Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 15:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hvilken nørd er du? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Hvilken nørd er du?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
97 [47,55%]
107 [52,45%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1151
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har indtrykket af at mange her inde, hvad enten de vil være ved det eller ej, går mere op i teknikken end de går op i musikken. Det er jo et Hi-fi forum, men hvad er udstyret værd uden musikken. Ville du f.eks. hellere helt undvære musik end lytte til dårlig produceret musik?

Mvh. Morten.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014
 
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1151
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

EDIT: Smid gerne en kommentar i tråden, men en eventuel begrundelse for din stemme.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er begge dele, men mest musik-nørd.

Jeg kan godt nyde et stykke musik, selvom det er dårligt produceret eller spiller på et halvdårligt anlæg.

Men det vil selvfølgelig altid være en federe oplevelse, når man hører et ordentligt indspillet nummer, på et anlæg af ordentlig kvalitet.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1322
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Den er svær.Jeg sætter stor pris på at grejet/legetøjet er af højeste kvalitet,men musikken er det vigtigeste.Selv om jeg fortrækker go'lyd fremfor
lo-fi ,så vil jeg altid vælge Iggy Pop's Raw Power frem for en Diana Krell udgivelse.


__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

 ville vælge Diana Krell frem for Iggy Pop...

 Føler mig ikke nørdet,men vil gerne suge erfaringer

 og gode råd til mig, for at få det bedste ud af anlægget....

 

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er musik-entusiast og tildels hifi-entusiast, fordi det er musikken der driver min hifi-interesse.

Ingen hifi - stadig musik. Ingen musik - ingen hifi.

Hifi'en er til for at vi kan nyde musikken på et højere plan. Musik er en kunst i fysisk form, og kommer ikke til sin ret via dårlige højttalere i en mobiltelefon, iPod eller lignende, men kommer bedst til sin ret ved et godt hifi-anlæg, der er skruet ordentligt sammen. Evt. et endnu bedre high-end anlæg.

Derfor er jeg egentlig begge dele, men med musikken som drivkraft.



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
tobo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Uhh står nok med et ben i hver lejr:

 dårlig indspilning = dårlig lyd = skurren i ørene og det samme med hifi ,dermed ikke sagt at det skal være highend anlæg,  blandt mange muligeheder kan et par brugte Snell og en lille røramp spille lige så musikalsk som et andet anlæg til 150000 kr. Mit eget anlæg viser måske netop problematikken da jeg et sted har mine ML til at spille med en kraftig transistorforstærker og et andet rum et sæt Aurum cantus med en røramp, der er en verden til forskel i lyden men elsker at lytte til begge opsætninger



__________________
Classic no. 6.6
Classic nr.18
Squeezebox 3
Martin Logan Sequell ll
Vincent silver rca
Van d Hul revelator højt. kabel
Til top Vis tobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobo
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har stemt musiknørd, da musikken klart er det vigtigste for mig. Det handler først og fremmest om at høre god musik og dernæst om at få det til at lyde så godt som muligt. Jeg hører altså hellere fremragende musik i en halvdårlig indspilning end omvendt. Det betyder også at jeg ofte køber nye cd´er og konstant søger efter ny musik ( ikke nødvendigvis nyt, men nyt for mig ). Derimod ændrer jeg sjældent på anlægget. Det er jo bare et stykke værktøj som er nødvendigt for at man kan høre musikken.

Jeg mener dog ikke at der er noget galt i at interressere sig mest for teknikken. Man må vel selv vælge sin hobby og, som du selv siger, det er jo et hififorum. Der er altså ingen grund til at se ned på folk der indrømmer at de er mest hifinørd.

diamondduck skrev:

Selv om jeg fortrækker go'lyd fremfor
lo-fi ,så vil jeg altid vælge Iggy Pop's Raw Power frem for en Diana Krell udgivelse.


Det er nok kun i et hififorum hun hedder Diana Krell, i et musikforum kaldes hun Diana Krall.

Jeg er nu sikker på at der er mange der hører Diana Krall for musikkens skyld, men det er jo smag og behag.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er en stor klassisk musik-nørd. Et ordentligt hifi-udstyr gør, at man kan komme tæt på en koncertoplevelse hjemme i lænestolen. Jo ringere gengivelse, jo sværere er det at få den oplevelse, hvor man bliver suget ind i musikken, og verden udenfor står stille.

En anden ting er, at hvis der er et problem i éns setup, rent lydmæssigt, kan det nogle gange være svært at abstrahere fra det, hvis det er fremtrædende ved den musik man lige nu hører på. Så er der kun én vej: Få det løst.

Men hvor var det lettere i ens unge dage: Man nød musikken på det anlæg man nu havde på måske 2 x 10 W, og stillede ikke spørgsmålstegn ved kvaliteten af gengivelsen. Måske man så en dag fik f.ex. nogle nye højttalere, der lød bedre, eller en større forstærker på f.ex. 2 x 30 W. Men man nød musikken lige meget inden man fik nyanskaffelsen. Hvorfor er man blevet mere kritisk idag?

Jeg tror det er fordi man kan nyde musikkens drive og puls på ethvert anlæg. Men der er en masse andre ting, man også kan nyde, som først kommer frem i en bedre gengivelse. Jeg tror ikke jeg dengang havde den der ultimative oplevelse, hvor man bliver suget helt ind i musikken.

Men det kræver jo også træning i at lytte til musik, for at kunne opleve og forstå den rigtigt. Når man er mere øvet i at høre musik, kan man også opleve mere i musikken, og noget af det mere kan kun høres på et godt anlæg - jo bedre, jo mere .

Mvh
Søren
Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 19 September 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Musik skal være drivkraften, ellers er det ligegyldigt for mig.

Jeg tror at vi alle har fokuseret på udstyret i perioder af vores tid med hifi... Men det er livet trodsalt for kort til. For min egen del er jeg modnet mere med årene og jeg ved hvad jeg kræver af mit udstyr for at musikken træder i forgrunden. 

Mange falder i den gamle fælde med detajerigdomme og imponatoreffekt. I min verden er det, et af de største ankepunkter til den evige udskiftning- og dermed efterfølgende forkusering på udstyr fremfor musik (lyttetræthed). Udover det føler jeg også mange vælger udfra hvad andre syntes er fedt og lyder "rigtigt" i deres ører. Synd og skam i musikkens tegn 

Vær grundig og ærlig overfor, hvad du sætter pris på af musik samt hvilke egenskaber dit anlæg alment skal have. Intet er perfekt. Så hvorfor søge efter det uopnåelige!?.... Nej, det drejer sig om musik. Vi står trodsalt heller ikke og lytter efter detaljer når vi går til koncert. Her går man efter det umiddelbare samt nydelsen ved at høre noget fremragende musik. For mig er det, den samme tilgang og oplevelse man skal have når man lytter musik via sit anlæg. 

 



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 493
Sendt: 19 September 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Har lige stemt, men uden at læse indlæggene igennem. Så det var absolut en fejl afstemning. Troede det gik på stereo eller flere kanals.. så jeg trykkede på hi-fi rubrikken... men efter gennemlæsning er det da en fejl. Er skisme mere til musikken..
Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 19 September 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg er også mest musik nørd end hifi nørd, jeg foretrækker også faste medier end afspilning fra puteren af, selvom jeg har en masse musik på harddiske, og nemt kunne afspille det den vej...



__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
offroad32
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 19 September 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det er lidt en blanding. Jeg kan godt lide ideen og lyden ved en Live koncert der tit lyder bedre i stuen end på en skod PA anlæg som fx. parken. 

__________________
analog er det nye digital...
Til top Vis offroad32's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af offroad32
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 19 September 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er absolut musik nørd, og jeg har nok brugt mere end 80 % af budgettet på musikken.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 19 September 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Hey

Jeg er også mest musik nørd end hifi nørd, jeg foretrækker også faste medier end afspilning fra puteren af, selvom jeg har en masse musik på harddiske, og nemt kunne afspille det den vej...

 

Godt at musikken er i centrum

Dog vil jeg gerne slå en slag for computeren. Streaming koster tid og penge som mere traditionelt hifi, og bør gribes an på samme seriøse vis... Rør, cd-afspillere etc.

Jeg tør godt love at der er store musikalske oplevelser i vente hvis man griber det seriøst an. Jeg er blevet overrasket over det musikalske niveau over Mac, med en kvalificeret DAC samt forstærker. Men det koster altså tid og penge hvis man vil have performance på high-end level. Og jeg har eget røramps, transistore m.m. Sagde så sent som sidste sommer at de, der computersetup var en by i Rusland  Må også erkende at mine fordomme er blevet gjort til skamme.  

Tit og oftest er det som at sammenligne æbler og pære. Hermed mener jeg at gennemsnittet har brugt mere tid og penge på deres seriøse setup (læs faste medier) fremfor eks. deres harddisk. Vil man i mål med musikken bør man gribe et computersetup ligeså seriøst an, som et konventionelt anlæg. Det koster tid og penge som alt andet seriøst hifi. 

Fair nok at du sværger for den mere traditionelle hifi. Syntes blot at det er vigtigt at man sammenligner på samme niveau, da det bliver en mere reel sammenligning. Mange vil blive (som undertegnede) overrasket over hvor meget vellyd der er i et seriøst computersetup.  

Lidt off-topic... Men dog med musikken for øje



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 19 September 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også gardere mig og svare begge dele. Jeg er mest hifi nørd når der er et eller andet ved anlægget der ikke helt stemmer/svinger. Så bruger jeg mere tid/energi/penge på at rode med at få dét på plads.

Men når det bare fungerer som det skal (som jeg synes det gør for tiden) kan jeg glemme teknikken og bruge pengene på musik. Så er jeg klart musik-nørd ("dén plade mangler jeg også og dén...").

Så jeg har ikke stemt.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 September 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er vist quadro nørd.  Musik, Elektronik, Hifi og EDB nørd.

Engang var jeg en kæmpe HIFI nørd til den store guldmedalje. Jeg brugte oceaner af tid på at optimere anlægget på alle mulige kanter og bygge forstærkere, højttalere osv. En dag gik det op for mig: Når jeg nu hele tiden pillede i anlægget, hvornår gav jeg mig så tid til at nyde musikken fra enden til anden ?. Jeg måtte indrømme over for mig selv, at det skete næste aldrig, på trods af at jeg har en rimelig stor samling af musik. 

Så der blev lige lavet lidt om i prioteringen. I dag er det musikken der er fokus på istedet for den evige eksperimentering med anlægget. Det er nu fedt at høre eks. Dire straits  - Love over gold, eller Roger Waters - Amused to death fra enden til anden, siddende med lukkede øjne og slappe af. Bare nyde musikken og leve sig ind i den.
Selvfølgelig skal anlægget da lyde ordentligt, og jeg kan da ikke helt lade være med at pille, men det sker efterhånden meget meget sjældent. 
Man skal huske hvad det er man har anlægget til. Nyde de ting som kunstnere og producere har knoklet med at lave, for at give dig en oplevelse.

 

 

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 20 September 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:

Imbalance skrev:
Hey

Jeg er også mest musik nørd end hifi nørd, jeg foretrækker også faste medier end afspilning fra puteren af, selvom jeg har en masse musik på harddiske, og nemt kunne afspille det den vej...

 

Godt at musikken er i centrum

Dog vil jeg gerne slå en slag for computeren. Streaming koster tid og penge som mere traditionelt hifi, og bør gribes an på samme seriøse vis... Rør, cd-afspillere etc.

Jeg tør godt love at der er store musikalske oplevelser i vente hvis man griber det seriøst an. Jeg er blevet overrasket over det musikalske niveau over Mac, med en kvalificeret DAC samt forstærker. Men det koster altså tid og penge hvis man vil have performance på high-end level. Og jeg har eget røramps, transistore m.m. Sagde så sent som sidste sommer at de, der computersetup var en by i Rusland  Må også erkende at mine fordomme er blevet gjort til skamme.  

Tit og oftest er det som at sammenligne æbler og pære. Hermed mener jeg at gennemsnittet har brugt mere tid og penge på deres seriøse setup (læs faste medier) fremfor eks. deres harddisk. Vil man i mål med musikken bør man gribe et computersetup ligeså seriøst an, som et konventionelt anlæg. Det koster tid og penge som alt andet seriøst hifi. 

Fair nok at du sværger for den mere traditionelle hifi. Syntes blot at det er vigtigt at man sammenligner på samme niveau, da det bliver en mere reel sammenligning. Mange vil blive (som undertegnede) overrasket over hvor meget vellyd der er i et seriøst computersetup.  

Lidt off-topic... Men dog med musikken for øje



Jeg er klar over hvad der sker indenfor puter baseret afspilning, og jeg er også selv lidt putergeek og ved hvordan tingene virker, og for tiden gider jeg ikke overføre alle mine cd'er, og selv om brugerflader og let tilgang til musikken er smart, så ville jeg være træt af mine cd og lp'er skal stå og blive støvet når lyden der kommer fra dem er mere end fin nok til mig...

Bærbaren er ikk altid en smart tyst ting, og skulle jeg selv med tiden indføre det var jeg nok mest tilbøjelig til at bruge en netværks afspiller+dac, og en nas server i et andet rum...

Jeg kunne også bygge et lille puter setup og få det til at spille vældig fint, dog er stelveje i sådan noget skidt noget fanden har skabt..


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 07 November 2009 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej æv man ikke vælge begge ting da jeg synes jeg er begge ting enlig har har jeg fåået et noget mere afslappet forhold til det med at skulle prøve stort set alt på markedethar haft det samme grej efterhånden i temmelig lang tid, Men men man ved jo aldrig hvad fremtiden byder på

mvh
Til top Vis Strokes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strokes
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 07 November 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Musik nørd. Og så svæveflyvenørd oveni. Og Hifi... Og teknik generelt... Og vin...Øh - ret nørdet...
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes