Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 07:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Lydniveau i test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 12 November 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Som beboer i en lejlighed, er mine muligheder for at spille højt, og stadig være på talefod med naboerne begrænsede. En vigtig parameter i udvælgelsen af Hifi-udstyr er derfor deres evne til at spille lavt. Faktisk er det relativt uinteressant hvordan det lyder når det spiller højt

Af flere tråde kan jeg se, at jeg ikke er alene om have dette behov. Alligevel er det aldrig nævnt i anmeldelser af udstyr, hvilken lydstyrke der lyttes ved, eller hvordan lyden ændrer sig ved hhv. høj og lav lydstyrke.

Min personlige erfaring er, at rigtig meget udstyr lyder fornuftigt ved mellemhøjt niveau, og at de store forskelle findes i ydergrænserne. Specielt når der spilles lavt kan meget få forstærkere og højttalere få hele lydbilledet med.

Aktualiseret af anmeldelsen af Rotels RA-12, hvor jeg igen savner denne oplysning, vil jeg derfor opfordre til, at det fremover særskilt angives, hvordan komponenterne lyder ved nabovenligt lydniveau i lejligheder. Og gerne kommentarer om hvordan lyden ændrer sig når der skrues ned.

Det ville gøre anmeldelserne langt mere anvendelige for mig, som pejlemærke til hvad der er relevant at tage ud og lytte nærmere på selv. Og når nu jeg alligevel læser dem....
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 12 November 2012 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Det synes Jég lyder som en fornuftig idé også.

Mit eget anlæg er også samlet udfra at kunne spille lavt og stadigt have flot perspektiv, bassgengivelse og nuancer i stemmerne. Når der skrues op, lyder det endnu vildere og det hele bliver langt mere naturtro.

- Det er ikke synderligt nemt at sammensætte et system der kan spille lavt og drage udnyttelser af rumgengivelse, perspektiv, dynamik and so on.

Så det må også være noget på ønskelisten herfra til kommende anmeldelser.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 12 November 2012 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej Anker E.

Jeg synes du har en fantastisk god pointe!
Et anlægs ydelse (eller højttaleres ydelse) er ofte uhyre afhængig af det niveau, der spilles ved. Meget af det - mere eller mindre eksotiske - udstyr jeg har været i forbindelse med har i virkeligheden kun ydet rigtig godt indenfor et begrænset niveaumæssigt spektrum (højt eller lavt!). QUADs ESL 63 f.eks. lyder simpethen kun rigtig godt ved ét bestemt niveau: Lige før det hele klipper og grænsen for lydtrykket nås. Spiller man lavt på dem lyder de som en sardindåse.


Der findes dog ét (eller to) systemer, som mestrer lydtryk så jorden ryster og det sagteste sagte uden at perspektivet egentlig falder sammen og det er Linkwitz' Orion (og i nogen grad Pluto). Med Orion virker volumenkontrollen som en "afstandskontrol": Hvis man skruer op rykker sceneriet tættere på (og dybden øges en anelse), skruer man ned rykker det hele lidt længere væk, men man kan stadig høre det hele. (Det er i virkeligheden lidt spooky, men sådan er det altså!) Linkwitz' Pluto højttalere virker på nogenlunde samme måde, men mindre markant. Pluto kan ikke spille så højt uden at lyde anstrengt - til gengæld forsvinder de helt og aldeles fra lydbilledet - og de har en umiddelbarhed og en musikalitet, som i mine ører er meget svær at finde i andre højttalere (alle deres svagheder iøvrigt ufortalt).

Orion kan også forsvinde, men ikke helt så spektakulært som Pluto. Til gengæld kan de, som nævnt, spille så jorden ryster (og det selvom jeg pt "kun" forsyner dem fra 8x50W. Mens jeg testede Orion brugt jeg et kort overgang en NAD 906 (6x ca. 35 W) til at udstyre dem. Det kunne ikke spille vanvittig højt, men til almindelig daglig lytning var det ok - og det føltes højt nok i mine ører.)

Så jeg giver dig helt ret: Det er et parameter, som sædvanligvis slet ikke omtales, hvilket er en fejl. Men selv skulle jeg altså omkring Orion for at opdage, at det kan lade sig gøre at finde højttalere som kan spille fremragende ved mange forskellige niveauer. Men der er sikkert andre der kan! Lad os høre om dem.

vh

Hans Jørgen

 

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4539
Sendt: 12 November 2012 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Hej!

Det er absolut relevant, om et system også spiller godt ved lav lydstyrke. Desværre er det ikke alle højtalere, som formår at gengive samme fulde frekvensområde ved lav styrke, som ved høj styrke.

Og det er netop pointen... for det er højtalerne, som afgør om lyden er den samme ved både høj og lav styrke. Reference-højtalerne i lytterummet har netop har denne evne, og jeg har endnu ikke oplevet en forstærker, som ændrede ved dette.

Ergo skal man lede efter højtalere som har denne evne. Ændrer forstærkeren på dette, så vil jeg vove den påstand, at den er defekt eller fejlkonstrueret.

Men hvis jeg har oplevet det i meget negativ grad ved test af et sæt højtalere, så er det også beskrevet i anmeldelsen.

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 12 November 2012 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Det er ørets ændrede følsomhed ved faldende lydstyrke der er synderen, for at kompensere for det må man genindføre den
fysiologiske volumenkontrol, eller få sig en loudness knap, der klarer det i et hug.
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 12 November 2012 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

God og interessant pointe Anker E.

Jeg har været nødt til at rykke mine højtalere relativt tæt på min lytteposition, dette for at undgå for meget påvirkning fra
rummets akustik. Dette bevirker at lyden bliver meget mere ren og at jeg ikke spiller så højt som før.

Dette får mig til at tænke at du måske i virkeligheden skal kigge efter nærfeltsmonitorer til studiebrug. Disse er designet
til lige netop denne form for anvendelse.

Placering i rummet og at man har opnået "RoomPlay" (google begrebet), hvis man altså ikke vil bruge "nærfelt"

Vores hørelse ændrer sig markant med lydstyrken, det var altså ikke bare en mærkelig gimmick med loudness i gamle
dage. Måske skulle man opfinde en mega über-highend dims som gør dette (findes allerede i form af Cello Audio
Palette......$$$).

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej!


Det er absolut relevant, om et system også spiller godt ved lav lydstyrke. Desværre er det ikke alle højtalere, som formår
at gengive samme fulde frekvensområde ved lav styrke, som ved høj styrke.


Og det er netop pointen... for det er højtalerne, som afgør om lyden er den samme ved både høj og lav styrke. Reference-
højtalerne i lytterummet har netop har denne evne, og jeg har endnu ikke oplevet en forstærker, som ændrede ved dette.


Ergo skal man lede efter højtalere som har denne evne. Ændrer forstærkeren på dette, så vil jeg vove den påstand, at den
er defekt eller fejlkonstrueret.


Men hvis jeg har oplevet det i meget negativ grad ved test af et sæt højtalere, så er det også beskrevet i anmeldelsen.


 


Jeg vil jo vove den påstand, at langt de fleste kl. A/B forstærkere lyder bedst, sålænge de ikke presses ud af kl. A...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Anker E du har 100% ret og Gnist kan jeg også kun give ret

Hvis jeg husker rigtig så har Yamaha lavet en laudness der var variabel så alle højttaler kunne tilpasses, har andre nogen sinde lavet det ?
Må kunne klares i dag digitalt på en meget bedre måde, !
Klasse A forstærker må jo næsten også have en fordel i den retning !


Selv har jeg ikke problemer med med naboerne, da de alle er over 20 meter væk, men hygge lytning skal der jo også være tid til

__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Som beboer i en lejlighed, er mine muligheder for at spille højt, og stadig være på talefod med
naboerne begrænsede. En vigtig parameter i udvælgelsen af Hifi-udstyr er derfor deres evne til at spille lavt. Faktisk er det
relativt uinteressant hvordan det lyder når det spiller højt Af flere tråde kan jeg
se, at jeg ikke er alene om have dette behov. Alligevel er det aldrig nævnt i anmeldelser af udstyr, hvilken lydstyrke der
lyttes ved, eller hvordan lyden ændrer sig ved hhv. høj og lav lydstyrke. Min personlige erfaring er, at rigtig meget udstyr
lyder fornuftigt ved mellemhøjt niveau, og at de store forskelle findes i ydergrænserne. Specielt når der spilles lavt kan
meget få forstærkere og højttalere få hele lydbilledet med. Aktualiseret af anmeldelsen af Rotels RA-12, hvor jeg igen
savner denne oplysning, vil jeg derfor opfordre til, at det fremover særskilt angives, hvordan komponenterne lyder ved
nabovenligt lydniveau i lejligheder. Og gerne kommentarer om hvordan lyden ændrer sig når der skrues ned. Det ville gøre
anmeldelserne langt mere anvendelige for mig, som pejlemærke til hvad der er relevant at tage ud og lytte nærmere på
selv. Og når nu jeg alligevel læser dem....

God pointe Anker!

Jeg har selv interesse i den anden ende af skalaen, da mit primære krav til mit setup er, at det skal være udholdeligt at
spille MEGET højt, hvilket jeg ofte gør. Og det ser man desværre ikke ret ofte bedømt i tests.
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Anker E du har 100% ret og Gnist kan jeg også kun give ret

Hvis jeg husker rigtig så har Yamaha lavet en laudness der var variabel så alle højttaler kunne tilpasses, har andre nogen
sinde lavet det ?
Må kunne klares i dag digitalt på en meget bedre måde, !
Klasse A forstærker må jo næsten også have en fordel i den retning !

Åhja de dage... hehe, kan godt huske Yamahas variable Loudness - havde engang en pre som havde det. Når man skruede op
for loudness, blev volumen samtidig reduceret lidt. Det har nok reddet mangen en bas rundt omkring!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

finlytteren ja nemlig, husker da High fidelity har lavet nogle gode lange artikler om dette

Og nogle laudness får bare ens højder til at lyde ude af balance og hvis vi tager det helt generelt så er det jo også grunden til at man kan få høre
skader også via hovedtelefon da mange spiller rigtig højt med dem på


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Købte den i '88.. det var min første pre!

Yamaha sættet trak et sæt 104-2... og jeg mener faktisk at jeg ofte spillede med en anelse loudness på
Men der skulle ikke ret meget på, inden det blev for meget. Hehe
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

vaiabel loudness
http://www.google.com/patents/EP1003285A2?cl=en

Finlytteren
Jeg bruger da også laudness på mit video anlæg så det lyder okay ved lav styrke (vincent sa 31)

Laudness var/er ikke en ond anordning, men fordi man ikke kunne/kan tilpasse den, så kan det lyde mystisk ved nogle styrker

__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 12 November 2012 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Det var faktisk lidt genialt, at loudnessknappen var bagved volumenknappen, så man kunne skure ned for loudness, samtidig
med, at man skruede op.

video anlæg... fedt ord, Hans
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 November 2012 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  




__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 November 2012 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  


En Endnu simplere laudness og der er vel behov for buffer

dynamic_bass_boost/
Er et godt alternativ, som også burde være variabel, da vi med med årene mister evnen til de høje toner men dybden forbliver den samme, resten må så klares med diskant kontrollen

Selv min gammel NAD 3150 har denne dog ikke variabel og den blev brugt meget


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 12 November 2012 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
....Det er absolut relevant, om et system også spiller godt ved lav lydstyrke. Desværre er det ikke alle højtalere, som formår at gengive samme fulde frekvensområde ved lav styrke, som ved høj styrke.

Jeg undrer mig lidt over den udtalelse - eftersom jeg ikke kan erindre en eneste højttaler der ændrer frekvensgang i forhold til lydstyrke.

At vi som mennesker med vores underlige hørelse opfatter dybe og højre toner som værende svagere når lydstyrken sænkes, er ingen vel i tvivl om - så mon ikke det er audiopsykologien der spiller os nogle seriøse puds?

Citér:
....Og det er netop pointen... for det er højtalerne, som afgør om lyden er den samme ved både høj og lav styrke.

Jeg er lodret uenig

Citér:
.... Reference-højtalerne i lytterummet har netop har denne evne, og jeg har endnu ikke oplevet en forstærker, som ændrede ved dette.

Hvis den påstand skal kunne holde vand, skal højttaleren rent fysisk kunne ændre frekvensgang i forhold til lydstyrken -  hvilken reference højttaler gør det ?

Citér:
......Ændrer forstærkeren på dette, så vil jeg vove den påstand, at den er defekt eller fejlkonstrueret.

Eller der er den tredie mulighed -  forstærkeren har netop en korrekt fungerende loudness funktion, der forstår at korrigere korrekt for det menneskelige øres ændring i følsomhed ved forskellige lydstyrker

Enhver audiolog ved dette er tilfældet.

Jeg mener kun at huske en enkelt forstærkerproducent, der præsterede at ramme enddog meget tæt på - og det var Yamaha -  Selve volumen kontrollen var blot en lille drejeknap - den store var Loudness - der samtidig med reduktion at lydstyrke, kompenserede for vores ører.   At det virker, er relativt simpelt : man drejer volumen op til en ønsket kraftig lydstyrke,  og lader den stå der,  så har man taget højde for forskellige højttaleres følsomhed - derefter klarer Loudness ærterne

Prøv at hitte en - og bliv overrasket :)

 

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 12 November 2012 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Mikkel Gige skrev:
....Det er absolut relevant, om et system også spiller godt ved lav lydstyrke. Desværre er det ikke alle højtalere, som formår at gengive samme fulde frekvensområde ved lav styrke, som ved høj styrke.

Jeg undrer mig lidt over den udtalelse - eftersom jeg ikke kan erindre en eneste højttaler der ændrer frekvensgang i forhold til lydstyrke.

At vi som mennesker med vores underlige hørelse opfatter dybe og højre toner som værende svagere når lydstyrken sænkes, er ingen vel i tvivl om - så mon ikke det er audiopsykologien der spiller os nogle seriøse puds?

[QUOTE]....Og det er netop pointen... for det er højtalerne, som afgør om lyden er den samme ved både høj og lav styrke.

Jeg er lodret uenig

Jeg er enig med Jan i at højttalere næppe ændrer frekvensgang i takt med niveauet (i hvert fald ikke hvis vi holder os fra ekstremerne). Når man så nok alligevel skal kigge på højttalerne, når man taler om gengivelsen ved lave niveauer, skyldes det måske, at højttalerens samspil med rummet vil ændre sig. Og naturligvis spiller øre-hjerne-komplekset ind. Det er netop disse to parametre Linkwitz har brugt de sidste ti år til at udforske systematisk

Loudnesskredsløb er naturligvis en mulighed, men disse kredsløbs fasedrej er vel det der har gjort, at de på linje med traditionelle tonekontroller, har fået et dårligt ry.


Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 November 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

jan_stevns du har bare en masse gode points der,



problemet med loudness (tror jeg) er at på vej op igennem 80erne oplevede mange at den bare ikke passede, fordi den ikke
var variabel og som en godt HIFI entusiast man er, så blev den generelt af alle producenter fravalg, fordi mange mente at det
bare var et ekstra led i signal kæden, men fakta er at det er en mangel at den der variabel loudness ikke er der, da hifi lytning
også er at lytte på hygge niveau.

Ja selv nørder lytter vel også bare musik engang imellem, måske med en bog i hånden


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 12 November 2012 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det der afgør om en højttaler kan spille bas ved lavt niveau er Qm værdien som er et udtryk for den "træghed" som alle basenheder er udstyret med. Højt Qm giver en oplevelse af bas selv ved lavt niveau. Enheden opfører sig mere lineært når den er designet fornuftigt.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes