Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 23:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali evidence 870, forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

hej alle. skal lige høre ang et forstærkersæt. hvad med thule effekt eller en integreret. feks modellerne  250-350. ville de kunne klare disse højtalere også i den lave ohm vi kommer ned i. Har også hørt noget om de brænder sammen er det rigtigt. mvh

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Dali870. Og spillet med både silverline S300 og SAV-p200 på dem.
De kan godt lide noget saft. Men min konklusion var at det dælme også betyder en del hvilken DAC og forforstærker man spænder foran.
S300 syntes jeg blev unødigt varm og måske lidt for blid(svært at beskrive) og SAV-P200 var mest indkøbt til surround, grundet sine mange kanaler - men lød rigtig godt.
Jeg har nu groundsound forstærker med DSP, diy højttalere osv. Men inden jeg solgte mine 870. Prøvede jeg at trække dem med en groundsound forstærker PA3CC uden DSP tilsluttet, bare for sjov og lige at teste dem inden de skulle ud af døren til kunden. Og det virkede rigtig godt, med Dac Magic -> Musical fidelity forforstærker.
Derfor ville jeg prøve at kigge på denne her:

http://www.groundsound.com/offers.php

Har de samme effektmoduler selv, blot i en anden indpakning - igen DIY :o)
Og jeg trækker 3 stk 18W8545 i parallel med sådan EN kanal. Og der er både lydkvalitet og power langt ud over hvad dine 870'ere får brug for.
Hvis lydkvaliteten stadig ikke er tilfredsstillende, så er der mange andre ting, som lytterum, akustik, forforstærker, DAC osv der er skal kigges på.


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

okay du har haft både vincent og nad. Groundsound kender jeg ikke, men kiggede lige på dit link. Har kigget lidt på nad bare s200 med
forforstærker. Hvordan er nad lyden på disse dali, har kun erfaring med en nad før og det har effekten c275bee, dette var ikke lige mig, valgte
derefter rotel. Men hvordan er silverline udgaven af nad. Har desværre heller ikke hørt vincent før, kan du fortælle mig lidt om deres lyd. Mvh

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Dali højttalere har altid godt kunne lidt at få noget effekt. Men effekt er ikke nok i sig selv, det kræver også strøm - og det kan være lidt svært at finde den spec. ved en forstærker. Kan huske jeg boede på kollegie hvor vi var 4 forskellige der alle havde Dali, men hver vores forstærker. Alle vores rum var jo lige store, så derfor var det sjovt at høre hvor meget det gjorde med indretning, akustik, placering af højttalere og valg af anlæg.
C275 er faktisk en rigtig god forstærker. Så det kan tyde på at der er noget andet som du skal have kigget på også
Har også haft Rotel en kort overgang på mine Dali 870'ere. Og den gjorde det faktisk fint - fik blot et godt tilbud på den store Vincent og derfor gik jeg i krig med den i stedet.

Men min konklusion er at jeg fik lidt forskellige lydkarakteristikker ved alle forstærkerne, men der hvor det rykkede mest for mig, var da jeg prøve en Benchmark Dac 1 i stedet for min daværende Dac Magic. Pludselig blev min bas stram som om at jeg havde fået en meget bedre forstærker og toppen åbnede op osv. Man kan så diskutere om man kan lide den lyd, men i mange tilfælde skal man bare lige vende sig til det. Problemet er nemlig at uanset hvad du vælger af forstærker og højttaler, så vil kvaliteten af musikken og DAC'en, sætte en begrænsning for hvad din forstærker kan levere. Derfor hvis din DAC har kedelig dynamik, så kan resten af anlægget ikke gøre så meget ved det!
Der er ikke 100% sikkert at en anden DAC er løsningen til dig, men jeg ville lige prøve det først, så det er udelukket. Det må være muligt at låne en bedre DAC et eller andet sted for lige at teste det af.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

En anden dac skal.måske prøves. Men har s200 strøm nok nede i de 2 ohm. Ved nemlig godt at watt ikke er
det hele. Der er.også nad s300 som en mulighed. Hvad siger du til de 2 forstærkere sammen med
evidence.mvh

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jeg var en gang til demo aften hos hifiklubben. Og der hørte vi forskellen på NAD silverline S300 og deres kombisæt S100/S200. Og overraskende nok, kunne man tydeligt høre at der var mere kontrol med S200, men samtidig var det også tydeligt at høre at stereoperspektivet blev mere klemt, S300 spillede simpelthen med et bredere lydbillede og en lidt mere slank bas, og konklusionen var at det måtte være fordi S300 er en dual mono konstruktion, imens S200 ikke er.
Det var Dali grand vi lyttede på og bassen blev faktisk for meget med S200. Det kan skyldes både rummet og at S200 har noget mere power. Men om det ene vil være mere positiv en det andet til dit system er svært at bedømme. Det komme an på hvad du præcis savner, hvilket først bliver helt sikkert når du får det testet.
Har også lyttet på deres Master serie. og her var det igen den integrerede der vandt. Det skal dog siges at det var deres surround-pre spændt foran. Og her blev det for alvor bevist over for mig at stereo og surround er svære at blande sammen, hvis man bare stiller lidt højere krav end normalt.
Har du stadig Primare SPA20 som forforstærker?

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen. så jeg snart færdig på skole, derfor den lange svarttid. jeg spiller i en meget stor stue, næsten 50m2, og mangler lidt mere overskud og at jeg ikke skal presse forstærkeren til dens grænse når jeg rigtig rocker igemmen. primaren lyder fantastisk, men mangler som sagt det sidste, lydtryk i bassen og sikkerheden i at jeg ikke kører min forstærker helt i bund. jeg har stadig primaren, men er nødt til at sælge for den for at kunne købe et andet anlæg. kan desværre ikke pt både beholde primaren og så samtididg købe en effekt. da jeg havde min nad c275bee synes jeg den blev for spids i toppen, men der spillede jeg på dali ikon. udeskiftede til en 5 kanals rotel, men den havde ikke kræfterne til belastninger under 4 ohm desværre på dali evidencene,men synes den var fantastisk. Kan det være at rummet var for stort til dali grand med nad s200. mvh 

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Fin svartid - ingen problemer

Bruger du surround delen?

Bi-amp'er du med Primaren så den trækker mellemtone/diskant og dine Rotel'er trækker basserne?

Hvorfor har du 2 stk 5 kanals forstærker - 7.1 højttalerne ?

Grunden til at din rotel måske er lidt pjævset i det. Kan tænkes at være fordi den har 5 kanaler, som alle skal forsynes af en enkelt strømforsyning. Og surround-produkter har generelt ikke brug for at være lige så stærke som store mono eller stereo-effektrin, da surround er tiltænkt at blive brugt sammen med en subwoofer. Og de største effektbehov ligger i de nedre frekvenser, hvilket jo klares af subwooferens indbyggede forstærker. Det kan så argumenteres at en 5 kanals ville være stærk nok, hvis man kun brugte 2 af kanalerne. Men jo en stor 2 kanals ville være bedre.

Men vi snupper lige svarene på mine 3 spørgsmål først - så tager vi den derfra


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Så er jeg hjemme Lige nu bruger jeg den kun til stereo, men kan biampe vi party mode hvor den sender
stereo til alle kanalerne. Har prøvet det andet ,at biampe med rotel og primare, det gav ikke det extra jeg
skulle bruge, desværre. Min rotel var heller ikke anbefalet til under 4 ohm. Ang dit sidste spørgsmål, havde
7,1 sæt og biampede mine fronter og center, så var alle kanaler brugt og det var fedt på dali ikon. De også
noget mindre og meget lette at trække. Min primare har 2x800 watt traforer. Men som du siger er den jo
lavet til surround og dæmpningsfaktoren var nok ikke så høj. På min rotel var faktoren på 180 til 5 kanaler.
Tror helt klart en stereo effektforstærker. Vil være mere vellykket.

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Den Groundsound jeg har, går snildt til 2 ohm. Så det kunne da godt være det skulle testes først.
Send mig en PM, hvis det skulle have interesse at vi tager en legeaften, hvor jeg tager lidt udstyr med, så vi kan prøve af om du bliver tilfreds med lyden, hvis vi kobler et solidt bæst af en forstærker på


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for det. Det skal jeg holde i tankerne , det
kunne måske blive nødvendigt. . og tak for rådene. Mvh

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Synes du skulle tage imod tilbuddet. Del en flaske vin, en kop kaffe eller en kold bajer. Måske du bliver positivt overrasket
over
groundsound forstærkernes formåen? :) lyder i hvert fald spændende.

Groundsound special offers

Mushroom'en er til at komme til for penge, og hvis specs ikke lyver ser det faktisk slet ikke så tosset ud!

Hvilken groundsound bruger du Digital_Thor?

Edit: Alternativt kan du altid købe sådan et svin her:
Behringer EP-4000
Så er der i hvert fald strømreserver nok! Kræver blot man skifter blæseren til en støvsvag en af slagsen (15kr), og så
får dine Dali'er alt det fodder de kunne ønske sig.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Som sagt er det et rigtigt godt tilbud, som jeg stærkt overvejer her i nærmeste fremtid. det kunne være ret
fedt. Får bare først mine nye arbejdstider om 1 til 2 uger. Men derefter kunne det nok lade sig gøre. Du
skriver behringer, hvad med crown. Men er det ikke diskotek forstærkere.

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jo det er diskotek forstærkere, crown koster væsentlig mere end behringers tilsvarende. Det var også et bud til hvis du primært
bare vil sikre dig at der var strøm nok. Et billigt alternativ. Skal du finde en "hifi-rigtig" forstærker der leverer samme
strømmængde skal du op i langt højere prisleje.

Det er selvfølgelig en anelse alternativt, men der er mange hifi-nørder der har opnået et ganske hæderligt resultat med brug af
PA-forstærkere til at give sine højttalere det ekstra krudt :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Havde godt tænkt over det. Men er pa forstærkeresikke meget grove i lyden i forhold til, vil helst ikke skifte
kvantitet ud med kvalitet.

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer selv et par Dali 870er og har for et par år siden, også haft et andet 870er setup.

Jeg må indrømme at jeg er en smule uenig i udsagnet om at 870eren er tørstig. Jo selvfølgelig skal en højtaler af den størrelse have strøm, men i forhold til forgængeren er den slet ikke lige så tørstig, og de fleste kraftigere forstærkere, burde være i stand til at kontrollerer bunden.

Første setup jeg havde var med en Denon Avr2808 og en Nad T955.
Mit nuværende setup er med en Onkyo tx-8050 receiver og en Harman/Kardon signature 1.5.

Alene har både onkyoen og Denonen fin styr på bassen. Lyden er selvfølgelig ikke ens ved de forskellige forstærkere, men det er primært på toppen jeg synes at kan høre forskel.

Før jeg anskaffede mig mit nuværende sæt, havde jeg et sæt Dali 850er. Alene på onkyo'en lød de "numb" og "mudret" i bunden mens de var ubehageligt skrigene på toppen, kort sagt af helvede til. Spændt for HK'eren blev lyden fundamentalt forandret, basen var lige pludselig skarp og veldefineret og brutal, meget mere dynamisk i midten og en smule mindre skrigende på toppen.

Selv om begge højtalere benytter samme enheder til bunden, så går 850eren betydeligt dybere end 870eren. Dette kan flere watt ikke ændre ved, så hvis man ønsker mere bund, så det en Sub man skal have fat i.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

@jukuluff
Korrekt. Hvis det er mere bund mand ønsker. så er det bare med at få fat i en subwoofer evt en brugt SVS. MEN det kræver så også lidt ordenlig justering af denne. Ellers bliver det bare en bulderkasse. imponerende i starten, men for de fleste trættende i længden.
Hvilket også er derfor at jeg tilbød en lytteaften. For man lærer meget mere ved at prøve tingene, end at skrive om det

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Synes du skulle tage imod tilbuddet. Del en flaske vin, en kop kaffe eller en kold bajer. Måske du bliver positivt overrasket
over
groundsound forstærkernes formåen? :) lyder i hvert fald spændende.

Groundsound special offers

Mushroom'en er til at komme til for penge, og hvis specs ikke lyver ser det faktisk slet ikke så tosset ud!

Hvilken groundsound bruger du Digital_Thor?

Edit: Alternativt kan du altid købe sådan et svin her:
Behringer EP-4000
Så er der i hvert fald strømreserver nok! Kræver blot man skifter blæseren til en støvsvag en af slagsen (15kr), og så
får dine Dali'er alt det fodder de kunne ønske sig.


Mine forstærkere er DIY, bygget omkring 3 stk PA3CC, dem som også bruges i Mushroom'en. Min er dog med en PSU12DB og en 600VA trafo til hver højttaler. Forstærkerkabinetterne har jeg selv bygget i birkefiner, så de matcher højttalerene.
Forforstærker, aktivt digitalt delefilter(DSP) og DAC er en groundsound DCN28.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Tiger82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 116
Sendt: 18 Oktober 2012 kl. 05:56 | IP-adresse registreret  

der er mange gode forslag, tak for det. Tror det jeg behøver er en decideret stereo setup. Med en forstærker
med større strømresever og en noget højere dæmpningsfaktor. Tror ikke at forsætte med en surround
løsning er det rigtige for mig, synes jeg har prøvet det grundigt af nu. Men er glad for det fungerer for
andre. @Jukuluff. Hvor stor stue spiller du i. Mvh

__________________
Unison research unico pre-meridian 557- nad m51-denon heos link-thorens td318 opgraderet-trigon vanguard riaa-denon dl160 pickup-b&w 803n
Til top Vis Tiger82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger82
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 18 Oktober 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

@ Tiger82
Mit rum er ca. 25 m2
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes