Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 14:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: FM eller DAB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Vil du have FM eller DAB
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
64 [77,11%]
19 [22,89%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
quad
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1002
Sendt: 02 December 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
tube mania skrev:

Så har du intet forstået Det kan siges ganske enkelt...hvis ambitionerne ikke kan indfries...ja hvad skal man så med det. Vi skal vel fremad...ikke tilbage.


Jeg kan forresten godt lide damp-lokomotiver...godt der stadig findes nogle.


mvh


Snip: Det frie marked kan løse problemerne, og det der ikke er reelle løsninger går ned. Det er sådan det skal være.



Ja hurra for markedet.
I vores fælles transskription fase fra menneske til fullblown forbruger, er det jo temmelig åbenlyst, at alt nyt er lig med fremskridt..og visa verse.

__________________
So long and thanks for all the fish.
Til top Vis quad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quad
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 December 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hermann skrev:
Jamen ambitionerne blev da indfriet med CDen, den sejrede ikke kun på musik fronten men også som datamedie og fotolager. Idag står CDen stadig for mere end 99 % af musik salget på fast medie, Hvis det ikke er en opfyldelse af målet ved jeg ikke hvad er. Den trues nu af digital download, og det er muligvis fremtiden for nogen, men jeg køber nok CDer i årtier endnu.

Ved du overhovedet hvorfor cd-en oprindeligt kom frem, og blev så kraftigt markedsført ?

kom der bedre musik ?  nej vel -  blev skiverne billigere end LP'en nej vel

Tjente pladeselskaberne flere penge ?  Ja, også i den grad, mediet er langt billigere, fylder mindre, og produktionen billigere.  men musikken ?  ja hvad med den ?

Citér:
Med hensyn til overgangen til digitalt tv, har det betydet bedre billede og lyd og det er vel også en opfyldelse af ambitionerne, fuldstændig.

Underligt nok er programmerne ikke blevet bedre -  så hvilke ambitioner snakker vi om ?

Citér:
Hvorfor kan vi så ikke også slippe af med FM, og få noget der giver god lyd overalt. Jeg bor det eneste sted i DK hvor FM kun kan tages med fællesantenne (Grenaa) og her har DAB nok en markedsandel på over 50 % af radiolytningen. Nogen vil måske mene der bør opstilles en FM mast mere, men hvorfor ikke et bedre system.

Jeg ved ikke helt lige hvorfra troen på at DAB er bedre er opstået -  lyden er ikke bedre end FM.  Der er måske steder i landet der trænger en hjælpesender,  det er sgisme også tilfældet med DAB

men hele denne debat har da vist været i gang før

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 02 December 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

DAB er noget skod... men det jeg synes er sjøvt er DRs "marketing". Først kom DAB i som de kaldte det "CD kvalitet". Nu skal den forbedres... stakkels alle dem som har investeret en masse penge i DAB tunere... mig inklusiv... Hvis man skal have digital radio så er det en Squeezebox e.l. og en DAC...

Jeg tror at DAB+ er også død om et par år. Så er det internet radioer over det hele.... også i bilen.. jubiiiii



__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
Hermann. skrev:
tube mania skrev:

Så har du intet forstået Det kan siges ganske enkelt...hvis ambitionerne ikke kan indfries...ja hvad skal man så med det. Vi skal vel fremad...ikke tilbage.


Jeg kan forresten godt lide damp-lokomotiver...godt der stadig findes nogle.


mvh


Snip: Det frie marked kan løse problemerne, og det der ikke er reelle løsninger går ned. Det er sådan det skal være.



Ja hurra for markedet.
I vores fælles transskription fase fra menneske til fullblown forbruger, er det jo temmelig åbenlyst, at alt nyt er lig med fremskridt..og visa verse.

Ja for ellers kunne vi have kørt rundt i trabanter og Skodaer med hækmotor, og hørt udelukkende klassisk musik på en manuel pladespillere.

Jeg er så gammel at jeg kan huske CDens introduktion, og jeg syntes dengang at det var smart og fornuftigt. Jeg fik CD i 86 og opfattede det dengang som et system der var vinylen fuldstændig overlegen. Det mener jeg stadig den er, selv om jeg har 800 LPer. CDens kombination af god lyd, elegant betjening og stor holdbarhed udkonkurrerede LPen. Og det var rimeligt nok, for der er ingen af de flere hundrede CDer jeg har der ikke virker perfekt idag, selv om de er mere end 20 år gamle. Jeg har siden haft mange forskellige pladespillere, men CDen har altid været første signalkilde, ligesom jeg altid har prøvet at købe de LPer der er slået an i min musiksamling på CD.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hermann

 Du nævner LP versus CD. Cd´en har mange fordele, lyden er IKKE en af dem.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Hermann skrev:
Jamen ambitionerne blev da indfriet med CDen, den sejrede ikke kun på musik fronten men også som datamedie og fotolager. Idag står CDen stadig for mere end 99 % af musik salget på fast medie, Hvis det ikke er en opfyldelse af målet ved jeg ikke hvad er. Den trues nu af digital download, og det er muligvis fremtiden for nogen, men jeg køber nok CDer i årtier endnu.

Ved du overhovedet hvorfor cd-en oprindeligt kom frem, og blev så kraftigt markedsført ?

kom der bedre musik ?  nej vel -  blev skiverne billigere end LP'en nej vel

Tjente pladeselskaberne flere penge ?  Ja, også i den grad, mediet er langt billigere, fylder mindre, og produktionen billigere.  men musikken ?  ja hvad med den ?

Citér:
Med hensyn til overgangen til digitalt tv, har det betydet bedre billede og lyd og det er vel også en opfyldelse af ambitionerne, fuldstændig.

Underligt nok er programmerne ikke blevet bedre -  så hvilke ambitioner snakker vi om ?

Citér:
Hvorfor kan vi så ikke også slippe af med FM, og få noget der giver god lyd overalt. Jeg bor det eneste sted i DK hvor FM kun kan tages med fællesantenne (Grenaa) og her har DAB nok en markedsandel på over 50 % af radiolytningen. Nogen vil måske mene der bør opstilles en FM mast mere, men hvorfor ikke et bedre system.

Jeg ved ikke helt lige hvorfra troen på at DAB er bedre er opstået -  lyden er ikke bedre end FM.  Der er måske steder i landet der trænger en hjælpesender,  det er sgisme også tilfældet med DAB

men hele denne debat har da vist været i gang før

Nu skal vi ikke klandre musikbranchen for at de ønsker at tjene penge, det er det de er der for. Det er jo ikke filantropiske foretagener. Og vi er da forhåbentligt begge glade for at bo i et land med en kapitalistisk markedsøkonomi, det er ligesom grundlaget for vort demokrati og vores velstand.

Ja - CDen betød bedre musik og på sigt meget billigere musik. Idag koster en CD ofte kun 50 kroner hvis den har nogle år på bagen, prøv at sammenligne med 80erne hvor en lp kostede mere og det var 80er kroner. Og så kan der være 80 minutter på en CD, der kan kun være godt det halve på en LP. Så den tekniske kvalitet har aldrig været bedre, og prisen har aldrig været billigere, det så da siges at være en succes.

Med hensyn til tv er programmerne ikke blevet bedre, men det er teknologien. Idag har vi 40 - 50 tommer fladskærme der viser flotte billeder. At programmerne ikke er blevet bedre,  skyldes nok snarere DRs gumpetunge licenssystem. Hvis public service blev afskaffet og DR blev tvunget til at levere, når vi kunne melde kanalen fra, ville problemerne nok blive løst. Men det har mere med  markedsøkonomi og liberalisme at gøre.

Så Jan Stevns du vrøvler.

 



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

Hermann

 Du nævner LP versus CD. Cd´en har mange fordele, lyden er IKKE en af dem.

Jo lyden er lige nøjagtigt en af dem. CDen virker altid og lyder ens efter 1000 lytninger. LPer lyder i teorien bedre, men ikke i praksis for der kommer knas og pickuppen er ikke ny. Så i praksis lyder CDen bedre end LPen. Og den er nemmere i enhver henseende og den virker også i bilen.

Så CD systemet fortjener virkelig en , for det er HIFI branchens største succes.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Du har ikke hørt et rigtigt anlæg siden du siger sådan noget. Jeg har skam en rimelig dyr cd spille og ditto lp spille. Din slid og knas kan jeg ikke genkende på mine plader. LP lyder også bedre i praksis.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

Du har ikke hørt et rigtigt anlæg siden du siger sådan noget. Jeg har skam en rimelig dyr cd spille og ditto lp spille. Din slid og knas kan jeg ikke genkende på mine plader. LP lyder også bedre i praksis.


 



Enig!

__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Tak Tante Berg

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige stemt for FM - og vil lige sige jeg aldrig har ejet en DAB fætter.

Jeg har en Pionner F 99 X og en ditto F 90 - og de spiller sådan set RET godt.

Og så står der også 3 gamle Marantz receivere - de spiller også fin fm :-))))))

MVH

Jan

 

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 December 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Så Jan Stevns du vrøvler.

Jeg har vist tilgode at høre bare et eneste fornuftigt argument for at skrotte et velfungerende system, til fordel for noget ringere.

Hvordan DAB+ lyder, er vist indtil videre en ret velbevaret hemmelighed.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 03 December 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

LP rykker og de kan ikke høres på en ipod
FM har en helt anden formfuldendt lyd som DAB bare kan drømme om
De fleste digitale musikformater tilgengelige via download eller digital radio er en forringelse af lyd
Nye CD'er er generelt overkomprimerede og lyder ringe - de er ofte udsat for en slags lodness lignende behandling så de kan lyde godt på små plastanlæg - De sidste 200 LP som jeg har købt som "ny vinyl" - til stort set den samme pris som CD'en lyder med undtagelse af en enkelt bedre end købe CD'en - selv på en helt almindelig pladespiller
Overspiller jeg vinyludgaven direkte til en CD i min tascam brænder via revox med liear track arm og en helt almindelig tilforladelig OM30 pickup lyder den hjemme CD bedre end købe CDen af samme
Det musik der kan downloades i forskellige MP3 formater Itunes m.m. og digital radio er ofte tortur mod ørerne og digitaliseringen største succes er den fiasko at hele industrien er ved at gå rabundus pga piratkopier
De der taler varmt for DAB skylder sig selv at lytte til en direkte transmission af en klassisk koncert på FM med en god FM tuner
DAB kan med det store udbud af muzak programmer være meget godt i køkkenet eller i værkstedet men jeg vil glæder mig for hver dag de holder liv i FM
Pas på at i ikke forveksler komfort med lydoplevelser - det skete da CDen kom frem - mange - rigtig mange fortrød sidenhen at de skilte sig af med deres pladespillere i innovationens navn


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 03 December 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

jeg har stemt på fm, dels fordi jeg syntes bedre om lyden og dels fordi det er for dårligt at et trods alt nyt system som dab kun kan modtages i så ringe grad hvor jeg bor, endelig hvorfor spilde tiden på dab eller dab+, den dag den gl. jvc fm-radio ikke kan mere, ryger der en internetradio ind her i huset.   

__________________
Husk nu musikken og ikke grejet
Mit Anlæg:
Denon PMA-1510AE
Denon DVD -3800BD
Phonar Veritas P5
Stax SRM 252II og SR202
Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 03 December 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

r-l-b
Jeg kan ikke blive mere enig i din holdning. For det ikke skal være løgn har jeg også en Tascam brænder og jeg har de samme erfaringer som du. Jeg har præsenteret en CD brændt fra LP og original indspilningen på CD overfor venner der ikke helt deler min interesse for HIFI og de er ikke i tvivl om hvad der er bedst. SÅÅ 

Dine ører er analoge så skal lyden da også være det, det er logik for liggehøns.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 03 December 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Ilcommamdante

 Jeg har prøvet en A - B test af DAB, det var latterligt at høre på.

 Jeg bor i København og jeg kan fortælle dig at signalet er ikke bedre her.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 04 December 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Beklager, men jeg tror vi har lidt forskellige udgangspunkter her.

Da jeg boede på kollegiet i 80erne, promoverede jeg CDen, og satsede fuldstændig på systemet dengang. Jeg havde ca 150 lper og solgte dem alle i 86 - 87. Så brugte jeg pengene til 30 - 40 CDer. CDen har lige siden været det system jeg ubetinget satsede på.

Jeg har haft vinyl i flere omgange siden fordi jeg er lidt af en musiknørd og har handlet med vinyl til en helt række kunder de sidste 15 år. Jeg har købt pladesamlinger og stakke af second hand plader for 10 - 20 kr pr. stk. Som format er jeg komplet ligeglad med vinyl og jeg har faktisk lige igår solgt de næsten 800 lper jeg har i reolen for 3300,-, for at skaffe mere reolplads. Så jeg er nok helt færdig med vinyl, og det er helt OK.

(Halvdelen af pladerne er frasorterede plader fra diverse pladesamlinger jeg har købt. Men resten er fine, men jeg har ikke haft en eneste af dem fra ny eller i mere end 3 år. Jeg havde annonce her på siden med en Denon dp47f med 800 lper, jeg har fået mange henvendelser både på det hele og på denonen og pladerne hver for sig, så jeg sælger muligvis også min superpladespiller snart, for den har jeg fået flere bud på.) 

Radioen er ikke et egentligt hifi medie, jeg hører meget CD og DAB i bilen og det virker helt igennem fint. Der er ikke udfald på DAB signalet som på FM, og der er mulighed for valg af genre specifikke kanaler. Derfor vil jeg absolut foretrække det nuværende DAB system frem for FM, fordi jeg mener det er bedre og meget mere brugervenligt. Om en god FM tuner lyder bedre end en god DAB tuner er meget muligt, men det er ikke det der er afgørende i denne sammenhæng, det afgørende er at de begge lyder helt OK, og så er det andre parametre der er afgørende, såsom brugervenlighed og tilgængelighed.

Men jeg vil ikke protestere over at der indføres et nyt system til afløsning af begge nuværende radiosystemer, selv om jeg har 5 dab + 4 FM radioer.  Jeg har nok afskrevet dem længe inden det bliver aktuelt. Så politikerne kan roligt nedlægge begge systemer om 10 år og indføre noget bedre, alle protesterne er ikke andet end underlødigt brok.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 04 December 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg tog fejl jeg troede du var seriøs.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes