Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 11:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Mest afgørende del i et stereo setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Hvilken del er mest afgørende?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
49 [61,25%]
13 [16,25%]
2 [2,50%]
5 [6,25%]
11 [13,75%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Har du smagt rå kartofler?   ... det har i aller højeste grad betydning for smagen.

Hvis man vil misforstå, så gør man det også.

Personligt synes jeg fx at kvaliteten af højttaleren er langt mere vigtigt end kvaliteten af højttalerkablet.

 

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hvis man ellers skal se nøgternt på prioriteringen (hvor der bør investeres mest tid
og sikkert også penge) så er det rummet og dernæst mekaniske transducere - altså højttalere og pickup.
(samt mikrofoner til optagelserne).





H4A er FYLDT op med poster i stil med "jeg kunne godt tænke mig en Dali etellerandet, men de siger
at den kræver mindst 200W - hvad gør jeg?" - hvor får de det fra?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
janils skrev:
Hvis man ellers skal se nøgternt på prioriteringen (hvor der bør investeres mest tid
og sikkert også penge) så er det rummet og dernæst mekaniske transducere - altså højttalere og pickup.
(samt mikrofoner til optagelserne).





H4A er FYLDT op med poster i stil med "jeg kunne godt tænke mig en Dali etellerandet, men de siger
at den kræver mindst 200W - hvad gør jeg?" - hvor får de det fra?

Nemlig.. Ville stemme på højttalerne og rummet - hvis man kunne


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hovedskou skrev:
Hvilken elektronik-del, af et typisk stereo setup, mener du er den vigtigste del for at opnå den bedste lydoplevelse?



Hvorfor ikke hellere spørge således:

Hvilken stikforbindelse er sikrest, hvis man vil undgå eksem på håndryggen?

A. XLR

B. RCA

C. BNC

D. LINGONSYLT

E. CAMAC


Se, sådan en poll ville man kunne blive klog af!




Niels L.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Underligt spørgsmål, som man ikke kan svare på.
Hvis du skal koge kartofler hvad er så vigtigst? Gryden, vandet, kartoflerne, komfuret eller salt?

Det HELE er vigtigst - for du kan hverken få kogte kartofler eller musik, hvis der mangler noget

Strengt taget kan du godt få kogte kartofler uden saltet.  - og for så vidt også musik uden et komfur. Til gengæld tror jeg ikke på at du kan smage forskel på kartoflerne om du i kogevandet bruger Nettos alm. grove salt eller det gastronofile Sydesalt fra Læsø  - til gastronomiske priser. 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

At kablers betydning kan diskuteres, kan jeg acceptere - men hvordan kan der være 5 mennesker, som mener, at kablerne er mere afgørende end forstærkeren?

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hovedskou skrev:
Hvilken elektronik-del, af et typisk stereo setup, mener du er den vigtigste del for at opnå den bedste lydoplevelse?



Hvorfor ikke hellere spørge således:

Hvilken stikforbindelse er sikrest, hvis man vil undgå eksem på håndryggen?

A. XLR

B. RCA

C. BNC

D. LINGONSYLT

E. CAMAC


Se, sådan en poll ville man kunne blive klog af!




Niels L.





Hov, hov, hov.... Lingonsylt er en slikforbindelse. Ikke en stikforbindelse


__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
At kablers betydning kan diskuteres, kan jeg acceptere - men hvordan kan der være 5 mennesker, som mener, at kablerne
er mere afgørende end forstærkeren?


Måske fordi der en gang var en kabeltest i Highfidelity der konkluderede, at det var bedre at bruge relativt få
penge på forstærker signalkilde. Og så lige fyre 150000kr af på Valhalla kabler .Jeg tror det var der jeg
ikke gad læse bladet længere.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
pulsedriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

RUMMET
Til top Vis pulsedriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulsedriver
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Det var da utroligt så u-konstruktivt en udvikling der kan være i en tråd der ellers starter med et ganske konstruktivt oplæg til debat. Man begynder at give en vis Poul ret, hvis en tråd ikke lige drejer sig om "hvad skal jeg købe", men forsøger at tage en nogenlunde meningsfyldt debat om hifi på et lidt mere generelt (og hvis jeg må sige det lidt mere interessant) plan, så er det åbenbart ikke muligt at samle 10 brugere der gider debattere seriøst.

EDIT: Det skal lige siges at jeg ikke havde set Pouls henvisning til denne tråd da jeg skrev dette, det var rettet mod en tidligere udgydelse fra hans side, men det overrasker mig ikke at han tager det op...

Er det virkelig så svært at forholde sig til en afgrænsning af debattens emne, at man ikke kan forholde sig seriøst til hvilken del af ELEKTRONIKKEN der er vigtigst, sådan som der lægges op til i spørgsmålet? Klart, rummet og højttaleren er de to vigtigste ting, det er jeg enig i, men derfor er det jo ikke urelevant at tale om hvad der kommer dérefter - måske NETOP derfor er det relevant, for at rum og højttaler er afgørende, det kan vi næppe koget meget suppe på. Om man så kan sige at et bestemt led i resten af kæden skal prioriteres ekstra højt for at udnytte dét rum og dé højttalere man nu engang har, kan der virkelig ikke blive en seriøs debat ud af dét? Og hold nu op med dét ordskvalder om at "hvis der ikke er nogen kabler så kan det jo ikke spille". Nej, men skal vi ikke lige løfte debatten lidt op fra dét børnehave-niveau, og antage at man tager udgangspunkt i at vi har nogle komponenter i en vis kvalitet, vi har mulighed for at opgradere et sted, hvor skal vi så gøre det - afspiller, forstærker eller kabler?

For ikke at lave samme fejl som jeg brokker mig over, så er mit indspark at det er en balancegang mellem afspiller og forstærker, og at kablerne kommer sidst. Der kan argumenteres for og imod mht. afspiller vs forstærker. Hvis forstærkeren er undermotoriseret i forhold til højttalerne, er det et væsentligt problem som efter min mening er vigtigere at løse, end hvor godt signalkilden lyder. MEN, når vi først har nået et niveau hvor forstærkeren kan trække højttalerne fornuftigt, så kan det godt betale sig at investere væsentligt i en god signalkilde. Sagt på en anden måde, hvis forstærkeren ikke er decideret for lille, så er de lydmæssige forskelle efter min ydmyge mening størst på afspilleren. Kablerne rangerer jeg sidst, fordi intet kabel er så ringe at det decideret ødelægger et godt anlæg, forudsat at kablet er den rigtige type og dimension til opgaven. Og omvendt kan intet kabel få en dårlig afspiller og en dårlig forstærker til at lyde godt.

At der er nogle der i fuld alvor mener at kablerne rent faktisk har større betydning end afspiller og forstærker, det tvivler jeg egentlig ikke på. Om alle 5 stemmer på dét så er seriøse stemmer, er en anden ting. Jeg vil mene man har et seriøst problem hvis man rent faktisk mener dét, men som sagt, det er der faktisk folk der gør. Fred være med det.

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Hovedskou
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juni 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Det var da utroligt så u-konstruktivt en udvikling der kan være i en tråd der ellers starter med et ganske konstruktivt oplæg til debat. Man begynder at give en vis Poul ret, hvis en tråd ikke lige drejer sig om "hvad skal jeg købe", men forsøger at tage en nogenlunde meningsfyldt debat om hifi på et lidt mere generelt (og hvis jeg må sige det lidt mere interessant) plan, så er det åbenbart ikke muligt at samle 10 brugere der gider debattere seriøst.

EDIT: Det skal lige siges at jeg ikke havde set Pouls henvisning til denne tråd da jeg skrev dette, det var rettet mod en tidligere udgydelse fra hans side, men det overrasker mig ikke at han tager det op...

Er det virkelig så svært at forholde sig til en afgrænsning af debattens emne, at man ikke kan forholde sig seriøst til hvilken del af ELEKTRONIKKEN der er vigtigst, sådan som der lægges op til i spørgsmålet? Klart, rummet og højttaleren er de to vigtigste ting, det er jeg enig i, men derfor er det jo ikke urelevant at tale om hvad der kommer dérefter - måske NETOP derfor er det relevant, for at rum og højttaler er afgørende, det kan vi næppe koget meget suppe på. Om man så kan sige at et bestemt led i resten af kæden skal prioriteres ekstra højt for at udnytte dét rum og dé højttalere man nu engang har, kan der virkelig ikke blive en seriøs debat ud af dét? Og hold nu op med dét ordskvalder om at "hvis der ikke er nogen kabler så kan det jo ikke spille". Nej, men skal vi ikke lige løfte debatten lidt op fra dét børnehave-niveau, og antage at man tager udgangspunkt i at vi har nogle komponenter i en vis kvalitet, vi har mulighed for at opgradere et sted, hvor skal vi så gøre det - afspiller, forstærker eller kabler?

For ikke at lave samme fejl som jeg brokker mig over, så er mit indspark at det er en balancegang mellem afspiller og forstærker, og at kablerne kommer sidst. Der kan argumenteres for og imod mht. afspiller vs forstærker. Hvis forstærkeren er undermotoriseret i forhold til højttalerne, er det et væsentligt problem som efter min mening er vigtigere at løse, end hvor godt signalkilden lyder. MEN, når vi først har nået et niveau hvor forstærkeren kan trække højttalerne fornuftigt, så kan det godt betale sig at investere væsentligt i en god signalkilde. Sagt på en anden måde, hvis forstærkeren ikke er decideret for lille, så er de lydmæssige forskelle efter min ydmyge mening størst på afspilleren. Kablerne rangerer jeg sidst, fordi intet kabel er så ringe at det decideret ødelægger et godt anlæg, forudsat at kablet er den rigtige type og dimension til opgaven. Og omvendt kan intet kabel få en dårlig afspiller og en dårlig forstærker til at lyde godt.

At der er nogle der i fuld alvor mener at kablerne rent faktisk har større betydning end afspiller og forstærker, det tvivler jeg egentlig ikke på. Om alle 5 stemmer på dét så er seriøse stemmer, er en anden ting. Jeg vil mene man har et seriøst problem hvis man rent faktisk mener dét, men som sagt, det er der faktisk folk der gør. Fred være med det.



Tak for et seriøst indlæg i denne debat...

------ ------ ------ ------ ------ ------ ------ ------ ----- ------ ------ ------ ------ ------ ------ ----- -----

Der er nogle stykker der mener at dette åbenbart er en tåbelig pull, men dertil kan jeg kun sige.
I er da mere en velkomne til at smutte ind i en anden tråd så.. Jeg tvinger jer ikke herind..

Jeg har lige købt højtalere, som jeg er meget glad for.. og derfor ikke behøver udskifte..
Jeg har sjovt nok også et rum hvor anlægget står i, mærkelig nok hva?

Rummet kan jeg umiddelbart ikke bare lige gøre noget ved...
(Jeg ved godt at der kan laves en del om ved et rum, men hvor mange valgmuligheder vil det ikke kræve i sådan en tråd her?)
Desuden har jeg skrevet: hvilken elektronik del er vigtigst?
og med vigtigst mener jeg ikke hvilke kan jeg undvære..
jeg mener; hvor er der mest valuta i forhold til pris og lydkvalitet..
hvor er der mest lyd kvalitet at hente for rimelige penge...


Useriøse indlæg og stemmer i denne tråd frabedes, da den kun er med til at ødelægge formålet af tråden. Nemlig at blive klogere....


På forhånd tak...
Til top Vis Hovedskou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hovedskou
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Strøm
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

AV Precision ramte hovedet på sømmet: Er forstærkeren matchet til højttalerne, er signalkilde vigtigst.

Og - modsat hvad der er gældende fundamentalistisk religion p.t. - så behøver man ikke en større forstærker, jo
større højttalerne er - snarere tværtom. Højttalernes fasevinkler kan i varierende grad kræve en strømstærk
forstærker - det skal der også tages hensyn til.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Der hvor du vil få aller mest for dine penge er klart ved at forbedre dit rum og finde den helt optimale plasering af højtalerne. Men det er jo ikke det du spørger om

Derefter er højtalerne det vigtigste i dit setup og der de fleste penge bør lægges. Men det spørger du jo heller ikke om

Derudover så ville jeg sige at et godt sammensat anlæg, hvor tingene passer sammen og spiller sammen er er vigtigt. men det spurgte du jo heller ikke om

Så af de valmuligheder der er vil jeg sige at du først og fremmest skal få styr på overnævnte. Har du det, så syntes jeg faktisk at det er svært at sige hvad der er vigtigst af cd, pre og effekt. Da de alle sammen har stor indflydelse på hvordan musikken bliver formidlet. Men skulle jeg vælge blev det nok effekten, da det er den som styre dine højtalere. Men igen så er det cd`n som skal trække informationerne ud af skiven og der er sku også meget at hente

radio, høre ikke rigtigt ind i en kategori hifi og pladespiller er jo ikke det nemmeste at gå i krig med vist man ikke hallerede har en stor pladesamling  Kablerne er det aller sidste du skal gå igang med. Ikke at de ikke har betydning (for det har de) men kabler lyder forskelligt fra setup til setup. Høre ud et sæt kabler som er hammer fede og får dem på dit eget kan de godt være dårlige der. Så vendt med dem



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Dér hvor jeg mener man KUNNE hæve denne diskussion op på et lidt højere niveau, kunne f.eks. være at diskutere hvad dét at have et balanceret forhold mellem kvaliteten af komponenterne egentlig indebærer. Markedskræfterne har gjort at afspiller og forstærker fra samme producent i en given serie, ofte koster det samme. Det virker jo så dejligt logisk at bruge lige mange penge på hver, så har man sådan rent psykologisk i hvert fald givet dem lige meget opmærksomhed. Men hvem siger at det er præcist lige så dyrt at lave en god signalkilde, som at lave en god forstærker?

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Nu stemte jeg i ren trods pladeafspiller, selvom det virker en anelse underligt at skelne mellem forskellige lydkilder i denne afstemning.

Lydkilden vil altid være baseline for performance i et anlæg. Alt er vigtigt, men lyden kan aldrig blive bedre end den bliver læst fra pladerne.

Derefter vil jeg give Floe ret i at forforstærkeren er en kritisk enhed, da det faktisk er svært at håndtere lav-niveau signaler uden at farve dem.

I den modsatte ende af kæden vil jeg give andre debattører ret i at rummet er det vigtigste, idet frekvensresponsen fra en hvilken som helst højttaler er i rummets vold nå man spiller i sin stue. Eller med andre ord, musikken kan aldrig blive bedre end rummet tillader.

Højttalere og effektforstærker. Tjah, ingen vil vel sige at deres kvalitet ikke har dramatisk betydning for lyden.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

HEHE. En noget uigennemtænkt poll efter min mening

Rummet, strøm og anlæg. I nævnte rækkefølge.

MVH WRONG

EDIT: Har valgt ikke at stemme da jeg ikke mener nogle af mulighederne har "størst betydning for lyden"



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
... Det virker jo så dejligt logisk at bruge lige mange penge på hver, så har man sådan rent psykologisk i hvert fald givet dem lige meget opmærksomhed. Men hvem siger at det er præcist lige så dyrt at lave en god signalkilde, som at lave en god forstærker?

Præcis!

Heri ligger problemet også med denne poll. Når vi begynder at pjatte med kogning af kartofler så er det jo fordi præmissen er at ingen komponenter i kæden kan undværes: "Ja, du kan tro at netkablet har stor betydning - jeg prøvede at afmontere det og så var der totalt sort baggrund". 

Afstemningen gøres også lidt vanskeligere ved at sidestille pladespiller og cd-afspiller i stedet for at kalde det signalkilde under ét. I min kæde betyder pladespilleren og cd-spilleren eksempelvis igenting fordi jeg bruger streaming.

Sagen er jo - som Otto er inde på - om ikke der burde ligge en formulering i stil med: "I hvilken komponent får man mest ud af hver investeret krone?"

Det er dog stadigvæk en urimelig forenkling for der må vi igen generalisere og se bort fra samspillet mellem komponenterne som især mellem forstærker og højttaler er af større betydning end prisen/kavlitetsniveauet af den enkelte komponent.

Desuden er der som bekendt ikke en entydig sammenhæng mellem pris og kvalitet, og det er i sig selv med til at mudre billedet til.

Hvis vi trods det, accepterer at der er en generel sammenhæng mellem pris og kvalitet så gælder jo også den eksponentielle udvikling af pris/kvalitet-forholdet jo højere vi kommer op. Det betyder så at investeringen måske nok bør lægges i den komponent der ligger på den fladeste del af kurven.

Og nu begynder det virkelige problem at tegne sig, nemlig at en nuanceret debat kræver en masse ord og ikke kan koges ned til en poll. Derfor er det fristende at pjatte hvis man alligvel fornemmer at de fleste læsere alligevel hellere bare vil have svar på hvilke af disse to brugte CV-modeller der giver mest "bass". I øvrigt er livet for kort til at læse hvad Poul mener.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at forstærkeren er "omdrejningspunktet" i systemet. Hvis den ikke er god nok, er det ligemeget hvor godt alt det andet er. Den vil altid være flaskehalsen. Gode højttalere kan ikke spille bedre end der bliver leveret igennem forstærkeren, og en god signalkilde kommer ikke til sin ret, hvis forstærkeren ikke kan levere kvaliteten i den. Har man fundet den rigtige forstærker, så kan man begynde at finde højttalere og signalkilder.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at det er klart vigtigst at se på hvordan tingene hænger sammen, da en super forstærker, alligevel aldrig kan få, lad os sige at par små Dali Lektor 1, til at spille store klassiske symfonier ved realistisk lydstyrke. Om der så er 10 kW bag dem, ville de aldrig spille samme bas som et par 15 tommer skrumler til 500 k med 100 watt fra en billig kineser bag sig.

Og hvad søger man egentlig? Dali Lektor 1 kombinationen med "verdens bedste forstærker" med uendelige kraftressourcer, kan jo sagtens give en bedre mellemtone, end 15-tommers/500 k skrumlet som nævnt ovenfor. Alene pga. en højttaler der afslører alle forstærkerens fejl.

Oftest kræver grej også forskellige ting af hinanden. En stor, ufølsom højttaler med stejle fasedrej, kræver måske en meget stor kvalitetsforstærker, for at kunne tøjles. Et stort frontladehorn kan måske nøjes med en lille forstærker, som måske ikke engang koster det hvide ud af øjnene, og det ville måske derfor, være bedre at investere i en super signalkilde.

Det er tænkte eksempler, men det virker forkert for mit vedkommende, at glemme helheden. Det vil svare til at spørge hvilken del af bilen, der skal investeres mest i.

Vil man køre hurtigt lige ud, skal man have en stor og kraftig motor. Vil man køre hurtigt i svingene, skal man også have dæk der klæber til asfalten.

Man når nu man har købt en stor motor, så er det nok vigtigt at huske gode og brede dæk alligevel, så motorens effekt også kan udnyttes. Men det dæk man vælger, stiller igen krav til undervognsopsætningen, en stor, tung motor kan ødelægge en bils fine balance osv.

Så oftest kan flaskehalsen findes de underligste steder, og tit steder man troede, man var dækket ind på. Og i sidste ende skal det hele fungere sammen som et hele. Hvordan det performer enkeltvist, kan være fuldstændig lige meget, hvis ikke delene går op i en højere enhed.

Alle vil naturligvis gerne have at ens anlægs potentiale bliver udnyttet. Men det er jo utopi, og et tænkt scenarie i og med, at man ikke kan få det hele på en gang. Så igen lyder spørgsmålet: Hvad vil du have? En stor, super god forstærker kan måske give dig enorm kontrol, en stor og super højttaler kan give dig fuld frekvensrespons og afsløre alt eller en super kilde kan give dig super præcision og artikulering af musikken.

Men det er en overfladisk forklaring, for der findes ingen konstanter eller faste holdepunkter man kan støtte sig til. Alt er en prioritering. Hvis du vælger at gå til venstre, kan du ikke gå til højre samtidig.

Ergo: Netkablet vil altid være det vigtigste! Ingen strøm, ingen musik.

Mvh


Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes