Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Spare du på strømmen ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Slukker du anlæget for at spare strøm
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
51 [24,40%]
148 [70,81%]
10 [4,78%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 18 August 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
FJERNBETJENT STIKKONTAKT ALU

disse her bruger jeg til mit anlæg .. så tænder jeg bare den del jeg skal bruge .. der er ingen grund til at tænde forstærkeren og det hvis det ikke skal bruges ..



De er bare super, dem kan jeg godt tilslutte mig. Ikke noget med at bukke sig ned og tænde/slukke umulige steder fordi man gerne vil afbryde helt så der ikke er de alt for typiske 10 w standby forbrug. Dejlig bekvemt Prisen er dog et standby forbrug på kontakterne på 0.5-1 w pr. stk, men det lever jeg gerne med.

Og så et lille tip. Mange nyere TV har et standbyforbrug på under 1 w (forbrugerne/EU har haft fokus på det) og det kan derfor ikke rigtigt betale sig at slukke på kontakten og da slet ikke en fjernstyret kontakt. Så jeg gør også det at TV'et er i en strømspareskinne (disse standbyforbrug er rundt regnet enheden i masterstikket + 10%) og DVD og WD TV sidder så i en fjernstyret kontakt på strømspareskinnen. Derved elimineres DVD'en og WD TV's standbyforbrug (i omegnen vel 10-15-20 w tilsammen) selv når jeg bare ser TV og de slides heller ikke med unødige tænd/sluk, for de fjernstyrede kontakter defaulter til slukket når strømmen har været taget fra dem.
Super smart synes jeg selv

Så synes jeg også der er sparet så meget at jeg "har råd" til lidt gimmick. I Ikea kan man købe nogle små lysdiode-lister. Dem har jeg så sat i TV bordet så der er lys inde i bordet når TV'et er tændt. En fed nørd-gimmick jeg har fået et par positive kommentarer på. Nogle vil måske ved første tanke mene det "støjer", men synes man som jeg at se på en TV skærm i alt for mørkt rum er belastende for øjenene, så er det faktisk en hjælp - og især hvis der ikke er decideret baggrundslys. Så meget lyser sådanne små lister jo heller ikke (naturligvis lidt afhængig af hvordan den praktiske udførsel samt møblet er).


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 18 August 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
Nogen der kan fortælle hvor lang tid en DAC er om at varme op (og levere optimal lyd) efter at være slukket (ikke i standby, hvis dette er muligt)? Jeg har et setup hvor jeg har min amp, min SB3 og controller samt en DAC slukket npr jeg ikke bruger dem. Min PCH A-100 og min Selector Sagem-60 er tændt og tv på standby!

En DAC med rør ..., tjaaa

den bør "altid" stå tændt i det at den faktsik kan "gaine" i ydelsen,

selv efter at den har stået tændt i over en halv dag



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 18 August 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Slukker altdid for alt mit grej på stikkontakten når jeg er færdig med at bruge det, det er for dyrt at lade det køre , også på standby. Har aldrig oplevet at lyden, eller billedet var dårligere derfor, endsige oplevet at tingene går i stykker fordi de bliver tændt og slukket (hvis de ikke kan tåle det hvorfor er der så en tænd og sluk knap?)

__________________

*Mit setup*

*Mit gamle setup*


Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 723
Sendt: 19 August 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

nicoleif skrev:
Nogen der kan fortælle hvor lang tid en DAC er om at varme op (og levere optimal lyd) efter at være slukket (ikke i standby, hvis dette er muligt)? Jeg har et setup hvor jeg har min amp, min SB3 og controller samt en DAC slukket npr jeg ikke bruger dem. Min PCH A-100 og min Selector Sagem-60 er tændt og tv på standby!

En DAC med rør ..., tjaaa

den bør "altid" stå tændt i det at den faktsik kan "gaine" i ydelsen,

selv efter at den har stået tændt i over en halv dag

Skal det forstås sådan at ydelsen forbedres jo længere tid DAC'en står tændt eller at ydelsen når sit maksimum efter f.eks. ½ dag? Og er det faktum eller blot brugernes formodning? 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 19 August 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så meget selve DAC'en som selve de to ECC88 trioders ydelse,

som der er hvad der kan betegnes som et par meget termiske "hystader".

Selve DAC'en varmer ret hurtigt op & der ændres ikke meget i ydelsen,

efter apperatet har været tændt i en til to times tid

hvis man har en pre-amp eller DAC med få rør,

så er det ikke forfærdeligt dyrt at holde "gryden" varm i længere tid af gangen.

 



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 723
Sendt: 19 August 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

OK - hvis der kun går 1-2 timers tid før ydelsen maksimal så tror jeg ikke jeg vil overveje at have den tændt 24/7 (i disse "grønne" tider) men derimod tædne den hver gang. Den er næsten altid ibrug en del timer ad gangen! Tak for info! 
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 
arne nic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 31 December 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Har altid anlægget tændt min klasse a effektforstærker dog på standby

der er helt sikker en lyd forbedring når anlægget står med strøm hele tiden

prøv evt. også at vende stikproppen på de forskellige apparater særlig effekt forstærker, har fået stor lyd forbedring ved at vende det hele optimal








__________________
Lyden bliver aldrig bedre end strømmen fra elværket
Til top Vis arne nic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne nic
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 31 December 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Om jeg sparer på strømmen?

Ja, det syntes jeg. Alt mit hifi og TV er tilsat samme strømskinne hvorpå der er en afbryder. Den slukker vi hver aften, eller når vi ikke er hjemme.

Kommer jeg hjem, og ved at jeg kommer til at hører musik hen af dagen(tjaa.. det er jo så ca. hver dag ) tænder jeg dog for strømskinnen og anlæget som noget af det første(bla før jeg putter mad i køleren hvis jeg har købt ind på vejen hjem).

Jeg syntes dog at DAC'en i min CD bruger mange timer før den virkelig er "varm". Her snakker jeg 4-5 timer, hvor jeg syntes jeg kan hører forskel, og specielt er det jo godt at hører musik om aftenen, hvor det hele har stået tændt den halve dag, og hvor der er mere "ro" på strøm.nettet.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 31 December 2009 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt sådan en strøm måler på elværket, får den på mandag.

Kan sådan en måler også vise strømforbrug når en forstærker spiller,  der er jo sikkert meget forskel på om min gamle Proton D1200, eller NAD 208 står i tomgang, eller de spiller med masser af volume, da forbruget jo vil være svingende.

Jeg vil gå de fleste af mine NAD igennem + noget ældre B&O  med det måle system, og for sjovt smide en liste her på hifi4all hvad de bruger af strøm.

Det er først her for 3-uger  siden at jeg er begyndt at spare,  fik et chock da jeg fik aflæsningskort.

Men det er nu ikke så meget fjernsyn, stereo anlæg og andet jeg bruger i huset,  den største synder er en EL-radiator jeg har siddende ned på mit gamle badeværelse,  den trækker alene ca. 10kw om dagen når det er Østenvind og rigtigt koldt. 

Og efterhånden skal man jo nok til at tænke på når børnene (og os selv), det er sejt at give ungerne og jeg selv med, et system med  2 * Radeon 4890 eller 2 * Gforce 285/295, + kraftig CPU og andet, men der er jo så den ulempe at de store PCér trækker snart tæt på 1000watt under 3D spil, + at når de bare står tændt uden at lave noget så er der et forbrug på 4-500watt og det er meget.

Jeg slukkede aldrig min PC før,  men efter jeg fandt ud af at min CPU bruger i Idle mode 153w & Grafikkort  bruger 166w,  det er en AMD x2 7750 på 3.0Ghz, og et Radeon 4850. så fandt jeg ud af at slukke den om natten, hvor den eller tit kørte igennem.

 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
abel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 31 December 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Slukker aldrig mit Naim udstyr (det tager flere dage før det lyder godt igen), men slukker dog alt andet, og har også lige skiftet til en PS3 slim for at
minimere strømforbruget.

Dog vil jeg aldrig slukke på kontakten, da standby strømforbruget er meget lille her....og komforten ved min Harmony remote ville forsvinde hvis
jeg først skulle tænde alt sammen på kontakten.

__________________
/Abel
Til top Vis abel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abel
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 31 December 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

hej jeg vil sige at det er det første der bliver tændt om morgnen og det sidste der bliver slukket om aftenen der skal vel være musik i hytten så det får en lang arbejdsdag idag godt nytår til alle
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2146
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Slukker mine effekt trin når jeg færdig med at lytte... Resten står tændt 24/7

__________________
Kenneth
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu i tre år benyttet ICEpower forstærker.

Hvad koster EL for 2 X 500 Watt ASP ICEpower moduler i standby. 
 
 
Jeg har konstateret at ASP ICEpower moduler giver den bedste lyd her og nu, når de aldrig bliver slukket.
 
Hvad koster det så at have 2 x 500 Watt stående tændt ??  
 
Her min beregning:
 
Et 500 Watt ASP ICEpower modul forbruger 3 W når der ikke spilles på det. 2 x 500 Watt bruger 6 W.
Regnestykket bliver så 365 dage gange 24 timer = 8760 timer gange 6 W. I min kommune betaler vi
1.92 Kr. for 1 kwh x 52.560 kwh = 100.92 Kr. pr. år.
 
Så mener jeg godt man kan forsvare at lade stereoforstærkeren stå med konstant strøm på.
 
OK så løber der jo lidt ekstra på, hver gang der bliver spillet musik, men billigt syntes jeg det er.

      



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Strømspareskinne med automatisk søgning af standbyforbrug.

TV/PC Universal strømspareskinne med et ekstra udtag med
permanent strøm til DVD optager/modem m.m. Virker på både
PC/TV og andet udstyr.

                  

Best.nr. 8578  PRIS 69,50 Kr. www.harald-nyborg.dk

Det er smart fordi det på de almindelige strømspareskinner kan være
svært at få dem til at fungere, hvis standby strømme forbruget er for lavt.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 02 Februar 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Dims fra Odder kan spare strøm og redde miljøet

Spar et par tusinde kroner om året og red samtidig miljøet. To opfindere fra Odder har opfundet en dims, der kan få den virkning for hver eneste familie, fortæller P4 Østjylland.

Og en begejstret europapolitiker er gået igang med at overtale EU Kommissionen til at bruge opfindelsen til at stille skrappe krav til, hvormeget strøm vores husholdningsmaskiner bruger.

http://fpn.dk/digitalt/article1966791.ece

 

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes