til 2.000 kr. værd.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rosie Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar! Det er Denon DL-110 jeg har. Ved ikke om en Rega bias vil give noget? Idéen med at afprøve en RIAA er god.
Ved køb på nettet har man jo 14 dages returret. Spørgsmålet er så om der er nogen der kan anbefale RIAA forstærkere i sub
2000 kr klassen?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale, at du tager en fysisk runde i de københavnske hifibutikker og får råd og vejledning dér. I forretningerne vil du også få mulighed for at
lytte og foretage en første grovsortering. Du skulle meget gerne have en lille bunke RIAA'er med hjem, som du så kan lege med hen over en
weekend. De seriøse forhandlere udlåner sædvanligvis uden videre betingelser og helt uforpligtende deres produkter til hjemlån.
Jeg finder metoden med at bestille hjem uden at have mulighed for at lytte og sammenligne flere produkter på samme tid ganske ufrugtbar. Det bliver
også hurtigt ganske dyrt i returomkostninger.
Jeg har ikke lyttet til nogle af de foreslåede pick upper, men - som du selv er inde på - så har jeg umiddelbart svært ved at forestille mig, at en ny
pick up vil "give noget", med mindre din Denon er slidt.
|
| Til top |
|
| |
rosie Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman, tak for al dit input! Jeg må finde tid til en runde i de københavnske hifibutikker (skal så lige finde ud af hvor top3
ligger :).
Er der andre herinde som har erfaringer med konkrete billige RIAA'er så hører jeg meget gerne om det.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 Maj 2013 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riaa'en i Onkyo'en er faktisk ikke så ringe endda. Så du får nok ikke så meget ud af Nad's PP1 eller PP2. Men ellers er der Firestone Korona eller Creek OBH-15 samt OBH-18. Ellers er der Musical Fidelity V-LPS ll og Rega Phono MINI. Skal det være med rør, så er der Thorhauge MM Riaa plus flere hvis du køber brugt. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også se på en pro-ject riaa. Se eventuelt på tekni-fi.dk, der kan du læse lidt om dem og se priser.
Det kunne også være sjovt, hvis du har muligheden for det, at låne en lille billig integreret forstærker, som suplement til din onkyo, når du kun skal høre stereo. På brugt markedet kan du komme langt for 2-3000 kr.
|
| Til top |
|
| |
rosie Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input, der er da noget at gå videre med! Bortset fra det: er der moderne receivere med ligefrem gode indbyggede
RIAA'ere?
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må ikke overse Graham Slee Communicator II. Den er vanvittig god til prisen. (Lige under 2000)
__________________ mvh
Jens-B
|
| Til top |
|
| |
rosie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har surfet lidt på dem I har nævnt. Der er flere flotte anmeldelser imellem. Rega miniFono A2D til 895,- lyder til at være
rigtig god til prisen (med indbygget mulighed for at overføre LP'er til computeren via USB)? Kunne så måske købe en Rega Elys
2 nu jeg er igang til 1.195,- og således opgradere for ca 2k. Tænker også at den alt andet lige må passe godt sammen med min
gamle Rega3. Virker det som en god idé?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør det, da Raga's pick upper passer præcis til armens montering og højde på basen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pick upper er aldrig "fit and forget" - selv en Rega pick up i en Regaarm på en Regapladespiller kræver (omhyggelig) justering for at spille optimalt.
Og ulempen med Regaarmen er, at det er APITA at justere azimuth, som måske er et af de vigtigste justeringsparametre, når det gælder pick upper.
Men når det så er sagt, så har allanowich helt ret i, at du ikke får problemer med at justere overhang. Højdejustering (og dermed VTA og SRA)
behøver du heller ikke tænke på. Rega har på dine vegne truffet et fornuftigt kompromis.
|
| Til top |
|
| |
Mattheis Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Pick upper er aldrig "fit and forget" - selv en Rega pick up i en Regaarm på en
Regapladespiller kræver (omhyggelig) justering for at spille optimalt.
Og ulempen med Regaarmen er, at det er APITA at justere azimuth, som måske er et af de vigtigste
justeringsparametre, når det gælder pick upper.
Men når det så er sagt, så har allanowich helt ret i, at du ikke får problemer med at justere overhang. Højdejustering
(og dermed VTA og SRA)
behøver du heller ikke tænke på. Rega har på dine vegne truffet et fornuftigt kompromis. &n bsp; &n
bsp; |
|
|
De anale af os kan sikkert finde et par my der giver et bedre resultat - men for dem der bare vil have plug & play så er
Rega's løsning indenfor egen produktlinie genial. Det kræver selvfølgelig at alt er perfekt, men selv uden er man meget
tæt på.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som bruger på dette forum bør man holde en sober tone og undlade at kalde folk "anale", tak!
Jeg videregav mine erfaringer og synspunkter uden at forulempe andre, og det vil klæde dig at holde samme linje ...
PS. Skrevet med et vist glimt i øjet, men overvej alligevel en ekstra gang, hvad du bruger af betegnelse om andre. Og så har jeg svært ved at se det
geniale i, at man ikke kan opnå det optimale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Som bruger på dette forum bør man holde en sober tone og undlade at kalde folk "anale", tak!
|
|
|
Bemærk mine ord... "Os" inkluderer mig selv, så jeg synes ikke jeg går over nogen streg. Men lad os da bare kalde det
"detalje-orienterede" for pæn ordens og politisk korrektheds skyld.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du kalder dig selv anal berettiger vel ikke til at kalde andre det
Nå, men for ikke at være alt for off topic, så kan rosie jo prøve, om det er muligt at hjemlåne Rega miniFonoen (og måske andre RIAA'er?) og en Elys
2 og så gennemføre en sammenligning med Denon DL-110'eren?
Det kunne være interessant at høre resultatet af den sammenligning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
At du kalder dig selv anal berettiger vel ikke til at kalde andre det  |
|
|
Man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glashus - så jo, jeg mener det giver mig lov
Analogueman skrev:
og en Elys
2 og så gennemføre en sammenligning med Denon DL-110'eren? |
|
|
Elys har jeg haft, for mange mange mange år siden, i netop en Rega Planar 3, så jeg kan ikke udtale mig om dens
kvaliteter. 110'eren har jeg for nyligt aflyttet over 2 omgange på Pioneer PL-1000 og Kenwood KD-990. Det skal gå
meget galt hvis ikke 110'eren lyder vederstyggeligt i den sammenhæng  Jeg vil dog ikke afvise at den 110 jeg har
lyttet på (den er ikke min) måske er lidt gammel, men dens sibilanser og "dullness" er så uoverskyggelige at en Audio
Technica AT95 er ultra high-end i forhold til.
|
| Til top |
|
| |