Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 21:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD og HDD optagere
 HIFI4ALL Forum : DVD og HDD optagere
Emne Emne: Køb af NAS/Harddisk m/tv-out/Wifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haggren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen...

Jeg har luret lidt i forum'et her, og set en masse gode indlæg. Men folk er ikke altid enige om hvad der er bedst at gøre, og det er jo så vel egentligt også hele idéen med et forum - at udveksle meninger.


Men jeg har brug for hjælp - og håber meget at der er en venlig sjæl eller to her som vil give lidt råd.

Jeg vil kalde mig selv lidt teknisk inhabil - dvs. jeg har ikke det helt store kendskab til dette.

Men jeg vil gerne have mig en ekstern harddisk. Og vil gerne have at denne harddisk er på wifi. Så har jeg ledt en masse på nettet - og fundet en Qnap TS-109 II.

Men så opdager jeg muligheden for at tilslutte en harddisk/medieplayer til tv'et og det er jo smart. Men det kan Qnap'en jo ikke klare alene. Men det korte af det lange er...

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker en løsning som gør at jeg har en harddisk som jeg skal kunne tilslutte tv'et (dvs. den skal have indbygget software til afspilning), men jeg samtidigt gerne vil kunne tilgå denne harddisk både fra min laptop og min stationære? Det er vigtigt at den skal kunne afspille dvd-film (har ikke brug for divx, avi og lignende) hvis den kan klare mp3 ville det være et ekstra hit, men ikke et krav.  

Og samtidigt skal det være NEMT at opsætte. og så vil jeg gerne undgå at købe to "apparater".

Kan det lade sig gøre??

Alle forslag modtages med stor taknemlighed...

Til top Vis haggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haggren
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

http://www.mythtv.org/
http://www.hauppauge.com/
Aner ikke om det den vej du skal, men check det ud.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
haggren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej... tak for linkene...

Men ikke lige den vej jeg skal...

Ideen var at få en NAS server som har muligheden for at blive tilsluttet tv'et direkte og dermed slå to fluer med et smæk i stedet for at købe først en NAS og derefter en harddisk som kan tilsluttes tv'et.

Til top Vis haggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haggren
 
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 821
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

har du ps3?

 



__________________
Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge
 
haggren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

jeps....

kan den det da?

 

men harddisken er jo begrænset til 80 GB desværre :-(

Til top Vis haggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haggren
 
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 821
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

haggren skrev:

jeps....

kan den det da?

 

men harddisken er jo begrænset til 80 GB desværre :-(

Jeg har min PS3 til sluttet mit TV, og min synology 207+ er tilsluttet PS3'eren. Synology boksen streamer alt (film, musik, billeder) til PS3. Nemt at bruge, nemt at sætte op.

www.synology.com



__________________
Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge
 
haggren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Se det lyder faktisk rigtig smart det der

 

Men jeg har lige et enkelt spørgsmål mere så... Kan man så tilgå/gemme trådløst på Synology 207+? og så forbinde Synology med PS3'en med et kabel?

 

Jeg vil helst undgå at skulle trække et netværkskabel fra både min stationære og min bærbare til NAS. Men det vil ikke være et problem at forbinde PS3 og NAS da de skal stå lige ved siden af hinanden...

Til top Vis haggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haggren
 
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 821
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tilgår min syno fra laptop trådløst gennem min router, og ps3 og syno er forbundet med kabel (bedst når man streamer krævende filer)



__________________
Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge
 
Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Ville det optimale ikke være at have NAS'en stående et andet sted? den larmer da lidt sådan en djævel?
Hvis du sætter den til din trådløse router, kan du få adgang til din media uden kabler både fra computere og ps3.

Men synes at en synology 207+ er et godt valg hvis du vil have dig en NAS.
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk
 
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 821
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Dennisk skrev:
Ville det optimale ikke være at have NAS'en stående et andet sted? den larmer da lidt sådan en djævel?
Hvis du sætter den til din trådløse router, kan du få adgang til din media uden kabler både fra computere og ps3.

Men synes at en synology 207+ er et godt valg hvis du vil have dig en NAS.

Min erfaring er at trådløs overførsel til ps3 kan medføre udfald i streamen, og dermed hakkeri i billede/lyd.

Min står i et skab, sammen med modem, router og en asus eeebox. Bliver vel 46c når den er varmest. Og med lågen lukket kan jeg ikke høre den.



__________________
Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge
 
imac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøve også at kigge over på www. recordere.dk. Der er mange indlæg og løsninger på samme.

MVH

Tommy

__________________
AVI ADM9.1, SONOS, iMac, Macbook, Zyxel NSA220 NAS, Airport Express
Til top Vis imac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af imac
 
haggren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Er Synology'en udstyret med trådløs netkort? Eller hvordan får man den trådløse forbindelse mellem laptop/stationære og Syno?? En usb-dongle? Eller??

Jamen om det er en god ide de står sammen eller ej, ved jeg såmænd ikke. Bor i en 2-vær lejlighed, og der er derfor begrænsede muligheder for hvor den fysisk kan stå. PS3 står under mit tv, og min trådløse router står ved siden af sofaen i den modsatte ende af stuen. Men hvis bare larmen ikke overdøver lyden fra tv'et, så går det nok.


Det vigtigste er at Syno skal kunne virke som NAS server, og at både min bærbare og stationære kan gemme data derpå trådløst. Dernæst skal den kunne forbindes (via evt. PS3) til mit tv (trådløst eller ej - bare det er stabilt), således jeg kan afspille film fra Syno direkte på mit tv. Hvis Synology 207+ kan løse disse opgaver, er den det perfekte valg. Kan du/I bekræfte dette?

Men er det så PS3 eller Syno som læser filen? jeg tænker bare at PS3 f.eks. ikke kan afspille ISO filer? Eller kan den?

Og sidste spørgsmål (i denne omgang )... bliver det hele styret af fjernbetjeningen til PS3? dvs. man kan vælge i mapperne på syno med fjernbetjeningen? Eller er der en fjernbetjening til Syno?

 

Ved godt det er mange spørgsmål, og håber meget I vil hjælpe - men ville være rigtig træt af at bruge en masse kr. på noget som ikke virker efter hensigten...

 

Til top Vis haggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haggren
 
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 821
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

haggren skrev:

Er Synology'en udstyret med trådløs netkort? Eller hvordan får man den trådløse forbindelse mellem laptop/stationære og Syno?? En usb-dongle? Eller??

min syno står sammen med routeren, forbundet med kabel. Laptop har adgang til syno trådløst gennem routeren.

Syno - kabel - router - wifi - laptop

haggren skrev:

Jamen om det er en god ide de står sammen eller ej, ved jeg såmænd ikke. Bor i en 2-vær lejlighed, og der er derfor begrænsede muligheder for hvor den fysisk kan stå. PS3 står under mit tv, og min trådløse router står ved siden af sofaen i den modsatte ende af stuen. Men hvis bare larmen ikke overdøver lyden fra tv'et, så går det nok.

Hvis den står i fri luft vil jeg sige man ikke lægger mærke til den. Kommer også an på diskene i den den, og om de larmer/hviner

haggren skrev:

Det vigtigste er at Syno skal kunne virke som NAS server, og at både min bærbare og stationære kan gemme data derpå trådløst. Dernæst skal den kunne forbindes (via evt. PS3) til mit tv (trådløst eller ej - bare det er stabilt), således jeg kan afspille film fra Syno direkte på mit tv. Hvis Synology 207+ kan løse disse opgaver, er den det perfekte valg. Kan du/I bekræfte dette?

Du har adgang til mapper/drev på syno'en gennem din laptop. Der følger diverse programmer med syno til at oprette netværksdrev, program til download(trækker bare f. eks torrent-links over på downloadprogrammet og de overføres til syno'en, som så henter det for dig. Din laptop skal ikke være tændt under download)

Min PS3 har adgang til mapperne på syno'en, man vælger blot med ps3 remoten hvad man vil se/høre

haggren skrev:

Men er det så PS3 eller Syno som læser filen? jeg tænker bare at PS3 f.eks. ikke kan afspille ISO filer? Eller kan den?

Du kan se på deres hjemmeside hvilke formater PS3 kan afspille. PS3 læser bare filerne på syno'en

haggren skrev:

Og sidste spørgsmål (i denne omgang )... bliver det hele styret af fjernbetjeningen til PS3? dvs. man kan vælge i mapperne på syno med fjernbetjeningen? Eller er der en fjernbetjening til Syno?

PS3 læser filerne på syno'en. Syno'en er "bare" en extern harddisk

haggren skrev:

Ved godt det er mange spørgsmål, og håber meget I vil hjælpe - men ville være rigtig træt af at bruge en masse kr. på noget som ikke virker efter hensigten...

Husk der er 14dage returret på internetkøb, hvis nu produktet ikke lever op til det du vil ha.



__________________
Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge
 
haggren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hej Lynge... (og I andre som har bidraget...)

TUSIND tak for hjælpen  - tror endelig brikkerne er ved at falde på plads

 

Løsningen bliver at jeg køber enten en Qnap TS-109 II, Qnap TS-209 eller en Synology 207+ - er der nogle som har erfaringer med den ene eller anden af disse modeller, og med det samme kan udelukke eller fremhæve den ene frem for en anden???

Jeg prøvede lige i går at streame fra min laptop til PS3'en... det virker. Prøvede at afspille en meget lille sekvens som er optaget med mit digitalkamera, og det hakkede en hel del. Er det fordi det kører trådløst? og vil det blive bedre når jeg forbinder min nye NAS med PS3 med kabel?

Endnu en gang tak for hjælpen - det har været rigtig nyttigt....

Til top Vis haggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haggren
 
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 821
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun sige jer er tilfreds med min 207+. Streamer til ps3, kører ftp-server på den, download station er lækkert og nemt at bruge. Og det hele kan man få adgang til over hele verden med remoteaccess...

Kender ikke de der Qnap, men kig evt på recoredere.dk, der er en masse om emnet som imac sagde!



__________________
Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge
 
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 523
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Brug heller dine penge på en Qnap, de er bedre og kan lidt mere end andre nas server på marked...

Brug evt din PS3, eller køb en HDX 1000 media player.

 

Jeg har Qnap 209 Pro II med 2 x 1TB diske monteret, så har jeg rippet alle mine dvd film ned i fuld kvalitet, som ISO filer. Så på min HDX 1000 media player, kan jeg afspille hele min dvd samling direkte fra min nas server :)

Jeg skal snart udvide med 2TB disk plads mere, da jeg også vil til at rip mine blu-ray film og afspille dem på samme måde over min HDX 1000 media player.

Jeg havde før en Tvix 6500 media player, men HDX 1000 kan så meget mere, surfe på nettet, og se trailer i HD kvalitet direkte fra Apple. Den er så nice den boks :D

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen
 
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 523
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Lige ang. Trådløst !

Hvis du har tænkt dig at afspille ISO filer over trådløst net, så skal du ud og invester i 300Mbit trådløsnetværk, det indebære evt. en 300Mbit router og en 300Mbit AP client.

Det er min erfaring, og selv med det udstyr, så køre det ikke 100% optimalt desværre...

Jeg har simpelthen fået trukket 1Gbit kabel netværk i hele lejligheden, kostede mig ialt 800 kr. med stikdåse og det hele... Og så står min nas server nede på mit kontor, og oppe i stuen afspiller jeg musik og film, samt surfe på nettet, og spille Xbox 360 over nettet uden at bekymmer mig om hastigheden :)

Og fordelen er så også at jeg uden problemer nu vil kunne afspille film i HD over netværket, det er jo nogle noget tungere filer end DVD ISO.

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen
 
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 523
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Du kan tjek her http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=94 hvad Qnap kan, og den kan præcis det samme som Synology kan og mere til :o)

Jeg har prøvet begge nas server, og Qnap vinder alt hos mig :)

Undskyld alle de indlæg

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen
 
haggren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hehe... Det er fint med en masse indlæg. Man (jeg) lærer noget nyt hver gang...

Jeg har læst diverse på recordere.dk og har kigget alle spec. på de diverse modeller - så det var mest de praktiske erfaringer med de forskellige bokse jeg tænkte på.


Men, Sune, der er vel ingen grund tilbåde at købe en Qnap og en HDX 1000 hvis det er? Er der ikke indbygget harddisk (eller mulighed for det) på HDX?? Hvad skal man så bruge begge "maskiner" til?

Pt. har jeg en Belkin router - tror ikke det er en Gbit. Har i hvert fald læst noget med 54 mbit (eller sådan noget - er absolut ikke sikker). Vil den være fin nok hvis jeg skal se alm. ISO dvd? Jeg har nemlig også mere eller mindre lagt min dvd samling ned på harddisk snart, og det er disse som jeg skal have tilsluttet mit tv. Så om jeg skal bruge PS3 som jeg allerede har, eller jeg skal købe både f.eks. en Qnap og en HDX (samlet over 4000 incl. harddiske), så vil jeg hellere nøjes med det ene (hvis altså kvaliteten gennem PS3 er tilfredsstillende).

Og skal man have specielt Gbit netværkskabel? eller kan jeg bruge de "gamle" jeg har liggende?

Til top Vis haggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haggren
 
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 523
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

haggren skrev:

Hehe... Det er fint med en masse indlæg. Man (jeg) lærer noget nyt hver gang...

Jeg har læst diverse på recordere.dk og har kigget alle spec. på de diverse modeller - så det var mest de praktiske erfaringer med de forskellige bokse jeg tænkte på.


Men, Sune, der er vel ingen grund tilbåde at købe en Qnap og en HDX 1000 hvis det er? Er der ikke indbygget harddisk (eller mulighed for det) på HDX?? Hvad skal man så bruge begge "maskiner" til?

Pt. har jeg en Belkin router - tror ikke det er en Gbit. Har i hvert fald læst noget med 54 mbit (eller sådan noget - er absolut ikke sikker). Vil den være fin nok hvis jeg skal se alm. ISO dvd? Jeg har nemlig også mere eller mindre lagt min dvd samling ned på harddisk snart, og det er disse som jeg skal have tilsluttet mit tv. Så om jeg skal bruge PS3 som jeg allerede har, eller jeg skal købe både f.eks. en Qnap og en HDX (samlet over 4000 incl. harddiske), så vil jeg hellere nøjes med det ene (hvis altså kvaliteten gennem PS3 er tilfredsstillende).

Og skal man have specielt Gbit netværkskabel? eller kan jeg bruge de "gamle" jeg har liggende?

Det er sandt, du vil sagtens kunne nøjes med HDX1000 og så smide en 1TB stor harddisk i den, evt udvide med USB harddisk senere. HDX1000 har vist også mulighed for at virke som FTP server, Torrent og web server hvis ik jeg husker forkert.

HDX1000 kr købes i sverige til under 1800 kr. og en 1TB harddisk kan købes for små 700 kr.

Jeg kan så fortælle dig at 54Mbit slet ik er nok til at stream ISO filer, Det hakker helt vildt derfor købte jeg 300Mbit, og det virkede også helt fint i starten, men så gik der noget galt og det virkede ikke mere :(

Hvis du vælger at så noget Gbit netværk op, så skal du bruge kat. 6 netværkskabler :)

Du vil ikke blive skuffet over en HDX1000, det lover jeg dig den er super nice :)

Tjek evt. her hvordan den kan vise dine dvd film: http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=9862&am p;pid=73102#pid73102

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes