Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 12:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Thule IA100 Årgang? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P.Storgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hej


Jeg har købt mig en Thule ia100 forstærker for at prøve noget lidt andet end min XTZ A100.

Er der nogen der ved hvilken årrække sådan en fætter er produceret?

Og hvis der er andre sjove facts om den må i da os gerne komme med dem.




Håber mit billede virker og undskylder den dårlige kvalitet.

På forhånd tak.

/Peter
Til top Vis P.Storgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.Storgaard
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Den er fra 93. - 94.-

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det design synes jeg, at jeg så første gang i 95' til 2000 og videre frem. Så det er der omkring. Men mange tilbage meldinger fra kunder om dette udseende, fik Anders Thule til at ændre det hen ad vejen. Lydmæssigt, er der taler om ret god præcision og detalje. Bassen er utrolig veldefineret og fast. God gennemsigtighed og flot perspektiv. Dynamisk set er den også ok.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Det er den første IA100. Den blev lanceret i slut 1991 og udgik i 1995, hvor mk. II med buet front, aluknapper og forbedret kredsløbsdesign, blev lanceret. Denne kørte til 1998, hvor de første Sprit-produkter blev introduceret i form af IA60B og CD-150B.

Den næste IA100, blev introduceret i 1999 men var ikke en egentlig afløser ud over navnet, da den var udstyret med det halve antal transistorer og lidt svagere strømforsyning. Designet så man derimod igen med IA150B, som dybest set var en tunet IA100 mk. II, men denne gang baseret på SMD-komponenter, og et kraftigere udgangstrin på 150 watt.

Fra samme serier som de oprindelige IA100 og IA100 mk. II (som iøvrigt også fik fjernbetjening i 1997), findes også de sjældne PA200 monoblokke som fik fantastiske anmeldelser alle steder, de kom. Blokkene var på 180 watt og kørte fuldt balanceret, som de fleste andre af Thules produkter.

Masser af dynamik, overskud og et helt usædvanligt greb om bassen var deres kendetegn, og de gik stort set ikke i knæ for noget som helst.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

IA120 var den første fra Thule og en lillebror IA70. De så ikke ud som den viste IA100. De kom frem i 91' og IA120 blev testet i High Fidelity samme år under titlen "en lille grand danoir". Så vi skal et par år længere frem før den viste forstærker med det nye design kom frem.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
P.Storgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej,


Har ikke haft meget tid til at lytte til den, men det første jeg lage mærke til er at bassen er meget anderledes end på min XTZ
a100

Der er mere bas og den kan mærkes. Om det er en god ting ved jeg ikke rigtig endnu.

/Peter
Til top Vis P.Storgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.Storgaard
 
P.Storgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej,


Er der noget der har en ide til en fornuftig dac til min thule ??


PT bruger jeg denne http://www.audiotrak.de/dr_dac_nano.html

Men vil gerne have noget lidt bedre. (Er ret glad for lyden i den indbyggede DAC i XTZ A100)


Pris helst ikke meget over 1000Kr.

/Peter
Til top Vis P.Storgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.Storgaard
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Så skal den være brugt. En ny kunne være Musical Fidelity V-DAC til 1500kr. Eller en brugt fra samme mærke i form af M1 DAC til 4000kr/ny. Den kan måske fås til det halve. Eller dem fra Firestone og Argon. De skulle ikke være så dyre og er så nuttede, da de ikke er ret store.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
P.Storgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej


Den M1 DAC ser lækker ud, kan se den har asynkron usb indgang. er det noget der giver meget i forhold til en uden asynkron?.

Hvis jeg anskaffer sådan en burde jeg så bruge bruge XLR udgangen(Min thule har XLR indgang) eller giver det ikke noget.

På forhånd tak.

/Peter
Til top Vis P.Storgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.Storgaard
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Det med den a synkrone skulle være den bedste. Har du mulighed for xlr tilslutning, er dette da udmærket. Det kan faktisk godt føre til bedre lyd og lavere støj.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
IA120 var den første fra Thule og en lillebror IA70. De så ikke ud som den viste IA100. De kom frem i 91' og IA120 blev testet i High Fidelity samme år under titlen "en lille grand danoir". Så vi skal et par år længere frem før den viste forstærker med det nye design kom frem.

Du får lige endnu en korrektion med på vejen

IA120 var den første kommercielle forstærker fra Thules side, og blev vist frem allerede i 1989. Den er oprindeligt designet af hans kone, og de første kom i grå med enten grønne, blå eller røde knapper. Den blev få måneder senere fulgt op med IA70´eren.

Derefter kom IA100, som den, trådens ophavsmand har postet billede af, og blev vist frem i 1991 første gang. Lidt a la samme design men lidt mere kompakt i den stil, som resten af deres fremtidige produkter kom i. PA200 monoblokkene i denne serie med flad front og grønne knapper, blev testet i 1992, og fik fantastiske anmeldelser.

Det buede design blev introduceret i 1995. IA100 mk. II med den buede front og firkantede alu-knapper, blev testet i 1995 i Hi-Fi Elektronik hvor den fik et 11-tal på ydelsen på den balancerede indgang. Monoblokkene PA200 mk. II blev testet i 1996 og fik et 13-tal på ydelsen, med en kommentar om at 13-skalaen ikke var stor nok længere, da de simpelthen overpræsterede i forhold til hvad prisen kunne indikere.

Spirit-serien, som kom til at kendetegne deres design indtil de lukkede, kom i 1997, og blev ligeledes rost til skyerne.

Desværre gik skæbnens gang som vi kender den - stabiliteten gik ned, og mærket døde.

 



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

IA120 blev testet i HF i nr 12/91 og i 93 blev der vist en lille s/h reklame i samme blad, hvor den vises igen med teksten, at den var blevet forbedret yderligere. Vi skal nok frem til 95' før vi ser IA100 og dens design.

I nr 12/91 bliver der (lidt off topic) også testet en dansk version af Snell type K under navnet Audio Concept.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Som skrevet ovenfor, for at holde lidt styr på det, så læg mærke til hvad jeg skriver

Jeg har helt styr på datoerne for de forskellige, da jeg har samtligt materiale på dem alle. IA120 var en sejlivet fætter som, nævnt tidligere, blev vist frem første gang i 1989 inden Anders Thule blev kommerciel. Den kørte som en "top-model" helt frem til slutningen af 1993, hvor den udgik helt. Her havde PA200 taget over i samme design som trådens ophavsmands forstærker.

Det pæne, buede design kom som sagt i 1995, og er du i tvivl om oprindelsen, poster jeg gerne billeder af de faceliftede IA100 og PR/PA200 samt CD-100 og DAC-200, som jeg har på hylden - inkl. kvitteringer fra hhv. 1995 og 1996. Det burde kunne mane "tvivlen" i jorden.

Det interessante i konstruktionerne er, at samtidig med at designet skiftede, gik han også over til SMD-komponenter i kredsløbene, så Anders Thule var egentligt langt fremme rent teknisk på tidspunktet i forhold til stort set alle andre i samme prisklasser. IA100 mk. II var således den første forstærker i 8000 kr-klassen til at benytte sådan en løsning, som var uset i 1995. Man kan så altid diskutere om det har fordele eller ulemper

Jeg er iøvrigt, hvis ikke det fremgår tydeligt, stor fan af de gamle Thule-produkter, og nyder mine PA-200 mk. II, som på trods af alderen, kan give mange større og dyrere forstærkere kamp til stregen.

Der findes iøvrigt en PA-120 effektforstærker, baseret på samme kredsløbsdesign fra samme årgang (95-96) med den buede front og 2x120 watt. Jeg har kun set den til salg brugt en enkelt gang for år tilbage. Hvis nogen falder over den, må de meget gerne smide mig en melding.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

P.Storgaard skrev:
Hej


Jeg har købt mig en Thule ia100 forstærker for at prøve noget lidt andet end min XTZ A100.

Er der nogen der ved hvilken årrække sådan en fætter er produceret?

Og hvis der er andre sjove facts om den må i da os gerne komme med dem.




Håber mit billede virker og undskylder den dårlige kvalitet.

På forhånd tak.

/Peter

Hvis du har mulighed for at udnytte den balancerede indgang, så er den klart bedst der.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes