Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 21:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Er pænt hifi bedre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har 3 prioritet
1) det skal lyde rigtig godt
2) det må gerne se godt ud
3) hvis det ikke overholder 1 så er 2 lige meget


Design kan aldrig blive alt, fordi det som virker, det virker bare.



__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

mine venner er ovenud imponeret over for den gode lyd og respons, at de faktisk roser mig for at ikke bruge tid/penge på dyrt "bling bling" hifi grej som kun oftes kan yde det halve. 

Men igen. følg din egne præmisser og hvad du ønsker med anlægget. er det god lyd eller for at behage fruen(dåsen).



Nemmerlig - det er ret sjovt at se nogens udtryk, når de oplever noget helt andet end det som de forventer. Lidt som når folk får en tur i en bil, hvor der kun er tunet under hjelmen.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Mine prioteter er

God Lyd til rimlig penge  så kan jeg godt undvære de sidste 5 - 10 %  af det opnålig  det skal være musikalsk.....

Betjeningen,   en fjernbetjenning for hele setupet  nu har jeg så fået en Ipad  som kan styre Streaminingen og forforstærkeren

Enkel og pænt udstråling uden for meget blinklys og røde lamper

det er mine tanker

 

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg været i branchen i snart 30 år- og svarret er JA design betyder alt for 98% af alle, de sidste 2% der virkelig ikke vil gå på kompromis er efterhånden en flok kostoder   (dette er ikke noget angreb på jer)

Som eksempler- kan nævnes.

·          Hvorfor bliver der ellers solgt så mange pinde af højttaler, bestykket med små ynkelige 5” eller hvis det topmodellen, så 6½” enheder.

 

·          Findes der nogen producenter der i de senere år har haft hæld med at lave en regulær subwoofer i et tilpas stort kabinet…? Det oftest et alt for lille kabinet med en alt for stor høj-Q enhed, der ikke flytter luft men bare står og brummer. (og 1 subwoofer er som regel nok)

 

·          Hvis der endelig kan komme et 43cm produkt ind som den centrale del, bliver den oftest knoklet ind i et lukket skab, denne skal så yde flere hundrede watt output uden at koge ihjel. Disse enheder benytter en integreret kreds til at sende alt signal igennem.

 

·          Nyeste skud på stammen, og sågar testet, disse nye Ipod/airplay anlæg… før i tiden kaldte vi dem bare ghettoblastere (i dag er cassetten skiftet ud med en telefon)

 

·          Folk lytter mere og mere til en kvalitet, der ikke er meget bedre end en 1970èr cassette i et 1980èr MP3 format.

 

·          Det er jo også sjovt at se hvor mange ens indrettet stuer der bliver postet- hvide umøbleret rum hvor lydbølgerne knalder rundt.

 

·          Hvad ser godt ud- er noget markedsførings afdelingen bestemmer (jeg ved den er svær at sluge, selv for garvede entusiaster) men hvis man tager et par eksempler. 1. det lykkes et lille firma at promoverer en lille radio i en poleret cigarkasse som alle ville have, også selv om Tivoli radioen ikke var malet hvid. 2. et firma som Wilson audio er dybest set mere et design firma, der lige præcist ved hvilke knapper der skal trykkes på for at entusiasterne går bag over.3 Tror utrolig mange ældre hifi nørder, vil give mig ret- siden starten af 1920érne har man prøvet at parre elektrostater med konventionelle enheder, men lige pludselig kunne flere firmaer bøje naturlovene, og lave hybrid elektrostater.   

Er det her så forbrugernes skyld..! NEJ det er os selv som branche, der i ”ofte” krampagtigt salgs forventning, lover de stakkels folk nirvana af lyd fra noget småt nydeligt/designer-venligt grej. Hvis en kunde så endelig vil ofre lidt penge, på noget ordentligt, så skræmmes han væk- da INTET ordentligt anlæg kan spille uden spikes/særlige fødder/placeres med millimeter nøjagtighed eller tilkøbe kabler lavet af udtræk fra et eller andet eksotisk dyr. Så det klart vi skræmmer kunderne væk.  

Tror at mange af ”hi-fi kostoderne” herinde vil give mig ret i- det er utroligt hvis folk lytter til en højttaler med en 12”-15” enhed, så syntes de at det er vildt. For ikke så mange år siden var det da ikke noget odiøst at have lyttet til højttaler med støre enheder.

Men skal der produceres en højttaler i dag med en stor enhed, så ender den med at koste ca. det samme som en lille bil. Fra en 6½” enhed til en 12” er der dybest set kun et par cm pap membran til forskel, hvorfor skal højttaleren med den store enhed så koste så meget mere.?

Men de design orienterede, er hurtige til at sætte dem der vil lidt mere, i bås, som værende lydtryks narkomaner der lytter til højt musik med styrthjelm på. For derigennem at få bekræftet, deres nydelige valg er godt nok. For så kan de overbevise sig selv om, deres usynlige anlæg bare var det rigtige valg.

Flere og flere benytter itunes og spotify for det er jo verdens bedste tabelet (hvis de producenter havde et gram af stolthed, hvorfor tilbyder de ikke den bedst opnålige lyd, nu de blevet verdens største leverandør af lyd..?)

Jeg havde en gang en ansat, der stod med en kunde og talte om nyt anlæg, og kunden fortalte ”jeg lytter ikke så meget til musik, så hvis bare det er nogenlunde er jeg tilfreds” hertil svarrede sælgeren ”lad os sige du heller ikke får sex så ofte, skal det også bare være nogenlunde når du endelig får..?”  

Dette er ikke et angreb på bruger af hifi4all`s bruger, for i min verden er disse guld i en branche, der gør sit for at save den gren over vi selv sidder på.

Det var så et halvsurt opstød fra en gammel radiomand, der lover at forblive i denne branche, med audio/video og kunderne i højsæde.

Peter



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

sku godt jeg ikke hører til dem du skriver om Peter.....vi findes endnu nogen stykker derude der vil membranareal......tro mig!!!!

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Ved førstehåndsindtrykket, er jeg ret overbevist over at der en klar positiv sammenhæng mellem udseende og den samlede opfattelse af lyden. Det er selvfølgelig svært at sætte tal på dette, samt hvorledes sammenhængen udvikler sig over tid.

Hvis man tager udgangspunkt i brugtprisen på et sæt højtalere, så kan denne nemt svinge med en 30-40% på baggrund af højtalerens udseende alene. Det siger noget om hvor meget folk værdisætter udseendet i forhold til den samlede lydoplevelse.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

CPH-R.

Super godt indlæg  man kan jo også spørge om en flot kvinde med 15" (b)kasser er bedre end en grim med 6" (b)kasser .  Sorry kunne ikke lade være.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 498
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Designet betyder da enormt for opfattelsen af grejet. Selvfølgelig skal det da lyde ordentligt, men jeg må da indrømme, at jeg i tidens løb har skiftet en del komponenter ud, fordi de simpelthen var for grimme!

Jeg kan godt lide, at fronterne på mine forstærkere er lidt lækkert forarbejdet og at højttaleren dufter en anelse af arkitektur!

Den eneste undtagelse er vel en grammofon, der, idet den repræsenterer en teknologi som blev undfanget i begyndelsen af sidste århundrede, ikke nødvendigvis behøver at udstråle at den blev konstrueret i går.

 

Og jo: jeg er ret sikker på at jeg synes at "pænt hifi" lyder bedre...

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Rigtigt godt indlæg @ CPH-R

Det er muligt jeg ikke selv benytter stort membran areal. MEN! Jeg lytter i det mindste i et rum hvor unoderne er utroligt minimale. På trods af mine små 7" kan de godt levere et basshug af en anden verden da min akustik er nær optimal.

Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Øges bassoutput fra små enheder når akustikken er nær optimal? Vildt :)

@CPH-R: Jeg er helt enig. Stort membranareal (og horn) har det rygte i DK at man vil smadre sine øre og at man da bare
kan gå til koncert i stedet.

Jeg er helt overbevist om, at det er mere reglen end undtagelsen at folk lytter med øjnene - en flot højttaler og et flot
eksotisk kabel MÅ jo lyde bedre end grimme kasser og grimme sorte kabler?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Er sådan set næsten ligeglad med hvordan det ser ud, men jeg ved det er de fleste ikke,,,

 

 

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

·          Nyeste skud på stammen, og sågar testet, disse nye Ipod/airplay anlæg… før i tiden kaldte vi dem bare ghettoblastere (i dag er cassetten skiftet ud med en telefon)

·          Folk lytter mere og mere til en kvalitet, der ikke er meget bedre end en 1970èr cassette i et 1980èr MP3 format.

·          Det er jo også sjovt at se hvor mange ens indrettet stuer der bliver postet- hvide umøbleret rum hvor lydbølgerne knalder rundt.

  

Dette er ikke et angreb på bruger af hifi4all`s bruger, for i min verden er disse guld i en branche, der gør sit for at save den gren over vi selv sidder på.

Det var så et halvsurt opstød fra en gammel radiomand, der lover at forblive i denne branche, med audio/video og kunderne i højsæde.

Peter

 

Sådan,, så er det sagt,,, utroligt så kedelig verden er blevet på mange områder, alle skal køre i små l**te biler møbler skal være noget der ser godt ud, men dårligt at sætte sig i, anlæg skal se godt ud lyden er lige fedt..

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Øges bassoutput fra små enheder når akustikken er nær optimal? Vildt :)
Eller med andre ord om man vil, ens frekvensgang bliver mere ret ergo opfattes bassen kraftigere, tørre og langt mere transperant.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Kan ikke lige finde ud af det med afstemning, men vil også hellere debattere.Kan man sige at "pænt", "flot" hifi er bedre end noget
der måske ikke ser så pænt ud?Kan man sige at "nyt" nødvendigvis er bedre end gammelt?
Jeg må da indrømme, at jeg synes lækkert dyrt hifi ser
godt ud på hylden, men nogen gange må man slå det visuelle fra og bedømme ud fra funktion og lyden.Har flere produkter der er både nye, flotte og
dyre. De kunne sikkert være blevet billigere og lige så gode i en mindre pæn og prangende indpakning. Men er den med til at overbevise om
produktets kvaliteter?Hvis nyt nødvendigvis er bedre end gammelt, hvor befinder hornhøjttalere, pladespillere og gode gamle rørforstærkere sig så? 
Er vi alle sammen bare forkert på den og vildledt af virksomhedernes markedsføring?Hvad mener du?

En lidt spøjs debat i betragtning af, at det er pærelet at besvare de fremhævede spørgsmål:

ad 1) Nej
ad 2) Nej

Resten er forbrugerisme og drevet af en påvirknings- og overflodskultur, hvor det er op til den enkelte at finde sit ståsted og ikke mindst at benytte
kombinationen af hjerne og de to lytteaggregater, vi (sædvanligvis) har siddende på hver sin side af hovedet.

Og så må I ellers have mig undskyldt - jeg skal tilbage til "sweet spot" og lytte til plader
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  



__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Kan ikke lige finde ud af det med afstemning, men vil også hellere debattere.Kan man sige at "pænt",
"flot" hifi er bedre end noget der måske ikke ser så pænt ud?Kan man sige at "nyt" nødvendigvis er bedre end gammelt?
Jeg må da indrømme, at jeg synes lækkert dyrt hifi ser godt ud på hylden, men nogen gange må man slå det visuelle fra
og bedømme ud fra funktion og lyden.Har flere produkter der er både nye, flotte og dyre. De kunne sikkert være blevet
billigere og lige så gode i en mindre pæn og prangende indpakning. Men er den med til at overbevise om produktets
kvaliteter?Hvis nyt nødvendigvis er bedre end gammelt, hvor befinder hornhøjttalere, pladespillere og gode gamle
rørforstærkere sig så?  Er vi alle sammen bare forkert på den og vildledt af virksomhedernes markedsføring?Hvad mener
du?



Svaret er et rungende nej til begge spørgsmål, i mit hoved, ihvertfald.

Det der undrer mig er, at netop du, janils, stiller disse spørgsmål

Jeg har fulgt dig gennem alle årerne på HighFidelity, Fidelity m.v.. Du har egen hjemmeside om hifi og er i mine øjne en stor
kapacitet udi hifi og lytning, så er der nogen som har et kvalificeret bud på disse spørgsmål, må det vel være dig


Jeg har altid haft stor for respekt for anmelderne på HighFidelity og savner stadig bladet, selvom det blev en smule "tyndt"
de sidste par år.
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej Beta ... takker for de positive ord.

Men nu var det jo ikke for at få et "svar" jeg stillede spørgsmålend. Mere for at konstatere tingenes tilstand og der er da også kommet en del gode indlæg ud af det.

Endelig var det også en lille provokation (driller) ... men jeg siger ikke mere.

Reelt bør svaret være nej til begge, men når dyrt hifi er rigtigt dyrt, må det også gerne være praktisk og pænt. Jeg er kommet en del længere siden "garageprodukterne" og prøver også gerne at få mit DIY til at tage sig nogenlunde pænt ud.

Man kan jo vende det lidt rundt og spørge om seriøse producenter ville pakke verdens bedste forstærker ind i en blikdåse?

Husker selv jeg på et tidspunkt fik et sæt +100.000 kroners kabler til test. Afgjort flotte og spændende, men de kom i en papkasse uden nogen form for dokumentation, garantibevis eller noget andet. En lidt flad fornemmelse. I sidste ende er det lyden der tæller, men sådanne oplevelser hænger ved og man husker det lang tid efter musikken er stoppet.

Et andet eksempel er forforstærkere med to volumkontroller (separat L og R) - nok elektrisk og designmæssigt smart men meget upraktisk. Her komme opfindsomhed og ønsket om det elektrisk perfekte i vejen for det praktiske.

Nyt er bestemt heller ikke lig med bedre. Men inden for f.eks. pickupper har der været en god udvikling og den har smittet af nedefter i prisgrupperne, så man i dag kan får rigtigt meget god lyd for pengene. Men en pickup behøver bestemt ikke være pæn, for at spille godt!






__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

CPH-R m.fl.:

Jeg forstår ikke helt uviljen imod højttalere med små enheder (6½ og nedad).
Har I overhovedet hørt nogen af dem?
De kan altså godt spille bas, hvis ellers de er designet rigtigt

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan de spille bas som sådan, især når der er nogle stykker i hver højttaler. Men prøv at sidde foran et stort membran areal og mærk den specielle kobling til rummet. Det vil være utroligt uanstrengt uanset styrke. Pas på, den indre drengerøv her.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hehe, allanowich, jeg har selv haft et sæt Dali med 2 x 8" bas, dengang jeg var ung.
Jeg var lige ved at skrive, om ikke sådan noget med store bas-enheder hører ens pubertets-tid til :)
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes