Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 19:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Er pænt hifi bedre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Kan ikke lige finde ud af det med afstemning, men vil også hellere debattere.

Kan man sige at "pænt", "flot" hifi er bedre end noget der måske ikke ser så pænt ud?
Kan man sige at "nyt" nødvendigvis er bedre end gammelt?


Jeg må da indrømme, at jeg synes lækkert dyrt hifi ser godt ud på hylden, men nogen gange må man slå det visuelle fra og bedømme ud fra funktion og lyden.

Har flere produkter der er både nye, flotte og dyre. De kunne sikkert være blevet billigere og lige så gode i en mindre pæn og prangende indpakning. Men er den med til at overbevise om produktets kvaliteter?

Hvis nyt nødvendigvis er bedre end gammelt, hvor befinder hornhøjttalere, pladespillere og gode gamle rørforstærkere sig så?  Er vi alle sammen bare forkert på den og vildledt af virksomhedernes markedsføring?

Hvad mener du?


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Måske er naboens græs stadig bare grønnere...... Nej, det skal ikke nødvendigvis være pænt, for at spille godt. I bunden her eller foroven hvor man skriver sit nye indlæg/svar, er der et felt, hvor der står "ny poll".

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej Jan....jeg har jo været med i det hifi ca så længe som du selv har....jeg kan bestemt også godt lade mig rive med af alt prangende...men har selv 2 stk primare A 32, og jeg lyttede til en del forskelligt da de skulle købes....og jeg synes de gør det rigtig godt i forhold til meget andet, til meget højere pris.....

det samme med mine vincent sp 991 og xindak a600p...så har jeg en kenwood l07d og den synes jeg er så god, at den får lov at køre så længe den kan...har ikke hørt noget der slår den i en overkommelig prisklasse....så jo gammelt kan godt være bedre end nyt.....selv mine jbl 250ti le kører nu på 22 år...og magnepan 3.6 er vel ca 9år gamle nu...spiller som ny...og så de store hjemmebyg jeg har.....jeg har ikke hørt noget jeg hellere vil ha endda til enlangt højere pris... så jo jeg tror laver de reklamerne rigtig godt, så hopper mange på den vogn......

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ældre ting kunne sikkert gøre det lige så godt, og til budgettet sikkert også bedre end nye, det koster jo nu engang penge at
"være med på moden". Om man er til det ene eller andet, afhænger jo af mange ting, såsom indretning, meninger om hvad der
er pænt og flot, præferencer og måske også affektionsværdi. Nogle er ligeglade med udseende og skal bare have mest muligt
for pengene, andre vil hellere gå på kompromis med kvalitet og funktionalitet, for at få noget moderne og nyt.

Personligt er næsten hele mit anlæg brugt, og det har jeg intet imod. Dog køber jeg ikke noget, hvor man direkte kan se, at det
er gammelt udstyr, altså med design og sådan. Ganske simpelt fordi jeg vil have noget der ser ordentligt ud og passer ind i en
moderne stil. Jeg er dog ikke ovre i "blærekategorien", hvis man kan sige det sådan.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Undskyld Jan, men det er altså lidt fjollet det her... Du virker, som du skrev iden anden tråd, meget stødt... men også lidt tøsesur

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96079

Og jeg undskylder hvis jeg har stødt dig, fordi jeg nævner i testen af Reed 3P, at producenten mener, at træ er bedre end kulfiber til tonearme. Det er deres holdning, ikke min. For jeg har ikke mulighed for at lave de samme "laboratorie"-test, som de har!

Og undskyld, at jeg kalder TriPlanar noget der ser ud som om, at den er kastet tilfældigt sammen... men jeg har set begge arme, og det er min subjektive mening, at Reed 3P er en meget pænere arm, fordi den er mere enkel i sit visuelle indtryk.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2859&zoneid=3

Triplanar er en teknisk flot arm, men Reed armen har nogle fordele - rent teknisk - som TriPlanar ikke har, og så er den pænere pakket ind!

Come on... skal vi ikke lægge stridsøkserne! Så er du glad for din tonearm, og jeg er glad for min



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
prime
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Jan
Det afhænger vel af de øjne som ser og de ører der hører. I bund og grund er det vel helt individuelt hvad folk synes er pænt, og hvornår er noget hifi gammelt , 1 år 10 år eller mere ?

For mit eget vedkommende synes jeg det udstyr som jeg har valgt, både ser godt ud og spiller godt. Derfor kan der sagtens være udstyr "derude" som både er ældre og ser mindre pænt ud, men som spiller bedre.
Til top Vis prime's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prime
 
750es
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

tror det er meget smag og behag  jeg har altid ment lyden kommer først og er man så heldig at det man synes lyder godt oss viser sig og være pænt det er jo kun et plus 

__________________


Til top Vis 750es's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 750es
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Lyd må være det primære, mens det visuelle må være sekundært. Selvfølgelig er det fedest hvis begge ting følges ad, men det gør det desværre ikke altid.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke "pænt" hifi er bedre end grimt. Men ligesom de fleste gerne vil have et pænt spisebord, selvom et par tomme ølkasser kan udfylde samme funktion, vil jeg også gerne ha' et pænt anlæg.

Efter hvad jeg har hørt, er især pick upper blevet bedre end de var i gamle dage. I 88 købte jeg en Yamaha m-85 effekt sammen med en c-60 forforstærker. Jeg mener det kostede lidt over 20.000. Jeg mener godt man kan få noget til samme pris i dag, som spiller bedre.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Alle produkter kan jo være nye i design'et, også rørforstærkere og hornhøjttalere

Jeg vil gerne have at det ser nogenlunde pænt ud, men for det første er min smag lidt anderledes end mange andres,
og for det andet behøver det slet ikke være perfekt.

At vælge noget ud fra at det ser pænest ud kan komme på tale hvis to produkter lyder ens, hvilket de jo sjældent
gør. Det er lidt ligesom at vælge produkt fordi man tror at den ene type teknik er bedre end den anden - selv såkaldte
tekniske landevindinger behøver ikke at betyde at det lyder bedre.

At vælge ud fra komfort må også være i orden, selv om jeg ikke kunne drømme om at gøre det selv hvis ikke jeg kan
få det samme produkt med og uden komfort. Jeg kører selv med pladespiller uden automatik, forforstærker uden
fjernbetjening, effektforstærkere med rør, og DIY højttalere, selv om jeg skulle have forsvoret det for nu lang tid
siden
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold
 
Grev
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 April 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Det mest rigtige må jo være at det er lyden der er det primære frem for det visuelle.

Tag fx. min pladespiller (Linn LP12) den har et støvlåg og en sort ramme, den er lidt kedelig at se på
når jeg tænker på fx. Oracle Delphi MkK VI, Nouvelle Platine Verdier eller Bergmann.
Men jeg syntes den spiller super...

Det er lidt ligesom en lampe fra PH eller AJ, det er jo ikke sikket de giver et bedere lys en noget fra Ikea eller idemøbler.
Mange syntes bare de er pakket lidt pænere ind
Til top Vis Grev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grev
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Om pænt HIFI er bedre afhænger vel egentlig af ens præferencer. For al HIFI købes vel ud fra følgende 4 faktorer:

Pris, Kvalitet, Betjeningskomfort og mærke.

Men endnu væsentligere er vel at vi har HIFI anlægget på grund af musikken og ikke omvendt. Her er al for mange alt for teknisk rettede, og opfatter enhver nytænkning som en trussel mod deres egne små kæpheste. For vi har aldrig fået så meget for pengene som nu, kvaliteten er fremragende til prisen, og markedet udvikler stadig ny teknik som gør HIFI mere betjeningsvenligt og endnu billigere.

Kan I huske da vi stort set alle havde både bånd og plader. Så kom CDen og fejede alt andet af banen. Dengang opfattede jeg CDen som et kæmpe lyd- og betjeningsmæssigt fremskridt og som vinylen helt overlegen, det gør jeg stadig. Vinylen er der stadig som et historisk format til nostalgiske stunder, men teknologisk er den helt forældet. 

For markedet leverer det som vi ønsker og fremtiden er helt uden tvivl streaming, da harddisk priserne fortsætter med at falde. Og det er da også helt OK, for det er musikken og ikke teknikken der er det væsentlige.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

I denne sammenhæng tror jeg ikke Hifi-udstyr adskiller sig det mindste fra alle andre produkter, og vores meget forskellige præferencer.

At udseendet har en betydning er der ingen tvivl om. Bare prøv at søge på waf her i forum . Og mon ikke de fleste af os har adskillige redskaber eller apparater - specielt i køkkenet - det ser hammersmarte ud, men er elendige i brug og/eller umulige at rengøre/vedligeholde. Og bl.a. VW-koncernen formår jo at sælge de samme biler til 4 forskellige priser - primært fordi "indpakning" er forskellig.

På fuldstændig samme vis, er der nogen der køber Hifi med øjnene, medens andre køber med ørerne - og de fleste af os med begge dele, med forskellig vægtning af de 2 sanser . Og mon ikke der er en lille hjernecelle der får os til at synes bedre om lyden fra de apparater vi synes er lækre?? Jeg tror det

Når det kommer til nyt versus gammelt, er der ingen tvivl om at de fleste af os er fanget af reklamens magt - jeg kan i hvert fald ikke sige mig fri. P.t. er jeg i overvejelse om at udskifte min veltjente vintage forstærker, og orienterer mig derfor i både nyt og brugt. Har taget mig i, at afvise gode brugttilbud som uinteressante, fordi der var kommet en nyere model, end den der er udbudt. Til trods for at der er tale om en få år gammel forstærker (og dermed +30 år nyere end min nuværende)

Det er udenfor al sund fornuft. Både fordi mine ører siger mig at det ikke er alderen der afgør hvad der lyder godt, men især fordi ændringerne til de nye modeller ofte består af nye funktioner som jeg ikke har brug for. Alligevel skal jeg arbejde for at overbevise mig selv om, at det er en bedre forretning at købe lidt ældre brugt. Formentlig fordi jeg har hørt at nyt=fremskridt=bedre så mange gange, at min underbevidsthed efterhånden er begyndt at tro på det

Så mit svar på dine spørgsmål er altså:
Hifi er ikke nødvendigvis bedre fordi det er flot. Glæden ved at se på noget pænt (og kunne vise det frem) kan imidlertid godt få det til at virke (og måske lyde??) sådan.

Nyt er ikke nødvendigvis bedre end gammelt. Men det kræver lidt (selv)overtalelse at komme til at tro på det.

Men rigtig spændende debat. Glæder mig til at se flere reflektioner.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Gode betragtninger, Anker E
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Takker for de mange betragtninger.

Husker min første rigtige forstærker - en Accuphase E202. Købte den uhørt, men absolut beset. Den var bare så flot at jeg ofte strøg hånden over den og beundrede de 20 kg metal, som bare virkede og så pænt ud.

Kan nok ikke helt sige mig fri for stadig at have lidt af det samme. Giver gerne lidt ekstra for et flot apparat, men det SKAL også virke på alle områder.

Med hensyn til det nymodens og tekniske var jeg længe skeptisk omkring streaming. Prøvede PC, Logitech og Sonos. Det virkede og spillede, men hvor var glæden og det umiddelbare? Timevis blev brugt foran PC'en hvor det hele bare gik i koks. Med min (alt for dyre) Aurender S10 er det faldet på plads. Funktionelt er det nemt, det virker og det lyder fremragende. Designmæssigt ligner det et high-end hifi produkt og ikke en PC. Det betaler jeg gerne noget mere for.

Med hensyn til mine pladespillere er det lidt anderledes. Det må gerne være lidt rustikt og voldsomt. Min DV 507 arm er alt andet end køn, men den er funktionel og virker fremragende.

Som det er med hifi er der tale om fornuftige kompromisser. Det SKAL lyde godt, men må også gerne se lidt pænt ud.
 


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Det er da et simpelt spørgsmål at svare på. Ja selvfølgelig må hifi gerne være flot at se på samtidig med det performer på det niveau vi forventer det skal performe på. Jeg gider ikke glo på tudegrimt hifi/fjernsyn eller hvad det kan være hvis jeg kan købe noget i nogenlunde samme prisklasse der opfylder mine krav.

Iøvrigt synes jeg ikke en pladespiller er grim. Jeg synes egentlig at flere store modeller kan have et skulpturelt præg over sig. Det samme kan være gældende med andre apparattyper men overhovedet ikke alle. Man må sige at især indenfor højttalere er der typer det ligner noget der er løgn (ofte hjemmebyg og undskyld for det) og dermed ikke være sagt de ikke kan spille godt. Spørgsmålet er så bare om man gider glo på dem i en stue der også skal bruges til andet end hifi.

Det er jo ikke alle der har et decideret lytterum/hjemmebiograf hvor man ikke på samme måde behøver at gå på kompromis med apparater der ikke stikker for meget negativt ud i forhold til resten af interiøret. Hvorfor tror I B & O har haft så stor succes med deres apparater i adskillige årtier. Og lad nu være med at komme med alle mulige negative kommentarer som, ja men der kan købes den samme kvalitet for 1/3 af prisen og bla bla bla. En kendsgerning er at de har haft ret stor succes med god kvalitet indpakket i et design der er stuevenligt. Og nej jeg er ikke kæmpe B&O fan men må dog tilgive at min kære frue fik sin vilje med en fladskærm model 10 fra B&O. Det var netop fordi den skulle være i vores stue og flot ser den ud.

Jeg er selv så heldigt stillet så mit eget hifi er i et lytterum for sig. Men der gider jeg heller glo på noget der ligner noget der løgn. Det giver større ejerglæde hvis det samtidig er pænt. Men hvad er egentligt pænt? Hvem definerer det?

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg synes meget vintage hifi ser pænere ud end det meste nye, det er som om moderne lydudstyr(der er selvfølgelig en hel del undtagelser) helst skal gemmes væk, og gå i et med baggrunden.

De bedre eksempler indefor hifi synes jeg giver indtrykket til den som ser det at apparatet er til lyd, det er ikke et anonymt vægpanel eller brugskunst fra Inspiration. Derudover var/er disse apparter produceret med henblik på netop den gode lyd, det at pakke det mere eller mindre pænt ind var sekundært, hvis et hifi apparat giver én det indtryk så er det en charme i sig selv.

Jeg tror det er gået i den anden retning fordi kvinderne automatisk tager rolen som hjemmets dekoratør, og da de færreste kvinder går op i lyd, er tunge metalkasser med mange knapper og store brede højttalere et no-no.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Ud over at udstyret skal opstilles korrekt - for bedst muligt lydmæssigt resultat. Så giver det uden tvivl også ro til øjet og sindet at udstyret er flot og nydeligt fremstillet. Men man kan dog heller ikke komme uden om at en del udstyr vil lyde fuldt ud fantastisk, uanset hvordan det ser ud.
Æstetik og ydelse kan sagtens hænge sammen, men det modsatte kan også sagtens være tilfældet. Ville være sjovt at lave en blindtest hvor folk skulle gætte hvordan udstyret så ud, størrelse, type osv. Mener det var lyngdorf der spillede på nogle små højttalere ved siden af de store, og mange gættede umiddelbart forkert, ved første ørekast.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Som trofast og loyal old school B&O ejer siden 2003 så kan jeg sige at det er smag og behag.

Personligt syntes jeg at fx en god Beocord 9000 optagelse er altid god og lyder i mine ører kvalitets mæssigt på højde med resten af anlægget men også hvad man ellers hører og bedre end komprimerede MP3 filer eller på højde med min Sony MD NF810 bærbar minidisc men måske et sæt B&O headphones vil betyde noget?

Det som folk generalt tror er at gamle ting er uddateret dvs ikke en skid værd og derved skeptiske nok til at havde den holdning for evigt. Samt at B&O kun er design men sådan er der så meget.

 

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

jeg hælder skarpt mod funktionalitet og god lyd. udseende betyder intet.

har en ramponeret NAD effekt forstærker som jeg har repareret og forfinet på mange gange så den lyder helt perfekt. til at driver centerkanal højtaleren i mit 9.2 setup

mine venner er ovenud imponeret over for den gode lyd og respons, at de faktisk roser mig for at ikke bruge tid/penge på dyrt "bling bling" hifi grej som kun oftes kan yde det halve. 

Men igen. følg din egne præmisser og hvad du ønsker med anlægget. er det god lyd eller for at behage fruen(dåsen).

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes