Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 19:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Chromosome’s setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 20 April 2013 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Boys... Guys.. Gals...

Jeg har fået anskaffet mig en Emotiva XPA-5. Svine-tung! Super lækker at se og røre ved hele vejen igennem. :-D

Men jeg synes ikke jeg kan få bi-amping til at fungere på den. Har fjernet bøjler på mine fronter (de har været af hele tiden, da bi-amp også var brugt
før dette køb). Bruger ch. 1 og ch. 2 til venstre højttaler. Og bruger
ch. 4 og ch. 5 til højre højttaler.

Der er ingen (umiddelbart) løse kabler nær stel.

Der er 5 individuelle forstærkere på XPA-5, som dog deler samme forsyning. Så burde være underordnet hvor jeg sætter diverse mellemtone/diskant
og bas på, ikke?!

Har forsøgt at tænde et par gange med alt sat til (rigtigt?!), men den bliver ved med at gå i protection mode efter få sekunder..dvs. Der kommer lyd,
men meget kortfattet.

Bruger lidt over standard signalkabel (profigold) med splittere fra tech-link. Det er ikke en 100% løsning, men har fungeret hidtil.

Fjernede dog lige et løst HDMI kabel fra receiver igår, som emotiva jo er koblet op på!! .. Kan det nu tænkes det er derfor!?! Må vidst lige teste.......

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 20 April 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Prøv, at sætte bøjlerne på og kør normal single wire mode. Tage så to kanaler og brug som stereo. Skift i mellem de 5 effektrin, der er og se om der ligger en fejl i en af dem. Går ud fra Emotia'en er købt brugt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 20 April 2013 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Prøver med bøjler på! Og tester en kanal af gangen.

Den er så godt som "ny", kun 2 måneder gammel. Ved der af den grund stadig kan være fejl, Men vi testede alle kanaler inden jeg tog den med fra
sælger, dog på balanceret. Jeg kører med standard Rca.

Er ret overbevist om det er fejl 40 et eller andet sted..

Vil lige prøve med et billede hvis jeg stadig ikke kan få ordentligt liv i den, så der kan vurderes fra jer kloge mennesker herinde
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 21 April 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Har testet hver enkelt kanal. De spiller uden problemer når jeg ikke køre bi-amp.

Forsøger lige med bi amp'en igen. Måske det kan have været nogle løse kabler andet sted i kæden, dunno. Har minimeret det lidt nu, så hvis fejlen
opstår igen, så kan det være udelukket.

For det burde vel virke med et sæt y splittere, ikke? Det er i hvert fald det jeg læser mig til ..
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 21 April 2013 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Du skal huske, at du skal have 2 y-splittere, en til hver kanal på pre'en. Tjek evt brud på Y-splitternes ledninger eller stel kappe, der udvider sig, når du sætter dem i bøsningerne.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 21 April 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig 2 y splittere... Som jeg brugte det før...

Der er ingen fejl at spotte på splitterne.. Vender tilbage når jeg har testet det igen.. . ..
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 21 April 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det er altså yderst mærkværdigt det her......

Emotivaen går i protection mode, når dali mentor er på meget hurtigt. Med xtz 99.26 kan jeg spille liidt længere inden det sker.

Dali'erne er rated til at performe bedst ved: 40-200watt

Xtz ved jeg ikke helt, men manualen siger: long term: 100watt og short term: 300watt.

Dali er 6ohm.

Xtz er 4-8ohm.


Har det virkelig indflydelse på bi-amping??

Dog begynder det så småt at give mening hvis det er derfor, da emotiva spytter ca. 500watt ud til dali'erne og ca. Mellem 400-600watt til xtz'erne.

Og ellers er jeg ude i denne tanke:

Måske det hjælper med et ordentligt dedikeret y-splitter kabel og ikke den lappeløsning jeg har.??



Help REALLY appreciated!!!
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 April 2013 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Nå men..

Det er vidst slut med bi-amping nu. Det har været en sjov og lærerig tur. Nu kommer den ved et tilfælde at køre over til alm.. Kabling.

Dali'erne, ej heller Xtz'erne kunne ikke magte bi-amp på Emotiva! Vil dog gerne have et definitivt svar på: hvorfor ikke?

Synes så til gengæld at denne Emotiva gør det rigtig godt sådan efter de første timer og bi-wiring er sku egentlig ikke meget anderledes hørbart.
Emotiva har et godt og dybt greb på Dali, kan umiddelbart anbefales. Der er en hel del mere punch i og Virker som en mere fyldig lyd, end med NAD
blokkene.

Jeg vil have fat i et GODT ht kabel til mine mentor. Har hørt et sæt Woodoo - ultralinear, da jeg købte Emotiva'en. Lækkert kabel og lidt til den varme
side sagde sælger. Jeg undersøger dette kabel nærmere og ser om det bliver det næste køb. Akustikken må altså vente.. Dog kan jeg godt mærke at
det at være besat, kommer nærmere her for tiden.. Er begyndt at smide tæpper, dyner .. Etc. Ud på gulvet, kun for lydens skyld.. Haha

Så når alt kommer til alt, det næste jeg falder over, akustik eller kabler, bliver næste erhvervelse..
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 April 2013 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Det kan jo godt være du har lavet noget dårligt arbejde i dine diy splittere. Derfor vil det da være en god ide, at købe nogle færdiglavede i stedet for. Det kan jo være en kortslutning Emotiva'en mærker. Når du bi-amper, så får de enkelte sæt enheder jo hver deres forstærker og belastes mindre. Så det burde da virke. Jeg går ud fra, da Emotiva ikke er vildt dyre, så har den en fælles trafo med viklinger til hvert effekttrin. Men det burde ikke betyde noget, da et effektrin jo kun trækker diskant/mellemtone og et andet, bassen i hver kanal. Se efter, at du trods alt har forbundet hvert udgangs trin korrekt til hver ht terminal.....at du ikke er kommer til at bytte ht kabler rundt, så udgangs trinnene "ser" ind i hinanden.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 April 2013 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Allano. Du misforstår. Med lappeløsning mener jeg: alm signal kabel splittet op med originale splittede fra tech-link! ;-)

Ville jo også selv mene at det intet har med watt at gøre, ej ampere! Da des mere effekt, des bedre kontrol og mindre belastning som du siger Allano.

KAN det tænkes at det er splitterne, koblet på mit signal kabel der bare ikke er "godt nok"!?

Mener ABSOLUT ikke det er sat forkert op! Det er lige ud af landevejen med bi-AMP... Har sat op så hvert enkelt kanal på Emotiva trækker:

Ch.1 - diskant

Ch. 2 - mellemtone/bas

Ch. 4 - diskant

Ch. 5 - mellemtone/bas

Der står noget om serieforbundet og parallel forbundet højttalere i manualen til Emotivaen. Men ved ikke om Dali skal tages i betragtning på dette
felt?

Måske det kan gavne med lidt Info på XPA-5... Så:

Emotiva XPA-5 beskrivelse

Manual XPA-5
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Chrmo17
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 22 April 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ser bestemt ikke dumt ud! Kunne være fedt med nogle billeder af de nye forstærkere.

Jeg overvejede faktisk selv noget forskelligt Emotiva, men synes det var meget svært at finde.

Det lyder meget underligt med de problemer du oplever, jeg håber du snart får det løst. Kan jo være det bare er en simpel fejl
med din opsætning eller lignende - forhåbentlig er der nogen der kan hjælpe.

Held og lykke med det herfra ihvertfald!
Til top Vis Chrmo17's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrmo17
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 April 2013 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Chrmo17 skrev:
Ser bestemt ikke dumt ud! Kunne være fedt med nogle billeder af de nye forstærkere.

Jeg overvejede faktisk selv noget forskelligt Emotiva, men synes det var meget svært at finde.

Det lyder meget underligt med de problemer du oplever, jeg håber du snart får det løst. Kan jo være det bare er en
simpel fejl
med din opsætning eller lignende - forhåbentlig er der nogen der kan hjælpe.

Held og lykke med det herfra ihvertfald!


TAARK :-)

H selv gået med tanken om Emotiva et eller andet.. Fandt så XPA-5`eren på nettet og BILLIGT! Kun 2 måneder
gammel til nette sum af 5 kilo. Og så skal jeg love for jeg fik gang i tastaturet, for så skulle de _NAD altså ud :-) Har
dog stadig én tilbage.

Tjeck lige de billeder af bi-amp config. som jeg mener det bør være! For jeg forstår altså heller ikke hvad der
sker.. Har dog en idé om nogle ringe Y-splittere. Jeg vil have fundet en bedre løsning. Men tror det bliver en løsning
hvor jeg får et bedre signal kabel end jeg har, glemmer y-split og kører normal kabling!

Emotivaen er rigeligt kraftig med kun én kanal til hver højttaler. Så tænker jeg skal have en bedre signal vej, ved
opgradering af signal kabel fra receiver til emotiva, samt bedre højttaler kabel til mentor.

Signal kabel ved jeg ikke helt endnu hvad bliver, men har fået lidt smag for at prøve Woodoo Ultralinear kablet, som
samme sælger af Emotiva måske har til salg. Center skal også have en overhaling, da det kabel den pt. bliver fodret
med er ELENDIGT. Dali White wave Vil gerne have ensartet lyd fra alla højttalere. Så skal på jagt efter noget
Woodoo..............
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 April 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  







Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 April 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det kan jo godt være du har lavet noget dårligt arbejde i dine diy splittere. Derfor vil det da være
en god ide, at købe nogle færdiglavede i stedet for. Det kan jo være en kortslutning Emotiva'en mærker. Når du bi-
amper, så får de enkelte sæt enheder jo hver deres forstærker og belastes mindre. Så det burde da virke. Jeg går ud
fra, da Emotiva ikke er vildt dyre, så har den en fælles trafo med viklinger til hvert effekttrin. Men det burde ikke betyde
noget, da et effektrin jo kun trækker diskant/mellemtone og et andet, bassen i hver kanal. Se efter, at du trods alt har
forbundet hvert udgangs trin korrekt til hver ht terminal.....at du ikke er kommer til at bytte ht kabler rundt, så udgangs
trinnene "ser" ind i hinanden.
Men det burde ikke betyde noget, da et effektrin jo kun trækker
diskant/mellemtone og et andet, bassen i hver kanal.


SE så Allano! Ved ikke .. men kan dette have noget at sige.. Da Mentor 6LE IKKE er koblet sammen, diskant/mellemtone,
MEN diskant alene og mellemtone/bas koblet sammen. ?
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 April 2013 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo an på impedansen for båndet. Dette kan jo være ret lavt lige som på XTZ's modeller. Men den skaber sig jo med begge højttalere du har. Måske er Emotiva'en lidt ustabil i højfrekvensen, hvis den går meget højt op i båndbredde.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 22 April 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Næææ!! Træls det driller dig, men tror også på det er noget af en opgradering du har fået dig der :) Har hørt rigtig meget godt
om Emotiva, har dog aldrig selv hørt dem. Jeg må dog indrømme, at udseendet af dem ikke helt tiltaler mig men sådan er
det jo

Håber du får løst dit problem!

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 April 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det kommer jo an på impedansen for båndet. Dette kan jo være ret lavt lige som på XTZ's
modeller. Men den skaber sig jo med begge højttalere du har. Måske er Emotiva'en lidt ustabil i højfrekvensen, hvis den
går meget højt op i båndbredde.


Ved snart ikke.. der er ingen problemer med en enkelt kanel til hver ht. Også når de får noget havre!!

tænker i nyt ht kabel.. Woodoo Ultralinear... og andet og en del bedre end nuværende profigold. Evt. glemmer bi-ampen
et stykke tid. (fordi det irritere mig det ikke virker og samtidig undskyldningen for søgen efter nyt)   

Hvad kan anbefales af signal kabel på ca. 2 meter. det skal være bindeled frea Onkyo receiver til Emotiva. til stereo sæt
mentor 6 og enkelt stykke til center også. !?
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 April 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Næææ!! Træls det driller dig, men tror også på det er noget af en opgradering du har fået dig der
:) Har hørt rigtig meget godt
om Emotiva, har dog aldrig selv hørt dem. Jeg må dog indrømme, at udseendet af dem ikke helt tiltaler mig men
sådan er
det jo

Håber du får løst dit problem!


Vil mene det er en absolut opgradering. Troede faktisk ikke jeg ville kunne "mærke" forskel, men det er der i den grad.
Og så kan jeg altså høre den forbedring, at det hele af blevet lidt mørkere, end med NAD`erne. Ved ikke om det er
grundet Emotivaen er kraftigere, eller om lyden i Emotiva bare er lidt mørkere. Til det bedre hvis du spørger her

Udseensmæssigt ja.. må sige det eneste der er en absolut FAIL her, er: lysdiode tænd/sluk knap!!! Hvad tænkte
designerne lige på her!    Det ligner lidt bilka.. Men RESTEN af maskinen er rigtig rigtig flot at se på. Virker
utroligt solidt bygget. 32KG vejer banditten, så helt bilka er det jo ikke. Til pengene er jeg altså vildt imponeret indtil
videre. Men nu må vi se, når jeg tager fat på bi-amp igen!
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 22 April 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Jeg synts så designet er VOLDlækkert!

__________________
mit anlæg

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 23 April 2013 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

mmunk skrev:
Jeg synts så designet er VOLDlækkert!


Det er ikke så tosset når man ser på prisen!!!
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes