Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til besøgsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til besøgsartikler
Emne Emne: HIFI4ALL.DK på besøg hos Focal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rohs
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 23 August 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 30 August 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
rohs skrev:
HenrikW skrev:

lille gitter med til Focal'erne... På de større serier så er det magnetisk så det bare lige klikker på, super lækkert lavet

Sådanne dyre løsninger er 100% sikkert lavet for lyden skyld. Man sælger jo ikke dyre højtalere på den slags lyd-ubtydelige diller-daller



Eller også er det bare en fiks løsning for dem som ikke gider at have gitter foran deres diskanter, således at man slipper for at se på "huller" og des lige hvor gitteret ellers ville have fæstnet

Jeg kommer til at tænke på, om ikke en række kraftige magneter spredt ud over fronten på en højtaler, kan påvirke lyden ret voldsomt. Selve højtaleren fungerer jo ved hjælp af magnetisme, og disse magneters påvirkning af signalet er formentlig noget større, end eks en grøn stribe på en CD.

Hvad siger folk? Kommer designet foran lyden?

Til top Vis rohs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rohs
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 30 August 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det er egentlig sjovt, og ganske typisk, hvordan en ganske udmærket artikel om et fabriksbesøg får taget et enkelt lille, mere eller mindre
ubetydeligt, citat ud af den store context og bliver diskuteret af mere eller mindre vidende personager.

Hvad med at diskutere artiklens generelle indhold i stedet.

Tak for en god og spændende artikel - flere af den slags - det er jo ikke os alle der har eller får muligheden for fabriksbesøg.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 30 August 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

rohs skrev:
floe skrev:
rohs skrev:
HenrikW skrev:

lille gitter med til Focal'erne... På de større serier så er det magnetisk så det bare lige klikker på, super lækkert lavet

Sådanne dyre løsninger er 100% sikkert lavet for lyden skyld. Man sælger jo ikke dyre højtalere på den slags lyd-ubtydelige diller-daller



Eller også er det bare en fiks løsning for dem som ikke gider at have gitter foran deres diskanter, således at man slipper for at se på "huller" og des lige hvor gitteret ellers ville have fæstnet

Jeg kommer til at tænke på, om ikke en række kraftige magneter spredt ud over fronten på en højtaler, kan påvirke lyden ret voldsomt. Selve højtaleren fungerer jo ved hjælp af magnetisme, og disse magneters påvirkning af signalet er formentlig noget større, end eks en grøn stribe på en CD.

Hvad siger folk? Kommer designet foran lyden?

Ja, hvis de er meget, meget kraftige. Det er heldigvis ikke nødvendigt for at holde et frontgitter.

(Prøv at sammenligne med størrelsen på enhedernes magneter, der også befinder sig ret tæt på hinanden, eller med elektromagneterne i delefilteret.)

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 01 September 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kongurens > Tror du de magnetter der bruges til at holde gitter på plads, er kraftigere end den elektromagnetisme der dannes i spoler i et delefilter. Ellers er der DÆLME noget galt. Det virker lidt halvhjertet distribueret det indlæg .

Nogen der ved hvorfor berylium er godt i højttalere? Ud over at højttaleren er blevet dyrere og får et nyt buzz ord?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 September 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Nogen der ved hvorfor berylium er godt i højttalere? Ud over at højttaleren er blevet dyrere og får et nyt buzz ord?



Hmmm... der er vel ikke nogen fordele ud over, at det er lettere, stivere og har bedre egendæmpning, end andre materialer. Og de kvaliteter er jo totalt ligegyldige ved en diskant, så derfor er det vel bare marketing lir 


Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 01 September 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kongurens > Tror du de magnetter der bruges til at holde gitter på plads, er kraftigere end den elektromagnetisme der dannes i spoler i et delefilter. Ellers er der DÆLME noget galt. Det virker lidt halvhjertet distribueret det indlæg .

Nogen der ved hvorfor berylium er godt i højttalere? Ud over at højttaleren er blevet dyrere og får et nyt buzz ord?

Syncronic: Er du ikke rar, lige at prøve at læse mit indlæg igen - eventuelt langsomt!

Beryllium har forøvrigt de sædvanlige membranmateriale-ønske-egenskaber: lav vægt og høj stivhed.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 01 September 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

rohs skrev:
floe skrev:
rohs skrev:
HenrikW skrev:

lille gitter med til Focal'erne... På de større serier så er det magnetisk så det bare lige klikker på, super lækkert lavet

Sådanne dyre løsninger er 100% sikkert lavet for lyden skyld. Man sælger jo ikke dyre højtalere på den slags lyd-ubtydelige diller-daller



Eller også er det bare en fiks løsning for dem som ikke gider at have gitter foran deres diskanter, således at man slipper for at se på "huller" og des lige hvor gitteret ellers ville have fæstnet

Jeg kommer til at tænke på, om ikke en række kraftige magneter spredt ud over fronten på en højtaler, kan påvirke lyden ret voldsomt. Selve højtaleren fungerer jo ved hjælp af magnetisme, og disse magneters påvirkning af signalet er formentlig noget større, end eks en grøn stribe på en CD.

Hvad siger folk? Kommer designet foran lyden?



Er vi enige om at du udtaler dig om noget du absolut ingen forstand har på lige pt.?  - altså at den magnet som holder gitteret på plads påvirker lyden fra diskanten?

I modsat fald er du da mere end velkommen herhjemme til et lyt på mine totalt idéforladte højttalere, der er plaget af magnetisme, elendigt berylium og andre fixe løsninger der udelukkende er blevet til fordi deres navn enten lyder smart eller fordi det ser godt ud!

Jeg er i øvrigt helt enit med plafitracer... Drop nu de personlige kampe og kommentér på artiklen... Det løber altid ud af denne tangent

Et tak for et godt indblik i Focals produktion skal også lyde herfra!


__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 01 September 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Bare lige til orientering; gitrene sidder ganske rigtigt fast ved magnetisme, men magnetismen kommer fra højttalerenhedens magnet, gitret er bare med lidt metal, så det tiltrækkes af magneten, og er så selvfølgeligt formet så det sidder perfekt.

__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 02 September 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Det er egentlig sjovt, og ganske typisk, hvordan en ganske udmærket artikel om et fabriksbesøg får taget et enkelt lille, mere eller mindre
ubetydeligt, citat ud af den store context og bliver diskuteret af mere eller mindre vidende personager.

Hvad med at diskutere artiklens generelle indhold i stedet.

Tak for en god og spændende artikel - flere af den slags - det er jo ikke os alle der har eller får muligheden for fabriksbesøg.


Rigtig godt indlæg, og ja: Det er tankevækkende... Jeg forsøgte i starten af tråden at perspektivere det ubetydelige citat for derigennem at gøre det - ubetydeligt. Men jeg måtte erkende, at virkningen stort set var direkte modsat, så det er jeg kureret for...

Sjovt at se ''mine'' 1037Be ligge der som rå kabinetter i en stor stak. De er noget kønnere hjemme i stuen  ;)

Mange tak for en flot artikel, og til hifi freaks for et godt initiativ      


Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 02 September 2008 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kongurens > Tror du de magnetter der bruges til at holde gitter på plads, er kraftigere end den elektromagnetisme der dannes i spoler i et delefilter. Ellers er der DÆLME noget galt. Det virker lidt halvhjertet distribueret det indlæg .

Nogen der ved hvorfor berylium er godt i højttalere? Ud over at højttaleren er blevet dyrere og får et nyt buzz ord?

Berylium er det stækest kendte materiale, når vægten tages med i billedet.Aluminium er vist nok det næst stærkeste materiale.

Den nye utopia skulle så til bassen anvende elektromagneter.Nok ikke ligefrem en nyskabelse, men noget usædvaneligt idag.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 05 September 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Ja ja... Jeg tror vist bare at du gætter/blander tingene sammen.

Jeg har lige været oppe at slå op i Materials Selection in Mechanical Design, fra studietiden.
Og her havner jeg i en sky af kerameiske materialer, Silicium karbonid og diamant

Noget andet er nok også at materialestyrken ikke siger noget om et eller andet givent dome-designs egenfrekvenser/opførsel under en dynamisk påvirkning. Men det gør derimod densitet, elasticitetsmodul (stivhed), den givne geometri og randbetingelser.
Det er selvfølgelig at foretrække at det valgte materiale har en fornufte styrke og så er der jo også kr/øre faktoren.



__________________
http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_ Besøg ubl_'s Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 06 September 2008 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Hm gætter gør jeg ikke. Beryllium er der fjerde grundstof i det periodiske system.De andre du nævner er hårdere materialer.Men står der om vægt/styrke forholdet i din bog, eller er det dig der gætter .
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 06 September 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg sad jo netop og kiggede på en graf hvor styrken var plottet som funktion af massefylden.

Men prøv lige at forklare hvorfor du tror at styrken af et givet materiale, har noget at sige for et givet  domedesign mekaniske egenskaber, ud over at at domen selvfølgelig skal kunne holde til den dynamiske påvirkning den er udsat for?

Andre ting der også spiller ind er tværkontraktionsfaktoren og materialets dæmpende egenskaber.
Alt det jeg har nævnt er selvfølgelig under antagelse af at materialet er isotropisk, da det ellers vil komplicere tingene betydeligt .


__________________
http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_ Besøg ubl_'s Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 06 September 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Om materialet beryllium, er godt eller dårligt lydmæssigt, som membranmateriale. Skal jeg ikke gøre mig klog på.Andet end det i mine ører, er alu overlegent.

Var Beryllium så plottet ind i grafen. Og i så fald, hvor lå materialet. 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 06 September 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Måske er det også værd at nævne at når Focal bruger beryllium er det ren beryllium, Focal har åbenbart patentet på at forme beryllium til domes. Andre fabrikater der bruger beryllium, diamanter etc, pådamper eller coater disse materialer på en mere konventionel dome. Hvad der er bedst ved jeg ikke, men Focal mener selv deres er bedst da de opnår en kontrollerbar ensartethed, at der ingen svag del er i domen (ikke en basis dome i et dårligere materiale), at resonansfrekvensen kan styres præcist, og placeres så den ikke høres etc.

__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes