Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 12:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Proff.band/musikere i DK. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Hvor mange tror i der er.
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
13 [27,08%]
6 [12,50%]
4 [8,33%]
0 [0,00%]
25 [52,08%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 12 September 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hvad tror i,hvor mange kan leve af det i DK.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 13 September 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Denne afstemning er nok urealistisk,siden der ikke er ret mange der har stemt.

 

   Jeg skulle nok have holdt mig til min første indskydelse,nemlig omkring 2500.  men kom gerne med flere bud.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 13 September 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Selv halvstore bands som eks the Storm må have skolelærer jobs ved siden af. Det er kun de helt store, eks. Kim Larsen, Thomas Helmig og TV2 der kan leve af det fuldtids.

Ring til dansk musikerforbund og hør dem ad, der er næppe mere end en 100 stykker der kan leve af det her i landet, koncert og cdsalg giver ikke nok med så lille en målgruppe.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Det med Dansk Musikerforbund,havde jeg nu godt nok overvejet,men alle er jo ikke i fagforening,så det kan man jo ikke bruge til noget.Meeen - jeg tror nu nok der er flere end 100.

 Hvad med proff.musikere i DR Symfoni orkester/DR Big Band der er vist mere end 100.

  Prøv at tæl hvor mange Danske band's/solister der er.Du bliver træt inden du er færdig.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du mener hvor mange der lever af at SPILLE og IKKE undervise, så under 10.000!

2500 er også højt sat!...

Jeg er selv musiker ( under uddannelse på Rytme-kons. i Århus )

Jeg vil desuden godt "æde min gamle hat" på at folk i DR symfonien underviser ved siden af!... måske ikke alle, men en del gør!...

:)


__________________
KontraJazz
Til top Vis Tejs Dragheim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tejs Dragheim
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja ja.

 Så lever man jo også af det

       carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 13 September 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

så skal vi lige have det defineret

i min bog er at leve af noget, når man gør det fuldtids, og at det står for hovedparten af ens indkomst.

Et deltidsjob som symfoni musiker kvalificerer altså ikke til at man "lever af det".

 

Det du kalder "at leve af det" er i min verden snarere "tjener penge på det". Det er på ingen måde det samme. Jeg tjente selv penge på at lave PA da jeg var studerende, men jeg levede på ingen måde af det



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 14 September 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om at musikerne i DR symfoni orkestret er fuldtids ansatte.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 14 September 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

 

 hvem har svaret....og er der et svar....hmmm...

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 14 September 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Ja

 Der er altid et svar.Også selvom vi skal regne sådan nogle som Rasmus Tvebak og Jodle Birge med  

 carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 06 November 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Tror spørgsmålet er skævt formuleret...

Professionel må vel være 'kan det her fag', velkvalificeret og lignende. Penge/indkomst som målebånd, det må være en folkelig 'undersættelse'

Om man kan leve af sin profession kan aldrig være adgangstegn, da utallige leve af noget, uden evner eller du'r til faget. Nogen er heldige, helt tilfældigt og uden duelighed.

http://da.wikipedia.org/wiki/Professionel


__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 07 November 2010 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Professionel må vel være 'kan det her fag', velkvalificeret og lignende. Penge/indkomst som målebånd, det må være en folkelig 'undersættelse'


At være "professionel" er ikke et kvalitetsstempel, det handler om hvorvidt det er ens erhverv eller ej, hvilket understøttes af den wiki du linker til. Endvidere er spørgsmålet i starten af tråden hvor mange der kan leve af det, ikke hvor mange der er dygtige.

Ang. trådens spørgsmål, så synes jeg ikke det diskvalificerer at kalde sig professionel musiker fordi man underviser i musik ved siden af. Min kammerat har forsørget sig selv og sin familie de sidste 20-25 år på at spille teaterjobs, musicals og studiejobs, at han så har en eftermiddag om ugen på den lokale musikskole synes jeg ikke diskvalificerer ham i forhold til at sige at han lever af at være musiker. Ret beset havde han jo heller ikke undervisningsjobbet hvis ikke han var musiker.

Jeg tror der er pænt mange musikere der lever af musikken, tænk bare på at der er musikere på samtlige teaterforestillinger, musikere i reklamefilm, musikere der spiller røvballemusik i den der konkylie i Tivoli, musikere på Vin og Ølgod, orkestre og meget mere. Naturligvis er der en del der kun har det som sidejob, men jeg tror også der er mange der forsørger sig udelukkende ved at slæbe sig igennem den slags jobs.


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 07 November 2010 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
FinnC skrev:
Professionel må vel være 'kan det her fag', velkvalificeret og lignende. Penge/indkomst som målebånd, det må være en folkelig 'undersættelse'


At være "professionel" er ikke et kvalitetsstempel, det handler om hvorvidt det er ens erhverv eller ej.......... Endvidere er spørgsmålet i starten af tråden hvor mange der kan leve af det, ikke hvor mange der er dygtige.

..snip..


Netop... det jeg bemærkede, var at man sammenblander 'professionel' og 'kan leve af det'.

'Professionel' er normalt indenfor en faglig grænse eller en uddannelsesmæssig norm, og tilmed kan nogle have et medfødt talent - altså en målbar grænse/kvalitet. Hvorimod 'kan leve af det' er at tilkoble et folkeligt subjektivt uden kendt kvalitet/grænse.

En amatør der lever godt, vil de færreste nok ikke kalde 'professionel'

Og man kan sagtens være professionel uden det er ens erhverv. Nogle er amatører på jobbet og særdeles professionelle i f.eks. en eller anden hobby, eller gerning udenfor jobbet.

Hvordan man 'gø' det' eller 'er det' har ingen betydning.. nogle er professionelle og andre amatører - to modstående enheder på samme skala. Hvad man tjener på det er en tredie enhed.


__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 07 November 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Selv halvstore bands som eks the Storm må have skolelærer jobs ved siden af. Det er kun de helt store, eks. Kim Larsen, Thomas Helmig og TV2 der kan leve af det fuldtids.

 

Det passer nu ikke helt, jeg ved at Søren Thulin fra Pink Floyd Project opsagde sit job som skolelærer, for at leve af musikken, så mon ikke der er flere



__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 07 November 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg vist heller ikke nævnt Søren Thulin

Men du understøtter jo netop mit udsagn, han har jo indtil en given periode netop været nødsaget til at have et job ved siden af, og sørme om ikke jeg også havde ramt branchen rigtigt

Naturligvis er der mange der er så heldige at de kan leve af det, det er bare ikke hovedparten. De par stykker jeg privat kender, og som primæruddannelse/(ønsket)beskæftigelse er musikere, de kan netop ikke leve af det, og må lege skolelærer ved siden af, det var derfor at jeg nævnte det da der netop var et indslag om det i tv for nyligt.

Så er der jo resten der falder lidt ved siden af, Eks. Red Warszawa, der vist ikke har lagt skjul på at de ikke kan leve af det, og at nogle medlemmer har været på overførselsindkomst i perioder. Der er ingen tvivl om at de med mange albums og rigtigt mange koncerter må siges at være musikere, og at de har det som hovederhverv, men de kan ikke leve af det, og er de så professionelle når de hverken kan leve af det, og flere heller ikke har en uddannelse inden for området? (det med uddannelse var for at addreserer "professionel" problematikken)

Udover at der nok ikke er nogen der har et totalt overblik, da der netop som før nævnt ikke er sikkerhed for at alle er medlem af en fagforening der har tal på det, så er spørgmsålet om hvem der skal tælles med ellers? Hvad med DJ's? der findes 1000 vis af amatør DJ's rundt om der spiller for 500 kroner for en aften. Det kan de på ingen måde leve af. Omvendt findes der også nogle der hiver en ganske fin gage ind hver måned på spillejobs + de leverer mix til radioer og andre. Jeg tror alle kan blive enige om at Tolstrup og Breum er professionelle, men tæller de med som musikerer? (Tolstrup er eks. ansat ved DR på lige fod med eks. DRs Symfoniorkester)



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes