Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 03:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken str. receiver til 40m2 stue? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa min gamle surroundreceiver (SONY STR-DE545) er begyndt at gøre vrøvl og skal udskiftes. Jeg vil i denne sammenhæng nok også udskifte min dvd-afspiller og cd-afspiller til en bd-afspiller (dette haster dog ikke).

Jeg har været ned i hifiklubben for at høre hvad jeg kunne få, og sælgeren mente, at jeg til en 40m2 stue (køkken-allrum), skulle have minimum en Cambridge Azur 650R surroundreceiver, og kunne hertil købe en Asur 650BD Blu-ray afspiller.
http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=139& ; ;Title=Specifications

Alternativet jeg så på var en (meget dyr) receiver hvor jeg kunne skifte dele ud og dermed følge med den teknologiske udvikling. Dette har jeg dog ikke behov for da jeg ikke normalt interesserer mig for nyt elektronik (har ingen mobiltelefon og er glad for mit billedrørsfjernsyn).

Jeg kan se, at den foreslåede receiver har 100W i alle 7 kanaler samtidig og en strømforsyning på 1400W.

Sælgeren sagde at jeg skulle købe så stor en receiver jeg havde råd til, men det giver jo ikke rigtigt nogen mening, da "råd" jo er et spørgsmål om prioritering.

Jeg vil ikke bruge mere end højst nødvendig, men dog have en nogenlunde fyldig og ren lyd i min stue. Da jeg synes alle receivere ligner hinanden, er jeg ligeglad med design på kasse og fjernbetjening.

Mit behov er både musik og film.

8000,- er ca. det dobbelte af hvad jeg havde forestillet mig da jeg gik ned i butikken, så jeg tøver naturligvis med at købe en receiver i denne prisklasse.

Mit spørgsmål her er, om der er en tommelfingerregel for hvor stor en receiver jeg skal købe til et nogenlunde kvadratisk rum på 40m2 (der er en skillevæg i midten der opdeler køkken og stue)?

Og hvad betyder "stor" (andet end dyr) i denne forbindelse?

Hvad ville I foreslå der passer til min profil?
Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hvilke højttalere spiller du på og hvordan sidder de ? Afstand til lytteposition osv...

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har i øjeblikket nogle små Warfdale højtalere i front og et temmelig billigt sæt surroundhøjtalere fra Yamaha. Det er min plan at købe nye højtalere brugt. Mit budget hertil vil være 6-8.000,-

Fronthøjtalerne står på hver side af fjernsynet, hvilket de også vil gøre i det nye setup, dvs. 1,5-2m fra hinanden. Når jeg sidder i sofaen, sidder jeg ca. 3,5m fra fjernsyn og højtalere. Baghøjtalerne sidder på vægen lige bag sofaen. Sub'en bliver brugt som skammel til en potteplante.

Jeg vil dog gerne kunne høre musik i en fornuftig kvalitet når vi sidder og spiser ved bordet også. Dette er forskudt ca. 4m til siden i forhold til sofamiljøet. Der behøver ikke være samme lytteoplevelse i køkkenet på den anden side af skillevægen bag fjernsynet, men der skal dog stadig være fornuftig lyd i hele lokalet.
Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Forventer du kæmpe biograf-brag eller er det mere for at få "okay" lyd på tv´et og højne oplevelsen lidt.?

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg forventer ikke, at min stue kommer til at ryste når sub'en går igang (faktisk helst ikke). Lyden skal helst bare virke naturlig som filmproducenten har lavet filmen.

Jeg forventer en rimelig ren og rummelig lyd når jeg hører musik.

Edit: Jeg spiller dog aldrig ret højt.
Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Sælgeren i hifi-klubben foreslog et sæt Dali lektor 1 og 6 højtalere med center og sub til en samlet pris på ca. 14.500,- Det er noget i samme klasse jeg leder efter brugt for at spare lidt på prisen.
Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Den størrelse højttalere virker meget fornuftig i mine ører også. Med en sub på kan du få smæk på til filmen.



__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Vil du mene at jeg bør købe den receiver sælgeren foreslog mig, eller tror du jeg med mine ønsker bliver tilfreds med en receiver der koster noget mindre?

Evt. forslag til receiver eller brugte højtalere modtages gerne.
Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

hvad med:
XTZ 80, 5.1 pakketilbud med 10" sub - 3100kr + fragt

+
Surround-reciever efter eget valg.

XTZ gør det rigtig godt til prisen, og sparker i mine ører benene væk under Dali's produkter i samme prisleje. Nu nævner du at
du vil ofre 6-8000 på højttalerne, og XTZ har også pakker i denne størrelsesorden.
Fx:
XTZ 89 5.1 pakke med 12" sub - 5900kr + fragt
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt med.

Kan jeg ikke få væsentligt bedre højtalere ved at give 6-8K for et sæt brugte højtalere, end jeg får ved at købe nye XTZ højtalere til 6K+ fragt?

Dali højtalerne kostede 14.5K for et sæt hvilket jeg nok er for nærig til at give, men omvendt lyder 3-6K for et sæt nye højtalere lidt billigt i mine ører. Det gør naturligvis ikke noget hvis de spiller godt, men det er grunden til, at jeg leder efter brugt.

Jeg har stadig ikke rigtigt fået svar på hvor meget jeg bør ofre på receiveren.
Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hvad du vil ofre på recieveren er vel op til dig. Lydtryk niveau kommer mere an på dine højttaleres følsomhed end hvor meget
strøm din forstærker kan levere.

Fx:
Onkyo TX-SR608
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Lydtryk niveau kommer mere an på dine højttaleres følsomhed end hvor meget
strøm din forstærker kan levere.

Jeg er ikke så skrap til fysik og lyd, så bær over med mig hvis jeg fejlformulerer mig eller kommer med noget sludder.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med lydtryk niveau, men jeg har som sådan ikke behov for et anlæg der kan spille højt, men snarere et anlæg der kan fylde rummet med lyd på en behagelig måde (hvilket jeg heller ikke teknisk ved hvad jeg mener med).

Sælgeren sagde at jeg skulle ofre mest muligt på receiveren. Han nævnte at hvis den forvrængte mindst muligt, kunne jeg nærmest sætte et hvilket som helst sæt højtalere til uden at de ville lide overlast. Jeg ved ikke helt hvad det betyder, men jeg har tillid til, at I hvert fald den viste model opfylder mine krav, og dermed behøver jeg ikke ofre mere.

Jeg køber væsentlig flere cykler end jeg køber hifi udstyr, og her ville jeg mene, at det for hr. Jensen er overkill at bruge 8K på en cykel, men nok snarere bør finde en til omkring 5K hvis han ikke har specielle krav. En cykel til 2K vil jeg ikke mene kvalitetsmæssigt kan svare sig. Jeg har dog ingen idé om hvad der er rimeligt at give for en receiver, hvis den skal kunne "fylde" en stue der er væsentligt større end et genemsnitlig kolegieværelse. Derfor startede jeg denne tråd. Jeg vil jo gerne over et niveau hvor jeg får for meget plastikkasse og for lidt indhold, men vil omvendt heller ikke betale for udstyr og lir jeg ikke har behov for.

Vil du mene, at receiveren du henviser til opfylder mine krav, eller var det blot en "god" receiver i prisklassen?

Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Sælger har på sin vis ret i det han siger. Men det er ikke noget du behøver bekymre dig videre over, når du ikke har tænkt dig
at spille op til festivalsniveau alligevel. Det du istedet bør kigge efter er højttalernes følsomhed. Disse er opgivet i DB, og jo
højere følsomhed jo mindre forstærker er nødvendig for at spille et givent lydtryk (det er der mange herinde der ved langt
mere om end jeg, hvis du vil have tekniske detaljer :)).

Den Onkyo jeg har linket til, er ikke en af de svage forstærkere på markedet og den har rigelige kræfter til dit lytteniveau.
Finder du nogle højttalere med 90+DB følsomhed, kan du også spille op til fest hvis en dag det bliver aktuelt.

Håber det besvarede dit spørgsmål :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Uffe Mose
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 06 Juni 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Tak for svar.

Jeg har fået købt mig et brugt sæt System Audio højtalere, med et par SA1280 MkII i front. De har en følsomhed på 89dB.

Jeg vil tage ned i Hifi-klubben mandag eller tirsdag og høre forskellen på den omtalte receiver fra Cambridge Audio og en billigere Denon surroundreceiver.
Til top Vis Uffe Mose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffe Mose
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes