Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: Digital DIY korrektion af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 28 September 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene...

Boman skrev:

Pga. lineær fase filtre er der en tidsforsinkelse på ca. 0.8 sek, det betyder intet på musik, men duer ikke til film, defor bruger jeg minimum fase filtre til film/tv. Når der er billede på, er man ikke så kritisk med lyden, så det går fint.

Man må kunne finde et eller andet software, der forsinker billedet, så det hele passer.

Boman skrev:

Hvad mener du med programmer? Jeg måler og beregner korrektionsfiler med Acourate, de bliver så kopieret til en USB memory stick og "kører" via Brutefir.

Dejligt simpelt - jeg formoder Brutefir kører på en linux platform?
Jeg har desværre købt Lynxtwo-B kort - og der er vist problemer med ALSA-drivere....
Boman skrev:
Acourate er ikke for nybegyndere, der er en stejl indlæringskurve, men både Uli og jeg vil gerne hjælpe, og der er vejledning og macroer til at lette arbejdet. Man skal dog vide hvad man gør.

Jeg overvejer ganske kraftigt at købe Acourate, men først skal jeg lige have samlet en PC og se om det lykkedes mig bare at få lyd igennem via Lynxtwo b -> effektforstærker.

Jeg dedikerer en pc til signalbehandlingen DRC mm. + XO, så laver jeg selve signalet (lyd) på en anden.

Jeg ville være meget taknemmelig for noget hjælp med Acourate og generel opsætning.
Min holdning er, at det er fedt at hjælpe andre mennesker... men de må gerne prøve lidt selv først, så man ikke bare gør deres arbejde.
Derfor skal jeg først lige have samlet PC'en og herefter eksperimenteret lidt, så jeg ikke bare spilder jeres tid.

Der ligger iøvrigt også en guide på DIYaudio.com, jeg lige skal have prøvet.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 29 September 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Boman, kan du skrive noget om filtertypen/algoritmen for de faselineære filtre og hvordan det adskiller sig fra de normale typer?

Først må jeg indrømme, at det er Uli der har den dybe matematiske forståelse og laver programmeringen, jeg prøver bare at forstå det så godt som muligt.

Hvis du er interesseret i de fine detaljer kan jeg anbefale, at du læser det "White Paper" jeg henviser til i artiklen http://www.acourate.com/XOWhitePaper.pdf

Hvis du er interesseret i hvad jeg gør, så læs nedenunder.

a: Vi ønsker så "milde" delefiltre som muligt, helst 1. ordens filtre, det giver mindre/ingen ringning.

b. Vi ønsker så "skarpe" delefiltre som muligt, helst >= 10.orden, det gør det lettere at optimere området, hvor de to enheder overlapper.

Det er umuligt at kombinere de to ønsker. Vi kan ikke omgå naturlovene - og dog.

Der findes en filtertype, der hedde "Neville-Thiele" (NT). Den udmærker sig ved at afskære blødt lige omkring delefrekvensen, og lidt uden for delefrekvensen går den næsten lodret ned.

Når man "kigger på højttalerkurver" ser de (som regel) pæne ud, de er nemlig målt i et lyddødt rum, eller vha sofistikeret måleteknik, så man kan nøjes med at måle højttalerens response, og ikke hvordan rummet påvirker responsen.

Når man måler en højttaler i et rum, med et sinussweep, ser kurven noget anderledes ud. Ved de lave frekvenser er der utallige spidser og udfasninger, mod de højere frekvenser dominerer de mange reflektioner. Et bjerglandskab ser "fladt" ud, i forhold til en sådan måling.

Når jeg vælger delefrekvensen er det baseret på, at finde et område hvor både bas og elektrostat opfører sig ordentligt (der hvor de overlapper/adderes), det er ikke let, derfor har jeg brug for, at de overlapper i et meget lille område. Med en delefrekvens på 75 Hz og vi regner med at signalet er godt dæmpet ved -30 dB, overlapper de i området fra 62-90 Hz med det 3. ordens NT filter jeg har valgt.

Der er flere fordele ved den lave delefrekvens, elektrostaten stopper hurtigere end de dynamiske højttalere, eventuel ringning er ikke så hørbar, som hvis den var i en mere følsomt frekvensområde, de fleste toner bliver gengivet at samme membran/højttaler, der er ikke problemer med forskellig udstråling/spredning ved delefrekvensen.

Som nævnt i artiklen, er især stemmer utrolig ægte, det er bl.a. resultatet af den lave delefrekvens. 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 29 September 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Tak for svarene...

Boman skrev:

Pga. lineær fase filtre er der en tidsforsinkelse på ca. 0.8 sek, det betyder intet på musik, men duer ikke til film, defor bruger jeg minimum fase filtre til film/tv. Når der er billede på, er man ikke så kritisk med lyden, så det går fint.

Man må kunne finde et eller andet software, der forsinker billedet, så det hele passer.

Det har jeg forsøgt, men det er ikke umiddelbart tilgængeligt, men man er ikke så kritisk med lyden når billedet "forstyrrer".

For mange år siden var jeg på Hifiudstilling i Frankfurt, hvor jeg overværede en Bose demonstration, hvor de brugte video. Tilsyneladende spillede de på store højttalere, og det lød godt, men da demonstrationen var forbi, afslørede de, at de var det dengang helt nye satelit/woofer system de spillede på. Vi havde anskaffet er sådant system hos Peerless, og jeg vidste, at de ikke lød særligt godt, bl.a. var der et kæmpehul i frekvensgangen mellem satelitterne og wooferen. Billederne forstyrrede altså så meget, at man/jeg ikke kunne høre deres åbenlyse fejl.

Hvis du benytter minimum fase filtre får du stadig en temmelig fantastisk lyd, og med billede på, savner du absolut intet.

Boman skrev:

Hvad mener du med programmer? Jeg måler og beregner korrektionsfiler med Acourate, de bliver så kopieret til en USB memory stick og "kører" via Brutefir.

Dejligt simpelt - jeg formoder Brutefir kører på en linux platform?

Ja.

Jeg har desværre købt Lynxtwo-B kort - og der er vist problemer med ALSA-drivere....


Boman skrev:
Acourate er ikke for nybegyndere, der er en stejl indlæringskurve, men både Uli og jeg vil gerne hjælpe, og der er vejledning og macroer til at lette arbejdet. Man skal dog vide hvad man gør.

Jeg overvejer ganske kraftigt at købe Acourate, men først skal jeg lige have samlet en PC og se om det lykkedes mig bare at få lyd igennem via Lynxtwo b -> effektforstærker.

Jeg dedikerer en pc til signalbehandlingen DRC mm. + XO, så laver jeg selve signalet (lyd) på en anden.

Jeg ville være meget taknemmelig for noget hjælp med Acourate og generel opsætning.
Min holdning er, at det er fedt at hjælpe andre mennesker... men de må gerne prøve lidt selv først, så man ikke bare gør deres arbejde.
Derfor skal jeg først lige have samlet PC'en og herefter eksperimenteret lidt, så jeg ikke bare spilder jeres tid.

Du bor tilsyneladende i Storkøbenhavn, det gør hjælpen nemmere.

Der ligger iøvrigt også en guide på DIYaudio.com, jeg lige skal have prøvet.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 29 September 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

@Boman:

Meget spændende artikel - ingen tvivl om det !........ 

Dog deler jeg ikke din opfattelse af, hvor tæt det er muligt at komme på virkeligheden (via. vores kære HiFi-systemer) !.......

Prøv at forestil dig en rimeligt simpel situation, hvor en f.eks. en saxofonist spiller live inde i dit lytterum - mener du at dit setup kommer så tæt på, som du giver udtryk for ?......

Uanset hvad, giver jeg da gerne dit setup et seriøst lyt - evt. næste gang jeg er i "staden" !...... 



__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 29 September 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:

@Boman:

Meget sp�ndende artikel - ingen tvivl om det !........ 

Dog deler jeg ikke din opfattelse af, hvor t�t det er muligt at komme p� virkeligheden (via. vores k�re HiFi-systemer) !.......

Pr�v at forestil dig en rimeligt simpel situation, hvor en f.eks. en saxofonist spiller live inde i dit lytterum - mener du at dit setup kommer s� t�t p�, som du giver udtryk for ?......

Uanset hvad, giver jeg da gerne dit setup et seri�st lyt - evt. n�ste gang jeg er i "staden" !...... 



Jeg påstår ikke, at det er fuldstændigt som om instrumentet står i stuen. Som jeg skrev, er jeg måske på 7-8 på en skala fra 0-10.

Jeg er forbløffet over hvor livagtigt især blæserinstrumenter er, der kommer klange og lyde man ikke hører på "normale" anlæg.

Men vi må huske på, at jeg/vi kun har indflydelse på gengivelsen af musikken, hvordan det er optaget, hvilke mikrofoner der er anvendt, og deres placering samt mixning inklusiv eventuelle "justeringer" er uden for vores regi.

Vi når aldrig et 10 tal, men kom og lyt, jeg er overbevist om, at du vil blive overrasket/imponeret.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 29 September 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

@Boman:

Du kan tro jeg gerne vil høre dit setup !....... 

Jeg giver lige besked, næste gang jeg er i nærheden af København !.......



__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 30 September 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Vi har vel alle prøvet, mens vi nyder musikken, at lukke øjnene og forestille os, at musikerne står lige foran en.

Forleden dag havde jeg besøg af en, der sagde "Når man lukker øjnene er umuligt at forestille sig, at man lytter til højttalere".


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
msby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 30 September 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Boman, jeg hørte dit setup for mindst 3 år siden, da jag købte et signalkabel af dig OG jeg mener stadig, at det er det bedste jeg nogen sinde har hørt. Fascinerende oplevelse!

Ville meget gerne høre det igen og hvis det oven i købet er blevet bedre i mellemtiden så er det jo helt vildt.

Mvh
Mikael

Til top Vis msby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msby
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 30 September 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

msby skrev:

Boman, jeg h�rte dit setup for mindst 3 �r siden, da jag k�bte et signalkabel af dig OG jeg mener stadig, at det er det bedste jeg nogen sinde har h�rt. Fascinerende oplevelse!

Ville meget gerne h�re det igen og hvis det oven i k�bet er blevet bedre i mellemtiden s� er det jo helt vildt.

Mvh
Mikael



Det er klart bedre end da du hørte det.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Det har jeg forsøgt, men det er ikke umiddelbart tilgængeligt, men man er ikke så kritisk med lyden når billedet "forstyrrer".

For mange år siden var jeg på Hifiudstilling i Frankfurt, hvor jeg overværede en Bose demonstration, hvor de brugte video. Tilsyneladende spillede de på store højttalere, og det lød godt, men da demonstrationen var forbi, afslørede de, at de var det dengang helt nye satelit/woofer system de spillede på. Vi havde anskaffet er sådant system hos Peerless, og jeg vidste, at de ikke lød særligt godt, bl.a. var der et kæmpehul i frekvensgangen mellem satelitterne og wooferen. Billederne forstyrrede altså så meget, at man/jeg ikke kunne høre deres åbenlyse fejl.

Hvis du benytter minimum fase filtre får du stadig en temmelig fantastisk lyd, og med billede på, savner du absolut intet.


Ja ... uanset, hvor perfekte målinger man kan opnå, er det stadigt kun et middel til at opnå målet.
Så er oplevelsen iorden er målinger ligegyldige.

Jeg vender tilbage, når jeg har eksperimenteret lidt.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Så er oplevelsen iorden er målinger ligegyldige.



Det vil jeg ikke give dig ret i.

Hvis ikke målingerne er i orden, er der noget galt.

MEN at målingerne (frekvensgangen) er i orden, er ikke en garanti for at det lyder godt.

Altså - gode målinger er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse for at opnå god lyd.

Har vi ikke alle lavet fejlkøb, fordi vi blev fascineret af lyden


Jeg har fx engang ejet en Decca pickup, fordi den lød fascinerende, men efter er stykke tid blev man/jeg træt af dens farvning af lyden og afhændede den.


Da Søborghus hifi åbnede engang i 70'erne, skulle jeg se hvad de havde, og der stod et par brugte JBL studio monitorer. En af ejerne fortalte, at han havde hørt en trommesolo på dem, og var blevet så fascineret at det, at han købte dem, men efter 3 måneder bliv han træt af at høre på trommesoloer, købte et par B&W højtalere og brugte monitorerne som højttalerstandere.


Vi er ikke dygtige nok til at kunne måle om en højttaler er "god". Som jeg har skrevet, er det ikke nemt at måle alle former for tidsforvrængning, eller for den sags skyld, andre former for forvrængning der påvirker lyden.


Jeg er heller ikke overbevist om, at vi har en tilstrækkelig viden om hvordan ørerne/hjernen opfatter lyden.


Da jeg lærte psykoakustik (læren om ørets opfattelse af lyde) brugte vi sinussignaler og lyserød støjsignaler som testsignaler, men siden er jeg blevet klar over, at hørelsen ikke er optimeret til steady-state signaler, men til ændring af signaler (transienter).


Det er logisk nok. I tidernes morgen var ørerne et af vores advarselssystemer. Det vigtigste var, at kunne høre faren, og i hvilken retning den kom fra. De der kunne det, overlevede og kunne sætte afkom i verden.


Når jeg måler højttalernes response med sinussweep og får alle de spidser og dyk, og skal bestemmer den optimale korrektion, er jeg i tvivl om, hvordan øret/hjernen opfatter det. Den opfatter ikke det samme som mikrofonen, for så var det ikke til at holde ud at høre på.


Fx er der et dyk når refleksionen fra gulvet er i modfase med det direkte signal, men hvor hørbart er det? Skal man korrigere, og hvis man skal, hvor meget skal man korrigere?


Det er ved 2-300 Hz. Kan øret adskille refleksionen fra den direkte lyd ved den frekvens?

Jeg tror det kan, og korrigerer ikke.


Hvis I har mulighed for det, skulle I prøve at lytte til jeres rum gennem et sæt stereomikrofoner med et par hovedtelefoner. I vil blive forbløffet over den store forskel, især hvordan baggrundsstøjen bliver meget mere dominerende. Hjernens signalbehandling har programmeret korrektion for jeres hovedfacon og de ydre ører. Den er ikke korrekt når I lytter til hovedtelefoner. I mister de faseforskelle som I normalt anvender (ubevist).


Hvis vi vidste mere om ørets opfattelsesevner, kunne vi lave er bedre korrektion.


Uli har lavet "Psychoacoustic Response" beregning i Acourate. Den prøver at tage hensyn til hvor hørbar spidserne og dykkene er, bl.a. er spidser mere hørbare en dyk, det giver mulighed for en bedre korrektion.








 


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Min oerfaringer at dyk og spidser er lige hørbare. Men, dyk er mere ørevenlige, og opfattes derfor ikke så markant, som noget der stikker ud (spidser).

Jeg har for en del år trænet mine lytteevner ifb. lydstudie træning. Efter ganske kort tid, var det lige så nemt at identificere dyk som spidser. Jeg er heldigvis ikke længere trænet udi at lytte. I flere år, hvor jeg holdt det ved lige, kunne jeg næsten ikke lytte til musik - kun teknik.

Et eksempel er omkring 1 Khz. Hvis det hæves bliver lyden nasal, hvilket af de fleste (tror jeg) opfattes grimt, hvorimod en sænkning opfattes som en varmere lyd, hvilket er mere behageligt. Forskellene er mao lige store, men opfattelsen af om det er grimt eller behageligt er forskellig.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Min oerfaringer at dyk og spidser er lige hørbare. Men, dyk er mere ørevenlige, og opfattes derfor ikke så markant, som noget der stikker ud (spidser).

Jeg har for en del år trænet mine lytteevner ifb. lydstudie træning. Efter ganske kort tid, var det lige så nemt at identificere dyk som spidser. Jeg er heldigvis ikke længere trænet udi at lytte. I flere år, hvor jeg holdt det ved lige, kunne jeg næsten ikke lytte til musik - kun teknik.

Et eksempel er omkring 1 Khz. Hvis det hæves bliver lyden nasal, hvilket af de fleste (tror jeg) opfattes grimt, hvorimod en sænkning opfattes som en varmere lyd, hvilket er mere behageligt. Forskellene er mao lige store, men opfattelsen af om det er grimt eller behageligt er forskellig.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at man kan høre reelle dyk og spidser, altså fejl i højttalere/delefiltre.

Men jeg er i tvivl når den direkte lyd er "perfekt", men det er refleksionerne, der giver den ujævne frekvensgang. Kan øret skelne mellem den direkte lyd, og lyd der ankommer senere?

Hvis vi tager violineksemplet igen. Vi må ikke ændre på violinen (den direkte lyd) for at kompensere for refleksioner.

Derfor prioriterer jeg den direkte lyd højest. 

 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Men jeg er i tvivl når den direkte lyd er "perfekt", men det er refleksionerne, der giver den ujævne frekvensgang. Kan øret
skelne mellem den direkte lyd, og lyd der ankommer senere?


Det afhænger af tid og amplitude.

Den lyd vi hører er summen af alle reflektioner inden for et tidsinterval.

Hvis en reflektion ankommer <= 10 ms efter den direkte lyd opfatter øret lyden, som værende den samme og det lyder som
om den kommer flere steder fra. Derfor anbefales det ofte at dæmpe førsteordensreflektioner.

Hvis en reflektion ankommer > 30-50 ms efter den direkte lyd opfatter øret lyden som værende ny og vi hører et ekko.
Omfanget af dette ekko afhænger af amplituden, som ofte vil være ubetydelig for sene reflektioner, som ankommer så sent.

Reflektioner som ankommer midt imellem disse intervaller bliver filtreret fra i hjernen - i hvert fald retningsmæssigt.

Rumkorrektionen bør derfor bekæmpe effekten af de tidlige reflektioner (<10 ms), ved at udsende det oprindelige signal i
modfase, tidsforsinket og med reduceret amplitude svarende til energitab. Der er sandsynligvis ikke behov for at korrigere
for modsignalet, da det formentning ankommer efter 10 ms og derfor bliver ignoreret af hjernen.

Jeg er ret overbevist om, at Audiolense fortager ovenstående korrektion. Ellers mangler jeg en forklaring på, hvordan den
kan være (næsten) ligeglad med hvor man placerer dæmpningsmaterialet.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Boman skrev:

Men jeg er i tvivl når den direkte lyd er "perfekt", men det er refleksionerne, der giver den ujævne frekvensgang. Kan øret
skelne mellem den direkte lyd, og lyd der ankommer senere?


Det afhænger af tid og amplitude.

Den lyd vi hører er summen af alle reflektioner inden for et tidsinterval.

Hvis en reflektion ankommer <= 10 ms efter den direkte lyd opfatter øret lyden, som værende den samme og det lyder som
om den kommer flere steder fra. Derfor anbefales det ofte at dæmpe førsteordensreflektioner.

Hvis en reflektion ankommer > 30-50 ms efter den direkte lyd opfatter øret lyden som værende ny og vi hører et ekko.
Omfanget af dette ekko afhænger af amplituden, som ofte vil være ubetydelig for sene reflektioner, som ankommer så sent.

Reflektioner som ankommer midt imellem disse intervaller bliver filtreret fra i hjernen - i hvert fald retningsmæssigt.

Rumkorrektionen bør derfor bekæmpe effekten af de tidlige reflektioner (<10 ms), ved at udsende det oprindelige signal i
modfase, tidsforsinket og med reduceret amplitude svarende til energitab. Der er sandsynligvis ikke behov for at korrigere
for modsignalet, da det formentning ankommer efter 10 ms og derfor bliver ignoreret af hjernen.

Jeg er ret overbevist om, at Audiolense fortager ovenstående korrektion. Ellers mangler jeg en forklaring på, hvordan den
kan være (næsten) ligeglad med hvor man placerer dæmpningsmaterialet.

Det er også mit indtryk at fasen må have betydning i opfattelsen af hvor lyden kommer fra?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Det har du ret i. Reflektioner er svære at håndtere. Hvis man korrigere i den direkte lyd har man jo stadig tidsforvrængningen, som faktisk bliver forholdsmæssigt større, idet den direkte lyd fylder mindre (i tilfælde af spidser der fjernes). Tidsforvrængning i selv meget små størrelser, er meget hørbare, og tværer lyden ud, så den bliver upræcis. Det jeg oplever, når jeg har korrigere den direkte lyd, er at instrumenter der før stod lige foran mig, nu falder tilbage i højttaleren. 3 D effekten forsvinder, når tidsforvrængning tager over.

Dette høres meget tydeligt, på 2 kanals surround systemer. Prøv at lytte til en klap og uden anden lydinformation, der er programmeret til at lyde som om det kommer fra venstre baghøjttaler (som jo ikke eksisterer). Det lyder forfærdeligt, men giver alligevel en overbevisende surroundeffekt når alle lyde og billede kommer på.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Rumkorrektionen bør derfor bekæmpe effekten af de tidlige reflektioner (<10 ms), ved at udsende det oprindelige signal i
modfase, tidsforsinket og med reduceret amplitude svarende til energitab. Der er sandsynligvis ikke behov for at korrigere
for modsignalet, da det formentning ankommer efter 10 ms og derfor bliver ignoreret af hjernen.

Jeg er ikke enig, vi må/skal ikke ændre på selve violinen for at kompensere for refleksioner.

Når man spiller på en violin er der også refleksionen fra gulvet, der ved bestemte frekvenser udfaser den direkte lyd, men hvis vi modificerer violinen tror jeg ikke, vi får bedre lyd.

Vi (øret/hjernen) er vant til at høre refleksionerne fra gulvet, og kan - måske - kompensere for den.

Konklusion: Der er stadigvæk meget vi ikke ved om, hvordan vi opfatter lyd.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

Det er også mit indtryk at fasen må have betydning i opfattelsen af hvor lyden kommer fra?

Det er fuldstændigt korrekt. Det er fasen der hovedsaglig benyttes til retningsbestemmelse.

"I gamle dage" havde man en balancekontrol man kunne benytte, hvis solisten ikke var placeret midt mellem højttalerne. Min hjemmelavede forforstærker havde kalibreret dæmpning af højre/venstre kanal, derfor vidste jeg præcis, hvor meget jeg skulle dæmpe den ene kanal for at flytte solisten til midten. Og det kunne være flere dB.

Nu hvor der er styr på fasen er solisten fuldstændig punktformig, så man høre meget tydeligt, hvis han/hun ikke er placeret præcis i midten, og at flytte den ene højttaler 2 cm tættere på giver en tydelig ændring af placeringen. 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Det er fuldstændigt korrekt. Det er fasen der hovedsaglig benyttes til retningsbestemmelse.


Jeg mener at kunne huske noget fra en artikel i det hedengangne High Fidelity hvor det blev forklaret at der er en sammenhæng mellem retningsbestemmelse og frekvens. Det skulle være sådan at frekvenser over ca. 1500Hz især retningsbestemmes ved amplitudeforskel og frekvenserne derunder især retningsbestemmes med faseforskel. Der er naturligvis en glidende overgang.

Forklaringen skulle være at faseforskelle er er sværere at forlade sig på for frekvenser hvor bølgelængden er mindre end afstanden mellem ørerne. (Samme fase kan findes flere steder inden for flere perioder forudsat et kontinuert signal)

Desuden vil hovedet lave akustisk "skygge" og dæmpe højere frekvenser bedre end lave (i frit felt) hvilket også taler for at amplitude er mere betydende for retningsbestemmelse ved høje frekvenser end ved lave.

Her er så ikke nævnt egentlig tidsforskydning. Jeg spurgte en gang den daværende udviklingschef for Jamo (vistnok nu hos Lyngdorf) om vigtigheden af en centerhøjttaler i et surroundsetup. Han forklarede mig at den kan være væsentlig for at få centreret dialogen for de tilskuere/lyttere der sidder til siden for centeraksen. Hvis ikke der var en centerhøjttaler ville lyden fra den nærmeste fronthøjttaler komme først til øret og dermed rykke lydbilledet af dialogen i den retning.

Tak for artiklen i øvrigt. Jeg er jo en af de heldige der har lyttet til Bomans system og må sige at det er en oplevelse der sætter enhver debat om kablers prissætning grundigt i perspektiv.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1414
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Tak for artiklen i øvrigt. Jeg er jo en af de heldige der har lyttet til Bomans system og må sige at det er en oplevelse der sætter enhver debat om kablers prissætning grundigt i perspektiv.

Fortæl fortæl

Hvordan lød det? Hvad adskille det fra f.eks dit eget setup?

Det er jo spændende at høre om - lige hvad dette forum skal bruges til

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes