Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: Tidsforvrængning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 April 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt læse mellem linierne at du mener lyngdorf laver middelmådige transistorforstærker. Jeg kender udemærket Lyngdorf og mener de lyder fremragende.

Hvis højttaleren i forvejen er fysisk faselineær, så er der sikkert allerede brugt FIR filtre. Output fra en højttaler med konventionelt delefilter kan mig bekendt ikke være faselineær. Den kan være det i skæringspunktet, men ikke set som et forløb over hele højttalerens frekvensgengivelse.

Det kræver nemlig at man først fanger det fasedrejede signal og korrigere for dette. Om man kan gøre dette med analoge filtre ved jeg ikke (jeg mindes dog at have læst et white paper fra 70'erne der omhandlede det, men er ikke helt sikker(.

At andre går samme veje som Boman kan ses her (dog med IIR filtre istedet)

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:pkOpl0BJdqkJ:f reerider.dyndns.org/definiteAudio/documents/Perfect-XO-for-H igh-End-Stereo-Systems.pdf+phaselinear+crossover+white+paper &hl=da&pid=bl&srcid=ADGEEShR7S7tH21c8cohdQ4G4ikw xWwkHTT3ixY9YztCJJZql6eiSPs8OTjBamYOa5FslefIJiF_GkoHzm_QeJmi U0hhSy6bpno-UDGvoIcSQd1RQFesMzmRSaDEtG9PFDZblbhdlETl&sig =AHIEtbRkGbcJxZ0IwoTfLc2g6hT06jF57A

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
musifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 27 April 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Haha, det er en sjov tråd denne her - måske ikke den mest "opbyggelige", men alligevel. Ja Ginger, du læser og staver udmærket  Flertallet plejer nu at starte nye sætninger med stort



__________________
/ Morten
Til top Vis musifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musifix
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 27 April 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
"Det er desværre ikke nok, at de akustiske centre er placeret over hinanden, der skal også digital
faselineære delefiltre til.""Ved at arbejde digitalt, altså med nuller og ettaller, er jeg netop fri fra bidrag, positive eller
negative""Når man skal omsætte nuller og ettaller til et analog musiksignal kan det gå galt, men mine Lyngdorf TDA2200+
forstærkere har styr på det.""Det jeg hævder er, at jeg er kommet er skridt nærmere, end almindelige stereoanlæg."jeg
både læser og staver udmærket,så er helt klar over hvad manden både skriver og ikke skriver..jeg dechifrerer teksten
derhen,at bomann ved hjælp af digitale filtre har fået et sæt middelmådige lyngdorf digitalforstærkere til at spille et "skridt
nærmere,end almindelige stereoanlæg"da jeg påpeger mandens genialitet,svarer han med at konstatere jeg hverken har
læst eller forstået hans værk eller tekst.så nu spørger jeg - hvad er det jeg tager fejl af?at almindelige forstærkere/højtalere
pludselig hæver sig over almindelige stereoanlæg ved hjælp af faselineære digitale filtre?at de ikke gør,men fase/tids
forløbet på digital vis kan korrigeres,så ellers fysisk faselineære højtalere nu lyder endnu mere fasekorrekte,og derved
spiller et skridt nærmere end almindelige stereoanlæg?


Hvis jeg skal beskrive ovenstående indlæg med eet ord, er det "vås".

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 27 April 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Nu har jeg lyttet til A og B.Jeg må sige, at musikken ikke er den bedst egnede til at detektere fasefejl, der er
ikke mange transienter, hvor det er vigtigt, at grundtonen og højere harmoniske er samtidige.Men alligevel er der forskel, B har
den bedste og mest naturlige stemme, hvorimod stemmen på A mere diffus og udflydende.Derfor vil jeg mene at B er uden
fasedrej (medmindre det tilførte fasedrej har korrigeret andre fejl).


Da jeg først hørte ovennævnte stykke musik, tænkte jeg, at det nok bliver svært at høre forskel på, men jeg blev positivt
overrasket over, at stemmer også bliver hørbart påvirket af udtværing i tidsdomænet.

Jeg har usædvanlig god stemmegengivelse på mit anlæg, men jeg troede, at det var mest fordi jeg havde en lav delefrekvens
(90 Hz), så stemmer hovedsagelig gengives af Quad'erne, men nu er jeg blevet klogere, mange tak.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 27 April 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er imponeret over at du kan høre forskel, jeg indrømmer blankt at jeg ikke kan og anser da mig selv som en trænet
lytter og de målinger jeg har lavet af min egen høreterskel ligger også over gennemsnittet.

Dog er sandsyneligheden for at ramme rigtig i en enkelt blindtest jo den samme for at ramme plat eller krone i et møntkast,
så lad os se om du kan gøre det med signifikans.

Derfor har jeg lavet 5 blindtest af et nyt nr. (forhåbentligt bedre end det sidste, ellers må du forslå et selv, så laver vi testen
om).

Testen ligger her:
http://www.2shared.com/file/-
x4KEJw3/Blind_Test2.html


I modsætning til sidste gang har jeg startet/stoppe stykket et par samples forskudt så det ikke er tydeligt i winrar, hvad der
er hvad.

Se billede:


Jeg har også vedlagt resultaterne med det samme, men de kræver en kode for at læse dem, den får i efterfølgende. Så kan
jeg heller ikke komme og bytte rundt på række følgen bagefter.

Igen - Enten A eller B er filteret - Hvilken en af dem er det:

Testen udfyldes f.eks Således:

1: A
2: B
3: A
4: B
5: A


Sæt igang!!
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 27 April 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
[QUOTE=ginger] "Det er desværre ikke nok, at de akustiske centre er placeret over hinanden, der skal også digital
faselineære delefiltre til.""Ved at arbejde digitalt, altså med nuller og ettaller, er jeg netop fri fra bidrag, positive eller
negative""Når man skal omsætte nuller og ettaller til et analog musiksignal kan det gå galt, men mine Lyngdorf TDA2200+
forstærkere har styr på det.""Det jeg hævder er, at jeg er kommet er skridt nærmere, end almindelige stereoanlæg.

Hvis jeg skal beskrive ovenstående indlæg med eet ord, er det "vås".



enig!
og er det så enkelt som ovenstående er du et overset geni..
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 27 April 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Følgende er filtreret.
1:B
2:A
3:A
4:B
5:B

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 27 April 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Flemming Skov skrev:

Men uanset om der benyttes EQ så vil belastningsforholdene for membranerne være meget forskellige omkring resonans og
udenfor. Ved resonans er der jo en art impedans tilpasning til membranerne og deraf den kraftige peak. Selvom en resonans
er
EQ'et på plads amplitudemæssigt, er den der jo stadig (og kan høres). Den direkte lyd lider da også eller..?

Så jeg forstår ikke hvorledes du slipper af med den "lyd" uanset filter og princip



Jeg forstår slet din forklaring om "belastningsforholdene for membranerne".

Membranerne bevæger sig forhåbentlig som signalet bestemmer, uafhængigt af eventuelle rumresonanser.


Ok, grundet den høje karakteristiske impedans i luft (vistnok omkring 415 ohm) og membranernes meget lave
strålingsmodstand (der ændre sig som funktion af frekvensen) er der mildestalt mistilpasning rent effektmæssigt. Derfor den
skrækkelige dårlige effektivitet på enheder i fri luft.

Som jeg har forstået det kommer rum resonans impedansen i nærheden af strålingsimpedansen på basserne og derfor
overføres der mangegange mere effekt til omgivelserne. Ligesom horn ladning der dog dækker et større område...

Af samme grund mener jeg at resonans jagt (pr. dig. delefilter) er på sin plads. Jeg mener dog stadig at kunne "høre"
resonansen selvom den er mindsket i amplitude.



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 27 April 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Af samme grund mener jeg at resonans jagt (pr. dig. delefilter) er på sin plads. Jeg mener dog stadig at kunne "høre"
resonansen selvom den er mindsket i amplitude.



Jeg er i stærk tvivl om, hvor meget man skal forsøge korrigere for rumresonanser.

For det første er det umuligt at korrigere dyk/udfasninger, ligegyldigt hvor hvor meget man forsøger, vil lyden stadig blive
udfaset.

Man kan godt dæmpe spidser, men hvor meget skal de dæmpes?

Hvis man forestiller sig en cello, der spiller i et rum, vil den også anslå rumresonanserne, derfor vil den lyde forskelligt i
forskellige rum, men man er aldrig i tvivl om, at det er en rigtig cello man lytter til, ikke en højttalergengivelse af den.

For at en cello skal lyde som en cello, må vi ikke ændre på celloen/det direkte lyd, det vil kun føre til et dårligere resultat.

For mig er opgaven at få den direkte lyd så tæt på det indspillede signal som muligt, så musikinstrumenterne bliver gengivet
så naturligt som muligt.

I mit lytterum er der en langsgående resonans på 35 Hz og den dæmper jeg et par dB for at undgå alt for meget bas, ellers
nøjes jeg med højttalerkorrektion, så den direkte lyd bliver så tæt signalet som muligt.

Mens jeg skriver dette, lytter jeg til klaverkoncerter af Mozart med Jeno Jando på klaver, og jeg er imponeret over, hvor
naturligt det lyder, det er en udelt fornøjelse.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 27 April 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt følge din vinkel på de der rumresonanser. Og helt enig med at en rigtig cello naturligvis sagtens kan genkendes
under "skumle" akustiske forhold.

Men pointe er dog at den cello, selv om den er ægte, naturligvis sagtens kan lyde "bøvet" pga de resonanser eller snare vægge
den spiller op imod og derfor tillader jeg mig at dæmpe de her rum resonanser. Jeg dæmper dem således at frekvenssvinget
ca. ligger inden for en +/- 3dB. Det virker godt i mit tilfælde!!

Nu er jeg så også mere til noget elektrisk forstærket musik med noget "go'dav" i ;-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 27 April 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
kappen skrev:

Enhver der kender lidt til grundlæggende rumakustik og psykoakustik ved at det ikke er særligt vigtigt om signalet er
udtværet i tidsdomænet for hvordan man oplever lydkvaltieten, du kan jo selv efterforske mine argumenter hvis du ikke tror
mig.


Jeg ved godt, at det er den gældende tro i psykoakustikkredse, men jeg har læst undersøgelser der viser, at det er klart
hørbart på musiklignende signaler.

Da jeg læste det, tænkte jeg bare, at der er andre der har fundet ud af det samme som jeg, jeg gemte ikke et link for
senere at kunne dokumentere det.
[...]


Hej Boman.

Det er måske lidt off topic at bringe det på banen, men emnet interesserer mig meget, så vil høre om du kan huske noget
mere om disse undersøgelser; hvor de var fra, hvad de hed eller lignende så jeg forsøge at kan finde dem?
Jeg har ikke kunnet finde noget lignede på AES, men det kan også være svært at finde det man søger i deres enorme arkiv.

Mvh
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 28 April 2011 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Nu er det lykkedes mig at finde et AES paper om det. Det er Kjeldsen, der bragte det på banen, da vi diskuterede hørbarhed af
preringning. Det omhandler også hørbarhed af fasefejl, her er et link

http://www.acoustics.hut.fi/~mak/PUB/AES124-000056.pdf

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 28 April 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Nu må I ikke udelukkende fokusere på digitale lineær fase filtre.

De er vigtige for at kunne reducere tidsforvrængningen, men der er - som jeg har skrevet - også andre faktorer der giver
tidsforvrængning.

Når jeg lytter til kappens manipulerede filer, hvor det "kun" er det elektriske signal, der er tidsforvrænget, er forskellen
meget mindre end forskellen på mit system og på "almindelige" højttalere.

Jeg er ved at blive mere og mere overbevist om, at kabinetterne er en af de store syndere, mest pga de høje lydtryk inden i
dem, som transmitteres gennem membranen, og derved "mudrer" lydbilledet.

I øjeblikket lytter jeg til "Breaking Silence" med Janis Ian, og det er utroligt så klar og detaljeret lyden er.   

P.S. Det hjælper også, at mine Quad'er har en fantastisk impulsgengivelse, de lette veldæmpede membraner er gode til at
følge komplekse signaler.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 28 April 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Hej Boman og andre interesserede

Nu er jeg blevet nævnt af Robert-GS på Nerds.dk. Hvilket er helt fint, da der ikke er noget hemmeligt i at jeg har fået
demonstreret Bomans system. Det var en
yderst behagelig oplevelse. Mit indtryk er at han er en flink og gæstfri mand, som elsker sin hobby og gerne vil dele sin
viden med andre. Det sætter jeg pris på -
og jeg håber ikke at det blev taget som en fornærmelse at jeg ikke har givet feedback før nu

Jeg indrømmer blankt at jeg var ganske imponeret af Bomans system, ved første "ørekast". hvilket jo også bærer præg af at
han har haft mange år til at øve sig.
Han har så også både pladsen og tiden til at få det hele til at gå op i en højere enhed - hvilket jeg tror alle ikke helt kan
konkurrerer med - inklusiv mig.

Jeg har også tænkt meget over hvad jeg oplevede hos Boman. Og da jeg nu selv endelig har fået samlet mine egne aktive
højttalere, som jeg driver med mine 4
vejs aktive Groundsound forstærkere. så kommer der flere tanker på bordet.

Dog må jeg også erkende at jeg efter lidt eksperimentering, opnår ganske fornøjelige stunder i min sofa, foran mit
nykreerede 4vejs anlæg. på trods af 3
delefrekvenser, selvbyggede kabinetter, halvdårlig akustik, analog forstærkere, brugte enheder samt et digitalt delefilter,
som ikke er 100% faselinært. Så hygger
jeg mig stadig.
Jeg har en masse af lære, men med en akustisk hukommelse som de fleste andre, på ca 5 minutter(er det ikke sån det
er??). Så syntes jeg stadig at jeg oplever
både godt og skidt hos andre, samt herhjemme, med forskellige numre.

Husker f.eks også at Michael Jackson lød mindre heldigt på Bomans anlæg (no offense)... noget med at man kunne hører
hvor dårligt det var indspillet. Det oplever
jeg så ikke med mit eget anlæg. IGEN, ved jeg ikke 100% hvorfor det fænomen opstod. blot ved jeg at jeg godt kan lide at
lytte til MJ. Derfor ville jeg igen være
mere tilfreds med mit anlæg.
Der blev også spillet et nummer med Louis Armstrong og Ellen fitzgerald. Det lød da dejligt på Bomans anlæg. Stemmerne
var lækre, tydelige og lige som det
skulle være. Men hvis det er på bekostning af at jeg skal fravælge andet musik, så syntes jeg det er en begrænsning af min
valgfrihed. Misforstå ikke - systemet
spiller dejligt. Men er nok bare ikke til alle.

F.eks har jeg fået demonstreret Groundsound DCN-28 hos Robert - igen en flink og gæstfri mand, som bestemt også går højt
op i detaljerne. Og det spiller altså
også helt fantastisk, i hans stue , med hans hjemmebyggede højttalere. Og det var nummeret "Hunter" med Jeniffer
Warners. Det blev lige hurtigt fundet på
youtube i en halv dårlig kvali - mener det var 240kbs pr. sec. eller noget i den stil. Og her sad jeg også bare og nød
musikken. Jeg tænkte ikke på bitrate,
filtrering osv... det virkede bare... og jeg fik en god oplevelse - lidt som jeg gjorde hos Boman - bare på en anden måde.
Derfor er jeg også tilfreds med mit
Groundsound udstyr, selv om det ikke er faselinært... fordi jeg kan opnå den oplevelse, som gør mig glad for den musik,
som jeg ynder at lytte til.
Men hvis man fortrækker Bomans løsning... så er det da bare om at komme i krig - fyr den af. Det gælder jo om at gå efter
det man kan lide og ikke hvad andre
tænker. selvom der selvfølgelig kan være for og imod, hvad angår komfort, tid, penge osv.

Om jeg har misforstået noget, eller om jeg ikke ved nok til at bedømme de lydindtryk som jeg har tildraget mig. Det kan der
sikkert skrives meget om. Blot er min
overbevisning, at musik skal nydes og ikke pilles i alt for små stykker, rent teknisk. Jeg elsker teknik og detaljer. Men som
Robert Harley giver udtryk for i sin bog
"the complete guide to high end audio". Så skal man huske at lytte til musik en gang imellem og glemme alt om teknik...
ellers er der chance for at man brænder
ud og lidt glemmer grundlaget i sin passion for musik.

Dette indlæg er udelukkende udtryk for min personlige holdning og blot mit bidrag til debatten, om hvordan 2 forskellige
digitalt delte anlæg (FIR vs IIR), kan lyde
rigtig godt, på hver deres måde.

Spørg endelig løs, hvis noget er uklart, eller skal uddybes

PS. Jeg har også hørt anlæg hos andre, med f.eks rør-forstærkere og alt muligt hjemmebyg. Og det lød også rigtig godt. så
mulighederne er mange - efter min
mening

forresten.... akustik er edderbroderme vigtigt - det kan næsten ikke siges tit nok!!!!


Jeg har en kommentar angående lyden af "Beat It" med Michael Jackson.

På den cd jeg har "The Essential Michael Jackson" er numrene komprimeret og klippet. Kompressionen gør at bassen bliver
upræcis og overdimensioneret (for at lyde "godt" på er dårligt anlæg), og da mine højttalere går ret ned til 20 Hz, er det
temmeligt uudholdeligt at lytte til. Endvidere er alle spidserne klippet, hvilket giver en voldsom forvrængning.

Hvis det lyder mindre grimt hjemme hos Digital_Thor, kan det være fordi, har har en indspilning, der ikke er voldtaget lige
så meget, eller at hans anlæg (endnu) er så afslørende.

Hvis det er cd'en der er bedre, er jeg interesseret i den, da musikken er udmærket.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 28 April 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:

Det er måske lidt off topic at bringe det på banen, men emnet interesserer mig meget, så vil høre om du kan huske noget
mere om disse undersøgelser; hvor de var fra, hvad de hed eller lignende så jeg forsøge at kan finde dem?
Jeg har ikke kunnet finde noget lignede på AES, men det kan også være svært at finde det man søger i deres enorme arkiv.
Mvh


En af de ældste artikler omkring hørbarhed af tidsforvrængning handler om "echo detection" og blev skrevet af Helmut Hass. Det centrerer sig omkring 30 millisekunder.

Senere er der skrevet om hørbarhed af Group Delay - jeg mener det var Blauert & Laws - og de kom frem til 3 tal, som gælder ved 8 kHz ... og ned til 500 Hz. Hørbarhed af Group Delay forvrængning er dog i praksis stærkt afhængigt af signalets karakter - sådan som det står i "biblen" = Zwicker & Fastl,Psychoacoustics: Facts and Models.

P.S. Til Boman: Din korrigerede impuls viser en "skulder" ... dvs. diskanten spiller ikke så højt og så kommer der en rund skulder inden signalet falder af (mod lavere frevenser). Hvordan forholder du dig til dette? ... Har det evt. noget med dit setup at gøre?

Mvh,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 28 April 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

cfuttrup skrev:

P.S. Til Boman: Din korrigerede impuls viser en "skulder" ... dvs. diskanten spiller ikke s� h�jt og s� kommer der en rund skulder inden signalet falder af (mod lavere frevenser). Hvordan forholder du dig til dette? ... Har det evt. noget med dit setup at g�re?

Mvh,
Claus


Det er muligvis pga min targetkurve, som har et fald mod de højere frekvenser. Det mener jeg er nødvendigt for at kompensere for nærmikrofonoptagelser, og andre optagelsesunoder.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 28 April 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Puha, m. in-ears (UE Triple 10 fi) må jeg sgu' melde pas på de nummer, Kappen. Jeg kan ikke umiddelbart høre forskel, måske
det er anderledes hvis det spilles over anlægget?


__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 28 April 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Puha, m. in-ears (UE Triple 10 fi) må jeg sgu' melde pas på de nummer, Kappen. Jeg kan ikke
umiddelbart høre forskel, måske
det er anderledes hvis det spilles over anlægget?


Prøv at lytte til transienterne, klinger de rigtigt, eller er de lidt "døde" i det (de "døde" er de filtrerede).

Men kan afgøre det på de første 2 sekunder af nummeret.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 28 April 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Flemming Skov skrev:
Puha, m. in-ears (UE Triple 10 fi) må jeg sgu' melde pas på de nummer, Kappen.
Jeg kan ikke
umiddelbart høre forskel, måske
det er anderledes hvis det spilles over anlægget?


Prøv at lytte til transienterne, klinger de rigtigt, eller er de lidt "døde" i det (de "døde" er de filtrerede).

Men kan afgøre det på de første 2 sekunder af nummeret.


Koden til den sidste blindtests resultater er: "BlindBoman"
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 28 April 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Har prøvet og prøvet, jeg kan ikke høre forskel med mine hovedtelefoner (AKG 701).

Tak for linket til artiklen, har godt nok ikke fået kigget på den endnu.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes