Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 06:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: High5’s grej - m. GroundSound DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Side 2 nederste halvdel: info om opdatering af op-amps i filtre samt frekvensgangsmålinger.

Side 3 nederst: projekt "affasning af hjørner på kabinetterne".

Hej alle lidensfæller,

Ja, så blev det langt om længe tid til, for mit vedkommende, at vise hifi-sagerne frem.

Det drejer sig om følgende:

  • Ayre CX-7e cd-afspiller
  • Ayre K-5xe forforstærker
  • GroundSound 3-kanals effektforstærkere med indbygget digitalt delefilter (DCN23). 3 x 175 (8 ohm) pr. side, så ja, de kan godt spille min lille stue op...
  • DIY højttalere (der endnu ikke er helt færdige): 3-vejs med Audio Technology C-Quenze 23 I (bas) og 15 H (mellemtone) samt en NeoCD3.0 bånddiskant. Hver enhed har sit eget kabinet - bassen sidder i transmissionslinie og mellemtonen i lukket kabinet. Jeg har fået kabinetterne bygget hos en snedker og pt. står de i rå mdf, men planen er, at de skal males - måske med det midterste kabinet i en anden farve end de to andre. Jeg har ikke fået dem målt ud endnu, men har blot indstillet filtrene efter enhedernes datablade samt lidt "fingerspitzgefühl". Her er GroundSound grejet (inkl. X-over Wizard softwaren til kodning af filtrene) genialt! Det er umiddelbart gået meget godt  og siden de først er blevet samlet her i weekenden, så er de heller ikke spillet til endnu, men det lover rigtig godt. Højttalerne står på SD-fødder (oven på en lille støbejernssokkel, der ikke kan ses på billederne), hvilket jeg har meget god erfaring med på mit "gyngende" parketgulv.
  • Kabler: Lidt forskelligt, men Supra og QED højttalerkabler (også internt i højttalerne), Straightwire balanceret signalkabel (mellem cd og forforstærker), DIY balanceret signalkabel til effektforstærkerne, QED strømkabler til cd og forforstærker og DIY strømkabler til effektforstærkerne.
  • Øvrigt: Bag den højre højttaler gemmer sig et Xindak XF-1000ES strømfilter og på næstnederste hylde i mit DIY rack står der en lille DAB/DAB+/FM/Internetradio/WiFi streamer fra International Reciever Company (et vældigt mundret navn, ikke sandt? ). Den er forbundet til forforstærkeren med et WyreWizard RCA signalkabel.

Pt. står effektforstærkerne placeret som vist pga., at jeg skal have nemt ved at komme til dem, men det er planen, at de skal flyttes bagud, så kabler mm. ikke ligger og flyder midt på gulvet. Jeg overvejer desuden en opdatering af mit ca. 15 år gamle DIY rack ift. at lave nye hylder og male det en anden farve - kommer tid kommer råd.

Lyden fra sagerne er efter min egen mening (naturligvis) vældig god. Transmissionslinieprincippet giver glimrende bas. Noget af det, jeg er mest begejstret for ved anlægget er, at det spiller al slags musik ca. lige godt. Mit tidligere grej var bedst til relativt simpel musik, hvor kompleks musik typisk blev lidt "mudret" og knap så udholdeligt at høre på. Det blev også hurtigt presset/skingert at høre på, hvis der blev skruet lidt op - det er ikke et problem nu, hvilket er dejligt. Dybden i lydbilledet, i det hele taget hele stereoperspektivet, er glimrende, hvor særligt de gode optagelser sætter lytteren i stand til at udpege de enkelte instrumenter nærmest med millimeterpræcision. Jeg kan pt. næsten dagligt høre forbedringer i højttalerne, som de efterhånden spilles til - det er som om det hele slipper lidt mere fri af "kasserne".




__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej Steen.

Det ser spændende, jeg hat tit luret på Ground Sound modul'erne, men de koster også lidt 

Enhederne kan jeg sige god for, har spillet med lignende model i for nogle år tilbage, blot med B&G Neo 3 pdri diskant og Flex-unit bas i stedet, først en 6H og derfter en 10C version.

Er der kommet forandringer i lyden den sidste uge, mindes at Skaaning enhedrne havde lang tilspilnings periode??

Mvh. Michael.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Ser s.. rigtigt lovende ud

 - hvad kan man egentligt med Groundsound modulerne, - du skal have det ind i via SW i PC?  og så kan der stilles på sagerne filterkarakteristik eller?, men kan der f.eks. stilles på fase/delay o.s.v. ? - jeg har kort kigget på deres hjemmeside men mistede lige overblikekt.

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej Michael,

Ja, GroundSound modulerne er umiddelbart lidt kostbare, men jeg var heldig at finde dem herinde hos en, som havde købt et restparti op, så prisen var meget rimelig. Jeg må sige, at jeg ikke har fortrudt købet. Jeg har så fået dem opgraderet med en større trafo, da den oprindelige brummede lidt for meget efter min mening. Det var Robert fra GroundSound, der foretog opgraderingen - samtidigt blev filtermodulerne også opgraderet, så programmeringsindgangen til disse blev til USB i stedet for 5-polet xlr (kablet, der skulle bruges tidligere var com-port til xlr - nu kan et almindeligt usb-kabel benyttes) - det var rart. Prisen for opgraderingen var også mere en rimelig.

Jeg har jo fået lyttet rigtigt meget i den seneste uges tid og der er klare forandringer (og forbedringer ) at spore. Jeg syntes at lyden efterhånden slipper lidt mere fri af "kasserne", efterhånden som enhederne bliver spillet til. Det er meget tydeligt, at de er mine gamle højttalere overlegne (ScanSpeak 9500 diskant, som jeg faktisk har købt af dig - den Holfi-modificerede) og så en 18W/8545 i transmissionslinie. De nye går ikke umiddelbart dybere, men de er langt mere detaljerede end de gamle i de lave frekvenser og mellemtonen er også betydeligt bedre. Diskanten er jeg ikke sikker på nødvendigvis er bedre, men jeg har bemærket at en del musik, hvor sangeren sådan mumler lidt eller er lidt svær at forstå generelt, der er det langt nemmere at følge nu, hvilket jo er et godt tegn.

Mht. kabinetterne, så er planen, at jeg skal have "faset" hjørnerne af foroven på baskabinettet og forneden på mellemtonekabinettet. Diskantkabinettet skal så skæres til på hver side, så der ligesom bliver en sammenhængende linie fra baskabinettets affasningsstart til mellemtonekabinettets affasningsslut, hvis det giver nogen mening - det er lidt svært at beskrive, så jeg prøver lige med et billede:

Hvad spiller du på for tiden - er det stadig hjemmebyg?



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hej Fimpe,

Ja, der skal bruges software for at indstille filtrene - i mit tilfælde X-Over Wizard ver. 1, som er gratis (og det kan vi jo godt li'  ) - du kan downloade det her: http://www.groundsound.com/XOW.zip (378 KB)

Så har du mulighed for selv at kigge det igennem, for det kan temmelig meget og jeg er endnu ikke "uddannet" ud i alle snedighederne. Men delay kan stilles for hver enhed individuelt i millisekunder (med decimaler, f.eks. 0.01) og du kan vende fasen 180 grader for en enhed også, hvis det ønskes. Jeg tror ikke du kan gøre andet med fasen end det. Der er desuden equalizer for hver enhed, mulighed for at lave high- og low shelving filtre og meget mere. Der er inkluderet en on-line hjælp, der beskriver alle mulighederne.

Jeg kan så absolut anbefale disse sager til enhver højttaler selvbygger, da udgiften hurtigt er tjent ind i sparede penge på dyre komponenter til passive filtre. Prøv f.eks. at tjekke prisen på komponenter til et 4. ordens filter, der deler ved 150 Hz - det er ikke helt billigt, hvis blot komponenterne i serie med signalet skal være af den gode slags.

Noget af det, jeg skal have leget lidt med er placering af delefrekvenserne. Pt. deles der ved 300 Hz og 3000 Hz og det kan nemt tænkes, at det ikke er optimalt mht. faseforhold osv., men det kræver nok målinger for at kunne finde de bedste delefrekvenser. Som sagt, så lyder det rigtigt godt allerede nu - men måske kan det blive endnu bedre.



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej Steen..

Lyder spændende Og ingen tvivl om, at tiden er løbet fra 9500 og 18W8545, selvom de kan bringes til hæderlig gengivelse.. Dine kabinetter skal nok blive flotte..

Jeg har ikke DIY højttaler pt, mangler en ordentlig snedker i nær-området, den gamle gik desværre på pension. Så jeg spiller på nogle Elac FS208.2, som jeg egentlig er tilfreds med PT, til prisen er de uovertrufne. Ellers er der DIY på banen, jeg bi-amper med Hypex Ucd180 til diskant mellemtone og Ucd400 til bas, i mine ører klart de bedste Klasse D modul'er PT. Og en Nelsson Pass UGS pre, Sony XA5ES cd-spiller, hvor jeg er i gang med en DIY DAC, som gerne skulle spille i påsken, og så bliver Sony kun drev. På sigt kommer der DIY højttalere igen, med B&G Neo 3 pdri diskant, Seas Excel W17 mellemtone og 2x Seas L22 Alu-bas pr.side.. Men det bliver vist ikke på denne side af sommerferien..

Mvh.

 

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej Steen,

Tak for beskrivelsen, det lyder som et fleksibelt værktøj!

Jeg har selv Semi DIY (konstruktionen er sakset fra fra nettet fra Humble Homemade Hifi (optimo) Scanspeak 18W og Scanspeak ringrad. forøvrigt købt i Otterup

Det filter der sidder i denne funger til UG, men jeg har flyttet hele mit setup i kælderen, der har jeg indrettet bio/lytterum. Jeg har indkøbt et sæt 26W og deler lige nu aktivt ved ca. 200 hz, men har problemer med hvad jeg tror er integrationen mellem 18W og 26 W+ "rummet", derfor er jeg lidt på jagt efter en anden løsning. F.eks. noget Groundsound som du har eller Emotiva UMC-1 med den bas styring der p.t. mangler i SW, eller .. Lige nu kunne jeg godt bruge det vætktøj du har til styring af delay på de enkelte enheder.

Mvh Kurt

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

@ Michael: Det lyder spændende - Elac har jo et temmelig godt ry og har vel egentlig aldrig fået en dårlig test noget sted. Jeg har selv aldrig hørt dem dog. Det lyder som et spændende setup du har dig pt. Sony drevet er vel noget nær det bedste til menneskepenge. Men ja, når først man er bidt af det DIY værk, så vender man næsten altid tilbage til det . Jeg har da også haft låget af mit Ayre grej og påklistret lidt bitumen/blygummi på strategiske steder.

Jeg har fået kabinetterne bygget hos en "snedker" i Kolding. Jeg skriver "snedker", da der er tale om en bygningssnedker - ikke en møbelsnedker, hvilket resultatet også bærer præg af når der kigges på nært hold. Men det er ok.

@ Kurt: Jeg kender godt Optimo - ikke værst (på jysk), er mit indtryk (har ikke hørt dem dog). Fin side iøvrigt den Humble Homemade Hifi. Jeg tjekker den jævnligt ud, ligesom jeg også holder godt øje med Troels Gravesens side, der også er genial for en DIY'er som mig.

Mht. samspillet med dine 26W, så kan du meget vel være på det rigtige spor ift. at det er rummet og delay, der spiller ind. Du kan evt. prøve, hvis der er mulighed for det, at flytte lidt rundt på dit setup, så du kan eksperimentere med subbernes placering. F.eks. rykke dem frem foran Optimoerne og så prøve bagved og måske på linie med osv. Herved kan du manuelt justere dit delay. En anden idé kan være at placere det hele lidt "skævt" i rummet (måske er ganske få graders vinkling nok), således det ikke står parallelt med vægge mv., hvilket måske kan forhindre nogle uheldige stående bølger i rummet.

Men ja - X-Over Wizard er et glimrende værktøj - specielt faciliteten til at læse måleresultater ind, ser jeg frem til at prøve, så filtret tilpasses enhederne helt nøjagtigt.

Fortsat god weekend.



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg syntes Elac'erne er gode, alu bas-mellemtoner og bånddiskant, som overhovedet ikke skærer i ørerne uanset musik-type, masser af dynamik, og så kan de spille BAS

Du har ret ang DIY, men de sidste par år har ungerne haft suveræn første plads her i huset, men jeg så småt begyndt med lidt elektronik. Højttaler tager for meget plads, da jeg ikke har decideret værksted, men står inde med det.

Syntes da dine ser OK ud, man skal vel kunne se, at det er DIY

Mvh. M.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej Michael,

De lyder spændende de Elac'er. Bas er jo ikke lige det, man tænker først, når størrelsen tages i betragtning, men de har trods alt en del cm2 at gøre godt med. Databladet siger også 32 Hz, hvilket må siges at være respektabelt. Diskanten er formidabel kan jeg forestille mig - jeg ville gerne prøve AMT princippet i mine egne.

Ja - børnene tager selvfølgelig tid og det skal de også, så det må da være dejligt at kunne vende tilbage til din hobby sådan stille og roligt, som de bliver ældre.

Og tak, jo de ser skam ok ud kabinetterne. Nu skal de have tid til at "sætte sig", så skal de spartles og så tror jeg de ryger til en autolakerer, men nu må vi se - jeg har set flere, der har fået lavet meget fin finering herinde, så det er ikke helt udelukket, at det kan ende med det i stedet for maling.



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Blot en opdatering, der kan fortælle, at der ikke er sket en dyt siden sidst. Jeg ville jo ønske at finishen var på plads og at jeg havde fået målt højttalerne ud og kunnet sætte filtrene op efter målingerne, men der er gået weekendkæreste i den, det sidste års tid - og hun har visse krav til WAF, så jeg må snart i gang igen. Mon ikke en udspartling og slibning af kabinetterne kan blive et forårsprojekt - det håber jeg.

Jeg har dog haft lejlighed til at lege lidt med filtrene og det er altså bare fedt, at kunne ændre alle parametre uden at skulle svinge loddekolben eller investere i nye filterkomponenter.

I ønskes alle et dejligt forår, der virkelig gerne må gå i gang på tirsdag.



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 19 September 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tja - kabinetterne ser ud som de altid har gjort - damn it... Foråret gik og det gjorde "sommeren" også, alt imens mit højttalerprojekt lå stille, men nu skal der ske noget!

Jeg har købt nogle brugte Silver Sonic Q-10 kabler, som jeg vil anvende både internt og eksternt i højttalerne. Har netop samlet den første del af den eksterne side. Tager jo lidt tid, da der i sagens natur er tale om tri-amping. I morgen håber jeg så på, at kunne få skiftet den interne kabling i den ene højttaler, så jeg kan prøve om jeg kan høre nogen forskel på de nye og de gamle kabler (Supra samt QED). Det bliver nok ikke nemt, da jeg kun kan lytte på én kanal ad gangen, men prøves skal det da. Jeg håber, at jeg kan vende tilbage med lytteindtryk, når kabelskiftet er fuldført.

Jeg har forøvrigt også skiftet mit hjemmefuskede signalkabel mellem forforstærker og effekter ud med et sæt balancerede GamuT Wormhole kabler - det gav et solidt løft i lydkvaliteten - mere klarhed/transparens i lydbilledet samt et bedre perspektiv, syntes jeg det har givet.

Som det læses af ovenstående, så er jeg "believer", når det kommer til forskel på kabler i forhold til lyd. Det skyldes udelukkende mine egne oplevelser og erfaringer på området - ikke hvad andre siger/skriver og mener om det. Indtil jeg fik ovenstående Ayre grej, havde jeg endnu ikke kunnet høre forskel på signalkabler - men det kan jeg nu (på mit eget anlæg ihvertfald). Jeg har prøvet lidt af hvert og er endt med Straight Wire mellem CD og forforstærker. Det vandt i mine ører klart over et betydeligt dyrere Bertram kabel, som jeg har liggende. Jeg har desuden et balanceret Mictor, som jeg ikke kan skelne lydmæssigt fra mine Straight Wire - sidstnævnte er valgt pga. en mere praktisk længde end Mictor-kablerne. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg meget gerne sparede pengene og f.eks. brugte dem på musik, hvis ikke jeg kunne høre forskel på kablerne, men når nu jeg syntes, at jeg kan... - og så kan det være psykoakustik etc. der spiller ind - fint med mig - jeg syntes bare ikke, at det så er en grund til ikke at bruge tid på kablerne, hvis man faktisk mener, at få noget positivt og givtigt ud af det.

Jeg har forøvrigt tænkt på, om ikke det vil være muligt at måle forskel på kabler ved en ganske almindelig frekvensgangsmåling på en højttaler - dvs. det er egentlig højttaleren man foretager målingen på - men med forskellige kabler koblet op i signalvejen. Hvis der er "hørbar" forskel på kablerne, så burde den vel også kunne måles på denne måde, da vi jo hører forskellen i det, der kommer ud af højttalerne. Blot en idé, som jeg desværre ikke har måleudstyr til at efterprøve - men det er der jo nok nogle af jer, der har.

Nåh ja - jeg har også skiftet mit hjemmebyggede rack ud med et Aavik, som jeg fandt brugt - det pyntede. Der kommer nogle opdaterede billeder, når jeg får gjort lidt mere ved højttalerne...

 



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 19 September 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har også lavet mine egen højttalere med groundsound moduler til. Og hvis du kan lide træ-look. så kan du gøre som jeg
har gjort. nemlig at købe birkefiner i bauhaus. Lime det uden på din eksisterende MDF højttaler. først siderne, som du fræser til,
så de flugter med front og bagside. så kan du lime front og bag på, fræse ind til det eksisterende, med et fræsejern som har et
lille kugleleje på, så det kun lige snitter kanten ren, med den kant som kuglejet kører på. Og så til sidst top og bund.
Det giver nogle rigtig flotte samlinger, og fineren er nem at behandle, med enten køkkenbordsolie eller bejse/lak.
Selvfølgelig skal der pudses og slibes en del, for at gøre den glat og fin. men det kan vidst ikke undgås, lige meget hvad.
køkkenbordsolie kan fås med alverdens farver i. jeg har f.eks givet mine ht'er et krisebær-look, som jeg er ganske tilfreds med
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 19 September 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej Digital_Thor,

Ja - jeg har spændt fulgt med i dit projekt, som lyder til at være rigtig fint (men mangler billeder). Jeg er lidt misundelig på dit DCN24 - lyder det godt?

Fin opskrift på finering af højttalerne du kommer med. Det er med i mine overvejelser, jeg hælder dog pt. mest til lakering i en eller anden neutral farve, der kan passe ind i de fleste stuer - så bliver kæresten glad (håber jeg...). Der slipper jeg dog heller ikke for slibe-/pudsearbejde, nok nærmere tværtimod.



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 20 September 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

high5 skrev:

Hej Digital_Thor,


Ja - jeg har spændt fulgt med i dit projekt, som lyder til at være rigtig fint (men mangler billeder[IMG]smileys/smiley1.gif"
width=18 height=16>). Jeg er lidt misundelig på dit DCN24 - lyder det godt?


Fin opskrift på finering af højttalerne du kommer med. Det er med i mine overvejelser, jeg hælder dog pt. mest til
lakering i en eller anden neutral farve, der kan passe ind i de fleste stuer - så bliver kæresten glad (håber jeg...). Der slipper
jeg dog heller ikke for slibe-/pudsearbejde, nok nærmere tværtimod.



Ja sådan nogle kærester har jo lidt at sige

du kan sagtens lakere dem. men fordelen ved at kombinerer MDF og Finer er også at du ender op med et komposit-princip.
på den måde får du en meget bedre dæmpning af ressonanser i kabinettet. Og man kan næsten ikke lave et kabinet godt
nok

Jo DCN24 er jo stort set det samme som DCN23. forskellen ligger blot i at man kan nogle ting med den lidt bedre software,
som jeg endnu er i gang med at lære at bruge Man kan også foretage og importere målinger direkte hvis man køber
den største
software, som desværre koster lidt klejner. jeg har standard udgaven af version II, til til mine DCN24. Den avancerede
koster ca 5K. Men den kan så også en helt masse. f.eks måling og optimering af dine højttalere.

Grunden til det med billeder. var at det aldrig lykkedes mig at oploade billeder herinde. så jeg har gjort det på
speakerbuilder.dk istedet. Fy slemmer mig. men tiden var knap og jeg måtte prioritere
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543&title =4-vejs-aktiv-diy

Jeg syntes bestemt at jeg fik mere ud af DCN24. Men det skyldes ikke at DCN23 er mangelfuld. Men simpelthen fordi jeg nu
har 4 kanaler per side. og det virker bare bedre (syntes jeg) når man har en stor enhed til bunden (XXLS 12" ) og nogle
mindre og lettere enheder til mellembas (18W8545x3). Mellemtonen er en 5" accuton og diskanten er lige nu en Morel
Supreme.

Robert (Groundsound) har bikset et kanon filter. Men man skal bestemt gøre sig det klart om man vil lave et stort 4 vejs
eller et mere "normalt" 3 vejs system. For der skal jo også lige bruges et ekstra sæt forstærkere til de sidste trin. jeg fik dog
opgraderet mine. Og det kunne heldigvis lige være i kassen, ved hjælp af et lille vinkelbeslag, som han har fået lavet

Du kan jo også få ændret dine op-amps på dit filter. men det er jeg kun lige i gang med at kigge på. de der op-amps er
nemlig nogle små banditter, fordi de ikke bare lige er sådan at blive kloge på. Man kan læse sig selv langt ind på
sindsygeanstalten omkring specs på de små 8-benede. Men jeg og nogle andre arbejder på at lave nogle små buffere, som
kan kobles ind i "kæden". Så man kan prøve de forskellige op-amps. Så man måske kan danne sig et beskedent indblik i
hvad de evt kan byde på. Nå! nu skal jeg ikke dreje det over på for meget teknik-snak.

Den lille NE5532 som sidder på DCN-filtrene som standard. er trods sin pris på ca 1kr. virkelig god, så længe den er brugt
rigtigt. og det syntes jeg er lykkedes kanon med DCN-filtrene. men mér vil jo há mér
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 25 September 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

@ Digtal_Thor:

Nååh ja - så har jeg da set dine højttalere før, nemlig på SpeakerBuilder. De ser fede ud og virker temmelig gennemførte.

Det lyder spændende med de op-amps. Er det den generelle lydkvalitet, der vil blive påvirket eller er det bestemte områder, hvis man skifter en sådan ud med en anden type?

@alle

Ja, så har jeg haft lejlighed til at få lyttet lidt efter skiftet af højttalerkabler - og det må siges, at der er en forskel. Heldigvis til den positive side. Det er som om, hele lydbilledet er blevet lidt mere skarpt (altså som et billede også kan blive det) - og det hænger alligevel bedre sammen, hvilket kan virke lidt mærkeligt, når nu instrumenterne står mere tydeligt frem for sig selv. En oplevelse jeg har haft, som viser, at det er blevet nemmere at høre detaljer efter kabelskiftet, er den trommesolo, der er med Marilyn Mazur på Dalis demo cd 2. I begyndelsen af nummeret bliver der gået til den på storetromme mm. og på et tidspunkt er der en lille klokke eller en slags triangel, der får et slag. Det har for mig lydt, som om at lyden fra denne triangel nærmest vibrerede relativt langsomt sådan "diuiuiuiu" agtigt (lidt svært at beskrive...). Nu kan jeg høre, at det gør den ikke, men det kan lyde sådan, fordi der kommer et pift fra en blandt publikum, der "blander" sig med trianglens lyd. Imponerende, at kabler kan betyde at sådanne detaljer pludselig står klart frem.

Nå, men vejret er så fint, at jeg ikke vil lytte mere, før til aften - så skal pladesamlingen pudses af for alvor :-)



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke 100% hvad er sker når man skifter op-amps. Men alle siger at det kun kan blive bedre. Men selvfølgelig, hvis man
nu får en bedre opamp. så kan den måske komme til at afsløre nogle andre fejl i musikken, som måske træder nemmere frem.
det er jo lidt paradokset. vi vil jo gerne høre det "hele", men helst ikke alle de grimme fejl ved dårlige optagelser. Så det går
lidt ud på at sænke forvrængningen. og det skulle man gerne opnå ved at benytte en bedre opamp.
Jeg har f.eks selv oplevet at, efterhånden som mit anlæg er blevet bedre. så er der flere optagelser som enten er blevet bedre
mens andre er blevet værre. heldigvis er de fleste blevet bedre. så ja... prøv det. det har jeg i hvertfald tænkt mig at gøre på
et tidspunkt. og det bliver nok LME4562 som jeg hopper op til i stedet for NE5532. Men jeg har også overvejet om der skal
forskellige opamps pr kanal. Da nogle jo er bedre til diskant, mens andre er formidable til bas. tja der er meget at tænke på
skal dog først lige bestå en eksamen på min skole og derefter bygge nye mellembas-kasser. da jeg har 6 stk 18W liggende
til at fylde hullet ordenligt mellem 60 og 500hz. hehe
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 754
Sendt: 31 Januar 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden
Det er rigtig spændene ud det Ayre grej har jeg hørt skulle spille hammer godt, hvem forhandler det enlig ? Ved dog importøren er interceptor, hvad
er der af fordele ved at køre Groundsound ? Spørger fordi jeg har hørt fra flere steder det skulle være ret godt, men aldrig selv givet det en chance.

__________________
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 31 Januar 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hej Sonic,

Jeg købte mine Ayre komponenter hos KT Radio i Odense, men om de stadig er forhandlere ved jeg ikke. Interceptor kan garanteret oplyse det, hvis du sender dem en e-mail. Jeg er meget glad for grejets lyd og har faktisk forespurgt hos Interceptor på opgradering af både cd-afspiller og forforstærker. Ayre tilbyder mulighed for opgradering til ME versionerne, men det bliver en lidt bekostelig affære, når det skal foregå i dyre afgifts-/moms-Danmark. Det er i hvertfald sådan, at jeg kommer til at vente lidt med at få sagerne opgraderet, da der skal spares sammen først.

Jeg tror dog ikke, at du vil opnå en masse lydmæssige fordele ved at skifte til Ayre, når jeg ser, hvad du har af grej ;-) Det er jo ikke just low-end sager. Det skal dog siges, at mit Ayre grej hører til deres entry-level serie, så det, der er nummeret dyrere skulle (helst) være noget bedre.

Til gengæld forventer jeg at få mine Ground Sound moduler opgraderet med nye op-amps nu her. Det skulle efter sigende betyde temmelig meget (godt) for lyden, så det er spændende. Det koster ikke så meget og Robert hos Ground Sound gør det gerne, så det skal han have lov til, syntes jeg ;-)

Fordelene ved Ground Sound modulerne er mange, som jeg ser det:

1. Aktiv drift - du slipper for de passive filtre, der suger power og måske også detaljer fra musikken.

2. Det er meget nemt at tilpasse filtrene med X-Over Wizard.

3. Jeg har for nyligt købt et analogt Radio Shack SPL meter, så jeg kan måle lydtrykket ved en given frekvens. Hertil har jeg købt en cd med testtoner mm. (Rives Audio) med særlige tracks, der er kalibreret til SPL meterets relativt dårlige nøjagtighed, således målingerne bliver betydeligt mere troværdige. Udfra mine målinger har jeg kunnet lave specifikke tilpasninger i filtrene via X-Over Wizard og faktisk opnået endnu/betydeligt bedre lyd. Der var tidligere bestemte cd-er, der var lidt trælse at lytte til (typisk med rock med meget forvrænget guitar og lign.), da de blev meget pågående. Det viste sig, at skyldes et tydeligt hæv i dele mellemtoneområdet og dele af diskantområdet. Nu hvor det er justeret på plads, lyder alt pludseligt godt.

4. Du kan indbygge modulerne i dine højttalere og derved slippe for store kasser på gulvet (ikke lige en mulighed jeg får udnyttet dog...).

5. De mange tilpasningsmuligheder giver mulighed for at opnå den lydsignatur, man syntes bedst om.

6. Modulerne lyder godt (syntes jeg).

Faktisk skal jeg nu på søndag (muligvis) have besøg af en fyr fra Århus, som går i højttalerbygge- tanker og også påtænker Ground Sound i den forbindelse. Derfor tilbød jeg ham at han kan komme på besøg dels til et lyt og dels til at se mulighederne med Ground Sound modulerne.

For en god ordens skyld, skal det lige nævnes, at jeg ikke er "i lommen" på Ground Sound - det kan jo næsten komme til at lyde sådan :-).

Det var alt for denne gang, men skriv, hvis der er noget, du gerne vil have uddybet.



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 754
Sendt: 31 Januar 2012 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej high5
Det var ikke fordi jeg skulle andet grej men mere af nysgerrighed hehe har bare hørt godt om Ayre grej lyden skulle være hurtig kontant og luftig
samt neutralt ret mig hvis jeg er forkert på den, ok vidste ikke man kunne så mange fordele med Groundsound, er nok bare lidt konservativ hmm
men hvem ved, hvor meget yder de forstærker de kører med ? Kender en som er her på forummet der også er gået over til Groundsound det er
finlytteren.
Han er igang med at skrue det sammen så glæder mig, til at høre hans system.

Mvh sonic

__________________
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes