Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 15:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850, er den virkelig så god? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 05 August 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft ejet et sæt med denne højttaler, og jeg oplever ikke lyden så fantastisk som nogle folk mener at den skulle
være. Faktisk oplever jeg diskanten sådan lidt metallisk/skarp/skinger, hvilket absolut ikke er identisk med god lyd i mine øre.
Jeg har en meget fin/sensitiv hørelse og det er derfor vigtigt for mig at lyden er behagelig at lytte til.

http://www.hifigalleri.dk/for_messageDetail.aspx?
MSG_ID=18202


Jeg kan se at der er andre der deler samme mening omkring diskanten. Jeg ejer idag et sæt XTZ 99.36 og de lyder på alle
tænkelige måder bedre end Dali 850 og jeg har ikke oplevet problemer med skinger/skarp/metallisk diskant.

Så det korte af det lange: er Dali 850 virkelig så god en højttaler? For det er ikke sådan at jeg oplever den.
Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 05 August 2011 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

I mine ører er jeg 100% enig med dine ørers antagelser. Har selv haft et sæt Dali 850 og de løs også i mine ører meget
skingre. Det XTZ jeg har lyttet til har derimod været mod det neutrale, men har aldrig mærket skinger diskant på XTZ selvom
der var masser af detaljer heri.

Ascari her på forum har kombineret Dali 850 med en forstærker med masser af strømoverskud, og han oplever ikke nogen
skinger diskant. Måske er vores ører forskellige eller også kræver 850 bare en ordentlig håndfuld strøm før de spiller godt.

Hvad havde du selv koblet til Dalierne?

Men uanset så er min personlige præference et rødglødende nej.

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 05 August 2011 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ja de skal bestemt have en stabilforstærker , samt at lytterummet skal være i en passende størelse , de kan nemt komme til at lyde grimt hvis man stiller dem i et for lille rum eller et rum der har en hård akustik.

Men en superhøjtaler syntes jeg ikke det er , men prøv at finde den gamle Dali 18mkII de er derimod  meget velspillende , de har Audax diskant og mellemtone enheder.Men igen de kræver også en god forstærker og et stort lytterum.

Men den bedste af de ældre Dali højtalere syntes jeg er Dali 400 .

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 05 August 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

De skal helt sikkert have en forstærker, som har stabile kræfter i diskant området. Mange forstærkere har fin strømkapacitet i bas/mellemtone, men taber kræfterne videre op.Det høres, når der sker en masse på én gang i musikken. Men husk også, at undlade at lytte lige på aksen. Ellers bliver de for fremhævet i diskanten.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 05 August 2011 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Ja de skal bestemt have en stabilforstærker , samt at lytterummet skal være i en passende størelse , de
kan nemt komme til at lyde grimt hvis man stiller dem i et for lille rum eller et rum der har en hård akustik.


Men en superhøjtaler syntes jeg ikke det er , men prøv at finde den gamle Dali 18mkII de er derimod  meget velspillende ,
de har Audax diskant og mellemtone enheder.Men igen de kræver også en god forstærker og et stort lytterum.


Men den bedste af de ældre Dali højtalere syntes jeg er Dali 400 .


madmax



Enig mht Dali 18. En fantastisk højttaler i mine ører :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 05 August 2011 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Dali 18 MKII og Dali 40 SE/FE/LE er fremragende højttalere

En Dali 850 er alt alt for markeret i nedre diskant og øvre mellemtone.
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 05 August 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Har selv haft et sæt Dali 850, og iøvrigt hele 3 sæt af Dali 400 gennem tiderne med samme diskant, sidstnævnte er dog også en bedre højttaler i mine ører. Problemet med begge modeller er den elendige SEAS diskantenhed som jeg ikke fatter man kunne smide i kvalitetshøjttalere som disse, den erstattede sågar bånd/cone diskanten i Dali 800/810 som i mine ører var noget bedre. Kras og grovkornet i lyden var denne dome. Mindes svagt et fif fra Hifiklubben dengang med at man kunne skifte dem ud med en Dynaudio diskant. Mener det var Esotec udgaven, og med rimeligt resultat når man tager problematikken med delefiltret med i billedet selvfølgelig, for det bliver aldrig helt optimalt når diskant og delefilter ikke er afstemt sammen.

Den billigere blå serie fra Dali havde paradoksdalt nok bedrelydende diskantenheder fra Vifa.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 05 August 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft ejet et sæt Dali 909 og jeg oplevede ikke diskanten som skinger/skarp på samme måde som med Dali 850.
Nok nærmere det modsatte, diskanten i Dali 909 var acceptabel, selv op til høje lytteniveauer. Udover det så er der meget
mere gang i bassen, hvilket vel skyldes de 2x10" enheder imodsætning til 850'erens 2x8" enheder (mener dog både at Dali 909
og Dali 850 bruger samme basenhed fra Jamo, ret mig evt. hvis jeg tager fejl). Dog var Dali 909 slet ikke min kop te, og
bassen kunne godt begynde at buldre engang imellem. Jeg er bare glad for mine XTZ 99.36, der er ikke noget jeg kan sætte
fingeren på som jeg ikke er tilfreds med.
Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 05 August 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

nu er 909 jo heller ik fra samme serie, men fra den gamle blue serie og 850 var fra rød serie. jeg syntes at evidence 870 er meget bedre og mere velspillende højtaler
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 05 August 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kender også Dali 850 godt, da en bekendt har haft dem i 15 år. Smag og behag er heldigvis forskellig, men jeg tror det er en højtaler, som var et særdeles godt køb til prisen, da den kom frem, men gennem årene er den blevet talt op til et niveau hvor den slet ikke hører hjemme. En ganske udmærket højtaler, som så meget andet løfter sig ved bedre elektronik, men highend eller bare noget der ligner er det ikke. Det ville da også være urimeligt hvis dali skulle kunne lave en så god højtaler til de penge. For mig at høre har den en ok. basgengivelse mens mellemtone og diskant er udetaljeret og kedelig at høre på. Den spreder lyden fint, men den mangler nok lidt evne til at engagere lytteren. Med hensyn til modificering er jeg generelt ikke meget for sådan noget. Jeg ville nok hellere sælge dem og købe noget bedre.

For nogle år siden købte jeg en B&W højtaler i hifiklubben og vi snakkede højtalere. Han mente til gengæld, at Dali 850 var meget bedre end den på det tidspunkt nye Dali Evidence 870. Det ved jeg nu ikke, men han mente at dali generelt var gået tilbage i niveau med de nye serier. Sådan er der så meget.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 05 August 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

okay men nu kan man jo ik bygge en historie på hva andre syntes og mener om en højtaler eller lignende
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 05 August 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Apropos highend, så var Dali 310, som også brugte ovennævnte diskant, ekstremt velrost i de danske hifimagasiner, husker særlig testen i High Fidelity. Der påstod man at det vitterlig var highend til ekstrem lavpris (1600 kr stk). De blev også brugt som referencehøjttalere i test og var åbenbart i en anden klasse end de andre Dali højttalere på markedet dengang
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 05 August 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:
For mig at høre har den en ok. basgengivelse mens mellemtone og diskant er udetaljeret og kedelig at
høre
på. Den spreder lyden fint, men den mangler nok lidt evne til at engagere lytteren.


Det var også sådan at jeg oplevede lyden ved Dali 850. Udover at diskanten blev lidt skarp/ubehagelig at lytte til, så var den
også kedelig til tider og man følte sig ikke rigtigt engageret når man lyttede til sin yndlingsmusik. Jeg syntes basgengivelsen
var udmærket.
Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 05 August 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Apropos highend, så var Dali 310, som også brugte ovennævnte diskant, ekstremt velrost i de danske hifimagasiner, husker særlig testen i High Fidelity. Der påstod man at det vitterlig var highend til ekstrem lavpris (1600 kr stk). De blev også brugt som referencehøjttalere i test og var åbenbart i en anden klasse end de andre Dali højttalere på markedet dengang
Ja, det var jo Jan Hass, der testede den med store ord. Jo, den spillede faktisk rigtigt godt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 05 August 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

okay men nu kan man jo ik bygge en historie på hva andre syntes og mener om en højtaler eller lignende
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 05 August 2011 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

det var så præsis det samme som jeg skrev rainbow men fair nok
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 05 August 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
det var så præsis det samme som jeg skrev rainbow men fair nok
Rainbow citerede dig, denon'o'wich. Han skrev det bare af, istedet for af trykke på'citer'.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 05 August 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

okay nå sådan den fangede jeg ik lige i farten
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 05 August 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
okay nå sådan den fangede jeg ik lige i farten

Næh, det gjorde du vist ikke...

Jeg har kortvarigt lagt stue til et sæt 850. Mit umiddelbare indtryk var, at de da fungerede ganske ok. Efter ganske kort tid blev de dog både anmassende og en kende irriterende at høre musik over: Basområdet er generelt en kende klemt og uldent (uanset forstærkerkraft), og både mellemtone- og diskantområdet har i mine ører en udpræget tendens til at fremstå både kornet og uopløst. At de i visse (måske mange) anlæg giver indtryk af detaljering og ganske fornuftig sammenhæng, har jeg ikke noget bud på årsagen til. Hos mig fungerede de på ingen måde. eller ikke
Så det korte svar må være noget i retning af: Næh... så gode er de heller ikke. Jeg ville foretrække den mindste model fra den daværende røde serie, 350.

Hygge,
Brok


__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 05 August 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
okay men nu kan man jo ik bygge en historie på hva andre syntes og mener om en højtaler eller lignende

Hvem snakker om historier??? Der refereres blot til hvad diverse grundige test siger om et produkt, også selvom man måske ikke lige selv har lyttet til dem! Eller som en tidligere kom ind på i tråden med hvilke oplevelser han og sælger udvekslede med hinanden omkring en højttaler....om man gør det her eller i en forretning kan vel komme ud på ét! Hvis man ikke kan det, hvad har vi så selv gang i herinde??

Nu har jeg så selv lyttet til Dali 310 i sin tid, men det var ganske kortvarigt og ikke noget jeg vil vurdere udfra, men jeg formoder der nok kan være lidt om snakken når indtil flere magasiner går helt i selvsving over en bestemt højttaler

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes