Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 07:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: elektronisk delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen!

Sad og kiggede på delefiltre, og kiggede på nogle af de forskellige elektroniske filtre der er:

fx:
http://www.groundsound.com/dcn23.html
http://www.reckhorn.com/index.php?ln=de&prod=b1

alternativet er at lave et delefilter selv.. men som jeg har forstået det, så jo færre komponenter i effektvejen, jo bedre, så sidstnævnte som kan sættes ind før forstærkerenn er vel udemærket..

Så har jeg kigget på en Hypex forstærker, men der er vel ikke noget delefilter i.. som sådn..
den siges at skulle sættes ind på den alm. forstærkers sub-line udgang.
vil det sige, at der sidder et delefilter i forstærkeren.. har desværre endnu ikke en forstærker med sub-line udgang nemlig

Hvilke af disse metoder er bedst? - såfremt jeg nu købte en forstærker en dag med en sub-line udgang.. !? eller når jeg nu IKKE har sådan en, og istedet har et par alm. små stereo forstærkere..

Kunne et alternativ være at købe en Hypex 2/4 og så købe det der tyske delefilter..? og så smide signalet igennem der?

Med venlig hilsen
Morten

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hø - det er sku ikke et nemt spørgsmål at svare på

Det er korrekt, at passive komponenter efter effektforstærkeren tager lidt effekt, men....(og hvad så...kunne en provokerende indskydelse være)

En aktiv model, skal bruge en effektforstærker for hver enhed. Her skal der også laves et filter, det er bare ved andre signalniveauer (læs: effekt)

mht. hvor filteret sidder: i forstærkeren, i det elektroniske delefilter, i det passive højttalerfilter, så er der for og imod - det vigtige er at finde det rigtige filter.... (og det er en videnskab....)

Begge filtre du linker til har været oppe og vende - det færdige er vist en god low-cost model, byggesættet har (efter sigende) potentiale, og der skulle være spændende nyt på vej mht. et digitalt delefilter, så hold øje med siden.

Så (for ikke at væve mere sludder ind i tråden):

Hvad skal du egentligt bruge filteret til?

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Den er tilsyneladende udsolgt på nuværende, men jeg synes det er en interessant og billig løsning med fine faciliteter

Til subs er det nok med EN forstærker og jeg mener den kan tilsluttes højtalerudgange på din receiver, men bør lige undersøges nærmere

http://www.reckhorn.com/index.php?ln=de&prod=a400

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

 

Jumon har Reckhorn filteret og det koster jo ikke mange øre

http://www.jumon-audio.dk/reckhorn.html 

fandt lige en side som viser billeder af indmaden, diagram samt tilføjelse af reg.psu 

http://koti.mbnet.fi/fere/rechorn.html



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

# Meier - ville egentligt bare slippe for at lave en filter... altså en billigere, men samtidigt mere variabel løsning.
bygger jeg et fast filter, skal jeg skille det hele ad for at kunne ændre det, hvis jeg en anden dag får andre front HT'er..

#Musicus - Nu er jeg desværre skod til tysk, men umiddelbart er den godt nok ikke på ret mange watt.. er til en 2x12" push-pull løsning.. så skal vidst være lidt mere smæk i den :-/   - ala hypes 2 eller 4.

#ML_CLS - den du viser er så bare et delefilter til at dele mellem sub og satelitter.. kan i og for sig være fint nok, men lige nu skal jeg bare bruge et delefilter til en sub, som er nemt og billigt at komme afsted med..

men mange tak for de gode svar :)

med venlig hilsen
Morten

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvilken opamp der bruges i det filter, og om den evt kan erstattes af en bedre type, såfremt man skulle få lyst til noget tweak, med en anden lyd?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Det er det samme jeg selv gør

Aktivt LR 24dB DIY filter til min sub(amp) og 6dB passivt på Naka. PA-5E MKII



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Nu lige et svært og meget "religiøst" spørgsmål!

Hvis man har måleudstyr til rådighed... og  penge.. selvfølgelig, vil det da være muligt at hjemmebygge nogle HT'er, som spiller på højde med fx. Dali Helicon højtalere.. ? og muligvis til ca. samme pris... hvis man ikke regner arbejdstimerne med..

    - og vil man i sådan et eksempel ALTID lave et alm. delefilter.. frem for et elektronisk?

det er IKKE for at starte en diskussion.. men snarere om det er nogen succes historier iblandt folket herinde.. for jeg er godt klar over at der selvfølgelig er nogen ikke har opnået super resultat første de forsøgte.. har jeg selv prøvet :(

Med venlig hilsen
Morten

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Elektronisk delefilter er det eneste rigtige.

Der kommer SÅ meget mere hul igennem når lyden ikke først skal igennem et passivt delefilter.
Der er flere årsager til det.

1)For det første så har forstærkeren kun rigtigt magten over svingspolen, når der ikke er andet end et (lav ohms) højttalerkabel imellem dem.

2)For det andet slipper man for at stresse forstærkerne alt for meget pga diverse impedansudsving og returstrømme forårsaget af delefiltret, og derfor yder forstærkeren sit allerbedste.

3) For det tredie så kan man nemmere opnå præcis den filterstejlhed, frekvensrespons, faserespons osv man ønsker, endda uden at stjæle følsomheden fra ens højttalere.
F.eks er den meget brugte 24db/oktav Linkwitz riley karakteristik (også kaldet 4. orden fasekorrekt) relativt let at opnå elektronisk. Hvis den samme filterkarekteristik laves med passive komponenter stjæler filtret al dynamik fra lyden, koster en formue i komponenter, og man skal bruge minimum en 200W forstærker for at højttaleren kan spille ved et fornuftigt lydniveau, fordi at følsomheden bliver reduceret drastisk.

4) Ja man skal bruge en forstærker per enhed, men til gengæld behøver man væsentlig mindre effekt. F.eks. svarer 25watt til diskanten og 100Watt til bassen i et aktivt delt tovejs system, til en 250Watt forstærker i et passivt delt system. (eksemplet er taget fra Eddy Bøgh Brixens bøger om akustik)
Det er helt sikkert nemmere og billigere at finde en kombination af 2x25 og 2x100Watt end et 2x250Watt forstærker der lyder godt. Endvidere kan man eksperimentere med forstærkere der er gode til det ene og nogle der gode til det andet.

Jeg har læst om flere eksempler gennem årene i StereoPlay (hifiblad fra Tyskland), hvor en højttalerfabrikant laver siner højttalere som aktive og passive - de aktive med elektronisk delefilter og separat forstærkertrin til hver enhed. Selvom at de passive bliver koblet på dyre high-end forstærkere, og selvom at de aktive er forsynet med helt almindelige chip-forstærkere på 25watt pr enhed ( fra før Gainclone-chips kom på mode) så vinder de aktive versioner lyttetesten HVER GANG.

Jeg kører selv med elektronisk delefilter, i øjeblikket med 24dB/oktav mellem diskant og bas, og 12db/oktav til subwooferen. Det er klart størst effekt ved elektronisk deling i bunden, hvor man virkelig kan høre forskel på den dynamik der forsvinder i spoler på selv få hundrede miliOhm. Men der er bestemt også forskel længere oppe i frekvensregisteret.

 

Hvis man ikke kan bygge det helt fra scratch selv, så er Ground sounds løsning en rigtigt god og meget fleksibel måde at gøre det på.
Spørg bare Jan Nielsen fra High Fidelity.

Hvis du vil købe færdigt så er der rigtigt mange der benytter den der Behringer digital-model.
(Behringer har dog også analoge elektroniske delefiltre.) 
Eneste problem med stort set alle færdige elektroniske delefiltre, uanset om de er analoge eller digitale, er at de er med XLR stik, så man skal købe/lodde en masse phono-XLR ledninger, og at man mister 12dB i gain pga konverteringen.

Jeg har lige kigget på den der Reckhorn B1 du linker til, men det er jo bare en subwoofer filter/eqaulizer. Den filtrerer jo ikke bassen væk fra satelliterne/hovedhøjttalerne.
Du skal i stedet vælge den der hedder F1, og så bruge to stereo effekt forstærkere, eller en aktiv subwoofer.
Den ser helt ligetil ud, og kan næppe være dårligere end selv et halvdyrt passivt delefilter.
Hypex plate-amps har indbygget filter hvis der er 2 eller flere kanaler på. Frekvensen er fast, men du kan købe flere 'frekvenser' du kan skifte ligesom f.eks. et lydkort i en PC.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

#NriK - Mange tak for den udførlige forklaring - det vil jeg gå videre i min planer med :)

Med venlig hilsen
Morten

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Angånen F1:

Læg lige mærke at suben er i mono. Men den er rimlig nem og lave om, Opamp er 4558 på diagramet, men i den jeg har er det 072

Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

# JGreen - da jeg skal bruge det til en Push-pull, så skal den også bare være som mono.. regner jeg da med..

med venlig hilsen
Morten

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

ms-1 skrev:

#NriK - Mange tak for den udførlige forklaring - det vil jeg gå videre i min planer med :)

Med venlig hilsen
Morten

Hvis du kan fortælle hvilke højttalere / højttaler-enheder du havde tæntk dig at benytte, og hvad du har af øvrigt grej, kunne jeg måske komme med nogle konkrete råd også.
Men ellers er det selvfølgelig bare at prøve derudaf selv - det er både sjovt og lærerigt.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

# NriK - jeg hænger på et par 12" fra Zomax:

http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=4990&a mp;MenuItemID=232
 - men det er vidst ikke alt data på den enhed der passer 100% - i hvert fald ikke "Vas" men har fået nogle råd ang størrelse fra Dlt da jeg købte dem.

emnet har været lidt oppe og vende her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67649&K W=ms%2D1

Umiddelbart har jeg ikke rigtig andet grej at gøre med.. den tilhørende forstærker skal jeg også lige beslutte mig til.. har en gammel forstærker jeg muligvis prøver lidt med i første omgang.. men ellers havde jeg tænkt på en Hypex...

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

ms-1 skrev:

# NriK - jeg hænger på et par 12" fra Zomax:

Umiddelbart har jeg ikke rigtig andet grej at gøre med.. den tilhørende forstærker skal jeg også lige beslutte mig til.. har en gammel forstærker jeg muligvis prøver lidt med i første omgang.. men ellers havde jeg tænkt på en Hypex...

Arh okay så det er kun til subwoofer du vil dele elektronisk.

Start bare med din gamle forstærker og så den der Rechorn F1.
Hvis du gerne vil gøre dig i en Hypex, så lav på forhånd plads til den i subwooferkabinettet.
Den skal have sit eget 'kammer'

Grunden til at jeg spurgte om dit andet grej er, at alle surroundreceivere har mulighed for at skære bassen fra hovedhøjttalerne, og dermed kunne du spare den der Reckhorn, hvis du i stedet valgte en rigtig subwoofer amp fra f.eks. Hypex, da de har indbygget filter til sig selv.

 

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes