Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 13:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hvad smager bedst ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Er andre brugeres præferencer relevante for valg af højttaler.
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
46 [65,71%]
15 [21,43%]
9 [12,86%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg skal i byen og spise i aften. Nu er jeg bare kommet i tvivl om jeg skal vælge fisk eller steak. Er der ikke nogen herinde der kan fortælle mig hvad der smager bedst ?

Giver det overhovedet mening at stille det spørgsmål ( vi ser lige bort fra at det er off topic her ) ? Vil det have nogen værdi for spørgeren at høre nogle sige fisk og andre steak mens andre igen hævder at pizza smager meget bedre ?

Vi kan vel hurtigt blive enige om at ingen kan fortælle spørgeren hvad han vil synes smager bedst, især ikke hvis man ikke kender spørgeren i forvejen. Men hvordan er det så hvis man overfører spørgsmålet til hifi. Hvis spørgsmålet f. eks. var, hvilken højttaler til max 20.000 kr,- skal jeg købe ? Det spørgsmål ville sikkert medføre en del meget forskellige svar, men hvormeget kan spørgeren egentlig bruge dem til ?

Jeg mener selv at chancen for at træffe det rigtige valg er størst hvis man ikke er påvirket af andres mening. Andres mening hjælper vel ikke hvis de har helt andre præferencer end man selv har, tværtimod kan den måske få især begyndere til at tvivle på deres egen lyttetest.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give dig ret langt hen af vejen. Alle mærker har deres egene klang og nogle kunne aldrig finde på at købe andet end
deres favoritmærke. Men jeg mener dog godt man kan bruge andres meninger til noget. Står du med 20kilo er der de første
1.000 forskellige højtalere der ude. At gå i gang med at lytte til dem alle er urealistisk. Man vil naturligvis få svar i alle
retninger, men fælles for dem alle er at nogle har haft gode erfaringer med dem. Det kan være rart at få antallet af
interessante højtalere ned på en 5-20 stykker. Under denne proces er der naturligvis blevet sorteret nogle fra, men chancen
for at man finder en højtaler, der lyder godt i ens egne øre, er stadig ret god.

En anden ting er også prisen på højtalere. Jeg tror mange ville vælge det dyre sæt frem for et tilsvarende billigereselvom de
ikke kan høre forskel, da de tænker "jeg må vel få et eller andet for de XX kr. jeg smider i ekstra."
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:

En anden ting er også prisen på højtalere. Jeg tror mange ville vælge det dyre sæt frem for et tilsvarende billigereselvom de
ikke kan høre forskel, da de tænker "jeg må vel få et eller andet for de XX kr. jeg smider i ekstra."

De kan sikkert nok høre forskel, men derfor kan det jo stadig være svært at afgøre hvilken lyd der er bedst. Og der har du nok ret i at prisen i nogle tilfælde kan være en påvirkende faktor. På samme måde mener jeg at man kan påvirkes af andres velmente råd, hvis man er i tvivl. Det tror jeg ikke er en fordel, da disse råd oftest er givet af folk som har helt andre præferencer end man selv har. Derfor tror jeg at chancen for at vælge den højttaler man i længden bliver mest tilfreds med er størst, hvis man "tvinges" til at vælge ud fra egen lyttetest, uden at have andres mening at støtte sig til. Jeg er enig i at man ikke kan lytte til alle højttalere, men hvis man så bare lytter neutralt til så mange som muligt, mener jeg stadig at der er større chance for at finde den rigtige højttaler hvis man ikke er forudindtaget efter at have læst andres råd.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
lk.aros
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Stemte to:

Erfaring er at lære af egne fejltagelser; klogskab er at lære af andres!



__________________
More music - less hifi
Til top Vis lk.aros's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lk.aros Besøg lk.aros's Websted
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu mere tro at nybegyndere har svært ved at kende forskel på lyd der er bling-imponerende og lyd der reelt er god.

De fleste nybegyndere vil være på herrens mark, hvis ikke de får lidt input omkring dette fra nogen der reelt har erfaring med
forskellen. Derfor mener jeg faktisk ikke at der findes dumme spørgsmål i denne kategori, kun dumme svar.

Hvis f.eks. en nybegynder spørger hvilken højttaler der er bedst til rock-musik i en bestemt prisklasse så er DALI 850 måske
nok et reelt bud, men det er stadig et dårligt svar for spørger bliver ikke reelt klogere af det.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Andre brugeres mening om den tekniske kvalitet, erfaring om mekanisk opbygning og finish er relevant. Om en anden bruger synes noget lyder "hammergodt" eller "klasser bedre end X" er lidt ligegyldigt for ens eget valg.

Det kan dog være interessant nok at se folks oplevelser med forskellige produkter.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Andre brugeres mening om den tekniske kvalitet, erfaring om mekanisk opbygning og finish er relevant. Om en anden bruger synes noget lyder "hammergodt" eller "klasser bedre end X" er lidt ligegyldigt for ens eget valg.

Det kan dog være interessant nok at se folks oplevelser med forskellige produkter.


Spot on!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes