Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 14:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hvad bliver cd’ens fysiske arvtager? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Hvilket fysisk medie vil afløse cd’en?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
1 [0,93%]
14 [13,08%]
11 [10,28%]
0 [0,00%]
81 [75,70%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 272
Sendt: 30 September 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Download er ikke med, da det ikke har nogen fysisk størrelse. Vi snakker altså traditionelle musikkøb på fysiske medier.

 

Jeg tror selv på Flashmediet, da man derved kan lave afspillere uden mekaniske/bevægelige dele.

Kom med jeres bud



__________________
Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 30 September 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Det bliver måske: SlotMusic

"SlotMusic skal erstatte musik-cd

Fire af de største pladeselskaber forsøger nu at etablere et nyt fysisk medie som afløser for musik-cd'en. Universal, Sony, EMI og Warner er gået
sammen med Sandisk om at udvikle det nye format, kaldet SlotMusic, som reelt er et MicroSD-kort med MP3-filer. Målgruppen er ejere af
mobiltelefoner og mp3-afspillere med MicroSD-slot, som straks kan sætte kortet i og spille musikken. Der bliver tale om ubeskyttet MP3-musik i
320 Kbit-kvalitet uden DRM.

SlotMusic skal i første omgang markedsføres i USA gennem kæder som Best Buy og Wal-Mart og kommer senere til Europa. De første 29 album
tæller populære kunstnere som Rihanna, Ne-Yo, Robin Thicke, New Kids on the Block, Weezer, Usher, Chris Brown, Akon og Leona Lewis, men
også ældre musik fra Elvis Presley.

Prisen er ikke offentliggjort, men menes at ligge på mellem 7 og 10 dollar per album. En USB-adapter følger med, så musikken også kan
overføres til computeren. Kortet har en kapacitet på 1 GB og kan også bruges til at lagre egne data."

Kilde: http://www.comon.dk/news/slotmusic.skal.erstatte.musik-cd_37 777.html


Tråden om SlotMusic:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68370
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 30 September 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Det varer ikke så mange år, så har den gode gamle "redbook" cd standard kult status på samme niuvue som LP'er har nu

__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 30 September 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

LPén!!!
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 30 September 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

iPod
(jeg har kategoriseret det under 'andet')

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 30 September 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Lige nu synes jeg ikke der er et andet medie som står og banker på for at afløse CD'en. Der er mange eksisterende muligheder (SACD, Blu-ray eller SD-kort), men ikke et man med sikkerhed kan pege på som arvtager. Fremtiden er stadig uvis og det kan da godt være at der går længere tid end vi umiddelbart tror, før den sidste CD er produceret.

Dog er der SD-kort-support på nogle produkter efterhånden, men jeg synes altid det så er i forbindelse med afspilning af MP3 og det er ikke lige mig.

Egentlig vil jeg foretrække minidisc-formatet, men selvfølgelig indspillet med ikke-bitreduceret musik. Det er kompakt og man skal ikke bekymre sig om ridser og lignende. Det var sku' et smart design Sony fandt på i sin tid. Synd at det ikke fik bedre fat i markedet, men det var nok også Sony's egen skyld, når det kommer til stykket.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 30 September 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

jeg så gerne at DVD(-Audio)/SACD blev mere benyttet, faktisk så meget at jeg er ved at anskaffe mig en rimlig afspiller som understøtter begge standarder ..., jeg har stemt med hjertet på DVD hvilket nok ender med

__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 09 November 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Fysiske medier i "køb musikken et fysisk medie" forstanden forsvinder med tiden. Ikke helt, der vil sikkert stadig være folk der foretrækker noget analog hygge Hi-Fi, men som primær distrubutionskilde er der ingen tvivl om, at det bliver et lossless format af en art der vinder.
Prisen på lagerplads er raslet ned, og fortsætter med at gøre det hvis ikke teknologien pludselig rammer en uventet mur. Det samme er sket på internetfronten, og det tager for alvor fat når vi på et tidspunkt har fået lagt fibernet ud i hele landet, og det skal producenterne af lyd og billedudstyr nok finde ud af at udnytte.
Så snart vi kommer ud over at pladeselskaberne producerer musikken med henblik på at presse den ned på et fysisk medie, er grænserne reelt åbnet for alt med hensyn til kvalitet og formater.

Det samme gælder film. Med min nuværende internethastighed (15Mbit) kunne jeg, forudsat serveren tillader det, hente indholdet af en Blu-ray skive ned på lige knap 7,5 timer. Når 100Mbit om få år er tilgængelig for de fleste vil det kunne lade sig gøre på ca. 1 time og 7 minutter, hvilket vil sige høj nok datarate til at livestreaming også vil være muligt.
Udover de åbenlyse fordele i at man ikke skal betale for selve mediet, indpakningen og alle transportomkostningerne, at man kan købe sine film i det billigste land uden at bekymre sig om fragt, at filmselskabet kan producere i lige nøjagtig den kvalitet de har lyst til og har frie hænder men hensyn til F.eks. hvor meget ekstramateriale der skal følge med en film, så er vi også ude over krigen med fysiske medier der bliver forældet og på et tidspunkt kræver at hele verden kollektivt omstiller sig endnu en gang.

Fremtiden er digital - i hvert fald indtil vi finder noget bedre


__________________
Mvh. Henrik Nygaard
Til top Vis Nygaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nygaard
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 09 November 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
LPén!!!

Lige mine ord. Vinyl 4 ever! 



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 09 November 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kan man ikke stemme på LP?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 31 December 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

LP


Mvh.
Nilau
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 630
Sendt: 31 December 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

det bliver Vinyl
Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også der vil ske en stigning i kvaliteten på online medier, da både lagerplads og forbindelser udvikler sig. Dog tror jeg, at det bliver nødvendigt med et fysisk medie, og jeg tror faktisk at cd'en vil leve længe endnu, ligesom Lp'en gør det blandt en voksende skare af entusiaster.

__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke der kommet et enkelt fysisk medie som afløser de eksisterende. Det vil helt sikkert bliver kombinationer, som vi altid har set (kassette, spolebånd, LP, CD, DVD-A, SACD mv.), men jeg kunne forestille mig, at egentlig download bliver det foretrukne "medie" ifb. køb af musik, og ligeledes streaming via. abbonement.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 408
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Mit gæt: Ingen! CD'ens fysiske arvtager bliver et gavekort til iTunes eller lignende...

Den med Flashkort man lige skal bytte ud i sin mobil for at høre musikken osv... No way, fremtidens (eller rettere nutidens alt efter model) telefoner har nok hukommelse til at indeholde flere albums - og hvem gider så og stå og fedte med et micro sd kort... Det er historien om MiniDisc'en om igen, bare i forringet udgave og endnu mindre konkurrencedygtig, i forhold til alternativerne.

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kom lige til at tænke over det med en god cd på anlægget... det kan faktisk være cd'en og de bedre udgaver som SACD og DVD-A bliver helt væk, da den gennemsnitlige lytter ikke giver et hak i at lydkvaliteten er helt hen i vejret på almindelige mp3 filer. Det er jo ikke alle, faktisk er vi ganske få sammenlignet med resten af Danmark, der gider give sig tid og har tager sig råd til at forfølge god lyd og gode oplevelser med dette.
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Tjae... Jeg tror at CD bliver her en rum tid endnu, det samme med vinylen - men det er til nørder som os.

Til masserne så er det klart køb via nettet, evt. en stander i musik butikken hvis man tilslutter sin ipod/mp3 spille og kan overføre nummeret direkte. Tror ikke rigtig der er noget der taler for at den brede masse vil holde fast i et fysisk medie.



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Der er heller ikke noget i vejen for at det bliver et ikke fysisk medie, i mine øjne i hvert fald.. bare kvaliteten af lyden bibeholdes..  men det gør den jo nok ikke...

__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
Jeg kom lige til at tænke over det med en god cd på anlægget... det kan faktisk være cd'en og de bedre udgaver som SACD og DVD-A bliver helt væk, da den gennemsnitlige lytter ikke giver et hak i at lydkvaliteten er helt hen i vejret på almindelige mp3 filer. Det er jo ikke alle, faktisk er vi ganske få sammenlignet med resten af Danmark, der gider give sig tid og har tager sig råd til at forfølge god lyd og gode oplevelser med dette.

Der er en kæmpefordel i download, der gør at jeg tror kvaliteten bliver bedre.

Producenterne er nu ikke begrænset i det faste medies lagringskapacitet, og kan derfor uden yderligere udgifter end serverplads tilbyde alt fra højtopløste formater til lavtopløste.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Synes bare generelt at kvaliteten af de indsilninger der ser dagens lys er meget ringe lige meget om vi snakker MP3 eller CD... "maximeret" lyd, skabt til udynamiske minianlæg og billige øreprop hovedtelefoner :) Der er vidst en tråd om det her på siden...

Sorry for OT :D



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes