Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 13:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forlængelse af højtalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har støbt gulv og trukket mine højttaler kabler i 20mm eletrikker flexslange og ledeningen kommer komme ud af væggen i en normal forfradåse.

Ledningen er som sagt trukket igennem flexslangen støbt ned. Problemet er troede jeg kunne trække i ledningen efter behov. Men ledningen til fronthøjttalerne er så stiv at den ikke kan trækkes pga bøjningen op i vægen.

Nu er ledningen for kort i den ene ende. Har i et bud på hvordan jeg løser dette?
Min første tanke var at jeg da bare fandt en "kontakt" med det rette stik. feks et banenstik. Men jeg kan kun finde XLR som er alt for stor og grim.
Anden løsning kunne vær at lave en blændplade med et lille hul i til ledningen. Men hvordan samler jeg så ledningen med det forlænger stykk jeg har behov for. Loder jeg den bare sammen ?

Til min sub har jeg et præfabrikeret kabel med phonostik i enderne. Men sådan et phonostik er jo kæmpe stort så for at få kablet igennem flexslangen måtte jeg klippe stikket af.
Findes der phonostik jeg selv kan montere på ledningen?

Jeg håber i har nogle gode løsningsforslag :)

 

Kenny

Til top Vis Kenny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenny
 
db89
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

her er der måske en mulighed til en vægdåse link, har dog ingen erfaringer med den, men kan vel ikke være værre end de DIN og klem-udtag som man også kan få.

Men kunne måske være en ide at nævne hvilke ht-kabler og højttalere som der er tale om, så man ved hvilken "klasse" man er oppe i.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hvis en skubber i den ene ende, og en anden trækker, plejer man da at kunne luske tingene gennem  ...  men OK er det vandrørslignende kabel så tvivler jeg ....    

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
db89
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hvis en skubber i den ene ende, og en anden trækker, plejer man da at kunne luske tingene gennem  ...  men OK er det vandrørslignende kabel så tvivler jeg ....    

 

nårh ja, og så brug evt noget spray glidemiddel som dette link. Har som arbejdsdreng i en sommerferie været med til at trække nye kabler fra kælderen og op på 3. sal igennem de gamle stålrør der blev der godtnok brugt glidemiddel og hevet til for at få skidtet igennem

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89
 
Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 323
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Tja med kopattesalve fra haraldhumbug, først bruger du en søgetråd måske igen købt i humbug med den træker du en nylonsnor på omkring 4mm tror at humbug igen en rulle når du nu er der træker først snoren igeenm lave den så lnag at du kan får ordenlig fat og vikle den  om hånden (er skal trækes forsigtigt) din hjælper(konen) smøre nu den godt fast bundet snor på selve kablet efter hånden som ned måske bliver truket en del frem og tilbage indtil den er kommet igennem (og det havde jo været en god ide at bruge et 56mm flexrør men det ved du nu til næste gang, i mangel på kopattesalve kan du bruge vell opvaske middel men kopattesalve er suverent, hver gand du mærger at den er ved at køre fast der træken man den tilbage og lidt mere smøremidel gør underværker, og så babe være glad at det ikke er et nedstødbt rør mellem to bygninger du slal trække det i mellem hahaha.  
Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Kenny skrev:


Anden løsning kunne vær at lave en blændplade med et lille hul i til ledningen. Men hvordan samler jeg så ledningen med det forlænger stykk jeg har behov for. Loder jeg den bare sammen ?

Du kan godt lodde dem sammen og isolere dem udenpå lodningerne evt. med krympeflex. En anden mere almindelig måde at samle kabler på er med disse :

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=6508_6220_4279

Hvilken farve du skal bruge afhænger af hvor kraftigt kabel du bruger. De skal dog helst monteres med en korrekt pressetang for optimalt resultat.

Kenny skrev:

Til min sub har jeg et præfabrikeret kabel med phonostik i enderne. Men sådan et phonostik er jo kæmpe stort så for at få kablet igennem flexslangen måtte jeg klippe stikket af.
Findes der phonostik jeg selv kan montere på ledningen?

Der findes mange phonostik ( RCA-stik ) du selv kan lodde på f.eks. her :

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=6508_6188_1708

Du kan også finde dyrere typer hos hififorhandlere hvis du synes disse virker for billige.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
jan_stevns skrev:

Hvis en skubber i den ene ende, og en anden trækker, plejer man da at kunne luske tingene gennem  ...  men OK er det vandrørslignende kabel så tvivler jeg ....    

 

nårh ja, og så brug evt noget spray glidemiddel som dette link. Har som arbejdsdreng i en sommerferie været med til at trække nye kabler fra kælderen og op på 3. sal igennem de gamle stålrør der blev der godtnok brugt glidemiddel og hevet til for at få skidtet igennem

Det burde kunne lade sig gøre på denne måde

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
her er der måske en mulighed til en vægdåse link, har dog ingen erfaringer med den, men kan vel ikke være værre end de DIN og klem-udtag som man også kan få.

Den er sikkert udmærket, men jeg tror bare at han skal bruge nogle med kun 2 bananstik (1 pr højttaler). Den ville også kunne laves væsentligt mindre.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
db89
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

db89 skrev:
her er der måske en mulighed til en vægdåse link, har dog ingen erfaringer med den, men kan vel ikke være værre end de DIN og klem-udtag som man også kan få.

Den er sikkert udmærket, men jeg tror bare at han skal bruge nogle med kun 2 bananstik (1 pr højttaler). Den ville også kunne laves væsentligt mindre.

 


ja men sådan nogle kan man desværre ikke få der eneste alternativ er DIN og"klem tilslutning". Må dog indrømme at jeg ikke rigtigt har kigget andre steder.

EDIT: man burde egentligt også kunne bruge nogle chassis bøsninger som disse og så montere dem i et lk blænddæksel som man borer huller i.


EDIT EDIT: her er nogle væsentligt billigere, dog måske af en mere tvivlsom kvalitet?

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:

EDIT: man burde egentligt også kunne bruge nogle chassis bøsninger som disse og så montere dem i et lk blænddæksel som man borer huller i.


EDIT EDIT: her er nogle væsentligt billigere, dog måske af en mere tvivlsom kvalitet?

Ja selvfølgelig, den tænkte jeg ikke lige på. Der findes også andre kvaliteter/priser mellem de to du nævner. Og så kan man jo bruge samme løsning til subwooferstikket, da man også kan få RCA-stik som chassisbøsning.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
db89
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
db89 skrev:

EDIT: man burde egentligt også kunne bruge nogle chassis bøsninger som disse og så montere dem i et lk blænddæksel som man borer huller i.


EDIT EDIT: her er nogle væsentligt billigere, dog måske af en mere tvivlsom kvalitet?

Ja selvfølgelig, den tænkte jeg ikke lige på. Der findes også andre kvaliteter/priser mellem de to du nævner. Og så kan man jo bruge samme løsning til subwooferstikket, da man også kan få RCA-stik som chassisbøsning.

 

Var også bare resultaterne efter en hurtig tur på google. Men så er der i hvertfald mulighed for at folk kan få udtag til højttalere osv så det matcher resten af af de stikkontakter osv som man ofte har fra LK og samtidigt kan man selv bestemme kvaliteten af stikkene. Hvis man havde haft tiden skulle man måske næsten begynde at sælge sådan nogle "custom LK HIFI-udtag"

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89
 
Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 11 Juli 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode forslag.

Mit setup er ikke det vilde så jeg skal ikke have for flere tusind dimser i supra kvalitet. B&W 604,601,asw1000 sat til en SR-5003. Højttaler kablerne husker jeg ikke, de er jo pakket ned pt. Men det er to speperate ledere begge meget stive. Jeg kan prøve med glidemiddel, men jeg tvivler på det virker da det er stivheden der er problemet.

Bag anlægget har jeg 3dåser
2stk med 2ledningder i så enten 2xDIN eller 4xbanan + 1dåse med en ledning
Ved højttalerne er der 1 ledning dvs. 1xDIN eller 2banan.

DIN løsningen er den mest diskrete. Jeg har faktisk set på den, men vælgte den fra i første omgang da jeg troede det var noget forældet noget. Mine forældre havde det jo på deres anlæg da jeg var teenager for 15år siden. Men er det en brugbar løsning ?

http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejtaler_ vaegdaase/hoejttaler_vaegdaase_2_vejs_4551_da.html
Fin løsning, men jeg har allerede monteret de normale dåser og sølv bagpladen er ikke specielt smart.

http://www.av-connection.dk/?PGr=1754&ML=370 det var noget i den stil jeg tænkte på at montere i en blændplade, men ikke til den pris :)

 

Klem tilslutninger er vle noget der findes på meget billige anlæg ?

Jeg har nu lidt at gå efter, men hvis i kan svare op spærgmålet om DIN er godt nok(kan der overhoved monteres et højttalerkabel på han stikket og hvilken kvalitet jeg bør gå efter hvis jeg vælger en banan løsning.

Det er faktisk lidt underligt at LK ikke har lavet en smart løsning. Det er jo ikke unormalt indmurre sine højttaler kabler med alt det nybyggeri, renovering osv. når folk har 5-7 højttalere rundt i stuen.

Kenny

Til top Vis Kenny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenny
 
Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hvad siger i til en blændplade med en gevindstang monteret med 2xmøtrik på hver side og så spadestik på kablerne. Eller er sådan en gevindstang dårlig for lyden. Den er vel næppe forgyldt :)
Til top Vis Kenny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenny
 
Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hvad siger i til disse http://www.bjergum.dk/product_info.php?cPath=34_70&produ cts_id=224
De stikker ikke så fandens langt ud fra væggen. Men er der en fælles std. for tykkelsen på bananstikket så jeg kan købe et bananstik til kablet et andet sted. Jeg synes dem der passer til der er lige grimme og korte nok.
Til top Vis Kenny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenny
 
Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 17 August 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er endt op med at købe en stak chassis banan bøsninger i biltema :)
Det var de mindste jeg umiddelbart kunne finde og så var prisen ikke helt tosset :)
Bøsningerne er ikke samlet helt korrekt, men sat så de stikker så lidt ud af dåsen som mulig.

Billederne er ikke de bedste :)
Udgang til højttaler


Bag forstærkeren hvor der er tilslutning til to højttalere i hver dåse. Den sidste skal jeg havde et phonostik i til sub.

Til top Vis Kenny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenny
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 17 August 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

De terminaler har helt sikkert høj WAF!

Fed løsning. Håber det lyder lige så godt, som det ser ud..

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
db89
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 18 August 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Godt at se en opdatering på dit projekt/problem. Måske jeg skulle have haft taget patent på min ide?
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes