Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 04:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lyd laboratoriet (forvrængning) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 14 April 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
allanowich skrev:

LGrau


Som nænvt lidt tilbage i tråden, kan du godt tørre sand i dit komfur i den tilhørende brade pande, som jo kan rengøres
bagefter.



Jo tak, for forslaget. Men orker ikke rigtigt med de mængder jeg tørrer, har tørret 125Kg indtil videre, 75kg mere på vej

Siderne er godt nok også blevet tunge, kan næste ikke løfte dem mere selv , da de også er lidt uhåndterlige.
Ok, det var mere end jeg havde forstillet mig, så kan godt se dit problem. Det er jo så lige før de skal bygges på stedet de skal stå fremover.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 14 April 2012 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Her er først og fremmest de rå målinger i ca 30cm afstand Diskanten er dog skåret af ved 500Hz.

Bassen spiller næsten 20dB højere, så kan godt være jeg fik mic lidt tættere på, men tydeligt at den er meget mere følsom.





__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 14 April 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

På sidste billede ses rimeligt tydeligt kabinent resonansen ved 200Hz på Basenhed pga stående bølge i kabinet..
[edit] jeg vrøvler. Det kan man ikke se her, det er en resonans omkring 2KHz der ses.


Her er mine justeringer for at få 8'th ordens afrulning og linæer frekvensgang:



Der er en del krusninger på frekvensgangen men er også uden smoothing og gating.


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 15 April 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Flyttede bassen igen så den nu står med front mod lytteren. Det lyder nu bedre, med mere kontant bas. Jeg skulle faktisk
dæmpe bassen en del da jeg vendte den korrekt.

Her er målingen i lyttepos uden gating, med N 1/8 smoothing (lidt smoothing)


Fasedrej er der heller ikke meget af:


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 18 April 2012 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Så er der fyldt sand op til kanten, det hjalp godt på vibrationerne, som dog stadig kan mærkes svagt.
Jeg ville dog være et skarn hvis jeg skulle klage over den smule der er tilbage

Jeg er ved at være yderst tilfreds.
Stereo perspektivet er et bedste jeg har oplevet, er virkelig en fornøjelse som giver en ekstra dimension til musikken, når
kunstneren står helt spillevende rummet. Jeg forundres hver gang et nyt nummer sættes på

Jeg har haft et par personer på besøg i laboratoriet, ikke specielt hifi interesserede. Men de var meget forundret over at
stereoanlæg kan lyde så ægte.

Mit næste projekt er at få kalibreret mine målinger mht til lydstyrke i dB, så jeg kan få en fornemmelse af hvor højt jeg
spiller, og om enhederne er tæt på deres max ydeevne.

@High5 der er nu åbent for besøg hvis du skulle komme sydover og hvis der er andre interesserede kunne jeg lave et
åbent laboratorie en aften.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 April 2012 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Dine målinger ser intet mindre end "hammerfede" ud,
det kunne være vildt spændende at høre........
Hvor bor du rent faktisk i det vide begreb Sønderjylland???.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 18 April 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Tja jeg bor faktisk i tyskland, så et besøg kan kombineres med lidt grænseindkøb

I Bredstedt omkring 40Km syd for Tønder. og 40km sydvest for Flensborg.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 18 April 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Det lyder godt - så må vi bare have fundet et tidspunkt, der kan passe os begge. Lad os lige tales/skrives over en PB evt. Jeg glæder mig vældig meget til at opleve dine højttalere .



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 April 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Ja, der kommer vi ikke hver dag, det var jo et stykke vej, specielt når grænseindkøb skal begrænses til, hvad der kan være i en MC-tanktaske, håber alligevel, man må kontakte dig, hvis vejen skulle falde forbi.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 18 April 2012 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jow der er et stykke for Århus, en enkelt ramme øl, betaler nok ikke hele turen
Men hvis du kommer på kanterne skriver du selvfølgelig bare.

Vi har faktisk også en lille hifi butik der sælger nogle fede hifi mærker i byen, f.eks. B.M.C, og nogle fuldtone bånd(kan ikke
huske mærket) er der også i deres setup , hvis det kan lokke   

Jeg har dog ikke lyttet på grejet i butikken da jeg ikke har intentioner om at købe, og derfor ikke vil spilde deres tid. Men et
besøg der kunne helt sikkert også arrangeres hvis der kom nogle stykker en dag/aften.


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 20 April 2012 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Halløj,

Som nogen måske har bemærket har jeg været ude og lytte på Flemmings system og var meget begejstret for den
dynamiske formået, både i forhold til hvor højt der kunne spilles uanstrengt og hvor godt der blev nuanceret mht til
dynamikken.

Flemmings hornsystem


Mit system er ikke ringe mht dynamik IMO, men ved efter besøget at overliggeren kan hæves på den parameter.

Så jeg vil i første omgang gå systematisk frem og tjekke mit systems formåen. det eneste jeg umiddelbart kan finde på er at
måle kompression som funktion af lydstyrke.
Altså starte med niveau på f.eks. 90dB og hæve niveuet med 6dB for hver måling. Optimalt skulle det gerne resultere i 6dB
forøgning af lydstyrke, medmindre enhederne begynder at komprimere.

Jeg har kun 130w til rådighed/enhed, så forventer ikke at bassen får problemer overhovedet før forstærkeren giver op.
(selvfølgelig hvis jeg tager højde for der er et max membranvandring, dvs 130w ved 20Hz forventer jeg ikke at gengive
uden problemer)

Jeg regner i første omgang at bruge Bilka metoden, dvs kolde enheder som får et et relativt kort sweep, det er lettest og
forbundet med mindste fare for afbrænding af enhederne. udover kompression vil jeg også måle forvrængning som funktion
af lydstyrken.

Andre gode ideer til målinger er velkomne.

Jeg deler melemtone(80w 85dB/watt) ved 150Hz, en hurtig beregning på: Max
lydstyrke
viser at jeg når max membranvandring ved 109dB output, hvilket er højere end max effekten på enheden.
så vandring skulle ikke udgøre et problem.

Mellemtone(120w 89,5dB) deles ved 2Hz, her begrænser vandringen lydstyrken til over 120dB, hvilket svarrer til over 1kw
afsat, så igen er det effekten der sætter begrænsningen.

Bassen, spiller kun 97dB ved 20Hz, heldighvis er der ikke meget energi i musiken ved 20Hz, ligger gerne mindst 10dB under
maks peaks. Mere reelt er det nok at tjekke ved 40Hz, her bevæger den sig ud over magnetgabet ved 109dB, da
følsomheden er høj, og der også er noget roomgain, skulle det i praksis ikke være et problem for hverken forstærker eller
enhed.

For alle beregninger er det for 1 enhed, ved stereo kan der lægges 6dB til.

Dvs, op til omkring 105dB(mono) skulle der ikke være nogen problemer. Lad os se hvad målingerne afslører   

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 21 April 2012 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hæj Lennart,

Spændende!

Dog i tillæg til din ide med at starte fre en given SPL (som ref.), synes jeg du skal "fodre" enheden med hvid støj. Så vil jeg
mene at du kan fået et glimrende indtryk af, hvornår enheden går i f.eks. 1dB kompression. I burst mode som du nævner tror
jeg knapt du kan se nogen ændring.

Det er over længere tids "heavy" brug du kan måle om enheden også giver det response du regner med, ved en pludselig
forøgelse.

Tror vi får nogle "overraskende" at se ;-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 21 April 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hvid støj er nok det mest effektive, hvis man vil brænde mellemtone, diskant og ører af. Lyserød støj er nok mere relevant hvis
den skal have samme energifordeling som almindelig musik.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 21 April 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig jo ikke om at svide enhederne af! Men at gøre dem varme således at Lennart kan måle
deres impuls formåen.
Jeg tror at hifi enheder med relativt lille svingspole kan nå sin begrænsning når der har været gang i den
over en plades tid. Det vil faktisk være dynamik begrænsende og derfor ganske interessant at måle
hvornår f.eks. 1dB kompression optræder. Det sker meget før enheden termisk går i stykker.

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 22 April 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg må indrømme jeg også er bange for at svide enhederne af(diskanten) da næsten al energien bliver afsat i den.

Har lavet nogle sweep målinger i dag. Det er allerede nok til at se kompression. Målinger følger.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej,

[Edit]Bemærk, for alle dB angivelser skal der lægges 6dB til når der spilles stereo. dvs, hører normalt ved max 103dB, gerne
ved
98dB[edit slut].

Fik også lige lavet lidt referencemåling, målte diskanten ved 3KHz, for at sende 1w ud stod forstærkeren på -17dB. dvs der
spilles med 90dB ved -17dB.

havde lavet måling på diskant ved -40dB op til 0dB, dvs op til 107dB. 0dB føles meget højt, jeg spiller normalt maks ved
-10dB(97dB) men gerne omkring 93dB(-15dB).

Først var diskanten på pinebænken. følsomheden var som sagt 90dB, og der spilles ved 117dB, hvilket svarer til 50w på den
højeste måling jeg foretog.

Først forvrænging: Rød 107dB(50w) blå 97dB(5w) grøn 67dB (5mW).
her er vist 3. harmonisk: -46dB svarrer til 0,5% -55dB til 0.17%. Så ser meget fornuftigt ud, omkring 0,3% ved min normalt
højeste lyttestyke(97dB)



Her er så kompressionen. Jeg skruer digitalt ned på PC'en så ulineariteter i forstærkerens volumen ikke får betydning.
ved 5w(97dB) er den 0.15dB i forhold til referencemåling. Ved 50w(107dB) komprimereres der med 0.9dB.
Det er målt med korte sweeps på 1.4sekund for 20-20K sweep. Så det er nok begrænset hvor varm diskanet når at blive i
testen. Om der sker kompression i forstærkeren harjeg tilgode at teste.. kommer.




Samme øvelse for mellemtonen. Den er dog spændt noget hårdere for da følsomheden er noget lavere. jeg dæmper faktisk
diskanten med 10dB. den er skulle have følsomhed på 85dB. så jeg regner med 6dB lavere, hvilket er 4gg så meget effekt
for samme niveau.

dvs, der måles ved 20mW, 20w, og 200w!!!, jeg lavede målingerne inden jeg havde tjekket følsomhed, så viste ikke at 0dB
krævede 200w, jeg kunne se at 102dB ikke så for godt ud, så lavede kun en meget kort måling ved 107dB. forstærkeren
klarer kun som sagt kun 130W.



Det er mere reelt med 102dB måling som kræver 63W, hvilket er indenfor enhedens og forstærkerens muligheder:
-30dB er 3.2% forvrænging -35 1,78%, så mellemtonen er rimeligt presset ved mit maksimale lydstyrke på -10dB(97dB).
Det er dog også mellemtonen jeg havde planer om at udskifte i forvejen.


komprissionen er ca. på 1.0dB ved 63w og omkring 0.4dB ved 20w. lidt skræmmende at de sidste 5dB giver 0.6dB
kompression, man ser at enheden er på grænsen af dens ydeevne.




sidst lige et par målinger fra bassen, her har jeg hævet ca 8dB ved 20Hz får at få liniær gengivelse til 20Hz. der er lavet
nogle justeringer for at få responsen i rummet til at blive forrnuftig, jeg måler med eq, ligesom jeg gjorde ved
dis/mellemtone.

Igen måling ved 67dB rød, 97dB blå, 107dB Rød.
Fra omkring 45Hz og op ser det fornuftigt ud med forvrængning under 1% og under 0.3% fra 60Hz ved 97dB.ved 107dB dB
stiger forvrængningen til over 1% under 60Hz, må være pga membranvandring.
Det ser måske voldsomt ud, men tror det er væsentligt bedre en flertallet af de fleste hifi højttalere, der tidligt bliver
begrænset af X-max.



Basenheden klarer sig bedst mht til kompression, men skal heller ikke have så meget effekt for at spille 107dB, tjekkede
ikke følsomheden, men burde ligge på 97dB, hvilket vil sige 10w skulle række til 107dB, hvilket er 10dB mere en jeg maks
plejer lytte til. ved 97dB, 0.2dB kompression, og 0.45dB ved 107dB.   Skal igen nævne at noget kan komme fra
forstærkeren..




Hvis jeg kort skal konkludere, så er det nok ikke kompression som er det værste problem, men derimod forvrængningen
som stiger når enheden blivr presset, hvilket tydeligt kunne ses ved mellemtonen. Jeg kunne forestille mig at grunden til jeg
ikke lytter på højere niveau end de 103dB, er at mellem tonen bliver så presset at det begynder at lyde højt... Ikke at jeg
mener at jeg absolut vil lytte højere.

Jeg lavede øvelsen på baggrund af besøg hos Flemming. her spillede vi nok en del højere uden samme forvrængning, hvilket
gør at man ikke fornemmer lydstyrken. Jeg tror så heller ikke at hans system komprimerer.

Alt ialt er kompressionen jo ikke voldsom ved min lyttestyrke. op til 0.4db ved mellemtonen, men hvor hørbart det er er lidt
svært at vurdere, jeg tror som sagt mere på det er forvrængningen(3. harmonsisk), som sniger sig op på omkring 2% i
mellemtonen.

Jeg fik i det bekræftiget at mellemtonen er mit svage led, og at problemet ikke er teoretisk, da det tydeligt er målbart ved
mit lytteniveu. Så jegten må begynde på en erstatning.. vil gerne op på mindst 90dB følsomhed, da følsomheden ellers
hurtigt bliver den begrænsene faktor.

Kunne være sjovt at udføre samme test på en 2 vejs, højttaler, med omkring 6" enhed som vel efterhånden er standard i
dag   

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 23 April 2012 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,
Meget spændende målinger, lige vand på min mølle ;-)

Det der lige foruroliger mig lidt her, er, at dine målinger er udført som sweep dvs langt fra et musik
signal. De når vel næppe at blive varme? Hvis du evt. prøver m. pink/white noise behøver du muligvis
ikke bevæge dig på din forstærkers forsyningsmæssige grænse. Bredbåndet støj giver samme effekt.

Mht til forvrængning under 50Hz, prøv med to tone målinger så vil forvrængningen være endnu mere
påvirket af dit membranudsving.

Jeg tror enheder med relativt lille svingspole diameter er meget "utilfredse" med at blive genstand for
kompressions målinger. De målinger du har vist indtil nu taler noget for at denne disciplin er behageligt
gemt væk i mangel på data fra fabrikanten. Dynaudio synes at have rimelige data (stor svingspole).

Det må ha' larmet gevaldigt i det tyske, her i weekenden ;-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 April 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er glad for jeg kan fjernstyre anlægget, riggede udstyret op, og sad mageligt nede i stuen og lavede målingerne , men jo det kunne høres selvom jeg sad 2 etager under testen .

Forresten er det ikke helt korrekt hvad jeg sagde om målingerne med Basenheden. Jeg har samme dæmpning på bas som diskant, så smider også 50W i basenheden, og over 200w ved 20Hz . Grunden er at den spiller i 4PI og ikke ved 2PI som følsomheden er sat efter, hvilket giver 6dB mindre følsomhed.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 April 2012 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

På trods af målingerne så lyder det nu skidegodt, men godt at vide at der stadig kan forbedres

Tror det er første gang jeg har fået gåsehud af at høre Madonna, ikke noget jeg hører ofte. Men 4 minutes og Die another day,
blev virkeligt leveret overbevisene.

Pauserne i musikken i starten af Die another day er helt surrealistiske, fordi der er fuldstændig ro i rummet når musikken
pauser. Der er det store smil på i dag

Forresten blindtestede jeg fasekorrektion i dag. ramte rigtig 100% af gangene (prøvede kun 7 gange på blandet musik, også
AAC komprimeret), nogle påstår det ikke er hørbart, men jeg er nu helt uenig. transienterne er mere kontante med
fasekorrektion.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 24 April 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Havde lige planlagt en test af mine mellemtoner fra mine Coral højtalere: 50mm metaldome. Desværre var den ene blevet
trykket helt ind , ved ikke hvordan det er sket, så projektet er droppet.

Men efter målingerne ser jeg ikke nogen vej udenom jeg skal have min audiotechnology 6" op at køre snart.

Den får rosende ord med på vejen af Troels graversen:
In June's Speaker Corner I made some comments on boring "6 +1 inch" speakers and I won't change a word of what I
wrote. However, a recent standmount speaker project incorporating an Audio Technology Flex Unit 6A77-25-10-KASD (4
ohms version) got me exited again on small speakers. This driver features a generous 3" voice coil former being a composite
of both aluminium and kapton. Now, having some 174 square centimeter membrane area, this driver falls well in between a 6
inch and an 8 inch driver but I think it will be hard to find any other 8" driver that can truly match this driver when it comes
to power handling, dynamics and resolution. It's phenomenally good and should you ever wonder if high-priced raw speakers
are worth while, not to forget premium crossover components, this may be the one can demonstrate that proper design pays
off.


Jeg vil dog sandsynligvis stadig ikke dele lavere end 150Hz, så en fordobling af følsomhed, effekt, og membranareal vil nok
gøre godt som erstatning for min hårdt pressede mellemtone.

Den er som standard underhung med 10mm viklehøjde i 20mm magnetgab, og med følsomhed på 90dB. Jeg overvejer
kraftigt at få viklehøjden sat op til 15mm, det skulle gerne give et par dB mere følsomhed, samt endnu større effektformåen.
Hvad siger i er det en fornuftig ide'?
Jeg kunne også tænke mig at få dobbeltmagnet på det kunne måske også give en smule mere følsomhed.

Da jeg deler forholdsvis højt er den mere begrænsede membran vandring intet problem for at klare mit lydniveau.
Jeg er dog lid i tvivl om den kan spille nuanceret op til de 2KHz. Men vil gerne med tiden udvide med en diskant som kan gå
dybere, f.eks. Beyma TPL-150 eller en hjemmebygget båndiskant.




__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes