Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 05:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: NuForce UHD-100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 13 April 2013 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Fin anmeldelse af lyden, men jeg synes der mangler noget information, og jeg synes også det er lidt for tydeligt at du er
noget på "udebane" her..

..Fordi NuForce produktet har som sådan ikke noget med "streaming" at gøre. Det er en USB D/A konverter, og den er ikke
meget anderledes end en traditionel D/A konverter ud over SPDIF interface er erstattet med et USB interface til en PC.
Nogen vil også betegne produktet som et eksternt lydkort. Streaming betegnelsen bruges som regel i musik sammenhæng
når musik går gennem ethernet/internet i data pakker, og ikke som tilfældet er med dette produkt, hvor det er et reelt
digitalt lydsignal der overføres via USB kablet. Streaming produkter er eksempelvis Sonos, Squeezebox, Bluesoud Node,
AirPlay hardware osv. Det handler om at sted for data opbevaring og sted for afspilning af musik er adskilt af et netværk.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket filformat du afspiller (FLAC/ALAC rippet fra CD?), med hvilken software og med
hvilket output plugin? Jeg synes selv Jriver MC18 med WASAPI output, RAM afspilning og al intern volumeregulering slået fra
giver det bedste resultat, og det er på ingen måde ligemeget for at få vellyd ud af en PC, som er formålet med et sådan
produkt.

Derudover så giver det - teknisk - rigtig god mening at bruge en USB D/A konverter, også i tilfælde af hovedtelefon brug,
fordi du går uden om den ofte meget meget dårlige indbygget D/A konverter i computeren. Derudover kan et sådant produkt
også indeholde en mindre forstærker på hovedtelefon udgangen, så man kan drive en hovedtelefon med høj impedans
(+150 ohm ca.), hvilket ofte heller ikke er muligt ved at benytte PC'en hovedtelefon udgang. At du ikke synes det lyder
bedre med brug af dette produkt kan jeg ikke forstå, det burde ikke være svært at overgå den analoge udgang på en PC.

Maden er på bordet, flere kommentarer senere!
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 13 April 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er da ked af, at du har oplevelsen af, at jeg er på udebane... for det mener jeg i al ydmyghed ikke at jeg er

NuForce UHD-100 er et rent streaming produkt, men det er ikke en streamer som de andre produkter, du nævner. Men faktum er, at NuForce dac'en i denne test kun vil blive benyttet ved streaming... jeg har i hvert fald endnu ikke hørt om et CD-drev med USB-udgang!? Derfor kalder jeg UHD-100 for et streaming produkt. Men det er da også en USB D/A-konverter... sidstnævnte mener jeg dog blot vil forvirre om brugen af produktet.

Jeg benytter AIFF filformat i fuld opløsning, rippet med dBpoweramp. Jeg benytter jRiver til afspilning med WASAPI output og al intern regulering slået fra. Jeg har benyttet både RAM-afspilning og afspilning fra HDD. Ingen forskel på det sidste!

Jeg har med vilje ikke skrevet noget om afspilning fra PC i testen, da dette er et meget ladet emne. Der er store meningsforskelle om hvad, der er det rigtige... tangerende til religiøse holdninger! Men vi to benytter jo stort set samme opsæt!

Jeg har forskellige hovedtelefoner som jeg har benyttet ved testen, alle sammen i en økonomisk tilgængelig prisklasse, og jeg står ved min udmelding om, at jeg oplever lyden bedre direkte fra min PC's analoge output! Måske er min PC bare udstyret med en lidt bedre udgang end gennemsnittet!?

Jeg håber at ovenstående retter op på din oplevelse af manglende information



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 13 April 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke være mere uenig i din definition af et streaming produkt. Det er nemlig ikke et streaming produkt som de andre jeg nævner, netop fordi det ikke har noget med streaming at gøre. NuForce UHD-100 er en ren USB D/A konverter og intet andet. Den kan ikke afspille en musikfil og den har ikke noget interface eller andet, den kan blot konvertere 1 og 0 fra USB kablet til et analogt signal. Kategorien må hedde computer audio, computer hifi eller noget i den dur. Bare fordi den ikke bruges til CD-afspilning, gør det ikke til et streaming produkt automatisk! At en PC kan bruges til at streame musik fra andre destinationer, det er en helt anden sag, og derfor mener jeg det er mere forvirrende at bruge streaming betegnelsen om dette produkt, da den ikke kan streame noget som helst. Jeg blev i hvert fald meget forvirret til at starte med.

Jeg tror NuForce produktet netop er tiltænkt til afspilning af FLAC og anden lossless musik fra en PC eller Bærbar, netop som du også har gjort i din test. Og der forgår ingen streaming med mindre du afspiller filer fra en NAS eller Spotify, og i så fald er det computeren der står for alt streamingen og ikke NuForce produktet.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 13 April 2013 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Kære Søren!

Jeg gider helt ærligt ikke ordkløve over testen og denne tråd... vi er bare uenige om ord.

Jeg forsøger blot, at være lidt pædagogisk ved at kalde UHD-100 et streaming-produkt (ikke streamer), da den kun kan modtage data fra et andet produkt, som streamer data. Jeg har rent faktisk streamet fra en NAS... selv om det ingen betydning har for det samlede resultat, det er bare en praktisk løsning. 

Du nævner pudsigt nok ikke noget om, at der ikke er noget galt i min måde at streame på, nu hvor du har fået de oplysninger du manglede. Eller problemet med hov.tlf. udgangen...

Hvad er din agenda med denne tråd? Seriøs debat, eller bare ordkløveri over hvilken kategori produktet i testen tilhører? Er sidstnævnte tilfældet, så er der en god chance for, at tråden fjernes...

Jeg kommer lige i tanke om, at UHD-100 er placeret i kategorien "CD-afspillere" i anmeldelses-oversigten... bare jeg nu ikke kommer i uføre på grund af det



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 13 April 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Kære Mikkel!

Det kan godt være du mener det handler om ordkløveri, jeg påpeger blot, at hvis du mener NuForce UHD-100 er et streamer
produkt, hvilket man nemt kan henledes til når du skriver "..Så da tilbuddet kom om at teste et rent streaming-
produkt i budget-klassen, slog jeg til", så har du misforstået hvad streaming er.

NuForce UHD-100 er en USB D/A konverter og det står ikke engang i din test. Jeg kan ikke forstå hvorfor du mener det er
mere pædagogisk at kalde det et stream produkt, når det direkte er forkert. Her mener jeg, vi er langt forbi ordkløveri, fordi
det direkte er vildledende. Et seriøst medie som H4A bør da i disse tide netop være obs på at bruge de rette termer og
forklarer hvad de forskellige post-cd produkter er og ikke-er, kan og ikke-kan, når der er så mange nye måder at lytte til
musik på.

Min agenda med denne tråd er at gøre dig opmærksom på dette, altså jeg vælger at kommentere med konstruktiv kritik på
din anmeldelse, for at højne kvaliteten, hvilket jeg tror dette underforum er beregnet til?

Igen, mener du min kritik er ordkløveri og ikke konstruktiv forslag til forbedring af din anmeldelse, så synes jeg du er på
udebane ved at anmelde sådan et produkt, no offence. Jeg nyder i stor stil at læse dine anmeldelser på dette site.

P.S. jeg synes din måde at afspille fra PC'en er rigtig fin, derfor jeg ikke har kommenteret videre på det. Min kommentar var
møntet på, at det er meget relevant information for læseren i forbindelse med test af en USB D/A konverter, og det derfor
bør nævnes direkte i anmeldelsen, igen for at højne kvaliteten af anmeldelsen (konstruktiv kritik).

Jeg beklager hvis mit oprindelige indlæg kan tolkes som ikke-konstruktivt, det kan nogengange være svært at få den rette
hensigt og tone med på skrift.

VH Søren
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 13 April 2013 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg må give Søren ret.

Hvis du har en film på hdd, så afspiller du den. Hvis du henter den i bider fra nettet, så streamer du den (netflix osv).

Streaming, i normal tale (for mig og nok mange andre), er når du henter noget fra netværk baseret forbindelse
(wifi/ethernet,3g osv).

Jeg troede faktisk at produktet havde indbygget WIFI/Ethernet forbindelse, da du kaldte det et Streaming produkt i overskriften
- med mulighed for direkte tilkobling via USB (eksternt lydkort). Det er nok min egen fejl at jeg læste anmeldelsen så hurtigt
jeg aldrig rigtig fattede at det bare var en USB dac.
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 13 April 2013 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Angående hovedtelefon test af produktet, så kan jeg også kun komme frem til at din PC må have en ualmindelig god analog
udgang hvis ikke denne 4700kr USB D/A konverter kan levere et bedre analogt signal. Eller også er den bare ualmindelig dårlig
på jack udgangen! Jeg har oplevet et kæmpe løft i lyden med en 1500kr USB D/A konverter til min Lenovo X230 bærbar til
sammenligning.

Det kunne være sjovt at teste hvordan lyden er på dit anlæg, hvis du bruger jack udgangen fra fronten i stedet for RCA
udgangen bagpå og samtidig også sammenligner med lyden direkte fra din PC's analoge udgang. Jeg har ingen erfaring med
produktet, men jeg tror det er stærkt tvivlsomt om der er nogen synderlig forskel på RCA og jack udgang på den.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
the power
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Bindesbøl Audio

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 13 April 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Næ, den NuForce er hvad alle andre end Mikkel kalder en USB-Dac, og det inklusiv NuForce selv,

og har i øvrigt intet med et streaming produkt at gøre
Til top Vis the power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the power
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 13 April 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ej, ved I nu hvad... det er sgu' da fluek...... på et højere plan. Men for fredens skyld er det indledende afsnit nu ændret. I øvrigt det eneste sted jeg kalder UHD-100 et streaming-produkt. Så må vi bare håbe, at jeg ikke får på puklen, fordi nogle mener, at en "rigtig" dac skal have flere indgange, og at det derfor skal ændres til streaming-dac...

Og ja, så må min pc nok have en ualmindelig god hovedtelefon-udgang... eller som der skrives mellem linjerne, så har jeg jo nok bare en elendig hørelse, og burde beskæftige mig med noget andet. Og det gør jeg faktisk, for man kan desværre ikke leve af at lave anmeldelser!!! Det er en bibeskæftigelse, og det er nok derfor, at det ikke bliver bedre.

Eller også er det fordi, at vi har med et "budget"-produkt at gøre, og der derfor vil være kompromisser!!??

At teste lyden fra en hovedtelefon-udgang på en indgang på en forstærker giver ikke mening, da en hovedtelefon-udgang er gearet til netop en hovedtelefon, og ikke til at sende strøm ind i komplicerede kredsløb. Jeg har endnu til gode, at opleve gode resultater på denne måde.

Nå, så fik jeg afløb... og tråden lukkes!

Er der forresten nogen af jer, der  selv har hørt NuForce UHD100??? Nå, ikke...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes